חוקרנוביץ כתב:חז"ל אומרים אשרי מי שחושדים בו ואין בו,וראיתי לאחד מהמפרשים אשריו מאחר והבזיון כידוע יש בו כפרת עוונות.
אכן לכאורה יש עניין של והייתם נקיים דהיינו שלא לעשות דברים תמוהים שנראה נגד ההלכה,ולכאורה זה סתירה,כי
מה הכפת לו שחושדיו הרי חז"ל אמרו שאשריו,
ובפשטות י"ל דוהייתים נקיים זה בגוונא שע"י מעשה שעשה שנראה לא טוב כדי שלא ילמדו אחרים ממעשיו שלכאורה אינם טובים ,
חובה עליו להבהיר וסדר שלא יהיה כל חשד,אמנם לגבי אשרי מי שחודשים בו, זה באופן שיש רינונים עליו שאין לו שליטה על זה דהיינו שחושדים בו שעשה מעשה עבירה
וע"ז חז"ל אומרים אשרי מי שחושדים בו. ואין בו
ויש לדון האם הוא מחובותו מדין והייתים נקיים להשיל מעליו החשדות הללו. מדין והייתים נקיים ולפרסם שזה שקר מדין והייתים נקיים?
אשמח לשמוע דעות ת"ח
אספקלריא כתב:בענין זה דבר נחמד.
עיין שבת ק"מ: ואמר רב פפא האי מאן דאפשר למישתי שיכרא ושתי חמרא עובר משום בל תשחית, ולאו מילתא היא בל תשחית דגופא עדיף. ועיי"ש במהרש"א בחידושי אגדות שכתב "ורב פפא לטובת עצמו אמרה, שהוא היה עושה שכר כדאמרי' ...".
וכתב על זה הרש"ש (שם, ד"ה ולאו מילתא היא): עח"א שפי' דר"פ לטובת עצמו אמר כן שהיה עושה שכר, ואני אומר על פירושו ולאו מילתא היא, דמאי יענה ..., ואולי דלזה כוון ר"פ לעיל (קיח ב') באמרו לדידי חשדן ולא הוה בי, כי יש שהיה חושדין אותו כפי' מהרש"א.
(וראה גם ברש"ש לעיל שם קיח:, שציין לעיין בענין זה בדף קמ:)
וונדרבר כתב:אספקלריא כתב:בענין זה דבר נחמד.
עיין שבת ק"מ: ואמר רב פפא האי מאן דאפשר למישתי שיכרא ושתי חמרא עובר משום בל תשחית, ולאו מילתא היא בל תשחית דגופא עדיף. ועיי"ש במהרש"א בחידושי אגדות שכתב "ורב פפא לטובת עצמו אמרה, שהוא היה עושה שכר כדאמרי' ...".
וכתב על זה הרש"ש (שם, ד"ה ולאו מילתא היא): עח"א שפי' דר"פ לטובת עצמו אמר כן שהיה עושה שכר, ואני אומר על פירושו ולאו מילתא היא, דמאי יענה ..., ואולי דלזה כוון ר"פ לעיל (קיח ב') באמרו לדידי חשדן ולא הוה בי, כי יש שהיה חושדין אותו כפי' מהרש"א.
(וראה גם ברש"ש לעיל שם קיח:, שציין לעיין בענין זה בדף קמ:)
האם מצויים עוד מקומות שהרש"ש כותב בכזאת חריפות על דברי המהרש"א?
אבןטובה כתב:א"כ למה בכה הכהן גדול שהשביעו אותו מחמת שהיו חושדין בו הרי אשרי מי שחושדין אותו ואין בו
וונדרבר כתב:אספקלריא כתב:בענין זה דבר נחמד.
עיין שבת ק"מ: ואמר רב פפא האי מאן דאפשר למישתי שיכרא ושתי חמרא עובר משום בל תשחית, ולאו מילתא היא בל תשחית דגופא עדיף. ועיי"ש במהרש"א בחידושי אגדות שכתב "ורב פפא לטובת עצמו אמרה, שהוא היה עושה שכר כדאמרי' ...".
וכתב על זה הרש"ש (שם, ד"ה ולאו מילתא היא): עח"א שפי' דר"פ לטובת עצמו אמר כן שהיה עושה שכר, ואני אומר על פירושו ולאו מילתא היא, דמאי יענה ..., ואולי דלזה כוון ר"פ לעיל (קיח ב') באמרו לדידי חשדן ולא הוה בי, כי יש שהיה חושדין אותו כפי' מהרש"א.
(וראה גם ברש"ש לעיל שם קיח:, שציין לעיין בענין זה בדף קמ:)
האם מצויים עוד מקומות שהרש"ש כותב בכזאת חריפות על דברי המהרש"א?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים