מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ו' אפריל 28, 2017 1:26 am

ע. התשבי כתב:לא התכוונתי שאיננה מעניינת, אלא שאיננה שאלה כלל.. לדעתי. אם היו מתחשבים בהיעלמויות כאלו, הרי שהיה צריך להעמיד שומר על כל הדברים בבית.. שמא נעלמו וחזרו מבלי שישימו לב, ועתה הם אסורים כנולד...

לסיכום, הקריטריון הקובע לנולד, הוא מה היה קיים בערב שבת.

ע. התשבי כתב:אכן התכוונתי לשכל הטהור שייצגת לאורך האשכול, לפיו אדם יכול להיעלם ולחזור על ידי גלגול מולקולות.

אה"נ.

ע. התשבי כתב:לי דוקא נראה הכי טבעי שאדם יתגלגל בצאצאיו..

לגיטימי. בסופו של דבר, איננו יכולים להוכיח כאן דבר מבחינה שכלית טהורה, אז כל עוד שלא קיבלנו דברים ברורים מחז"ל, נוצר מצב שבו כל אדם נותן דרור לאינטואיציה שלו.

ע. התשבי כתב:בכל מקרה ודאי שאין לזה כל קשר לסיבה ומסובב, זמן מעגלי, מולקולות וכה"ג.

א. סוגיית הסיבה והמסובב, היתה קשורה לדיון שביני לבין בן ראובן.
ב. היתרון הטכני (הקט) שבהנחת זמן מעגלי הוא, שאז מתאפשר צאצא של צאצאיו - גם מבלי להניח גלגול נשמות.
ג. לגבי המולקולות, אה"נ.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ו' אפריל 28, 2017 1:29 am

בן ראובן כתב:אם כן אפשר לסכם שהשאלה המונחת לפתחנו היא: האם ניתן לשלול מצד השכל את ההנחה שנשמת אדם יכולה להתגלגל בגופו של נכדו, והם ייחשבו משום כך לאדם אחד?

א. היה עליך להוסיף בסוף: "שהוא צאצא של צאצאיו", כדי לקשור את הכול אל נושא האשכול.
ב. השאלה שהיצגת בסוף דבריך הנ"ל, היא רק אופציה אחת, ולכן אינה בהכרח ממצה את מה שאתה מכנה "השאלה המוצגת לפתחנו", כדלהלן.

בן ראובן כתב:וכל ענייני זמן מעגלי אינם נוגעים לענייננו כלל.

לא בטוח, משום שהזמן המעגלי מרשה את קיומם של מעגלי קסמים. שים לב כי, כל מושג ה"סיבה" - תקף רק בזמן שזורם ישר.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי ע. התשבי » ו' אפריל 28, 2017 1:48 am

מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:לא התכוונתי שאיננה מעניינת, אלא שאיננה שאלה כלל.. לדעתי. אם היו מתחשבים בהיעלמויות כאלו, הרי שהיה צריך להעמיד שומר על כל הדברים בבית.. שמא נעלמו וחזרו מבלי שישימו לב, ועתה הם אסורים כנולד...

לסיכום, הקריטריון הקובע לנולד, הוא מה היה קיים בערב שבת.

לא הבנתי איך זה מסתכם מדבריי. לא דיברתי כלל על קריטריון של זמן, אלא על ההגדרה של נולד - שלא נקבעת לפי מולקולות.
מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:אכן התכוונתי לשכל הטהור שייצגת לאורך האשכול, לפיו אדם יכול להיעלם ולחזור על ידי גלגול מולקולות.

אה"נ.

הסבר, אה"נ שבהלכה לא מתחשבים במולקולות?
מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:לי דוקא נראה הכי טבעי שאדם יתגלגל בצאצאיו..

לגיטימי. בסופו של דבר, איננו יכולים להוכיח כאן דבר מבחינה שכלית טהורה, אז כל עוד שלא קיבלנו דברים ברורים מחז"ל, נוצר מצב שבו כל אדם נותן דרור לאינטואיציה שלו.

כל הענין של הגלגולים לא מבוסס על שכל ולכן לא שייך לדון בטענות שכליות. קבלה היא ונקבל.
מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:בכל מקרה ודאי שאין לזה כל קשר לסיבה ומסובב, זמן מעגלי, מולקולות וכה"ג.

א. סוגיית הסיבה והמסובב, היתה קשורה לדיון שביני לבין בן ראובן.
ב. היתרון הטכני (הקט) שבהנחת זמן מעגלי הוא, שאז מתאפשר צאצא של צאצאיו - גם מבלי להניח גלגול נשמות.
ג. לגבי המולקולות, אה"נ.

א. אאל"ט זו היתה מהטענות הראשונות שהועלו באשכול. הרבה לפני בן ראובן.
ב. אין הבדל לענין זה בין סיבה ומסובב לזמן מעגלי, ובכל אופן שתניח תחזור שאלתי מכך שהגוף נותר בקבר. ולא עבר לשום מקום.
ג. גם במולקולות יש את 'היתרון הקט' 'שאז מתאפשר צאצא של צאצאיו - גם מבלי להניח גלגול נשמות'. אלא שכנ"ל זה מופרך.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' אפריל 28, 2017 4:26 am

מלחמתה של תורה כתב:לא בטוח, משום שהזמן המעגלי מרשה את קיומם של מעגלי קסמים. שים לב כי, כל מושג ה"סיבה" - תקף רק בזמן שזורם ישר.


אני לא צריך "לשים לב" למה שהיה היסוד להודעתי הראשונה באשכול זה...

אלא שהמסקנה שאתה מסיק מכך היא מוטעית, והכיוון הוא הפוך: מאחר שכל מושג הסיבה תקף רק בזמן שזורם ישר, ומאחר שלא יצוייר שכל בלי מושג הסיבה, הרי שהשכל שולל את קיומו של זמן מעגלי על מעגלי הקסמים שבו.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ו' אפריל 28, 2017 6:22 pm

ע. התשבי כתב:
מלחמתה של תורה כתב:לסיכום, הקריטריון הקובע לנולד, הוא מה היה קיים בערב שבת.
לא הבנתי איך זה מסתכם מדבריי.

התכוונתי, שהואיל וגם אתה (אאל"ט) לכאורה מסכים כי - הקריטריון הקובע לגבי איסור נולד - נעוץ בשאלה מה היה קיים בערב שבת, אז יוצא שגם אתה לכאורה מסכים כי אם דבר פלוני לא היה קיים בערב שבת - אז די בכך כדי שהוא יוכל להיוולד בשבת "מחדש" - למרות שהוא כן היה קיים לפני שבוע.
א"כ ה"ה לגבי אברהם, שהוליד את משה, ושאח"כ מת, ושאח"כ נולד ממשה: הואיל ואברהם לא היה חי לפני שנולד ממשה - אז די בכך כדי שאברהם יוכל להיוולד אח"כ "מחדש" - למרות שהוא כן היה חי לפני שהוליד את משה ומת.

ע. התשבי כתב:לא דיברתי כלל על קריטריון של זמן, אלא על ההגדרה של נולד - שלא נקבעת לפי מולקולות.

אה"נ. כל צאצא של צאצאיו, מעיד (בעצם קיומו) שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - אינה נקבעת לפי מולקולות - וזאת בגלל עצם הלוז.

ע. התשבי כתב:הסבר, אה"נ שבהלכה לא מתחשבים במולקולות?

עצם הלוז מעידה, שאם יש צאצא של צאצאיו, אז ההגדרה ההלכתית של האדם לא מתחשבת במולקולות.

ע. התשבי כתב:
מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:לי דוקא נראה הכי טבעי שאדם יתגלגל בצאצאיו..
לגיטימי. בסופו של דבר, איננו יכולים להוכיח כאן דבר מבחינה שכלית טהורה, אז כל עוד שלא קיבלנו דברים ברורים מחז"ל, נוצר מצב שבו כל אדם נותן דרור לאינטואיציה שלו.
כל הענין של הגלגולים לא מבוסס על שכל ולכן לא שייך לדון בטענות שכליות. קבלה היא ונקבל.

אמנם קבלה היא - ונקבל - שיש גלגולים, אבל טרם היצגת לנו קבלה - לכך - שאדם יתגלגל בצאצאיו, ועל זה כתבתי בתגובתי האחרונה שאותה ציטטת - שהואיל ולדעתך זה טבעי שאדם יתגלגל בצאצאיו - אז זה: "לגיטימי. בסופו של דבר, איננו יכולים להוכיח כאן דבר מבחינה שכלית טהורה, אז כל עוד שלא קיבלנו [כלומר שלא היצגת לנו] דברים ברורים מחז"ל, נוצר מצב שבו כל אדם נותן דרור לאינטואיציה שלו".

ע. התשבי כתב:
מלחמתה של תורה כתב:א. סוגיית הסיבה והמסובב, היתה קשורה לדיון שביני לבין בן ראובן.
אאל"ט זו היתה מהטענות הראשונות שהועלו באשכול. הרבה לפני בן ראובן.

נכון, וגם אתה הזכרת את הטענה הזאת, כשלאחרונה כתבת: "האב...הוא...סיבת הולדתו של הילד. עדיין נשאר קשר של סיבה ומסובב. ניקח כדוגמא נגר שיוצר שולחן מקרשים, סיבת קיום הקרשים והשולחן היא הקב"ה. סיבת יצירת השולחן היא הנגר. עדיין נשאר קשר של סיבה ומסובב, ואי אפשר לומר שהשולחן יצר את הנגר".
בכך ניסית לרמוז, שיש פרדוקס במצב שבו יש צאצא של צאצאיו, כי לכאורה זהו מצב שבו - א' הוא סיבה של ב' - בעוד אשר ב' הוא סיבה של א'.

כזכור על כך הגבתי: "בכוונה הבאתי [באשכול] את הדוגמה של לחיצת הידים שמהם התעלמת. הרי שם אין פרדוקס, למרות שיש שם סיבה ומסובב. למה אין פרדוקס? כי לא מדובר [שם] בכך - ש-א' הוא סיבה של ב' - בעוד אשר ב' הוא סיבה של א', אלא מדובר שם בכך - ש-א' (=ידי) הוא סיבה של ב' (=הילחצות ידך) - בעוד אשר ג' (=ידך) הוא סיבה של ד' (=הילחצות ידי). וה"ה בנדוננו [לגבי אברהם שהוליד את משה שהוליד את אברהם]: אין פרדוקס, כי לא מדובר [שם] בכך - ש-א' הוא סיבה של ב' - בעוד אשר ב' הוא סיבה של א', אלא מדובר שם בכך - ש-א' (=אברהם) הוא סיבה של ב' (=הולדת יצחק) - בעוד אשר ג' (=יצחק) הוא סיבה של ד' (=הולדת אברהם)".

עניין זה מסוכם היטב, גם בדיון האחרון שנערך בינינו בסוגיית ההולדה המעגלית. כזכור, טענת אז: "אם התורה אומרת שאבא ואמא מולידים ילד, ואותו הילד הופך להיות אבא לעוד ילד, וכן הלאה, הרי ברור שאין כאן מעגל". על כך הגבתי: "לא ברור לי איך זה כל כך 'ברור' (כלשונך). לשיטתך, אם ארבעה בני אדם עומדים זה ליד זה: אברהם עומד בצפון, ולידו עומד יצחק במזרח, ולידו עומד יעקב בדרום, ולידו עומד ראובן במערב, ולידו עומד אברהם בצפון, אז האם מזה אתה מסיק שברור שאין כאן 'מעגל' ? ואם תאמר שבמקרה זה - כן מתאפשר מעגל, אז אני אגיד לך, שאולי - גם אם מחליפים את המילים "עומד ליד" במילים "הוליד את" - עדין מתאפשר מעגל".

ע. התשבי כתב:אין הבדל לענין זה בין סיבה ומסובב לזמן מעגלי.

זמן שזורם באופן מעגלי, אינו דבר שמופרך מצד השכל הטהור, משום שזמן שזורם באופן מעגלי - שלא כמו זמן שזורם ישר - מרשה סיבתיות מעגלית.

הוא מרשה אותה, משום שגם השכל הטהור מרשה אותה, משום שהשכל הטהור אינו מכיר כלל את עצם מושג הסיבתיות - ולכן לשכל הטהור גם אין שום "בעיה" עם הסיבתיות - ותהא זו ישרה או מעגלית או שבלולית.
אני אומר אפילו יותר מזה: אם אני כותב למשל שני פתקים: בראשון אני רק מפנה לשני, ובשני אני רק מפנה לראשון, אז בזה לא עשיתי שום דבר שסותר את השכל הטהור. זה מקסימום יגרום להתרוצצות סחור-סחור בין שני הפתקים (מבלי לשלול אפילו את האפשרות של התרוצצות סחור-סחור בו-זמנית). הא ותו לא. על הדבר הזה עמדו כבר לפני 76 שנים, והוא אף הוכח 13 שנים אחר כך, וטרם נס ליחו. ומכ"מ כל הדיון בכך חורג באופן קיצוני ממסגרת הדיון המקורית שיועדה לאשכול הנוכחי.

ע. התשבי כתב:גם במולקולות יש את 'היתרון הקט' 'שאז מתאפשר צאצא של צאצאיו - גם מבלי להניח גלגול נשמות'. אלא שכנ"ל זה מופרך.

אה"נ, כל צאצא של צאצאיו מעיד (בעצם קיומו) שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - אינה נקבעת לפי מולקולות - וזאת בגלל עצם הלוז. אבל שים לב, שכל זה לא קשור לזמן מעגלי, שלמעשה אינו מופרך מצד כלל השכל הטהור (שאינו יודע כלל 'זמן' מהו, ולכן גם אין לו שום "בעייה" עם זמן, ויהא זה ישר או מעגלי או שבלולי).

ע. התשבי כתב:ובכל אופן שתניח תחזור שאלתי מכך שהגוף נותר בקבר. ולא עבר לשום מקום.

אה"נ, ולכן כל צאצא של צאצאיו מעיד (בעצם קיומו) שההגדרה ההלכתית של האדם לא מתחשבת בגוף.
נערך לאחרונה על ידי מלחמתה של תורה ב ו' אפריל 28, 2017 6:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ו' אפריל 28, 2017 6:36 pm

בן ראובן כתב:אם כן אפשר לסכם שהשאלה המונחת לפתחנו היא: האם ניתן לשלול מצד השכל את ההנחה שנשמת אדם יכולה להתגלגל בגופו של נכדו, והם ייחשבו משום כך לאדם אחד?


לא בטוח שהשאלה שאתה מציג כעת, ממצה את השאלה המקורית שבפתח האשכול, וזאת משני טעמים:
א. למה דווקא "נכדו"? אולי רק נינו? ברור שיש עוד אינספור אפשרויות אחרות.
ב. גם אם במקום "נכדו" תכתוב "צאצאו" (אני מניח שלזה התכוונת מלכתחילה - הלא כן?), עדין אני שואל: למה דווקא גלגול נשמות? הרי לא מופרך שכלית, שגם בלעדי האפשרות של גלגול נשמות - יש עוד אינספור אפשרויות אחרות של אדם שהוא צאצא של צאצאיו, וזאת משום שלא מופרך שכלית שיש אינספור אפשרויות להשיב לשאלה מה מגדיר את האדם. את חלקן הזעיר הדגמתי בפיסקה הראשונה שבהודעתי הזאת: viewtopic.php?f=17&t=33136&start=40#p356916

בן ראובן כתב:
מלחמתה של תורה כתב:לא בטוח, משום שהזמן המעגלי מרשה את קיומם של מעגלי קסמים. שים לב כי, כל מושג ה"סיבה" - תקף רק בזמן שזורם ישר.
אני לא צריך "לשים לב" למה שהיה היסוד להודעתי הראשונה באשכול זה...


הודעתך הראשונה היא זו: viewtopic.php?f=17&t=33136&start=80#p357795 . התייחסת שם אל "עיקרון הסיבתיות" ואל "מעגל הסיבה-מסובב" - אבל לא התייחסת שם כלל אל עצם מושג הזמן, ולכן מתוך ה"יסוד" (כלשונך כעת) אשר מונח בהודעתך הראשונה - לא נובעת טענתי אודות מושג הזמן שאליה הפניתי בתגובתי האחרונה לך את תשומת לבך.
אבל כמובן, זה שהפניתי את תשומת לבך, לא אומר שלא ידעת זאת קודם.

בן ראובן כתב:אלא שהמסקנה שאתה מסיק מכך היא מוטעית, והכיוון הוא הפוך: מאחר שכל מושג הסיבה תקף רק בזמן שזורם ישר, ומאחר שלא יצוייר שכל בלי מושג הסיבה, הרי שהשכל שולל את קיומו של זמן מעגלי על מעגלי הקסמים שבו.


גם אילו מסקנתי - שאליה התייחסת כעת - מאד רצתה, היא לא הייתה יכולה להיות "מוטעית" (כלשונך); זאת משום שדעתי - ההפוכה משלך - אודות היעדר-קשר בין מושג השכל הטהור לבין מושג הסיבה, כבר הובעה בתגובתי הראשונה להודעתך הראשונה הנ"ל.

אני אומר אפילו יותר מזה: אם אני כותב למשל שני פתקים: בראשון אני רק מפנה לשני, ובשני אני רק מפנה לראשון, אז בזה לא עשיתי שום דבר שסותר את השכל הטהור. זה מקסימום יגרום להתרוצצות סחור-סחור בין שני הפתקים (מבלי לשלול אפילו את האפשרות של התרוצצות סחור-סחור בו-זמנית). הא ותו לא. על הדבר הזה עמדו כבר לפני 76 שנים, והוא אף הוכח 13 שנים אחר כך, וטרם נס ליחו. ומכ"מ כל הדיון בכך חורג באופן קיצוני ממסגרת הדיון המקורית שיועדה לאשכול הנוכחי.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' אפריל 28, 2017 7:48 pm

מלחמתה של תורה כתב:עדין אני שואל: למה דווקא גלגול נשמות? הרי לא מופרך שכלית, שגם בלעדי האפשרות של גלגול נשמות - יש עוד אינספור אפשרויות אחרות של אדם שהוא צאצא של צאצאיו, וזאת משום שלא מופרך שכלית שיש אינספור אפשרויות להשיב לשאלה מה מגדיר את האדם. את חלקן הזעיר הדגמתי בפיסקה הראשונה שבהודעתי הזאת: viewtopic.php?f=17&t=33136&start=40#p356916



כל דיון, גם דיון של "שכל טהור", מתבסס על הגדרות שפה מקובלות.

כמובן שאתה יכול להגדיר כל דבר כרצונך, כמו (כפי שהצעת) להגדיר "אותו אדם" כ"שני בני אדם שאכלו מספר זהה של קוביות שוקולד ביום הולדתם ה-16". אתה יכול גם להגדיר "אדם" כחיפושית, "אותו" כצבע אדום, ו"צאצא" כ"מרחף מעל", ומכאן שהשאלה "האם אדם וצאצאו יכולים להיות אותו אדם" פירושה "האם חיפושית אדומה יכולה לרחף מעל חיפושית אדומה אחרת". רק שבמקרה זה לא ניתן לנהל כל דיון.

מלחמתה של תורה כתב:הודעתך הראשונה היא זו: viewtopic.php?f=17&t=33136&start=80#p357795 . התייחסת שם אל "עיקרון הסיבתיות" ואל "מעגל הסיבה-מסובב" - אבל לא התייחסת שם כלל אל עצם מושג הזמן, ולכן מתוך ה"יסוד" (כלשונך כעת) אשר מונח בהודעתך הראשונה - לא נובעת טענתי אודות מושג הזמן שאליה הפניתי בתגובתי האחרונה לך את תשומת לבך.
אבל כמובן, זה שהפניתי את תשומת לבך, לא אומר שלא ידעת זאת קודם.


האמת היא שבהודעתי הראשונה צדקתי יותר מבזו האחרונה. נראה שלא ניתן להכחיש מכוח עקרון הסיבתיות קיומו של זמן מעגלי, כל זמן שאינו כולל מעגלי קסמים (למשל, בהנחה שכל סדרת התרחשויות בזמן המעגלי מתחילה בהתרחשות מחוץ למעגל הזה, המפעילה את הסדרה מחדש בכל פעם שמעגל הזמן משלים סיבוב).

מלחמתה של תורה כתב:גם אילו מסקנתי - שאליה התייחסת כעת - מאד רצתה, היא לא הייתה יכולה להיות "מוטעית" (כלשונך); זאת משום שדעתי - ההפוכה משלך - אודות היעדר-קשר בין מושג השכל הטהור לבין מושג הסיבה, כבר הובעה בתגובתי הראשונה להודעתך הראשונה הנ"ל.


העובדה שזוהי דעתך, אין פירושה שהיא אינה מוטעית. ללא עיקרון הסיבתיות לא תצוייר שום מסקנה שכלית.

מלחמתה של תורה כתב:אני אומר אפילו יותר מזה: אם אני כותב למשל שני פתקים: בראשון אני רק מפנה לשני, ובשני אני רק מפנה לראשון, אז בזה לא עשיתי שום דבר שסותר את השכל הטהור. זה מקסימום יגרום להתרוצצות סחור-סחור בין שני הפתקים (מבלי לשלול אפילו את האפשרות של התרוצצות סחור-סחור בו-זמנית). הא ותו לא. על הדבר הזה עמדו כבר לפני 76 שנים, והוא אף הוכח 13 שנים אחר כך, וטרם נס ליחו. ומכ"מ כל הדיון בכך חורג באופן קיצוני ממסגרת הדיון המקורית שיועדה לאשכול הנוכחי.


גם אם תכתוב על פתק אחד "פחץריףגלו" לא עשית שום דבר שסותר את השכל הטהור. בשני המקרים כתבת על הפתק/ים דבר חסר משמעות.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ש' אפריל 29, 2017 9:20 pm

בן ראובן כתב:כל דיון, גם דיון של "שכל טהור", מתבסס על הגדרות שפה מקובלות. כמובן שאתה יכול להגדיר כל דבר כרצונך, כמו (כפי שהצעת) להגדיר "אותו אדם" כ"שני בני אדם שאכלו מספר זהה של קוביות שוקולד ביום הולדתם ה-16". אתה יכול גם להגדיר "אדם" כחיפושית, "אותו" כצבע אדום, ו"צאצא" כ"מרחף מעל", ומכאן שהשאלה "האם אדם וצאצאו יכולים להיות אותו אדם" פירושה "האם חיפושית אדומה יכולה לרחף מעל חיפושית אדומה אחרת". רק שבמקרה זה לא ניתן לנהל כל דיון..

אה"נ. אני רק טוען, שלמילה "אדם" אין שום הגדרה מקובלת כזאת, שממנה עולה שהאופציה של גילגול נשמות היא האופציה היחידה המאפשרת צאצא של צאצאיו.

בן ראובן כתב:נראה שלא ניתן להכחיש מכוח עקרון הסיבתיות קיומו של זמן מעגלי, כל זמן שאינו כולל מעגלי קסמים (למשל, בהנחה שכל סדרת התרחשויות בזמן המעגלי מתחילה בהתרחשות מחוץ למעגל הזה, המפעילה את הסדרה מחדש בכל פעם שמעגל הזמן משלים סיבוב).

נכון. עיקרון הסיבתיות (בין אם הוא הכרחי שכלית ובין אם לאו), אמנם שולל מעגלי קסמים, אבל אינו שולל זמן מעגלי (ובלבד שזמן כזה אינו כולל מעגל קסמים).

בן ראובן כתב:העובדה שזוהי דעתך, אין פירושה שהיא אינה מוטעית.

התכוונתי, שמסקנתי המסוימת שאליה התייחסת בהודעתך הלפני-אחרונה, לא יכולה להיות מוטעית-ללא-תנאי.
למעשה: היא מוטעית, רק בתנאי שמקבלים את דעתך (הקושרת בין השכל הטהור לבין עיקרון הסיבתיות), אבל לא אם מקבלים את דעתי (השוללת קשר כזה).

בן ראובן כתב:ללא עיקרון הסיבתיות לא תצוייר שום מסקנה שכלית.

האמנם לא תצויר? הרי כבר נתתי באשכול הנוכחי את דוגמת התפוחים, כדוגמה למסקנה שכלית, ולמעשה - אין בין המסקנה הזאת לבין מושג הסיבתיות - ולא כלום. לפרטים, ראה בפיסקה הראשונה של הודעתי הישנה הזאת: viewtopic.php?f=17&t=33136&start=40#p356629 .
כללו של דבר, יש להבחין בין מושג הסיבה לבין מושג הנביעה. זה לא אותו דבר (לדוגמה, גם מי שמניח כמוך שאין סיבות שמתוכן כל אחת היא סיבה הכרחית של השנייה, עדין מודה שיש מסקנות שמתוכן כל אחת בהכרח נובעת מהשנייה).
לדעתי (גם אם זו לא דעתך), השכל הטהור אינו מכיר כלל את מושג הסיבתיות, ולכן גם אינו שולל שום סיבתיות - ותהא זו ישרה או מעגלית או שבלולית.

בן ראובן כתב:גם אם תכתוב על פתק אחד "פחץריףגלו" לא עשית שום דבר שסותר את השכל הטהור. בשני המקרים כתבת על הפתק/ים דבר חסר משמעות.

כמובן, אז אנחנו מסכימים ששום אמירה חסרת משמעות אינה נוגדת את השכל הטהור. היא רק חסרת משמעות, הא ותו לא.

ובכלל, עצם זה - שכל מה שכתוב בפתק הראשון מסתמך על מה שכתוב בפתק השני - בעוד שכל מה שכתוב בפתק השני מסתמך על מה שכתוב בפתק הראשון, אין בזה להעיד שהאמירות שבשני הפתקים הן חסרות משמעות. למשל, אם בפתק האדום כתוב "כל הקורא פתק זה מתבקש לתרום מחצית ממה שמבקש הפתק הירוק מקוראיו לתרום", בעוד שבפתק הירוק כתוב "כל הקורא פתק זה מתבקש לתרום מאה דולר יותר ממה שמבקש הפתק האדום מקוראיו לתרום", אז למרות שכל פתק מסתמך על הפתק השני, עדין שני הפתקים בעלי משמעות (שהרי המשמעות העמוקה הטמונה בפתק האדום היא בקשה מקוראיו לתרום מאה דולר, בעוד שהמשמעות העמוקה הטמונה בפתק הירוק היא בקשה מקוראיו לתרום מאתים דולר).

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' אפריל 30, 2017 11:43 pm

מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:גם במולקולות יש את 'היתרון הקט' 'שאז מתאפשר צאצא של צאצאיו - גם מבלי להניח גלגול נשמות'. אלא שכנ"ל זה מופרך.

אה"נ, כל צאצא של צאצאיו מעיד (בעצם קיומו) שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - אינה נקבעת לפי מולקולות - וזאת בגלל עצם הלוז. אבל שים לב, שכל זה לא קשור לזמן מעגלי, שלמעשה אינו מופרך מצד כלל השכל הטהור (שאינו יודע כלל 'זמן' מהו, ולכן גם אין לו שום "בעייה" עם זמן, ויהא זה ישר או מעגלי או שבלולי).

ע. התשבי כתב:ובכל אופן שתניח תחזור שאלתי מכך שהגוף נותר בקבר. ולא עבר לשום מקום.

אה"נ, ולכן כל צאצא של צאצאיו מעיד (בעצם קיומו) שההגדרה ההלכתית של האדם לא מתחשבת בגוף.

אי אפשר להוכיח כלום מ'עצם קיומו' של מישהו, כי הדיון כאן הוא על ההגדרה - מהו 'צאצא' וכו', ולא על אדם מסויים שאפשר לבדוק אם הוא קיים או לא.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » א' אפריל 30, 2017 11:53 pm

ע. התשבי כתב:
מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:גם במולקולות יש את 'היתרון הקט' 'שאז מתאפשר צאצא של צאצאיו - גם מבלי להניח גלגול נשמות'. אלא שכנ"ל זה מופרך.

אה"נ, כל צאצא של צאצאיו מעיד (בעצם קיומו) שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - אינה נקבעת לפי מולקולות - וזאת בגלל עצם הלוז. אבל שים לב, שכל זה לא קשור לזמן מעגלי, שלמעשה אינו מופרך מצד כלל השכל הטהור (שאינו יודע כלל 'זמן' מהו, ולכן גם אין לו שום "בעייה" עם זמן, ויהא זה ישר או מעגלי או שבלולי).

ע. התשבי כתב:ובכל אופן שתניח תחזור שאלתי מכך שהגוף נותר בקבר. ולא עבר לשום מקום.

אה"נ, ולכן כל צאצא של צאצאיו מעיד (בעצם קיומו) שההגדרה ההלכתית של האדם לא מתחשבת בגוף.

אי אפשר להוכיח כלום מ'עצם קיומו' של מישהו, כי הדיון כאן הוא על ההגדרה - מהו 'צאצא' וכו', ולא על אדם מסויים שאפשר לבדוק אם הוא קיים או לא.


התכוונתי להגיד, שאם יש צאצא של צאצאיו, אז בהכרח שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - אינה נקבעת לפי מולקולות.
אתה לא מסכים? האמנם אתה מסוגל להעלות בדעתך את ההפך, דהיינו שיש צאצא של צאצאיו - אע"פ שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - כן נקבעת לפי מולקולות? והרי עצם הלוז תוכיח!

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מאי 01, 2017 12:05 am

מלחמתה של תורה כתב:התכוונתי להגיד, שאם יש צאצא של צאצאיו, אז בהכרח שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - אינה נקבעת לפי מולקולות.
אתה לא מסכים? האמנם אתה מסוגל להעלות בדעתך את ההפך, דהיינו שיש צאצא של צאצאיו - אע"פ שההגדרה ההלכתית של האדם הנולד - כן נקבעת לפי מולקולות? והרי עצם הלוז תוכיח!

אינני מסוגל להעלות בדעתי כיצד ניתן להוכיח מדברים שאינם קיימים על הגדרות הלכתיות.
עצם הלוז מוכיחה שאדם נשאר לנצח אותו אדם, ולא נולד מחדש.

ואם תמצא הגדרה אחרת לאדם (אולי לפי הדעה שבגלגול עוברת כל הנשמה) שוב תוכל לומר - אם יש צאצא של צאצאיו, בהכרח שההגדרה ההלכתית אינה נקבעת לפי הגלגול...

לכן כתבתי שהנחות היסוד בהם צריך לדון הם ההגדרות - מהו אדם, מהו צאצא, וכן הלאה. ואז יוכלו להסיק מכך האם יכול להיות צאצא של צאצאיו. ובמילא אי אפשר להוכיח מ'עצם קיומו' של צאצא כזה, כי הוא לא קיים...

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 1:25 am

ע. התשבי כתב:אינני מסוגל להעלות בדעתי כיצד ניתן להוכיח מדברים שאינם קיימים...ובמילא אי אפשר להוכיח מ'עצם קיומו' של צאצא כזה, כי הוא לא קיים...

הייתי יכול להבין אותך יותר, אילו היית מוכיח לי באופן שכלי שלא קיים צאצא של צאצאיו, אבל זו מנין לך שהוא לא קיים?
למשל, בוא ניקח את דברי רבותינו שאמרו, שדוד המלך הוא גלגול של אדם הראשון. והנה, אילו היינו מוצאים שכתוב, שאדם הראשון הוא הוא דוד המלך, אז היינו מגיעים לשתי מסקנות:
מסקנה א. אדם הראשון נולד מישי, ומכאן שאדם הראשון הוא צאצא של צאצאיו: שהרי הוא צאצא (כלומר הוא בן) של צאצאיו (כלומר של ישי ושל אשתו שהינם צאצאי אדם הראשון).
מסקנה ב. הגדרת מושג "האדם" אינה תלויה בגוף, כי אילו היא הייתה תלויה בגוף, אז לא היה ניתן לומר שדוד המלך הוא הוא אדם הראשון, דהא סוף סוף עצם הלוז של אדם הראשון אינה עצם הלוז של דוד המלך.

ע. התשבי כתב:ואם תמצא הגדרה אחרת לאדם (אולי לפי הדעה שבגלגול עוברת כל הנשמה) שוב תוכל לומר - אם יש צאצא של צאצאיו, בהכרח שההגדרה ההלכתית אינה נקבעת לפי הגלגול.

לא ברור לי למה לדעתך, אם יש צאצא של צאצאיו - אז ההגדרה ההלכתית של מושג "האדם" אינה נקבעת לפי גלגול.
אבל כן ברור לי למה, אם יש צאצא של צאצאיו - אז ההגדרה ההלכתית של מושג "האדם" אינה נקבעת לפי הגוף - וכפי שכבר ביארתי זאת למעלה (ע"ש).

ע. התשבי כתב:לכן כתבתי שהנחות היסוד בהם צריך לדון הם ההגדרות - מהו אדם, מהו צאצא, וכן הלאה. ואז יוכלו להסיק מכך האם יכול להיות צאצא של צאצאיו.

לפעמים, קיומו של משהו, מוכיח לנו מהי ההגדרה. למשל, אם יתגלה פיל בעל אף באורך סנטימטר (באופן שנדע בוודאות שזהו פיל בגלל בדיקת דנ"א וכדומה), אז זה יוכיח לנו שהגדרת המושג "פיל" לא יכולה להיות "בעל חיים בעל אף ארוך".

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מאי 01, 2017 1:37 am

אילו היינו מוצאים שכך כתוב, הרי שהיינו צריכים לסתור את ההגדרות המוכרות לנו. אך כיון שזה לא כתוב, נשארים עם אותם הגדרות...

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 2:16 am

ע. התשבי כתב:אילו היינו מוצאים שכך כתוב, הרי שהיינו צריכים לסתור את ההגדרות המוכרות לנו.

איזה הגדרות שמוכרות לנו היינו צריכים לסתור, אילו היינו מוצאים שכתוב שיש צאצא של צאצאיו?

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 01, 2017 1:23 pm

לכשעצמי אני מבין שאם היתה מציאות זו שאדם יכול להיות צאצא של צאצאיו, או צאצא של עצמו, אולי היינו צריכים למצוא את אחד ממפרשי התורה מבאר מדוע דרשו שאלה תולדות נח נח הכוונה לתולדותיהם של צדיקים מעשים טובים, או הפשט שכולנו מכירים שהוליד את עצמו ברוחניות, ולדברינו פשוט יותר היה צריך לשלול שלא כפי שהיינו יכולים לסבור, שנח היה צאצא של עצמו... [חשבתי גם להוכיח מרשיעא בר רשיעא, בסגנון הטענה ההפוכה אך לאחר חשיבה מאומצת חוששני שלא ניתן להוכיח...]
[וגם, הלכתית ייתכן שאדם יוולד ואין לו אבא ואמא משעה שנולד כידוע מדברי המהר"ל על אסתר וכך גם כתב מדנפשיה הרב מטשעבין מדיוק הרש"י במגילה, שמכיון שנוצרה מת אביה ולכן לא היה לה אב אף פעם, ולידתה מתה אמה כך שלא היתה לה אמא מעולם, זאת אומרת שישנו מצב מסוים שלאדם אין אב ואם מכמה בחינות הלכתיות. [הגם שהרב מטשעבין מיישב עם יסוד זה למה אין אותו ואת בנו בשחיטת מעוברת אך פרת חטאת המעוברת פסולה - שבאותו ואת בנו בעינן יחס אם ובן הנוצר רק לאחר שילדה האם את בנה ושניהם חיים, משא"כ בחטאת נכתב ושחט אותה ולא אותה ואת חברתה והרי שחט שתים - לדברי האומר כן -, אך הוא מסיים את דבריו אלו שהם לפלפולא בעלמא, ודו"ק.] ]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 2:08 pm

א גאליציאנער כתב:הלכתית ייתכן שאדם יוולד ואין לו אבא ואמא משעה שנולד כידוע מדברי המהר"ל על אסתר וכך גם כתב מדנפשיה הרב מטשעבין מדיוק הרש"י במגילה, שמכיון שנוצרה מת אביה ולכן לא היה לה אב אף פעם, ולידתה מתה אמה כך שלא היתה לה אמא מעולם, זאת אומרת שישנו מצב מסוים שלאדם אין אב ואם מכמה בחינות הלכתיות.

א. למה אתה מביא ממרחק לחמך, מהמהר"ל, ומהגאון מטשעבין, אחרי שזה פסוק מפורש "כי אין לה אב ואם"?

ב. ומעניין לעניין: למה אתה מביא ממרחק לחמך, מאסתר, שעה שיש דוגמאות הרבה יותר פשוטות, כגון יתום רגיל שכבר נפטרו שני הוריו?
אמנם אני עצמי לא הייתי מוצא שום ראייה ביתום רגיל (משני הוריו), אבל זה בגלל שרק אין לו הורים חיים, אבל זה לא - שאין לו הורים כלל - בין אם חיים ובין אם מתים. מאותה סיבה, גם אני לא מוצא ראייה באסתר, כי אמנם אין לה הורים חיים - אבל עדין יש לה הורים מתים, ומה לי אם נפטרו כשהייתה בת עשרים או בת שנה או כשהייתה עובר - בין כך ובין כך יש לה הורים אלא שהם מתים. ועכ"פ, מצד ההלכה, בוודאי היא לא נחשבת בתור מי שאין לה הורים כלל, ונ"מ לעניין חובת מצוות כיבוד הורים אחרי מותם וכו' - דהא פשיטא שגם אסתר הייתה מחויבת בזה (ויש לזה עוד נפקא מינות).

ג. עכ"פ, בכל ההיסטוריה כולה, היו לפחות שניים חסרי הורים לגמרי: אדם הראשון, וחוה אמנו (ועוד צל"ע בבראשית ו פסוקים ב,ד).

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 01, 2017 3:02 pm

מלחמתה של תורה כתב:
א גאליציאנער כתב:הלכתית ייתכן שאדם יוולד ואין לו אבא ואמא משעה שנולד כידוע מדברי המהר"ל על אסתר וכך גם כתב מדנפשיה הרב מטשעבין מדיוק הרש"י במגילה, שמכיון שנוצרה מת אביה ולכן לא היה לה אב אף פעם, ולידתה מתה אמה כך שלא היתה לה אמא מעולם, זאת אומרת שישנו מצב מסוים שלאדם אין אב ואם מכמה בחינות הלכתיות.

למה אתה מביא ממרחק לחמך, מהמהר"ל, ומהגאון מטשעבין, אחרי שזה פסוק מפורש "כי אין לה אב ואם"?

ומעניין לעניין: למה אתה מביא ממרחק לחמך, מאסתר, שעה שיש דוגמאות הרבה יותר פשוטות, כגון יתום רגיל שכבר נפטרו שני הוריו?
אמנם אני עצמי לא הייתי מוצא שום ראייה ביתום רגיל (משני הוריו), אבל זה בגלל שרק אין לו הורים חיים, אבל זה לא - שאין לו הורים כלל - בין אם חיים ובין אם מתים. מאותה סיבה, גם אני לא מוצא ראייה באסתר, כי אמנם אין לה הורים חיים - אבל עדין יש לה הורים מתים, ומה לי אם נפטרו כשהייתה בת עשרים או בת שנה או כשהייתה עובר - בין כך ובין כך יש לה הורים אלא שהם מתים. ועכ"פ, מצד ההלכה, בוודאי היא לא נחשבת בתור מי שאין לה הורים כלל, ונ"מ לעניין חובת מצוות כיבוד הורים אחרי מותם וכו' - דהא פשיטא שגם אסתר הייתה מחויבת בזה (ויש לזה עוד נפקא מינות).

עכ"פ, בכל ההיסטוריה כולה, היו לפחות שני בני אדם חסרי הורים: אדם הראשון, וחוה אמנו (ועוד צל"ע בבראשית ד פסוקים ב,ד, אלא שאין דורשין במעשה בראשית, ואין לנו עסק בנסתרות).

חוששני שלא עיינת היטב במקורות שציינתי, זו, ועוד אחת אחרת, מנין לי שאסתר היתה מחויבת בכיבוד הוריה במצב זה? [עיין ערך אביי].
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי רבותיי » ב' מאי 01, 2017 3:35 pm

מלחמתה של תורה כתב:
ג. עכ"פ, בכל ההיסטוריה כולה, היו לפחות שניים חסרי הורים לגמרי: אדם הראשון, וחוה אמנו (ועוד צל"ע בבראשית ו פסוקים ב,ד).

להעיר, כי אין קורין אמהות כי אם לארבע (ברכות טז). וכן, לשם האחידות בהודעתך - היה עליך לכתוב 'אדם אבינו' או 'חוה הראשונה'.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מאי 01, 2017 3:55 pm

מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:אילו היינו מוצאים שכך כתוב, הרי שהיינו צריכים לסתור את ההגדרות המוכרות לנו.

איזה הגדרות שמוכרות לנו היינו צריכים לסתור, אילו היינו מוצאים שכתוב שיש צאצא של צאצאיו?

. והנה, אילו היינו מוצאים שכתוב, שאדם הראשון הוא הוא דוד המלך, אז היינו מגיעים לשתי מסקנות:
...מסקנה ב. הגדרת מושג "האדם" אינה תלויה בגוף, כי אילו היא הייתה תלויה בגוף, אז לא היה ניתן לומר שדוד המלך הוא הוא אדם הראשון, דהא סוף סוף עצם הלוז של אדם הראשון אינה עצם הלוז של דוד המלך.


א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 01, 2017 4:08 pm

האם קיים את מצוות פרו ורבו, זה שהוליד את אביו?[כך שהיה ניתן לחשוש בכל פעם שאולי לא יקיים, וזהו אינו חשש שמצאנו, יתירה מכך, אלמלא טביעות עינא דקלא היינו אומרים שאפילו ילדיו עצמו אינם שלו ולא מירכו יצאו ואף על פי שהם דומים בכל,... לא כן?]
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מאי 01, 2017 6:37 pm

התקשיתי על קושיית חכמי אשכול דנן ,
למה לא שאלו אם אין אדם שהוא בן ממש של עצמו ולא מבעי אם בנו נולד לאחר מותו אלא אפילו כשחי שמא יש לו שתי מערכות חיים במקביל,
ואם תאמר שאם כן הוא בא על אימו, אולי היות ובמערכת מקבילה שלישית היא ביתו אין איסור חל על איסור, ובאים כאחת הם, וכל שאינו בזה אחד זה אפילו בבת אחת אינו.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 6:57 pm

א גאליציאנער כתב:חוששני שלא עיינת היטב במקורות שציינתי.

לא הבנתי מה הנקודה שעליה אתה עומד.
מצד אחד, הפסוק אומר "כי אין לה אב ואם", ופשוט דר"ל, דאין לה אב ואם חיים (אבל מתים - יש לה).
מצד שני, במקורות שציינת מובא, שכבר מאז שנהרתה - לא היה לה אב חי, ושכבר מאז שנולדה - לא היה לה אם חיה. אבל גם המקורות האלה מודים כי, מה שלא היה לה - זה רק אב ואם חיים, אבל אב ואם מתים - היו לה.
לכן שאלתי אותך, מה הוסיפו לך שני המקורות האלה, שלא מצאת כבר בפסוק עצמו: אם התכוונת להדגיש רק את ההבדל בשאלה ממתי לא היו לה אב ואם חיים, אז זאת שאלה טכנית, אבל העיקר עולה גם מהפסוק וגם משני המקורות שציינת, והוא - שמצד אחד לא היו לה אב ואם חיים - ושמצד שני היו לה עכ"פ אב ואם מתים.

א גאליציאנער כתב:מנין לי שאסתר היתה מחויבת בכיבוד הוריה במצב זה? [עיין ערך אביי].

ומנין לך שאביי לא היה חייב? עיין להדיא בש"ע יו"ד רמ, סעיפים ב,ט, דחייב לכבד את הוריו גם במותם.

א גאליציאנער כתב:האם קיים את מצוות פרו ורבו, זה שהוליד את אביו?

מהיכא תיתי שלא קיים את המצוה? אם הוליד, אז קיים את המצוה (כמובן בתנאי שהוליד גם בנות ולא רק את אביו).

א גאליציאנער כתב:אלמלא טביעות עינא דקלא היינו אומרים שאפילו ילדיו עצמו אינם שלו ולא מירכו יצאו.

בוא ניקח מקרה פשוט: אם אשה ילדה את אביה (והיינו בגוונא דברירא לן מילתא, וכגון דיש על זה עדות של המיילדת וכדומה), אז אביה הוא צאצא של צאצאיו (היינו צאצא של בתו שילדה אותו).

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 7:01 pm

רבותיי כתב:להעיר, כי אין קורין אמהות כי אם לארבע (ברכות טז). וכן, לשם האחידות בהודעתך - היה עליך לכתוב 'אדם אבינו' או 'חוה הראשונה'.

אני השתמשתי בכינוי שמקובל אצל רבותינו הראשונים, עיין לראבי"ה (ח"א) לשבת סי' קצט, ועיין עוד לבעל העקידה על פרשת ראה, ע"ש.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 7:02 pm

ע. התשבי כתב:
מלחמתה של תורה כתב:
ע. התשבי כתב:אילו היינו מוצאים שכך כתוב, הרי שהיינו צריכים לסתור את ההגדרות המוכרות לנו.

איזה הגדרות שמוכרות לנו היינו צריכים לסתור, אילו היינו מוצאים שכתוב שיש צאצא של צאצאיו?

. והנה, אילו היינו מוצאים שכתוב, שאדם הראשון הוא הוא דוד המלך, אז היינו מגיעים לשתי מסקנות:
...מסקנה ב. הגדרת מושג "האדם" אינה תלויה בגוף, כי אילו היא הייתה תלויה בגוף, אז לא היה ניתן לומר שדוד המלך הוא הוא אדם הראשון, דהא סוף סוף עצם הלוז של אדם הראשון אינה עצם הלוז של דוד המלך.

אני שאלתי על הגדרות מקובלות. מי אמר לך, שלהגדיר אדם לפי גופו, זה יותר מקובל מלהגדיר אדם לפי נשמתו? או לפי אישיותו? וכיו"ב.

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 7:05 pm

בתבונה כתב:התקשיתי על קושיית חכמי אשכול דנן ,
למה לא שאלו אם אין אדם שהוא בן ממש של עצמו ולא מבעי אם בנו נולד לאחר מותו אלא אפילו כשחי שמא יש לו שתי מערכות חיים במקביל,
ואם תאמר שאם כן הוא בא על אימו, אולי היות ובמערכת מקבילה שלישית היא ביתו אין איסור חל על איסור, ובאים כאחת הם, וכל שאינו בזה אחד זה אפילו בבת אחת אינו.


אם הוליד את עצמו - אז עשה את עצמו, והרי את זה כבר הכחיש יחזקאל - כשלגלג על פרעה שאמר על עצמו: "לי יאורי, ואני עשיתיני" (היינו עשיתי את עצמי, לפי ביאור המלבי"ם שם).

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי פלתי » ב' מאי 01, 2017 7:44 pm

מלחמתה של תורה כתב:
בתבונה כתב:התקשיתי על קושיית חכמי אשכול דנן ,
למה לא שאלו אם אין אדם שהוא בן ממש של עצמו ולא מבעי אם בנו נולד לאחר מותו אלא אפילו כשחי שמא יש לו שתי מערכות חיים במקביל,
ואם תאמר שאם כן הוא בא על אימו, אולי היות ובמערכת מקבילה שלישית היא ביתו אין איסור חל על איסור, ובאים כאחת הם, וכל שאינו בזה אחד זה אפילו בבת אחת אינו.


אם הוליד את עצמו - אז עשה את עצמו, והרי את זה כבר הכחיש יחזקאל - כשלגלג על פרעה שאמר על עצמו: "לי יאורי, ואני עשיתיני" (היינו עשיתי את עצמי, לפי ביאור המלבי"ם שם).

מתי כבר יבוא הילד ויצעק המלך ערום.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מאי 01, 2017 8:56 pm

מלחמתה של תורה כתב:
בתבונה כתב:התקשיתי על קושיית חכמי אשכול דנן ,
למה לא שאלו אם אין אדם שהוא בן ממש של עצמו ולא מבעי אם בנו נולד לאחר מותו אלא אפילו כשחי שמא יש לו שתי מערכות חיים במקביל,
ואם תאמר שאם כן הוא בא על אימו, אולי היות ובמערכת מקבילה שלישית היא ביתו אין איסור חל על איסור, ובאים כאחת הם, וכל שאינו בזה אחד זה אפילו בבת אחת אינו.


אם הוליד את עצמו - אז עשה את עצמו, והרי את זה כבר הכחיש יחזקאל - כשלגלג על פרעה שאמר על עצמו: "לי יאורי, ואני עשיתיני" (היינו עשיתי את עצמי, לפי ביאור המלבי"ם שם).

זה רק בפרעה שהיה מלך ובמלכים אינם יכולים להיות במקביל כי אין שני מלכים משמשים בכתר אחד ועוד שאין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא נימה

מלחמתה של תורה
הודעות: 163
הצטרף: ד' דצמבר 24, 2014 2:46 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי מלחמתה של תורה » ב' מאי 01, 2017 9:04 pm

בתבונה כתב:
מלחמתה של תורה כתב:
בתבונה כתב:התקשיתי על קושיית חכמי אשכול דנן ,
למה לא שאלו אם אין אדם שהוא בן ממש של עצמו ולא מבעי אם בנו נולד לאחר מותו אלא אפילו כשחי שמא יש לו שתי מערכות חיים במקביל,
ואם תאמר שאם כן הוא בא על אימו, אולי היות ובמערכת מקבילה שלישית היא ביתו אין איסור חל על איסור, ובאים כאחת הם, וכל שאינו בזה אחד זה אפילו בבת אחת אינו.


אם הוליד את עצמו - אז עשה את עצמו, והרי את זה כבר הכחיש יחזקאל - כשלגלג על פרעה שאמר על עצמו: "לי יאורי, ואני עשיתיני" (היינו עשיתי את עצמי, לפי ביאור המלבי"ם שם).

זה רק בפרעה שהיה מלך ובמלכים אינם יכולים להיות במקביל כי אין שני מלכים משמשים בכתר אחד ועוד שאין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא נימה


לא הבנתי. האם אתה טוען, שיחזקאל התכוון ללגלג רק על פרעה אשר (כביאור המלבי"ם) חשב שעשה את עצמו, אבל לא התכוון ללגלג על עצם הרעיון הכללי האומר - שאדם יכול לעשות את עצמו?

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מאי 01, 2017 9:10 pm

ואפשר להוסיף עוד שאולי גם בכל גוי לא שייך שיהיה אב של עצמו למ"ד שגוי אסור באמו וכלתו, כי לגוי אין דין של אין איסור חל על איסור ואם הוא אב של עצמו הרי אשתו היא ערווה מדין אמו וכלתו, ועוד יש להרחיב בזה שהיא סבתו וכלת בנו

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ב' מאי 01, 2017 10:13 pm

מלחמתה של תורה כתב:
א גאליציאנער כתב:חוששני שלא עיינת היטב במקורות שציינתי.

לא הבנתי מה הנקודה שעליה אתה עומד.
מצד אחד, הפסוק אומר "כי אין לה אב ואם", ופשוט דר"ל, דאין לה אב ואם חיים (אבל מתים - יש לה).
מצד שני, במקורות שציינת מובא, שכבר מאז שנהרתה - לא היה לה אב חי, ושכבר מאז שנולדה - לא היה לה אם חיה. אבל גם המקורות האלה מודים כי, מה שלא היה לה - זה רק אב ואם חיים, אבל אב ואם מתים - היו לה.
לכן שאלתי אותך, מה הוסיפו לך שני המקורות האלה, שלא מצאת כבר בפסוק עצמו: אם התכוונת להדגיש רק את ההבדל בשאלה ממתי לא היו לה אב ואם חיים, אז זאת שאלה טכנית, אבל העיקר עולה גם מהפסוק וגם משני המקורות שציינת, והוא - שמצד אחד לא היו לה אב ואם חיים - ושמצד שני היו לה עכ"פ אב ואם מתים.

א גאליציאנער כתב:מנין לי שאסתר היתה מחויבת בכיבוד הוריה במצב זה? [עיין ערך אביי].

ומנין לך שאביי לא היה חייב? עיין להדיא בש"ע יו"ד רמ, סעיפים ב,ט, דחייב לכבד את הוריו גם במותם.


על ראשון ועל שני:
לו עיינת היטב היית רואה שמדיוק לשון הרש"י יוצא שאין לה אב ואם הכוונה לגמרי, שלא היה לה אב משעה שראוי להיקרא אב ולא היתה לה אם משעה שהיתה ראויה, ולכן מכיון שלא עיינת אין לנו דין ודברים בעניין, [שהרי כל יסודו של הרב מטשעבין בנוי על כך שאין האם המתה נחשבת כאם כלל].
וראייתך משו"ע אין בה ממש כי אפשר בקלות לומר שהמדובר שם הוא על מי שנולד להורים חיים ומתו, אבל מי של"ע לא זכה לכך, פטור מכל העניין ומובנת אמרת ר"י - אשרי מי שלא חמאן, שהרי לולא כן הרי עדיין חייב במצות כיבוד אב ואם.
מחמת הנחיצה וקוצר הזמן אחתום כאן בינתים
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
נערך לאחרונה על ידי א גאליציאנער ב ג' מאי 02, 2017 12:40 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מאי 01, 2017 11:56 pm

מלחמתה של תורה כתב:מי אמר לך, שלהגדיר אדם לפי גופו, זה יותר מקובל מלהגדיר אדם לפי נשמתו? או לפי אישיותו? וכיו"ב.

אתה הוא זה שאמרת, שההגדרה שיהיה עלינו לשנות היא הגוף.
ובכל אופן, זו ההגדרה היחידה שמופרך לומר עליה - צאצא של צאצאיו. שכן נשמה ואישיות ושאר ההגדרות יכולים להיות לשני בני אדם בו זמנית, גם אם אחד הוא צאצא של השני.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: אין אדם שהוא צאצא של צאצאיו (כמובן).

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ב' אוגוסט 07, 2023 10:12 am

אגב, אבקש לשאול בענין הנוסח: "... וצאצאי עמך בית ישראל...." ומה עם עמך בית ישראל עצמם? האם הם כלולים ב'ואנחנו'? או שמא לא נכללו בבקשה כלל? ואם אכן, לא הוזכרו, מדוע? האין צורך לבקש גם עליהם? אודה למשיבים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים