מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתי חידושים עצומים בעניין תשובה ויהרג ואל יעבור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

שתי חידושים עצומים בעניין תשובה ויהרג ואל יעבור

הודעהעל ידי יעקב1 » ג' מאי 09, 2017 1:05 am

א. מותר להמית עצמו כדי שיתכפר לו - ר' חייא ברב אשי קידושין פא: שישב בתנור אחרי שחשב שבא על זונה ופרש"י להמית את עצמו. וכמדומה שבפני משה לבעל הקיצור שו"ע ביאר דלצורך תשובה שרי. וכן עוד אחרונים שם. וכן ההוא כובס שהפיל עצמו מהגג כתובות קג: ועי' חידו' מהרי"ט שהכובס קיים בעצמו מיתה לפי שחילל שבת וזכה לעוה"ב. וכתב עלה ברכ"י שמה סק"ג דמשמע מיניה דשרי למיעבד כן לשם תשובה והביא דכ"כ שבות יעקב ח"ב קיא. והביא שם גם חולק ע"ז. ובאמת בשיטמ"ק שם כתב ג"כ כמהרי"ט ז"ל "והשתא ניחא שהרג הכובס את עצמו מדעת משום דחילל שבת ולא נתעסק בהספידו ולהכי סליק לאיגרא ונפל לאגמא ומית דהיינו סקילה כדין מחלל שבת. וכן שמעתי מפי' הר' קלונימוס ז"ל." והובא ג"כ בברכ"י. וע"ע שו"ת אבן השוהם סי' מד שהסכים למהרי"ט.

ב. מותר להמית עצמו בכדי שלא לעבור על בועל ארמית כדמצינו בקידושין מ. דעביד הא נפיל בהא וכן רב כהנא שם שהפיל עצמו מהגג שלא להכשל עם נכרית. ובאמת עי' יו"ד קנז ובנו"כ שנחלקו קמאי אי שרי ליה לאיניש למסור נפש על כל העבירות ורק חיוב גמור יש על ג' ואם רוצה למסור על כולם רשאי ויש אוסרין. וכבר מצינו ארבע מאות ילדים שמסרו נפשם ומתו בים על אף שכולם היו קרקע עולם ואין עליהם תביעה עי' באחרונים שם שזה היה לפנים משורת הדין ולכן שאלו אם יעשו כן האם יקבלו עוה"ב היינו כיון שממיתים עצמם אף שאין להם עבירה וע"ז השיב גדול שביניהם מקרא דשרי להם.

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: שתי חידושים עצומים בעניין תשובה ויהרג ואל יעבור

הודעהעל ידי סטפנסקי » ג' מאי 09, 2017 1:24 am

כתבת דברים מסוכנים!!!! לגופו של עניין כיום לכאורה אין היתר להמית עצמו משום תשובה כי וודאי אדם שממית עצמו בימינו הוא משום דיכאון ואין לו בזה תשובה כלל אלא אדרבה הולך אחר יצרו הרע

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: שתי חידושים עצומים בעניין תשובה ויהרג ואל יעבור

הודעהעל ידי יעקב1 » ג' מאי 09, 2017 12:01 pm

נזכרתי שיש עוד ראיה יעו' ב"ר פר' סה איש צרורות קיים בעצמו ד' מיתות ב"ד וזכה לעוה"ב כמבואר שם.

וראיתי בדף על דף קידושין פא "בגמ': רב חייא בר אשי הוה רגיל כל עידן דהוה נפיל על אפי' הוה יאמר רחמנא יצילנו מיצר הרע כי אתא לביתו הוה משגרא דביתהו תנורא סליק וקא יתיב בגוי' כו'.

בשו"ת שבות יעקב (חלק ב' סי' קי"א) נשאל בדבר מי שעבר על עבירות חמורות וקיבל על עצמו לשוב בתשובה שלמה, והוא רוצה להטביע את עצמו בנהר כדין חנק הראוי לו, אי הוה מאבד עצמו לדעת או לא.

וכתב השבות יעקב דיש להוכיח מסוגיין דהיכי דעביד כן מחמת תשובה לא מקרי מאבד עצמו לדעת, דהא הכא רצה ר' חייא בר אשי להכנס לתנור ולהשרף מחמת שחשב שעבר על איסור אשתאיש.

ואין להקשות אם כן אמאי קיי"ל דמי שמאבד את עצמו לדעת אין מתעסקין עמו, דלמא עשה כן מחמת תשובה לכפר על עוונותיו. ותירץ דסתמא א"א לתלות בזה, אבל היכי דידעינן שעשה כן אה"נ דמתעסקין עמו.

עוד כתב לתרץ דאף מי שעשה כן מחמת תשובה, אה"נ דאין לו דין מאבד עצמו לדעת, מכל מקום אין מתעסקין עמו, ומשום דדינו כדין הרוגי בית דין דאין מתאבלין עליו דאין מתעסקין עמו. אבל עיין שם שמביא מיפה תואר על המדרש שאוסר לאבד עצמו לדעת מחמת תשובה.

ועיין בשו"ת זרע אמת (או"ח ספ"ט) שחולק על השבות יעקב, דגם בעשה כן מחמת תשובה, מקרי מאבד עצמו לדעת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים