מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

10 % אספרסו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

10 % אספרסו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 07, 2016 8:21 pm

ראיתי בחנות מוצר חדש של עלית, קפה נמס שמעורב בו 10 או 15 אחוזים של אספרסו.
מתחת לחותמת הבד"ץ מופיעה ההערה הבאה: האספרסו קלוי ואינו מבושל.
ובאמת נפק"מ טובא להנוהגים לערות מים מכלי ראשון על הקפה, ונסמכים על כך שהוא מבושל,
א"כ במקרה הזה יש כאן בישול אחר קלייה על אותם אחוזי אספרסו.
וראוי לעורר.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי אום אני חומה » ד' דצמבר 07, 2016 8:51 pm

וכבר עוררו מזה בכמה במות.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי איתן » ה' דצמבר 08, 2016 7:20 pm

וכלל וכלל לא ברור שאין בישול אחר בישול בקפה, כי הרי עיקר הכנתו של קפה הוא לנתינת טעם במים, וכלל לא לריכוכו של הקפה.
עיינו במאמר המצורף מאת מו"ר הרב אליהו טבגר מתוך הקובץ שערי ציון - ב.
קבצים מצורפים
בישול תבלין בשבת.PDF
(541.64 KiB) הורד 354 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

10 % אספרסו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 15, 2016 10:22 pm

אום אני חומה כתב:וכבר עוררו מזה בכמה במות.
תודה. היכן?
(אני לא קורא שום עיתון, ולא מנוי על שום עלון, וכנראה לכן אני לא מעודכן כ"כ).
האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

10 % אספרסו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 23, 2017 8:48 pm

נראה לדון בזה היתר, ע"פ המצו"ב משו"ת רבנו יעקב מליסא.
ביטול תבלין.PDF
(406.86 KiB) הורד 274 פעמים

מה דעתכם?

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי יודע_ספר » ד' אוקטובר 18, 2017 2:53 pm

עושה חדשות כתב:(אני לא קורא שום עיתון, ולא מנוי על שום עלון, וכנראה לכן אני לא מעודכן כ"כ).


אכן כבר פורסם על זה פעם ביתד נאמן במכתבים למערכת בזה הנוסח:
קפה נמס חדש שמעורב בתוכו מעט קפה שאינו מבושל

לאחרונה משווק קפה נמס מחברת טסטרס צ'ויס שמעורב בתוכו 3% של קפה קלוי שאינו מבושל.

שמעתי שהגאון רבי יצחק מרדכי הכהן רובין שליט"א [מח"ס ארחות שבת] 

עורר בשיעורו שאף שכמות הקפה שאינו מבושל היא מועטת, מ"מ דינו של  קפה זה כדין קפה שאינו מבושל [המכונה "קפה טורקי"]

ויש להיזהר בו משום בישול בשבת.

בברכת למזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר.


וכן פורסם במאסף התורני 'היכלא' שיצא זה עתה, מאמר מהגרי"מ רובין מאמר אודות זה.

viewtopic.php?f=7&t=36263&p=403389&hilit=היכלא#p4033891

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי החושב » ד' אוקטובר 18, 2017 3:08 pm

עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?

בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).

האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' אוקטובר 18, 2017 3:18 pm

ואולי זקננו קלונימוס יביא לנו המאמר מהיכלא

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' אוקטובר 18, 2017 3:26 pm

החושב כתב:
עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?

בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).

האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.


בסברא לא שייך ביטול ברוב
אולם עדיין לפי הגדר בביטול ברוב שמתייחסים לחפצא הזו באופן מסויים, היינו דשם הדבר הוא כפי הרוב, אזי יש לומר דאין כאן מעשה בישול כלל
ולפי"ז ההוכחה ממלח אין לה התחלה כלל
שהרי במלח הוא להדיא מניח המלח, והרי הוא מעשה בישול על המלח, ומה איכפ"ל דבטל המלח ברוב, מכל מקום הוא מעשה בישול כלפיו באופן של מיעוט
אבל כשהמלח כבר מעורב בפנים ורק אח"כ מניחו על האש, בזה לא הוי מעשה בישול כלל כיוון שאין שם למלח בפני עצמו, אלא שמו הוא מהרוב, והרוב כבר מבושל

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי נשר » ד' אוקטובר 18, 2017 4:21 pm

החושב כתב:
עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?

בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).

האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.


מלח מתבטל אחרי הבישול? הרי הוא מילתא דעביד לטעמא?

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' אוקטובר 18, 2017 5:42 pm

היא שיחתי כתב:ואולי זקננו קלונימוס יביא לנו המאמר מהיכלא


רחימאי, אם היו בידי מאמרי ההיכלא זמינים להעלאה, הם היו עולים מזמן לאשכול. אני רק מדווח מה שמדווחים לי.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' אוקטובר 18, 2017 5:49 pm

קלונימוס הזקן כתב:
היא שיחתי כתב:ואולי זקננו קלונימוס יביא לנו המאמר מהיכלא


רחימאי, אם היו בידי מאמרי ההיכלא זמינים להעלאה, הם היו עולים מזמן לאשכול. אני רק מדווח מה שמדווחים לי.

היינו דקאמר מר, אולי כן ואולי לא, אלי כתיב, או או לאיי, כלפי לייא, אם למקרא ואם למסורת

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי החושב » ד' אוקטובר 18, 2017 6:00 pm

נשר כתב:
החושב כתב:
עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?

בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).

האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.


מלח מתבטל אחרי הבישול? הרי הוא מילתא דעביד לטעמא?


דווקא כאשר מדברים על איסורי אכילה, דבר שנותן טעם אינו בטל. אבל באיסורים שאינם קשורים לאכילה חד בתרי בטל.

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי אשר ברא » ד' אוקטובר 18, 2017 6:51 pm

היא שיחתי כתב:
החושב כתב:
עושה חדשות כתב:האם דנו על ביטול ברוב, או אולי היתר אינו בטל, או מצד דבר שיל"מ, ומה דנו בזה עוד?

בחול המועד שמעתי שיעור מהרב גלבר שהיה מוקדש לנושא זה.
הוא אמר שיש כאלה שרוצים להתיר זאת משום ביטול ברוב. ועל מנת להראות שלא מדובר בהיתר הזוי האריך בהבאת מקורות ובתירוצים לקושיות המתעוררות.
עיקר הנושא היה האם יש ביטול באיסורי שבת.
אלא שלבסוף הכריע לאסור משום שמבואר בשבלי הלקט שמי ששם מלח בתבשיל בשבת יש בזה איסור בישול למרות שמלח מתבשל רק אחרי המסתו וביטולו.
לעומת זאת, בדעת הצל"ח הוא הבין שיש בזה ביטול (וזאת משום שהצל"ח כתב שיש ביטול בשלהבת - האש המתחדשת מבטלת את האש הראשונה, ולכן אין חיוב הוצאה על שלהבת, שכן אין כאן עקירה והנחה).

האמת, אותי הדברים לא שכנעו. לענ"ד פשוט שלא שייך בזה ביטול והנידון לא פשוט מתחיל.


בסברא לא שייך ביטול ברוב
אולם עדיין לפי הגדר בביטול ברוב שמתייחסים לחפצא הזו באופן מסויים, היינו דשם הדבר הוא כפי הרוב, אזי יש לומר דאין כאן מעשה בישול כלל
ולפי"ז ההוכחה ממלח אין לה התחלה כלל
שהרי במלח הוא להדיא מניח המלח, והרי הוא מעשה בישול על המלח, ומה איכפ"ל דבטל המלח ברוב, מכל מקום הוא מעשה בישול כלפיו באופן של מיעוט
אבל כשהמלח כבר מעורב בפנים ורק אח"כ מניחו על האש, בזה לא הוי מעשה בישול כלל כיוון שאין שם למלח בפני עצמו, אלא שמו הוא מהרוב, והרוב כבר מבושל

שמעתי פעם לבאר ע"פ זה שערי ציון (סי' שיח, אות צח) תמוה שמצדד להקל במוצאי שבת מלח שנתבשל במזיד וז"ל שם
ונראה דאפי' במזיד אין להחמיר יותר עיין לעיל בריש הסימן בדעת הגר"א ובמש"כ בבה"ל שם עכ"ל

ולכאו' תמוה שהרי לא הקיל שם כהגר"א אלא בשוגג, ובבה"ל לא מיירי רק באיסורי דרבנן?!
אך אם נאמר שמצרף סברא זו שמה"ת נתבטל כבר קודם שנתבשל ולא עבר רק על איסור דרבנן (דעבידא לטעמא - וצ"ע) א"ש.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוקטובר 19, 2017 12:10 am


סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' אוקטובר 19, 2017 4:24 am

עושה חדשות כתב:ראיתי בחנות מוצר חדש של עלית, קפה נמס שמעורב בו 10 או 15 אחוזים של אספרסו.
מתחת לחותמת הבד"ץ מופיעה ההערה הבאה: האספרסו קלוי ואינו מבושל.
ובאמת נפק"מ טובא להנוהגים לערות מים מכלי ראשון על הקפה, ונסמכים על כך שהוא מבושל,
א"כ במקרה הזה יש כאן בישול אחר קלייה על אותם אחוזי אספרסו.
וראוי לעורר.

לדעת השו"ע אין בישול אחר קלייה.

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' אוקטובר 19, 2017 10:02 am

אשר ברא כתב:שמעתי פעם לבאר ע"פ זה שערי ציון (סי' שיח, אות צח) תמוה שמצדד להקל במוצאי שבת מלח שנתבשל במזיד וז"ל שם
ונראה דאפי' במזיד אין להחמיר יותר עיין לעיל בריש הסימן בדעת הגר"א ובמש"כ בבה"ל שם עכ"ל

ולכאו' תמוה שהרי לא הקיל שם כהגר"א אלא בשוגג, ובבה"ל לא מיירי רק באיסורי דרבנן?!
אך אם נאמר שמצרף סברא זו שמה"ת נתבטל כבר קודם שנתבשל ולא עבר רק על איסור דרבנן (דעבידא לטעמא - וצ"ע) א"ש.

מה ששמעת - ראיתיו נדפס בספר מאור השבת להגר"מ ידלר שליט"א

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוקטובר 19, 2017 10:09 am

עושה חדשות כתב:נראה לדון בזה היתר, ע"פ המצו"ב משו"ת רבנו יעקב מליסא.
ביטול תבלין.PDF

מה דעתכם?

לענ"ד עיקר כוונתו כמו שהוא מדגיש שהוא משום שכשהמלח נמס במים השתנה מצבו וזה דבר מציאותי. אבל כשיש אבקה שרובה חומר אחד ומיעוטה חומר אחר מצד המציאות אין סיבה לדון שהשתנה עניין הבישול באבקה המועטת רק בגלל שנמצאת בשכנות לאבקה שאינה מתבשלת.
כל זה לעניין מעשה הבישול לעניין אם אוסר אח"כ זה קשור לרוב.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

10 % אספרסו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 24, 2020 3:47 pm

עושה חדשות כתב:נראה לדון בזה היתר, ע"פ המצו"ב משו"ת רבנו יעקב מליסא.
ביטול תבלין.PDF

מה דעתכם?


ראה כעת (אב תש"פ) בירחון האוצר, מאמר מאת הרב אריה אידנסון.

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי פלוריש » ד' נובמבר 30, 2022 8:52 am

עושה חדשות כתב:ראה כעת (אב תש"פ) בירחון האוצר, מאמר מאת הרב אריה אידנסון.

הנה הקובץ: viewtopic.php?f=7&t=31425&start=240#p646415
(תודה על מראה המקום! לקח לי זמן לתרגם את אב תש"פ = לגיליון מג, כמדומני שזו צורת הפניה יותר מועילה, לא?)

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: 10 % אספרסו

הודעהעל ידי פלוריש » ד' נובמבר 30, 2022 8:56 am

ויש לציין גם לאשכול זה: viewtopic.php?t=44201


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים