מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בורר בעלוני שבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' דצמבר 09, 2016 1:23 pm

נתבקשתי ע"י מע"כ ידידי הגה"צ רבי עמיחי ישראל כנרתי שליט"א להעלות את השאלה הבאה באתרא קדישא הדין:

עלוני שבת מפוזרים בשלחן, תערובת, אנשים יוצאים מהתפילה, בוחרים מה שרוצים, ולוקחים לבית, לקרוא בלילה או מחר- יש צד לומר שאין בזה בורר?
כל טוב
עמיחי כנרתי

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי יושב סתר » ו' דצמבר 09, 2016 2:39 pm

אני מצטרף בכל לב לקריאה דחופה להתעורר בעניין זה שמצוי שיהיה חיוב סקילה ללא חולק!!
לפני שבועיים הייתי בליל שבת בביכנ"ס שיש שולחן גדול ועליו עשרות סוגי עלונים [אולי מאה] ועד שאני מגיע אחרי התפילה הם מעורבים היטב בערימה אחת גדולה, ראיתי אדם בן 60 עם פראק בורר לעצמו כמה עלונים והולך. עד שתפסתי את עצמי לעורר אותו הוא נעלם, אבל ללא ספק, הבורר עלונים מתערובת שלא לקראם לאלתר עובר בבורר.
לתשומת לב!

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי קראקובער » ש' דצמבר 10, 2016 7:19 pm

יושב סתר כתב:אני מצטרף בכל לב לקריאה דחופה להתעורר בעניין זה שמצוי שיהיה חיוב סקילה ללא חולק!!
לפני שבועיים הייתי בליל שבת בביכנ"ס שיש שולחן גדול ועליו עשרות סוגי עלונים [אולי מאה] ועד שאני מגיע אחרי התפילה הם מעורבים היטב בערימה אחת גדולה, ראיתי אדם בן 60 עם פראק בורר לעצמו כמה עלונים והולך. עד שתפסתי את עצמי לעורר אותו הוא נעלם, אבל ללא ספק, הבורר עלונים מתערובת שלא לקראם לאלתר עובר בבורר.
לתשומת לב!


ללא חולק??!! באו"ש כתוב שזה הכל נובע מטעות בהבנת הט"ז ול"ש בורר בכלל בכה"ג.

וז"ל: דע דבורר גדרו הוא בדבר הבלול יחד ומשתמש כשהוא בלול בזה אם בורר מאתו פסולת מתוך האוכל או בשני מינים הוי בורר והוי מלאכה. אבל בדבר שאינו בלול לא שייך בורר. וזהו שמעורר הירושלמי רמונין מגו רמונין מעתה אפילו בני נשא מגו בני נשא פירוש דאינן בלולים. ולפי זה בורר כלי מתוך כלי דאטו משתמש כשהן בלולים הלא בכל קערה משתמש בפ"ע לא שייך בהו בורר, אלא שהטורי זהב כתב דבורר הוי לא במאכל לחודה רק בעץ ומתכות ג"כ, והביא ע"ז מדברי רש"י גבי חלתא דבורר קנים יפות חייב ושם יכול לעשות כשהן בלולין, וזה כתב הט"ז סימן שי"ט ס"ק י"ב. דמדברי התו' נראה דדוקא באוכלים הוי בורר ולא כלים והביא דברי רש"י, וממה שפלטה קולמוסו כלים הביאו המחברים הבאים אחריו דגם בכלי איכא בורר וטעו בזה דבמלאכת בורר צריך שיהא בלול ואין זה לא בכלים ולא בבגדים, אלא שמאכל לאו דוקא וכמו שביארנו.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי החתן סופר » ש' דצמבר 10, 2016 9:20 pm

קראקובער כתב:
יושב סתר כתב:אני מצטרף בכל לב לקריאה דחופה להתעורר בעניין זה שמצוי שיהיה חיוב סקילה ללא חולק!!
לפני שבועיים הייתי בליל שבת בביכנ"ס שיש שולחן גדול ועליו עשרות סוגי עלונים [אולי מאה] ועד שאני מגיע אחרי התפילה הם מעורבים היטב בערימה אחת גדולה, ראיתי אדם בן 60 עם פראק בורר לעצמו כמה עלונים והולך. עד שתפסתי את עצמי לעורר אותו הוא נעלם, אבל ללא ספק, הבורר עלונים מתערובת שלא לקראם לאלתר עובר בבורר.
לתשומת לב!


ללא חולק??!! באו"ש כתוב שזה הכל נובע מטעות בהבנת הט"ז ול"ש בורר בכלל בכה"ג.

וז"ל: דע דבורר גדרו הוא בדבר הבלול יחד ומשתמש כשהוא בלול בזה אם בורר מאתו פסולת מתוך האוכל או בשני מינים הוי בורר והוי מלאכה. אבל בדבר שאינו בלול לא שייך בורר. וזהו שמעורר הירושלמי רמונין מגו רמונין מעתה אפילו בני נשא מגו בני נשא פירוש דאינן בלולים. ולפי זה בורר כלי מתוך כלי דאטו משתמש כשהן בלולים הלא בכל קערה משתמש בפ"ע לא שייך בהו בורר, אלא שהטורי זהב כתב דבורר הוי לא במאכל לחודה רק בעץ ומתכות ג"כ, והביא ע"ז מדברי רש"י גבי חלתא דבורר קנים יפות חייב ושם יכול לעשות כשהן בלולין, וזה כתב הט"ז סימן שי"ט ס"ק י"ב. דמדברי התו' נראה דדוקא באוכלים הוי בורר ולא כלים והביא דברי רש"י, וממה שפלטה קולמוסו כלים הביאו המחברים הבאים אחריו דגם בכלי איכא בורר וטעו בזה דבמלאכת בורר צריך שיהא בלול ואין זה לא בכלים ולא בבגדים, אלא שמאכל לאו דוקא וכמו שביארנו.


אתה צודק וידוע שאלו גם דברי הערוה"ש, אבל בכל אופן להלכה פוסקים (אם לא מדאורייתא) שיש בורר בכלים ולא רק באוכל, ורק מצרפים את האו"ש הנ"ל להקל במקרים מסויימים כמו שהגרע"י מצרפו לעניין בורר בסכו"ם שנמצא במייבש להחזיר למגירות ועוד, בכל אופן עוד צריך ללמד זכות על העולם כי באמת שהרבה נכשלים בזה.
אבל כמו שידועה הערת השש"כ בתחילת פ"ג שגדרי תערובת לא ברורים בכלל ולא תמיד העלונים ממש נחשבים כתערובת

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי אפשר » ש' דצמבר 10, 2016 10:28 pm

למעשה הדבר תלוי בתרוה"ד הובא ברמ"א בדגים, דאם ניכרים זה מזה אין ברירה ואם אינו ניכר ברירה, ונהוג לחלק בין ספרים העומדים במדף דאינו ברירה, לספרים העומדים ע"ג שלחן דהוי ברירה, וא"כ ה"ה כאן, וגם תלוי כמה נתערבבו כבר, וכידוע שאין גדר ברור בזה, וכן בשלחן מלא אוכלים וכלים איך מסלקים אותם. ובפשטות הגדר תלוי בכ"א לפי תפיסת עינו אי ניכרים או בלולים.

אורח24
הודעות: 26
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 2:44 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי אורח24 » א' דצמבר 11, 2016 10:22 am

אתם יוצאים מנקודת הנחה שיש בורר גם בחפצים ולא רק באוכלים, אך מרן הרב עובדיה זצ"ל הביא באחת מתשובותיו פוסקים שסוברים שד' מרן השו"ע שאין ברירה אלא באוכלים.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי קראקובער » א' דצמבר 11, 2016 10:56 am

אפשר כתב:למעשה הדבר תלוי בתרוה"ד הובא ברמ"א בדגים, דאם ניכרים זה מזה אין ברירה ואם אינו ניכר ברירה, ונהוג לחלק בין ספרים העומדים במדף דאינו ברירה, לספרים העומדים ע"ג שלחן דהוי ברירה, וא"כ ה"ה כאן, וגם תלוי כמה נתערבבו כבר, וכידוע שאין גדר ברור בזה, וכן בשלחן מלא אוכלים וכלים איך מסלקים אותם. ובפשטות הגדר תלוי בכ"א לפי תפיסת עינו אי ניכרים או בלולים.


יש אומרים שדבר שמשתמשים בו אחר כך ומערבים מחדש כמו ספר או משחק שח לא שייך בכלל בורר כלל וכלל בלי קשר אם הם ניכרים או לא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 11, 2016 2:30 pm

קראקובער כתב:
אפשר כתב:למעשה הדבר תלוי בתרוה"ד הובא ברמ"א בדגים, דאם ניכרים זה מזה אין ברירה ואם אינו ניכר ברירה, ונהוג לחלק בין ספרים העומדים במדף דאינו ברירה, לספרים העומדים ע"ג שלחן דהוי ברירה, וא"כ ה"ה כאן, וגם תלוי כמה נתערבבו כבר, וכידוע שאין גדר ברור בזה, וכן בשלחן מלא אוכלים וכלים איך מסלקים אותם. ובפשטות הגדר תלוי בכ"א לפי תפיסת עינו אי ניכרים או בלולים.


יש אומרים שדבר שמשתמשים בו אחר כך ומערבים מחדש כמו ספר או משחק שח לא שייך בכלל בורר כלל וכלל בלי קשר אם הם ניכרים או לא.


אך לא שייך לעלונים שלוקחים הביתה

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי קראקובער » א' דצמבר 11, 2016 2:47 pm

נכון מאוד זה רק נוגע למה שכתבו לגבי ספרים.

נ.ב. מעניין לדעת אם בשו"תים של פעם יש תזכורת לשאלות מסוג כזה, מבחינה היסטורית לבי אומר לי שהוא"ש צודק.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' דצמבר 11, 2016 10:16 pm

דרך אגב, לעניין ההערה בשש"כ שהוזכרה.
הוא מביא שהגרשז"א אמר לו שתלוי בהסתכלות בנ"א. ומתקשה שא"כ נתת כל אחד תורת בורר בידו.
וחשבתי שאולי באמת אין בזה הרבה מקום להסתפק, ועל דרך כלל יהיה ברור לכולם האם הוי תערובת.
ומה שאנו מסתפקים הוא צירוף של שתי סיבות. אחת, שאנחנו חושבים על זה ביחס להכרעה הלכתית, ואז אנחנו באופן טבעי מחפשים הגדרות.
והשנייה, שבחיים המודרניים אבדנו את התפיסה הטבעית.

קנין דעת
הודעות: 68
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 2:03 am

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי קנין דעת » ב' דצמבר 12, 2016 12:59 pm

אפשר שבמקרה דנן שייך היתרא דהמ"ב בתערובת שכבות דהיינו שרק מפלס דרך להגיע לעלונים התחתונים וזה הוא אפילו אם לוקח הפסולת ומניח בצד (לפי הבנת רוב הפוסקים במ"ב).
כמובן שזה רק אם בגוונא שהעלונים מונחים אחד על השני וזו תערובתם ולא אם מונחים על השלחן בערבוביא שהרי המ"ב נזקק בזה לג' היתרים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 12, 2016 2:59 pm

כבר הביאו ראיה מהירו' כהט"ז דלא כהאו"ש

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' דצמבר 12, 2016 8:10 pm

על דרך האירוניה, הייתי מצרף ההיתר של 'ברירה במין אחד'. שכן כל העלונים דומים זה לזה בשנוי אדרת...

קנין דעת
הודעות: 68
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 2:03 am

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי קנין דעת » ב' דצמבר 12, 2016 11:27 pm

ועל אותה הדרך הייתי מעלה שזה אולי איסור דרבנן ע"פ דברי המ"מ בשביתת עשור כיון שחלק מהעלונים הוי פסולת ע"י הדחק...

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' דצמבר 14, 2016 5:09 am

אורח24 כתב:אתם יוצאים מנקודת הנחה שיש בורר גם בחפצים ולא רק באוכלים, אך מרן הרב עובדיה זצ"ל הביא באחת מתשובותיו פוסקים שסוברים שד' מרן השו"ע שאין ברירה אלא באוכלים.

מבואר בילקוט יוסף קישו"ע ח"א עמ' תרפ"א שיש ברירה בכלים, ולכן יש לו לקחת הכלים שנצרך להם לאלתר, וזהו אוכל מתוך פסולת, וה"ה לנ"ד.

אורח24
הודעות: 26
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 2:44 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי אורח24 » ד' דצמבר 14, 2016 10:07 am

להלכה הוא מחמיר, אבל בנ"ד חזי לאיצטרופי למה שאמרו כבר לפני, את סברת התרומת הדשן ועוד.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' דצמבר 20, 2016 6:08 pm

בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי ע"י מע"כ ידידי הגה"צ רבי עמיחי ישראל כנרתי שליט"א להעלות את השאלה הבאה באתרא קדישא הדין:

עלוני שבת מפוזרים בשלחן, תערובת, אנשים יוצאים מהתפילה, בוחרים מה שרוצים, ולוקחים לבית, לקרוא בלילה או מחר- יש צד לומר שאין בזה בורר?
כל טוב
עמיחי כנרתי


שמעתי שיש רוצים להסתמך על חידוש של הגרשז"א זצ"ל בעניין שימוש לאלתר:
והוא, שאם ה"דרך אכילה" היא דווקא "לאכול"/להשתמש - לאחר זמן, א"כ ה"לאלתר" איננו לאלתר ממש, אלא לפי דרך בני אדם ב"אכילתו"/שימושו.
לדוגמא: אם בוררים לצורך הכנת סלט פירות, והדרך לחכות זמן כלשהו עד לאכילה כדי להשביח את טעם הסלט, א"כ כל הזמן הזה שנהוג לחכות איננו מגרע ב"לאלתר".
וא"כ, כמה ת"ח מופלגים שיח' רצו לטעון, שהואיל והדרך היא לקרוא את העלונים בבית ולא בבית הכנסת (ועדיף כך...), א"כ אין בעיה מצד ה"לאלתר".
וא"ת שגם בבית איננו קורא זאת מיד כשמגיע, על כך י"ל, שה"שימוש" שלו לאלתר, זה בעצם מה שלוקח אותם לעצמו, ו"יש לו פת בסלו" - שיכול לקרוא בהם מתי שרוצה.
וסברא זו לא קיימת כמובן בבורר עלונים בביתו עצמו, כי שם יכול לקרוא מיד ואין מעכב על ידו, ולפיכך הוי כבורר לאוצר, ולכן לא יוכל לברור שלא על מנת לקרוא/להשתמש לאלתר.
אבל כאשר הברירה נעשית בבית הכנסת, ולא זהו המקום בו הוא מעדיף לקרוא בהם, אלא בבית בכורסתו...א"כ ה"שימוש לאלתר" שלו מסתכם בזה שלקח אותם לעצמו והכניס אותם לכיסו...ו"עלון בסלו"...

עד כאן סברתם, אך ליבי עדיין מהסס מאד בזה.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 27, 2021 5:29 pm

איש_ספר כתב:כבר הביאו ראיה מהירו' כהט"ז דלא כהאו"ש
הירושלמי של "אפילו בני נש מן גוא בני נש", או משהו אחר?
אגב, רשום אצלי שב'מטה יהודה' כ' ג"כ כהאו"ש. היכן זה?



קראקובער כתב:יש אומרים שדבר שמשתמשים בו אחר כך ומערבים מחדש כמו ספר או משחק שח לא שייך בכלל בורר כלל וכלל בלי קשר אם הם ניכרים או לא.
כמדומני שו"ת מהרש"ג.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' אפריל 27, 2021 6:20 pm

מה שכתבתי בענין הט"ז שהובא כאן, וחילוק מסברה בענין זה
קבצים מצורפים
פורטל הדף היומי_ דיוק וחידוש ברש_י (עד) (שבת עד ע_א).pdf
(62.26 KiB) הורד 129 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אפריל 27, 2021 6:52 pm

יש יבי"א בענין דומני.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אפריל 27, 2021 6:58 pm

שו"ת יביע אומר חלק ה' אורח חיים סימן ל"א
מכל הני טעמי תריצי נלפע"ד שיש להקל בנ"ד להתיר לברור סכינים כפות ומזלגות וליתנם במקום המתאים להם לצורך סעודה שלאחר מכן. והנח להם לישראל. וכן מותר לשמש לברור הספרים של בהכ"נ, חומשים, וסידורים, וכיו"ב, וליתנם כל ספר במקומו הראוי לו. הנלע"ד כתבתי. ידידו דוש"ת באה"ר עובדיה יוסף ס"ט.

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי בן אליהו » ג' אפריל 27, 2021 7:32 pm

אליהו בן עמרם כתב:שמעתי שיש רוצים להסתמך על חידוש של הגרשז"א זצ"ל בעניין שימוש לאלתר:
והוא, שאם ה"דרך אכילה" היא דווקא "לאכול"/להשתמש - לאחר זמן, א"כ ה"לאלתר" איננו לאלתר ממש, אלא לפי דרך בני אדם ב"אכילתו"/שימושו.
לדוגמא: אם בוררים לצורך הכנת סלט פירות, והדרך לחכות זמן כלשהו עד לאכילה כדי להשביח את טעם הסלט, א"כ כל הזמן הזה שנהוג לחכות איננו מגרע ב"לאלתר".
וא"כ, כמה ת"ח מופלגים שיח' רצו לטעון, שהואיל והדרך היא לקרוא את העלונים בבית ולא בבית הכנסת (ועדיף כך...), א"כ אין בעיה מצד ה"לאלתר".
וא"ת שגם בבית איננו קורא זאת מיד כשמגיע, על כך י"ל, שה"שימוש" שלו לאלתר, זה בעצם מה שלוקח אותם לעצמו, ו"יש לו פת בסלו" - שיכול לקרוא בהם מתי שרוצה.
וסברא זו לא קיימת כמובן בבורר עלונים בביתו עצמו, כי שם יכול לקרוא מיד ואין מעכב על ידו, ולפיכך הוי כבורר לאוצר, ולכן לא יוכל לברור שלא על מנת לקרוא/להשתמש לאלתר.
אבל כאשר הברירה נעשית בבית הכנסת, ולא זהו המקום בו הוא מעדיף לקרוא בהם, אלא בבית בכורסתו...א"כ ה"שימוש לאלתר" שלו מסתכם בזה שלקח אותם לעצמו והכניס אותם לכיסו...ו"עלון בסלו"...

עד כאן סברתם, אך ליבי עדיין מהסס מאד בזה.


סברת הגרש"ז כלל לא שייכת לכאן. הגרש"ז מדבר על דבר שמצד עצמו יש לחכות עד שאוכלים אותו. למשל: לברור פיתה קפואה על מנת להפשירה או סלט פירות שטעמו משתנה אם מחכים בין ההכנה לאכילה. אך עלוני שבת עומדים ומוכנים לקריאה ולא יתרחש בהם שום שינוי על ידי השהות מלקוראם מיידית סמוך לברירתם. ואין לזה כל שייכות לסברת הגרשז"א

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי מענה איש » ד' אפריל 28, 2021 12:51 am

לא הבנתי
אם איש חסד יביא לבית הכנסת ארגזים מלאים בחלות מסוגים שונים ואני רוצה סוג מסוים
גם בכה''ג יהיה אסור כי זה לא לאלתר???

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: בורר בעלוני שבת

הודעהעל ידי מענה איש » ד' אפריל 28, 2021 8:13 am

אבל יש פתרון פשוט שמכל עלון שלוקח לביתו יקרא מעט כשאוספם (כגון את הבדיחה לשבת..)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 296 אורחים