מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1476
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' מרץ 21, 2017 2:33 pm

איתא בשו"ע או"ח סימן י"א סעיף י' בהג"ה
הגה: ונוהגין לעשות אימרא סביב הנקב שלא ינתק שם ויהיה פחות מכשיעור וכן עושין אימרא בשפת הבגד למטה, מהאי טעמא (בית יוסף בשם סמ"ק וכל בו)
ושם במשנ"ב ס"ק נ"א
פחות מכשיעור - אף דבדיעבד כשר מ"מ טוב לעשות כן כדי שלא יבואו הרואים לומר שהוא פסול דכו"ע לאו דינא גמירי [ב"י]
העולה מן הדברים, לפי דברי הבית יוסף שם: שמוטל על האדם לבצע צעדי מניעה ושמירה מפני מצב בו אלה שאינם יודעים את ההלכה יאמרו שהולך עם ציצית פסולה.

וכאן הבן שואל:
א. האם זהו המקרה היחיד, שדבר כזה נדרש מאיתנו בגלל אי ידיעת ההלכה של מאן דהוא?
ב. מה בדיוק הגדר, מתי צריך להישמר מפני "עמי הארץ" שאינם יודעים את ההלכה, ומתי לא?
ג. לדוגמא: האם צריך למנוע עצמו מלקחת אתרוג שכשר רק בחוה"מ, רק בגלל שיש כאלה שלא מבחינים בהלכות אתרוג בין יו"ט ראשון לחוה"מ.
ד. והאם אפשר לדעת בדיוק מה אנשים יודעים ומה לא יודעים? והאם זה משתנה מקהילה לקהילה? לדוגמא: אולי יהיה מותר שלא לעשות כדברי הרמ"א והבית יוסף הנ"ל בקהילה של תלמידי חכמים גדולים ועצומים...

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי ביליצר » ג' מרץ 21, 2017 3:08 pm

דברים נפלאים מהחתם סופר ובו ניכר גדלותו,,

ודע בני ותלמידי, כי כל ימי הייתי מצטער על המקרא הזה "והייתם נקיים מה' ומישראל", וב' חובות אלו נקיות מה' יתברך והנקיות מישראל עמו, הם שני רוכבים צמדים על גבנו. ויותר אפשרי לצאת ידי החוב הראשון, היינו ידי שמים, יותר הרבה ויותר, מלצאת ידי הבריות. כי הם חושבים מחשבות זרות ונושאים ונותנים מוזרים בלבנה, ועונשו יותר קשה מאד מאד עד לאין מספר ממי שאינו יוצא ידי שמים ח"ו, והוא מש"ס סוף פרק יה"כ בענין חלול ה' דאין לו כפרה כלל ר"ל, ושיעור חלול השם כגון רב דשקיל בשרא ולא יהיב דמי לאלתר. ובעו"ה שכיח בדברי הבריות למדן כזה יעשה דבר זה והוא שגור בפיהם ואפילו על חשד סברא בעלמא. והשתא אי נמי היה אותו הלמדן עושה כשורה ויצא ידי שמים בכל יכולתו בחיק האפשרי, אלא שלא נזהר עד שטעו בו אלו שותי שכר ועשאוהו מנגינותם, הרי הוא כבר נלכד במצודתם על זה ידוו כל הדווי' והכתוב צווח "הרכבת אנוש לראשנו".
ואני הרהרתי כמה פעמים אם אפשר שקיים אדם בעולם מקרא זה על מתכונתו ואולי על זה כייל שלמה המלך ע"ה "אין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" רצונו לומר שאפי' בעשייתו כל טוב א"א שלא יחטא עכ"פ באופן השני הנ"ל ביציאת ידי הבריות. ואינני כדי להזכיר אבותינו הקדושים מ"מ תורה היא וחוכך אני בבני גד וראובן אשר עליהם נאמר מקרא זה והייתם נקיים ועפ"י עצת מרע"ה שהיה עפ"י ה' עשו את שלהם לנקות עצמן והוא במה שיצאו חלוץ י"ד שנים לפני צבא המלחמה ומכל מקום לא יצאו ידי חובת המקרא הזה בשלימות. כי לא על חנם גלו ראשונה לפני כל השבטים וקראו חז"ל עליהם מקרא הזה "נחלה מבוהלת בראשונה, אחריתה לא תבורך".

פרי יהושע
הודעות: 3163
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 21, 2017 10:18 pm

לפו"ר אפשר לומר שאין חשש מפני הרואים רק היכא שעכ"פ לא הוי לכתחילה, ולכן לא בכל מקום מצינו כן, ואדרבא לפעמים יש עניין ללמד לעם את ההלכה, ולהודיעם שכשר, וכנראה זה היה טעם ר"ע שיצא אם חצי אתרוג ביום השני, ולא שהיה תאב עד כדי כך לאכול את חציו השני, לסעודת יו"ט.

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי אורי אגסי » ד' מרץ 22, 2017 12:11 am

מענין לענין.

מעודי נפלאתי על כמה וכמה הלכות בדיני קריאת התורה, שהמה מיוסדים על החשש מפני המאחרים לבוא, שלא יטעו.
ותמיד השתוממתי,
הבן-אדם מגיע מאוחר לתפילה, באמצע קריאת התורה, ואנו צריכים לחשוש שהוא יחשוב שודאי קראו כעת לזה כי הראשון פסול וכדומה.

יבנה
הודעות: 3748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 22, 2017 12:59 am

עי' א"ת כרך י"ז ערך חשד; מראית עין שהאריכו בעניינים אלו, ובפרט בהערה 6 .

אליהו בן עמרם
הודעות: 1476
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' מרץ 22, 2017 11:04 am

יבנה כתב:עי' א"ת כרך י"ז ערך חשד; מראית עין שהאריכו בעניינים אלו, ובפרט בהערה 6 .

אין בידי. האם תוכל להעתיק?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1476
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' מרץ 22, 2017 11:11 am

פרי יהושע כתב:לפו"ר אפשר לומר שאין חשש מפני הרואים רק היכא שעכ"פ לא הוי לכתחילה, ולכן לא בכל מקום מצינו כן, ואדרבא לפעמים יש עניין ללמד לעם את ההלכה, ולהודיעם שכשר, וכנראה זה היה טעם ר"ע שיצא אם חצי אתרוג ביום השני, ולא שהיה תאב עד כדי כך לאכול את חציו השני, לסעודת יו"ט.


במקרה זה של ציצית עולה לן לכאורה חילוק כזה:
למנוע מראש מצב של בדיעבד כשר מפני שאינן בקיאין - זה עבדינן
אך לתקן ציצית שיצאה ממקומה ועומדת כעת מתחת לשיעור וכשרה רק בדיעבד, מפני שאינן בקיאים - זה לא עבדינן

וחשבתי לבאר: כי אדרבה, מה שכבר נדרשנו להורות בו שכשר בדיעבד בזה לא אכפת לן משאינם בקיאין, כי אדרבה, שילמדו.
אבל למנוע מצב שמגיע לזה שנצטרך להכשיר בדיעבד - בזה כן מתחשבים בהם.

ואם כנים הדברים, אם כן, הדרנא לבירורים שבתחילת האשכול

פרי יהושע
הודעות: 3163
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 22, 2017 12:47 pm

אפשר להבין שצריך למנוע מלכתחילה מלהגיע למצב של בדיעבד, והטעם מפני הרואים.
אבל כשהוא כבר במצב של בדיעבד, אנו פוסקים שעכ"פ כשר בדיעבד, דהלא כן הוא באמת שאינו במצב של לכתחילה אלא בדיעבד.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' מרץ 22, 2017 6:46 pm

עיין אגרות משה או"ח חלק א סימן צו שמתייחס לעניין והייתם נקיים מטועים בדבר הלכה,

יבנה
הודעות: 3748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 22, 2017 9:41 pm

אליהו בן עמרם כתב:
יבנה כתב:עי' א"ת כרך י"ז ערך חשד; מראית עין שהאריכו בעניינים אלו, ובפרט בהערה 6 .

