מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ייבום וגלגולים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 15, 2016 9:24 pm

בישורון לד - ניסן תשעו, במאמרו של הרב יהודה זייבלד, הובאו בקצרה דבריהם של חכמים קדמונים התולים את המחלוקת האם ייבום קודם לחליצה או להיפך, בסוד ענין הגלגול. יש גם באוצר, בספונות יב, מאמר של אפרים גוטליב על ויכוח הגילגול בקנדיאה. מבלי להיכנס לנידון עצמו, רציתי רק לציין 2 מקורות נוספים שראיתי, על הקשר בין מצוות יבום לגלגולי נשמות.

1. ז"ל שו"ת בית יוסף - תשובות רבי יצחק קארו סי' א
דהלכה כמא' דאמר מצות יבום קודמת בראיות רבות הראיה הראשונה לשמצות יבום קודמת למצות חליצה היא שאחר שהיא מחלוקת בין התנאים והאמוראים והפוסקים אם מצות יבום קודם למצות חליצה ולא אפסיקא הלכתא כאחד מהם וראינו חכמי הקבלה שסברתם שמצות יבום קודם למצות חליצה א"כ ראוי לפסוק הלכה כהם ... וראיה שחכמי הקבלה סברת' שמצו' יבום קודם למצות חליצה שכתבו שמצות היבום תועלת גדולה לנפש המת כי תגדל הנאת הנפש כשהיא מתגלגלת במי שהוא קרובה למשפחה יותר לפי שיש לו שייכות גדול עמו וטעם החליצה כי כשאין היבם רוצה ליבם נחשב לו לאכזריו' שהרי אינו רוצה לתועלת נפש אחיו ... הרי מבואר מכל זה שמצות יבום קודם למצות חליצה לחכמי הקבלה ושהלכה כרבנן שאמרו יבמה יבא עליה מ"מ ולא כאבא שאול שאמר הכונס את יבמתו לשם נוי לשם אישות לשום דבר אחר כאלו פגע בערוה וקרוב אני בעיני להיות הולד ממזר שחכמים ידעו סוד היבום שתכליתו להועל נפש המת ומה איכפת ליה שיהיה כונס ליבמתו לשם נוי או לשם אישות או לדב' אחר שאין התכלית אלא שאל ידח ממנו נדח ואם מצות חליצה קודמת למה יבזוהו וימאסוהו וירק בפניו וחלצה נעלו ויכנוהו שם רע לשכונתו ויקר' שמו בישראל בית חלוץ הנעל ... ולכן תחלוץ לו היבמה המנעל שהוא א' מעניני האבלות כאלו עתה מת אחיו וכאילו הוא מתאבל על אחיו המת וכל זה מבואר למי שיש לו עינים והאמ' יורה דרכו וחכמים ידעו זה הסוד ולכן אמרו יבמ' יבא עליה מ"מ ואבא שאול לא ידע סוד הגלגול שאילו ידעו לא היה אומר כן


2. ז"ל שו"ת זכרון יהודה, שאילתו - ותשובת אביו הרא"ש, בסי' קב
רבים תמהים על סברת הגלגול ... וכן טעם הייבום שאם המת יהיה מן כיתת הבינוניים שצריכים צירוף שייבם אחיו את אשתו ובציור מחשבותם אם ראויים לבנים יצא מאיתם מצרף למת לנוח מעצבו ויגיעו ... והשיב הרא"ש ... גם הוא תימה, על שמא ואולי כזה שיתיר איסור כרת שהיא אשת אח, ולמה לא ייבם אדם את אשת דודו אולי יניחהו מעצבו ומעמלו, לכן אם קבלה הוא נקבל כי אין טעם מספיק

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' אוקטובר 15, 2016 9:47 pm

יעויין רמב"ן פר' וישב בעניין יהודה ותמר.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 24, 2016 12:29 am

אגב, לשיטת אבא שאול (הכונס את יבמתו לשם נוי, ולשום אישות, ולשום דבר אחר - כאילו פוגע בערוה, וקרוב אני בעיני להיות הולד ממזר), האם ה"ה בכל כה"ג כגון עשה הדוחה ל"ת, דאם עשה כן לשום נוי ודבר אחר, ה"ה עובר על ל"ת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 24, 2016 12:47 am

עושה חדשות כתב:אגב, לשיטת אבא שאול (הכונס את יבמתו לשם נוי, ולשום אישות, ולשום דבר אחר - כאילו פוגע בערוה, וקרוב אני בעיני להיות הולד ממזר), האם ה"ה בכל כה"ג כגון עשה הדוחה ל"ת, דאם עשה כן לשום נוי ודבר אחר, ה"ה עובר על ל"ת?

מהסוגיא בשבת קלג, א "לקוץ בהרתו הוא מתכוין" - משמע שאפילו כשעושה בכוונה לשם טהרת צרעתו מותר למול.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי אביגדור » ה' נובמבר 24, 2016 8:31 am

עושה חדשות כתב:2. ז"ל שו"ת זכרון יהודה, שאילתו - ותשובת אביו הרא"ש, בסי' קב
רבים תמהים על סברת הגלגול ... וכן טעם הייבום שאם המת יהיה מן כיתת הבינוניים שצריכים צירוף שייבם אחיו את אשתו ובציור מחשבותם אם ראויים לבנים יצא מאיתם מצרף למת לנוח מעצבו ויגיעו ... והשיב הרא"ש ... גם הוא תימה, על שמא ואולי כזה שיתיר איסור כרת שהיא אשת אח, ולמה לא ייבם אדם את אשת דודו אולי יניחהו מעצבו ומעמלו, לכן אם קבלה הוא נקבל כי אין טעם מספיק
בזכרוני שראיתי פעם תשובה על זה שאה"נ היה מקום לכך, אבל כיוון שאין בזה תועלת כמו ייבום לא התירה התורה איסור ערוה בשביל זה, ונשתכח ממני מקורו.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ה' נובמבר 24, 2016 10:12 am

זכרני איזה סיפור ואם משהוא יכול להביאו ומקור אשמח ,אדם שנפטר ערירי בה בחלום לאחיו
ובקש שיחלוץ לאשתו כי אין לו מנוחה בבי"ד של מעלה,האח היה למעלה מ80 והבי"ד של ירושלים
היה צריך לעזור לו לעלות במדרגות.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' נובמבר 24, 2016 11:26 pm

עושה חדשות כתב:אגב, לשיטת אבא שאול (הכונס את יבמתו לשם נוי, ולשום אישות, ולשום דבר אחר - כאילו פוגע בערוה, וקרוב אני בעיני להיות הולד ממזר), האם ה"ה בכל כה"ג כגון עשה הדוחה ל"ת, דאם עשה כן לשום נוי ודבר אחר, ה"ה עובר על ל"ת?

בפשטות החילוק בין היכא שיכול בעניין אחר ואין כוונתו לשם מצווה דהיינו לחלוץ. אבל יתכן שאם יש דחייה של עדל"ת הרי הוא דחוי ועומד משא"כ הכא שכך היא המצוה סבר אבא שאול שיש לכוון למצווה, דבלא כן אין כאן דחיה, דהא הוי ל"ת שיש בו כרת וצ"ע.
ידוע משו"ת חת"ס שצווח מאד על המערבים קבלה והלכה בעניין זה של ייבום וחליצה ומחייבים חליצה אף שאין האישה רוצה להינשא.
מסתבר למדי היה שגם התיקון ע"פ קבלה אינו נעשה כשאינו לש"ש, אבל מי אני...

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי ישנו » ה' נובמבר 24, 2016 11:35 pm

אב"ש לא הצריך כוונת מצווה, וראיה ברורה לזה הביא הרב בית היין דהיכא דבעי' כוונה לשם מצווה מהני אם מכוון גם שלא לשם מצווה, וריב"ח בעל בסדין משום דחייש לאב"ש [כדאיתא בירושלמי ריש יבמות], ואין ספק שכיוון גם לשם מצווה.
והכוונה שהצריך אב"ש היא כוונה לעמוד תחת אחיו, כי כל מהות הייבום הוא שאינו פוגע באשת אח אלא בא מחמת אחיו. [ודורות הראשונים שהיו מכוונים לשם מצווה (יבמות ל"ט:) לא היו רשעים שבהם צדיקים יותר מריב"ח, אלא שחיו יותר את העניין של המשכת האח אחר מותו].
ובתשו' פאר הדור - הובא בקובץ הערות - מבואר דאב"ש ורבנן פליגי אם היתר אשת אח לייבום הוי דחויה או הותרה.

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי איש טלז » ה' נובמבר 24, 2016 11:37 pm

כדבריך מבואר בר"ג בכורות יג' דכוונה לאבא שאול היינו לבנות בית אחיו
נערך לאחרונה על ידי איש טלז ב ה' נובמבר 24, 2016 11:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 24, 2016 11:38 pm

ר' ישנו, מה שכתב כת"ר
דורות הראשונים שהיו מכוונים לשם מצווה (יבמות ל"ט:) לא היו רשעים שבהם צדיקים יותר מריב"ח, אלא שחיו יותר את העניין של המשכת האח אחר מותו
זה תאוריה אפשרית או משהו מבוסס?

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי איש טלז » ה' נובמבר 24, 2016 11:51 pm

הרב ישנו ראה בנו"ב קמא סי' נד הו"ד בפסקי תשובה שהבין דכוונה באבא שאול היינו כוונת מצוה

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי גבול ים » ו' נובמבר 25, 2016 12:21 am

אביגדור כתב:
עושה חדשות כתב:2. ז"ל שו"ת זכרון יהודה, שאילתו - ותשובת אביו הרא"ש, בסי' קב
רבים תמהים על סברת הגלגול ... וכן טעם הייבום שאם המת יהיה מן כיתת הבינוניים שצריכים צירוף שייבם אחיו את אשתו ובציור מחשבותם אם ראויים לבנים יצא מאיתם מצרף למת לנוח מעצבו ויגיעו ... והשיב הרא"ש ... גם הוא תימה, על שמא ואולי כזה שיתיר איסור כרת שהיא אשת אח, ולמה לא ייבם אדם את אשת דודו אולי יניחהו מעצבו ומעמלו, לכן אם קבלה הוא נקבל כי אין טעם מספיק
בזכרוני שראיתי פעם תשובה על זה שאה"נ היה מקום לכך, אבל כיוון שאין בזה תועלת כמו ייבום לא התירה התורה איסור ערוה בשביל זה, ונשתכח ממני מקורו.

ברמב"ן בפר' וישב ולא רצו שידחה מפני איסור אשת אחי האב והבן וזולתם כי באח הורגל הדבר ותועלת קרובה ולא בהם.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי אביגדור » ב' נובמבר 28, 2016 1:55 pm

גבול ים כתב:
אביגדור כתב:
עושה חדשות כתב:2. ז"ל שו"ת זכרון יהודה, שאילתו - ותשובת אביו הרא"ש, בסי' קב
רבים תמהים על סברת הגלגול ... וכן טעם הייבום שאם המת יהיה מן כיתת הבינוניים שצריכים צירוף שייבם אחיו את אשתו ובציור מחשבותם אם ראויים לבנים יצא מאיתם מצרף למת לנוח מעצבו ויגיעו ... והשיב הרא"ש ... גם הוא תימה, על שמא ואולי כזה שיתיר איסור כרת שהיא אשת אח, ולמה לא ייבם אדם את אשת דודו אולי יניחהו מעצבו ומעמלו, לכן אם קבלה הוא נקבל כי אין טעם מספיק

בזכרוני שראיתי פעם תשובה על זה שאה"נ היה מקום לכך, אבל כיוון שאין בזה תועלת כמו ייבום לא התירה התורה איסור ערוה בשביל זה, ונשתכח ממני מקורו.
ברמב"ן בפר' וישב ולא רצו שידחה מפני איסור אשת אחי האב והבן וזולתם כי באח הורגל הדבר ותועלת קרובה ולא בהם.
ייש"כ גדול!

פלפלת בחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ב' יוני 04, 2018 7:32 am

שמעתי פעם כי ברוסי׳ כשהיה קשור לענין חליצה אז עשו השלטונות הכל בכדי לעזור לדבר, לסדר לעבור הגבול וכדו׳, והסיפור היה כי פעם לא הניחו להאח לעבור הגבול לעשות חליצה ואחד הגדולים הראה ל השלטונות את נשמת האח הנפטר ואימה נפל עליהם כמובן ומני אז עשו הכל לעזור בענין חליצה כל פעם שהיה נוגע.
מישהו יודע יותר על סיפור זה?

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 17, 2019 3:54 pm

חזון איש אבהע''ז קכט.png
חזון איש אבהע''ז קכט.png (113.06 KiB) נצפה 4776 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8631
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מאי 17, 2019 5:46 pm

בספר שו"ת מים חיים ח"ד (אבן העזר הנקרא מים טהורים) מאת רב יוסף משאש, סימן כ"ב יש תשובה בענין דין היבמה בתחיית המתים.
דרך אגב הספר יצא כעת במהדורה חדשה בד' כרכים הכוללים את כל התשובות מספרו אוצר המכתבים וכן שאלות נוספות מכ"י ועוד כמה קונטרסים.
קבצים מצורפים
מים חיים1.jpg
מים חיים1.jpg (101.58 KiB) נצפה 4756 פעמים
מים חיים2.jpg
מים חיים2.jpg (7.55 KiB) נצפה 4756 פעמים

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי אביגדור » ו' מאי 17, 2019 6:10 pm

סליחה שאני "מתעלק" על האשכול הזה עם שאלה אסוציאטיבית, אבל יש קצת קשר לנושא האשכול.
מזה שנים הסתפקתי אם האיסור של כאילו פוגע בערוה הוא רק בביאה ראשונה ואח"כ נעשית כאשתו לכל דבר או שהוא בכל ביאה וביאה.
ונפק"מ פשוטה בזמנינו, במי שאינו יכול לחלוץ אם יש מצוה לגרשה אחר הייבום או לא.
וראיתי שהם ב' דעות בקרבן העדה יבמות דף א' ע"ב אם הא דר' יוסי הם חמש בעילות באותה יבמה או חמש יבמות ורק ביאה ראשונה בעל דרך סדין, והביאם במשך חכמה על ולא יסף עוד לדעתה (וכבר קדמו בפירוש זה בשרש ישי). ובחשוקי חמד יבמות כתב דמתוס' משמע דלא כב' הפירושים אלא שהם ה' יבמות ולא קיים בהם אלא ביאה ראשונה. אך לא מצאתי מי שידון בהנפק"מ שכתבתי.

אצרן
הודעות: 88
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי אצרן » א' ספטמבר 15, 2019 4:55 am

מהו מקור לפולמוס עם רבי שלמה קארו, בנו של מרן הבית יוסף, שחלץ לאשת אחותו, ולא יבם.

השערוריה עם רבי משה אלשיך ושאר גדולי צפת.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי יואל שילה » א' ספטמבר 15, 2019 10:57 pm

אצרן כתב:מהו מקור לפולמוס עם רבי שלמה קארו, בנו של מרן הבית יוסף, שחלץ לאשת אחותו, ולא יבם.

השערוריה עם רבי משה אלשיך ושאר גדולי צפת.

לאשת אחותו???
אולי צ"ל לאשת אחיו?

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 27, 2023 9:46 pm

הרמב"ן בפירושו לאיוב פרק ל כותב;
ואם תחפוץ להבין הסוד הנכבד, לבך תשית לדעתי, וכליותיך תשתונן, ועלי חטא תתאונן, ויסור עלי פניך הענן, תחזינה עיניך המלך והכלה, ותצפה לגאולה, ותראה עפרים תאמי צביה, והגזירה והבניה.

וראיתי מי שפירש את רמיזותיו של הרמב"ן כך;
'ועלי חטא תתאונן' - הכוונה לחטא 'אונן'.
'ויסור עלי פניך הענן' - כשהענן סר מעל האהל במעשה מרים ומשה שהיא חצי בשרו.
'תחזינה עיניך המלך והכלה' - זה יהודה ותמר.
'ותצפה לגאולה' - כמעשה הגאולה ברות ובעז שגם שם נרמז סוד היבום.
'ותראינה עפרים תאמי צביה' - זה פרץ וזרח.

HaimL
הודעות: 801
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ייבום וגלגולים

הודעהעל ידי HaimL » ה' דצמבר 28, 2023 9:25 pm

שו"ת פני אריה, סימן ע"ט.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים