מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' מאי 28, 2017 9:52 am

ברכות י,א אמר ישעיה לחזקיה צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה משום שלא עסקת בפר"ו, א"ל חזקיה משום חזאי ברוח הקודש דנפקי מיני בנין דלא מעלי, א"ל בהדי כבשי דרחמנא למה לך מאי דמיפקדת איבעי לך למעבד.
ולכאורה צדק חזקיה המלך בטענתו, שהרי כ' במשנ"ב בהל' תעניות שאע"פ שאסור לו לאדם לשמש מיטתו בשני רעבון אם כבר קיים פר"ו מ"מ אם יש לו בנים מחללי שבתות יכול לשמש מיטתו עד שיזכה להוליד בנים שומרי שבת דמסתברא שדיניו חשוכי בנים, וא"כ אפילו אם יעסוק חזקיהו בפר"ו ויוליד בנים אכתי דינו כחשוכי בנים וא"כ אמאי לו להתעסק בזה.
ולכאורה יש לבאר שאין כוונת המשנ"ב לומר שדינו כחשוכי בנים לגמרי לומר שלא קיים פריה ורביה כלל, אלא לומר שאע"פ שכבר קיים את המצווה של פר"ו מ"מ אי"ז קיום מלא שהרי כוונת המצווה היא כמבואר בתפילת השל"ה שיעסקו בנים בתורה וישמרו במצוות ומשו"ה בשני רעבון, וכן הוא במאירי פ"ח דעירובין , א"כ ראוי לו לקיים את המצווה בבנים שומרי תורה ומצוות ומשו"ה מותר לו לשמש מיטתו בשני רעבון, אבל ודאי שאין לאדם להפטר מן המצווה משום שיצאו ממנו בנים דלא מעלי שסוף סוף גם בהם מתקיימת המצווה כמו שכ' החינוך שהתכלית היא ליישב את העולם וזה מתקיים אף בבנים שאינם הגונים.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 28, 2017 10:06 am

הרי גם מבנים אלו יכולים לצאת בנים מהוגנים, ובהדי כבשי דרחמנא למה לך.
והרי יצא ממנשה יאשיהו.
ומש"כ המ"ב על בנים מחללי שבת ר"ל, כי מניין לו אם יזכה שיצאו מהם לכה"פ תולדות הגונים.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' מאי 28, 2017 1:47 pm

לא זכיתי לרדת לעומק דברי מר.
חזינן מדברי המשנ"ב שסברא זו שלא זכה לבנים הגונים חשובה היא לדחות איסור תשמיש בשני רעבון. וא"כ חזינן שאף שיש ספק שמא יהיו לו בני בנים הגונים אנן מתירים איסור זה.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 28, 2017 2:00 pm

בודאי מתיר המ"ב לשמש בשני רעבון למי שיש לו בן מחלל שבת ר"ל, כי מי יימר שיזכה לבני בנים מהוגנים מהבן שאינו הגון.
אבל לבטל לגמרי מצוות פו"ר לא הסכימו עם חזקיה השמים (אולי משום שיהיו לו בני בנים מהוגנים).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 28, 2017 2:04 pm

כלומר לכולכם פשוט שאם רואה אדם ברוח הקודש שח"ו ימות בנו קודם שישא אשה. אזי אין לו עניין לישא אשה ולהולידו?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי שש ושמח » א' מאי 28, 2017 3:25 pm

בבן צדיק ודאי שלא, כי עצם קיום הבן באותם שנים הוא יישוב העולם.
אבל בבן רשע, אם כי ממצות פ"ו לא ייפטר משום דבהדי כבשי דרחמנא למה לך, מ"מ מסתבר שאחר שקיים מצות פ"ו לא תהא בו מצות בערב אל תנח ידך.
[זכר לדבר, ידוע בשם הח"ח שהיה לפעמים מסרב לברך לזש"ק משום שהיה מצוי שהילדים יתקלקלו].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 28, 2017 3:36 pm

לא לזה התכוונתי ולענ"ד זה גם לא נכון. מי שהיה לו בן צדיק ומת בלא ילדים חזר לו החיוב של פו"ר.

אני התכוונתי שפירוש בהדי כבשי דרחמנא הוא לא משום שיש כאן מצוות פו"ר אע"פ שהוא רשע. אלא פירוש בהדי כבשי דרחמנא הוא שאדם צריך לעשות את חיוביו לפי המצב כעת ולא לדון לפי מה שרואה ברוח הקודש שעלול להיות.

אני כותב דווקא עלול להיות כי נראה שאין מדובר שידע חזקיה שוודאי יהיה כך. ויש לזה שתי ראיות. אם נאמר שהכוונה שוודאי יהיה בכל אופן אז מה יש לו להמנע מלישא ולנסות לגרום שלא יהיו בנים דלא מעלי הלא יודע שזה לא יקרה ויהיו בכל אופן. ואפילו אם נדחוק ונאמר שמה שראה ברוה"ק הוא בדרך תנאי שאם יהיו לו בנים יהיו בני דלא מעלי אבל לא שוודאי יהיו, סו"ס הלא אמר לישעיהו דלמא זכותי דידך ודידי.
ואיני יודע מה יהיה אם יודע וודאי ברוח הקודש מה יהיה. ואולי אין שאלה כזאת כי אין כזה דבר והקב"ה לא מגלה לאנשים בוודאות דבר שסותר את המצווה.

אבל מה שאפשר כן לדון זה ביודע על פי טבע למשל מי שיודע שוודאי הילד שיוולד לו ילקה ח"ו במחלה גנטית שלא יכול להוליד או שמת בגיל צעיר לפני שיכול להוליד האם יש בו חיוב פ"ו. וודאי יש מעלה להוליד בן עובד ה' ואפילו הוא מן הסריסים אשר ישמרו את שבתות ה' ובחרו באשר חפץ השאלה היא מצד דין פ"ו.


סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 28, 2017 3:43 pm

על איזה משלושת הדברים שכתבתי נכב"ב?

(1. שהגדר ידיעה עתידית ולא אי קיום המצווה. 2. שלא היה וודאי. 3. מה הדין בוודאי על פי טבע)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מאי 28, 2017 3:46 pm

אוצר החכמה כתב:על איזה משלושת הדברים שכתבתי נכב"ב?

(1. שהגדר ידיעה עתידית ולא אי קיום המצווה. 2. שלא היה וודאי. 3. מה הדין בוודאי על פי טבע)

1. נושא האשכול. 2. עניין חזקי'.
עו"ח עשה על זה עניין פעם. לא העמקתי (כאן ושם).

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי שש ושמח » א' מאי 28, 2017 3:49 pm

לאוצה"ח:
בודאי שאחר שמת הבן חוזר חיוב פ"ו, אבל ברור לענ"ד שבשעה שהוא קיים יש בזה קיום המצוה.
ולגבי הנידון האם באופן שיודע שימות חייב להוליד, תלוי קצת במה שנידון כאן viewtopic.php?f=17&t=25950&p=263514&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%95+%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%95#p262602 האם השיעור של בן ובת הוא שיעור מינימום למצוה או שגם בפחות מזה מקיים מצוה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 28, 2017 3:52 pm

תרתי.
אם פשוט לך שבזמן שהוא חי וודאי קיים את המצווה אע"פ שידעינן שעתיד למות בלא בנים מדוע אתה מסכים שיש לדון בזה?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי שש ושמח » א' מאי 28, 2017 8:58 pm

לענ"ד פשוט שאינו חסרון בעצם המצוה [וכעין מוליד טריפה וכדו' שי"ל שאינו אדם ואין כאן פ"ו כלל] אלא רק בכמות, שהמצוה היא לגרום שיהיו לו בנים ובני בנים ובני בני בנים והוא הוליד רק בנים.
אך מ"מ באופן זה חסר משיעור המצוה, ששיעור המצוה הוא להוליד בן שמוליד בנים ג"כ עד סוף כל הדורות. ולכן היה מקום לומר שאין חיוב לעשות כך, ודומה למי שיש לו רק חצי זית מצה וכו' שנחלקו אחרונים אם חייב לאכלו, - אך נראה לי שאינו כך, אלא שמצות פ"ו אין לה שיעור מלמטה, וכל הולדה היא מצוה, ומה שנאמר שיעור בן ובת הוא רק שיעור מלמעלה, שמכאן ואילך פטור מלהוסיף ולהוליד.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי ברלינר » א' מאי 28, 2017 9:10 pm

גם באבודרהם על ברכת שמח תשמח כתב דחופה הוי כמעמד הר סיני כיון שעיקרם להביא בנים ת"ח
וכתבתי ע"ז באשכול על שהתה עשר שנים לפי המרדכי בהבא על יבמתו וע"פ הגמרא סוף חזקת

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2125
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' מאי 28, 2017 9:43 pm

ע"ע בספר חשוקי חמד (נדה יז.)

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי יזל מדליו » א' מאי 28, 2017 10:17 pm

לענ"ד דין ייבום ודין פרו ורבו שווים.
וכי יעלה על הדעת שבן סריס לא פוטר את אמו מן היבום.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: קיום פרו ורבו בבנים שאינם הגונים - לאור תפילת השל"ה

הודעהעל ידי ישראליק » א' מאי 28, 2017 11:26 pm

רבינו הקדוש מברסלב זצ"ל אמר:
יהודי צריך לבקש מהשם יתברך שיהיו לו הרבה ילדים, אפילו שיהיו איך שיהיו, כי כשיבוא משיח ויתקן את העולם, יהי' תקון לכל הדורות עד אדם הראשון.

על מימרא זו סמכו הרבה יהודים בזמן ששרה קליפת הקאמוניזם, ועוד; ומי שאחר שחינך את בניו ובנותי על פי דרכם עדיין מפחד איך יתגדלו, יכול לסמוך על דברי ר"נ זי"ע.

עכ"פ רואים מזה, שאיך שיהי' מקיימים מצות פרו ורבו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים