מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' ינואר 12, 2017 5:19 pm

בשו"ע הל' מזוזה (יו"ד סי' רפ"ו סי"ג) פסק כהרמב"ם דחדר שיש בה ד"א על ד"א כדי לרבע חייבת במזוזה ע"ש, ובש"ך (ס"ק כ"ג) הביא דהרא"ש חולק ודעתו דרק כשיש שם ד' אמות על ד"א כפשוטו חייבת במזוזה, וכן נקט רבינו ירוחם ולכן אין לברך על מזוזה זו או שיכווין במזוזה אחרת עכת"ד ע"ש. וכן נקטו גדולי הפוסקים כדעת הש"ך ה"ה היד הקטנה (ב' מנחת עני אות י"ז), חיי"א (כלל טו דין ו') מקדש מעט (כאן אות מ"א), שו"ת קנאת סופרים (סי' מ'), ערוך השלחן (סכ"א) ועוד, וכן עמא דבר כידוע. (ע"ע בשו"ע הרב הל' עירובין סי' שס"ו ס"ה ובציונים ומ"מ שם)


והדברים צ"ע טובא, דכידוע רבינו ירוחם היה תלמידו של הרא"ש, ודרכו תמיד לילך אחר דעת רבו, וכמש"כ המג"א סי' תקנ"ט (סק"ח) 'וידוע שכל דבריו בנוים עפ"י דברי הרא"ש', וכ"כ הש"ך עצמו כמה פעמים 'וכבר נודע דרבינו ירוחם כתב ספרו ע"פ דברי הרא"ש' (סי' ק"צ סקי"א), 'רבינו ירוחם דרכו לימשך אחר דברי הרא"ש' (סי' קפ"ב סק"א), ועל כולנה עולה מש"כ הש"ך בהל' טריפות (סי' מ"ו סקי"ד) לאחר שהביא דהשו"ע פסק דלא כרבינו ירוחם שם ולכן כתב בלחם חמודות דיש לפסוק דלא כהשו"ע ע"ש, וע"ז השיג הש"ך בזה"ל "ולפעד"נ דגם הב"י ראה דברי רבינו ירוחם ואפ"ה לא הכריע להקל משום דהטור ור' ירוחם הם תלמידי הרא"ש הנמשכים תמיד לשטת הרא"ש ואין ראיה מהכרעתם" עכ"ל.

הרי לנו ממשנתו של הש"ך דאין הכרעת רבינו ירוחם כדעת הרא"ש מכריע במחלוקת הפוסקים, כיון שזה נחשב כעין דעה אחת, וא"כ למה חשש להרא"ש כיון שרבינו ירוחם פסק כותי' לגבי מזוזה ולכן אין לברך על מזוזה כזו, הרי יש לנו מח' רמב"ם ורא"ש והשו"ע פסק כרמב"ם, ואין הכרעת רבינו ירוחם כהרא"ש מכריע בכה"ג ולכן הרי לפי משנתו של הש"ך עצמו היה הדין צריך לעמוד במקומה כמו שפסק השו"ע ?!?!?

ה' יאיר עיני בתורתו של הש"ך "כי שפתי כהן ישמרו דעת תורה יבקשו מפיהו"

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' ינואר 12, 2017 5:23 pm

ואגב אורחא אציין דידעתי שיש שחולקין על הנחה זו של הש"ך בהל' טריפות, שאין להחשיב דעת רבינו ירוחם למכריע כשנקט כהרא"ש,
ראה ב"י או"ח (סי' י' ס"י) דאמרינן שכשהרא"ש חולק על ראשון אחר ובינו ירוחם סובר כהרא"ש, דנחשב כ"חד גבי חד", אך בדרכ"מ שם (סק"ד) מבואר דחשבינן להו כ"תרי גבי חד" ע"ש, ועי' ביד מלאכי כללי הפוסקים (כללי שאר המחברים ד"ה דרכו של רבינו ירוחם) בשם דינא דחיי (ח"ב דף ס"ג ע"ג) דכו"ע ס"ל דחשבינן לי' כ"תרי לגבי חד" אע"ג דתלמידו הוא ע"ש.

אך כאמור הש"ך בהל' טריפות כתב להדיא דלא כך.

(ואציין שעיקר הסתירה לא אני עצמי עמדתי עלה רק שמעתיו מת"ח גדול מו"צ בירושלים שליט"א)

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

הודעהעל ידי פלתי » ה' ינואר 12, 2017 7:58 pm

כבר קדמוך בהערות מכון ירושלים על השו"ע:
אלישבע_Page_2.jpg
אלישבע_Page_2.jpg (69.64 KiB) נצפה 1995 פעמים

מרבה_שלום
הודעות: 112
הצטרף: ג' אוגוסט 30, 2016 2:46 pm

Re: סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

הודעהעל ידי מרבה_שלום » ה' ינואר 12, 2017 10:12 pm

מסתבר שעיקר ההכרעה היא ע"פ המודגש:
ולפי שכתב בב"י דנקטינן כהרמב"ם, דהא לא פליג עליה אלא הרא"ש, לא הביא כאן אלא דברי הרמב"ם, אבל באמת גם דעת רבינו ירוחם בסוף ספר אדם כהרא"ש, וכתב שכן תפסו עיקר, על כן נראה שיש לקובעה בלא ברכה, או שיברך מתחלה גם על אחרת ויהא דעתו גם על זו.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' ינואר 12, 2017 10:13 pm

שוב ראיתי שהגרעק"א בהלר טריפות שם מציין לספר תוספת שבת סי' שס"ו ושם הוא אכן מקשה כן !!
אך נשאר בצ"ע !
כנראה שגם התוס"ש וגם רעק"א לא היה להם יישוב הולם לסתירה זו !

נקודה מרכזית
הודעות: 3
הצטרף: ש' ינואר 14, 2017 11:05 pm

Re: סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

הודעהעל ידי נקודה מרכזית » ש' ינואר 14, 2017 11:29 pm

זכורני כי בעת שלמדתי את ציון הרעק"א לא הבנתי קושית התו"ש שבהל' טריפות כתב שאין להכריע ע"פ שיטת תלמיד לחשבו כרוב שיטות אבל לענין מזוזה אין בא להכריע אלא בא לומר שיש כאן מחלוקת הפוסקים הרמב"ם והרא"ש ולכך לא יברך מדין ספק ברכות לקולא וכדי לחזק שכך הוא שיטת הרא"ש למעשה הבי שכן נקט תלמידו
וע"כ נראה לענ"ד דל"ק וקושית האחרונים צ"ב שהרי לא הבי במזוזה בתורת מכריע

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: סתירה קשה בש"ך בנוגע לפסקי 'רבינו ירוחם'

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' ינואר 15, 2017 8:37 pm

אולי משום שרי"ו כותב שם שכן הסכימו. - לשון רבים. [והש"ך מעתיק תיבות אלו].
ולא שזהו רק דעתו של רי"ו, אלא עוד חכמים בדורו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 343 אורחים