אין בידי. האם תוכל להעתיק?

הערך הוא כמאה עמודים, אך אעתיק חלקו.
אנציקלופדיה תלמודית כרך יז, חשד; מראית העין [המתחיל בטור תקסז]
א. גדריהם. החיוב להוציא את עצמו מחשד הבריות מצינו בשני עניינים: בתורת כלל, שצריך אדם לצאת ידי הבריות, ולמדים אותו מהאמור: והייתם נקים מה' ומישראל, ומעוד פסוקים, ובתורת טעם לדינים פרטיים, שאמרו שאסור לעשות מעשה מסויים, או שחייב לעשותו, למנוע חשד שעבר עבירה או שלא קיים מצוה, ופעמים שסמכוהו על האמור: והייתם נקים וגו'.
דברים מותרים - מסויימים - הנראים שהם מעשים אסורים אסרו חכמים לעשותם משום מראית העין, לפי שהרואים יאמרו מותר לעשות כן,6 ויבואו לידי תקלה לעשות אף הם באופן האסור מן הדין, או כדי שלא יחשדוהו הרואים [טור תקסח] בדבר עבירה. ויש ראשונים שכתבו באיסור של מראית העין, שרמז יש לו מהאמור: והייתם נקים וגו'.
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך יז, חשד; מראית העין, טור תקסז הערה 6
6. רש"י עירובין פח ב ד"ה אי משום וסוטה מג ב ד"ה כל וכריתות כא ב ד"ה שכנסו וחולין מא ב ד"ה לשם עולה ועה ב ד"ה הפריס וריו"נ מא ב, ומאירי פסחים, הובא להלן: במצוות התלויות בארץ ציון 407, ועי' שו"ת חסד לאברהם (תאומים) או"ח סי' כא ושו"ת זכר יהוסף סי' פה ושד"ח מערכת מ סוף כלל פ בשם פאת השדה. ועי' להלן שיש סוברים שברבים אין מה"ע לפי שרבים אינם חשודים. ומוכח שאין טעם איסור מה"ע משום שיאמרו מותר לעשות כן, ועי' להלן ציון 81.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי ברלינר » ד' מרץ 22, 2017 11:23 pm

לגוף הנושא יש להוסיף דברי רש"י בב"מ סז ע"ב ד"ה וצורבא מרבנן

שכתב וז"ל 'וצורבא מרבנן שצריך ליישר דרכיו ולהתקדש אף במותר לו פן ילמדו ממנו לזלזל באיסורין וכו''

(מלשונו נראה שזה נקרא לישר דרכיו ולקדש עצמו אך אכתי אינו צריך לעשות כן אלא פן ילמדו ועיין)

אליהו בן עמרם
הודעות: 1476
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' מרץ 26, 2017 9:37 pm

יבנה כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
יבנה כתב:עי' א"ת כרך י"ז ערך חשד; מראית עין שהאריכו בעניינים אלו, ובפרט בהערה 6 .

אין בידי. האם תוכל להעתיק?

הערך הוא כמאה עמודים, אך אעתיק חלקו.
אנציקלופדיה תלמודית כרך יז, חשד; מראית העין [המתחיל בטור תקסז]
א. גדריהם. החיוב להוציא את עצמו מחשד הבריות מצינו בשני עניינים: בתורת כלל, שצריך אדם לצאת ידי הבריות, ולמדים אותו מהאמור: והייתם נקים מה' ומישראל, ומעוד פסוקים, ובתורת טעם לדינים פרטיים, שאמרו שאסור לעשות מעשה מסויים, או שחייב לעשותו, למנוע חשד שעבר עבירה או שלא קיים מצוה, ופעמים שסמכוהו על האמור: והייתם נקים וגו'.
דברים מותרים - מסויימים - הנראים שהם מעשים אסורים אסרו חכמים לעשותם משום מראית העין, לפי שהרואים יאמרו מותר לעשות כן,6 ויבואו לידי תקלה לעשות אף הם באופן האסור מן הדין, או כדי שלא יחשדוהו הרואים [טור תקסח] בדבר עבירה. ויש ראשונים שכתבו באיסור של מראית העין, שרמז יש לו מהאמור: והייתם נקים וגו'.
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך יז, חשד; מראית העין, טור תקסז הערה 6
6. רש"י עירובין פח ב ד"ה אי משום וסוטה מג ב ד"ה כל וכריתות כא ב ד"ה שכנסו וחולין מא ב ד"ה לשם עולה ועה ב ד"ה הפריס וריו"נ מא ב, ומאירי פסחים, הובא להלן: במצוות התלויות בארץ ציון 407, ועי' שו"ת חסד לאברהם (תאומים) או"ח סי' כא ושו"ת זכר יהוסף סי' פה ושד"ח מערכת מ סוף כלל פ בשם פאת השדה. ועי' להלן שיש סוברים שברבים אין מה"ע לפי שרבים אינם חשודים. ומוכח שאין טעם איסור מה"ע משום שיאמרו מותר לעשות כן, ועי' להלן ציון 81.


האם בכל המקורות הללו יש מקור נוסף להתחשבות במי שלא יודע את ההלכה?
לתשומת לב: שבמקרה שהבאתי, יש חילוק ברור, בין אם כבר קרה לו הדבר, שכשר בדיעבד, ולא חייבוהו לתקן מפני החשד (לדברי מר, היה צריך לתקן אם נקרע לו - מפני החשד), לבין הדין שצריך לעשות אימרה לטליתו כדי למנוע מצב של מי שלא יודע את ההלכה שיראהו בכך.

הנושא של חשד שהביא מר, כי הרואים לא מבינים מה הם רואים ודנים אותו לכף חובה וחושדים בו שהוא בעל עבירה וכיוצ"ב. (עיי"ש בבית יוסף שהביא זאת בתור טעם נוסף)
אך מה שהבאתי מדברי רבינו הבית יוסף, זה מדבר אודות ההתחשבות באלה שאינם יודעים את ההלכה.
ועל זה שאלתי אם יש דוגמאות נוספות כה"ג, ומה הגדר בזה? עד כמה צריך להתחשב במי שלא יודע את ההלכה? והאם זה משתנה ממקום למקום? בין קהילת תלמידי חכמים לבין קהילת עמי הארץ? וכו' וכו'

ב. סיד
הודעות: 37
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:11 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי ב. סיד » ג' מרץ 28, 2017 1:45 am

סימן שיז סעיף ג בהגהה "ויש מתירין בתפירה שאינה של קיימא ואין להתיר בפני עם הארץ (ב"י):"
ובמ"ב סק"ז "וכל קשר שמותר להתירו אם אינו יכול להתירו מותר לנתקו אם הוא לצורך ואין לעשות כן בפני ע"ה שלא יבא להקל יותר [אחרונים בשם היש"ש]:"

רפו סעיף ד "היו לפניו שתי תפלות אחת של מנחה ואחת של מוספין כגון שאיחר מלהתפלל תפלת מוסף עד ו' שעות (ומחצה, טור) שהוא זמן תפלת מנחה צריך להתפלל של מנחה תחלה ואחר כך של מוסף... ויש מי שהורה שאין עושים כן בצבור להקדים תפלת מנחה לתפלת מוסף כדי שלא יטעו:"

ובעצם בכל מקום שעושים גזירה הא אטו הא זה התחשבות במי שלא בקי בהלכה

הרואה
הודעות: 2169
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי הרואה » ג' מרץ 28, 2017 1:44 pm

בישיבת פוניבז' אין תאורה בשבת אחה"צ שלא יאמרו שיצא שבת
החזו"א לא היה מטלטל ביו"ט

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' מרץ 30, 2017 10:47 pm

הרואה כתב:בישיבת פוניבז' אין תאורה בשבת אחה"צ שלא יאמרו שיצא שבת
החזו"א לא היה מטלטל ביו"ט

פלא גדול הלא לטלטל ביוט האם יש מקורות ברורים ומה הטעם

יבנה
הודעות: 3748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי יבנה » ו' מרץ 31, 2017 3:35 pm

אליהו בן עמרם כתב:
יבנה כתב:הערך הוא כמאה עמודים, אך אעתיק חלקו.
אנציקלופדיה תלמודית כרך יז, חשד; מראית העין [המתחיל בטור תקסז]
א. גדריהם. החיוב להוציא את עצמו מחשד הבריות מצינו בשני עניינים: בתורת כלל, שצריך אדם לצאת ידי הבריות, ולמדים אותו מהאמור: והייתם נקים מה' ומישראל, ומעוד פסוקים, ובתורת טעם לדינים פרטיים, שאמרו שאסור לעשות מעשה מסויים, או שחייב לעשותו, למנוע חשד שעבר עבירה או שלא קיים מצוה, ופעמים שסמכוהו על האמור: והייתם נקים וגו'.
דברים מותרים - מסויימים - הנראים שהם מעשים אסורים אסרו חכמים לעשותם משום מראית העין, לפי שהרואים יאמרו מותר לעשות כן,6 ויבואו לידי תקלה לעשות אף הם באופן האסור מן הדין, או כדי שלא יחשדוהו הרואים [טור תקסח] בדבר עבירה. ויש ראשונים שכתבו באיסור של מראית העין, שרמז יש לו מהאמור: והייתם נקים וגו'.
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך יז, חשד; מראית העין, טור תקסז הערה 6
6. רש"י עירובין פח ב ד"ה אי משום וסוטה מג ב ד"ה כל וכריתות כא ב ד"ה שכנסו וחולין מא ב ד"ה לשם עולה ועה ב ד"ה הפריס וריו"נ מא ב, ומאירי פסחים, הובא להלן: במצוות התלויות בארץ ציון 407, ועי' שו"ת חסד לאברהם (תאומים) או"ח סי' כא ושו"ת זכר יהוסף סי' פה ושד"ח מערכת מ סוף כלל פ בשם פאת השדה. ועי' להלן שיש סוברים שברבים אין מה"ע לפי שרבים אינם חשודים. ומוכח שאין טעם איסור מה"ע משום שיאמרו מותר לעשות כן, ועי' להלן ציון 81.


האם בכל המקורות הללו יש מקור נוסף להתחשבות במי שלא יודע את ההלכה?
לתשומת לב: שבמקרה שהבאתי, יש חילוק ברור, בין אם כבר קרה לו הדבר, שכשר בדיעבד, ולא חייבוהו לתקן מפני החשד (לדברי מר, היה צריך לתקן אם נקרע לו - מפני החשד), לבין הדין שצריך לעשות אימרה לטליתו כדי למנוע מצב של מי שלא יודע את ההלכה שיראהו בכך.

הנושא של חשד שהביא מר, כי הרואים לא מבינים מה הם רואים ודנים אותו לכף חובה וחושדים בו שהוא בעל עבירה וכיוצ"ב. (עיי"ש בבית יוסף שהביא זאת בתור טעם נוסף)
אך מה שהבאתי מדברי רבינו הבית יוסף, זה מדבר אודות ההתחשבות באלה שאינם יודעים את ההלכה.
ועל זה שאלתי אם יש דוגמאות נוספות כה"ג, ומה הגדר בזה? עד כמה צריך להתחשב במי שלא יודע את ההלכה? והאם זה משתנה ממקום למקום? בין קהילת תלמידי חכמים לבין קהילת עמי הארץ? וכו' וכו'

כמדומני שאתה מנסה לחלק בין היכן שהרואים סוברים שהוא עבריין, ובין היכן שחושבים שעושה כדין ולמדים ממנו. והרי בהערה 6 מיירי באופן השני.
עוד בענין זה יש את הסוגיא תחלת מקום שנהגו בענין כותאי ושאסור להתיר בפניהם, ומעשה דרבב"ח שאכל חלב דאייתרא וכשנכנסו אצלו הפסיק מפני הרואים שהחשיבם כע"ה.
בשבת קלט. יש כמה דברים המותרים אך נאסרו לבני בשכר מפני שאינם בני תורה.
ובחולין קי. כחל מותר אך אסרו רב מפני הע"ה.
ובע"ז נח. קסבר לאסור יין בהנאה כששכשך גוי במקומות מסויימות מפני שאינם בני תורה. וכיוצ"ב שם נט.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי הגיונות » ו' מרץ 31, 2017 3:49 pm

הרואה כתב:החזו"א לא היה מטלטל ביו"ט

גם על אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש זצ"ל מסופר שלא היה מטלטל בראש השנה ברשות הרבים, וכשהלך ל'תשליך' היה מוסר את הסידור ואת המשקפיים למישהו מהבחורים ('ליובאוויטש וחייליה', עמ' 29).

וב'רשימות דברים' (א, עמ' קפ) מסופר שבנו האדמו"ר הריי"צ הקפיד על אחד מהאברכים שנשא את טליתו בידו ביו"ט.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ו' מרץ 31, 2017 3:51 pm

הגיונות כתב:
אליעזר בלוי כתב:
הרואה כתב:החזו"א לא היה מטלטל ביו"ט

פלא גדול הלא לטלטל ביוט האם יש מקורות ברורים ומה הטעם

על אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש זצ"ל מסופר שלא היה מטלטל בראש השנה ברשות הרבים, וכשהלך ל'תשליך' היה מוסר את הסידור ואת המשקפיים למישהו מהבחורים ('ליובאוויטש וחייליה', עמ' 29).

וב'רשימות דברים' (א, עמ' קפ) מסופר שבנו האדמו"ר הריי"צ הקפיד על אחד מהאברכים שנשא את טליתו בידו ביו"ט.

וכנראה שזה מקורו של החזוא
ישכ

הרואה
הודעות: 2169
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי הרואה » ש' אפריל 01, 2017 8:07 pm

אליעזר בלוי כתב:
הגיונות כתב:על אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש זצ"ל מסופר שלא היה מטלטל בראש השנה ברשות הרבים, וכשהלך ל'תשליך' היה מוסר את הסידור ואת המשקפיים למישהו מהבחורים ('ליובאוויטש וחייליה', עמ' 29).

וב'רשימות דברים' (א, עמ' קפ) מסופר שבנו האדמו"ר הריי"צ הקפיד על אחד מהאברכים שנשא את טליתו בידו ביו"ט.

וכנראה שזה מקורו של החזוא
ישכ

חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח...................

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: האם צריך להתחשב במי שלא בקי בהלכה

הודעהעל ידי הגיונות » ש' אפריל 01, 2017 8:15 pm

אליעזר בלוי כתב:וכנראה שזה מקורו של החזוא
ישכ

כפי שבוודאי הבחנת לא כתבתי את דבריי כציטוט וכמענה על דבריך, אלא על דבריו של 'הרואה' (הציטוט שלי - שכביכול - מתייחס לדבריך נעשה על ידך בלבד).

ובכל זאת - כמדומני שבתחילת החלק השני של הספר 'המלך במסיבו' יש בזה דין ודברים (עכ"פ לגבי טלטול בראש-השנה).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים