מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לצאת מחבירו חצי ברכה בכדי לצאת מספק חיוב ברכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

לצאת מחבירו חצי ברכה בכדי לצאת מספק חיוב ברכה

הודעהעל ידי יעקב1 » ה' מאי 25, 2017 12:12 pm

לפי שיטת הרע"א ומ"ב (המ"ב בסי' קפג כו) שאפשר לצאת מחבירו חצי ברכה, בנידון מזוזה שמסרה לבדיקה והחזירו לו בלילה שמנהג העולם לא לברך בהחזרתו אף שעבר זמן רב, ולא ברור לחלוטין שא"צ לברך שקובעו בשנית, האם אפשר להביא את חבירו ליד הדלת הוא יברך 'שהכל' על משהו והקובע המזוזה יצא ממנו רק את בא"י אלוקינו וכו' ויסיים לבד 'לקבוע מזוזה'. וג"כ יכוון שעל הצד שיש פה ברכה לבטלה הוא מכוון לא לצאת ממנו כלל. ועי"ז ירויח שבירך על קביעת המזוזה על הצד שטעון ברכה. אך לחזו"א לא הועיל כי לדעתו א"א לצאת חצי ברכה

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: לצאת מחבירו חצי ברכה בכדי לצאת מספק חיוב ברכה

הודעהעל ידי יעקב1 » ש' מאי 27, 2017 9:51 pm

מישהו?

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: לצאת מחבירו חצי ברכה בכדי לצאת מספק חיוב ברכה

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ד' ספטמבר 26, 2018 10:24 pm

יעקב1 כתב:לפי שיטת הרע"א ומ"ב (המ"ב בסי' קפג כו) שאפשר לצאת מחבירו חצי ברכה, בנידון מזוזה שמסרה לבדיקה והחזירו לו בלילה שמנהג העולם לא לברך בהחזרתו אף שעבר זמן רב, ולא ברור לחלוטין שא"צ לברך שקובעו בשנית, האם אפשר להביא את חבירו ליד הדלת הוא יברך 'שהכל' על משהו והקובע המזוזה יצא ממנו רק את בא"י אלוקינו וכו' ויסיים לבד 'לקבוע מזוזה'. וג"כ יכוון שעל הצד שיש פה ברכה לבטלה הוא מכוון לא לצאת ממנו כלל. ועי"ז ירויח שבירך על קביעת המזוזה על הצד שטעון ברכה. אך לחזו"א לא הועיל כי לדעתו א"א לצאת חצי ברכה


שמעתי פעם בשיעור של הרב אשר וייס את השאלה הזו ממש על דברי רעק"א הללו (נדמה לי שנושא השיעור הוא ספק ברכות להקל), והוא אמר שאמנם בחשבון ובסברא זה נראה הגיוני, אך ודאי שרבותינו היו גאונים מאיתנו והם חשבו על כך, ואם בכל זאת לא אמרו זאת כנראה שאי אפשר, אף שאיננו יודעים את הסיבה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים