ידועה המחלוקת בין ר' יוחנן לר"ל, בקניינים הנהוגים אצל ישראל וגויים מן התורה.
לר' יוחנן: מן התורה מעות קונות בבני ישראל, ואילו משיכה קונה לגויים.
לריש לקיש: משיכה קונה לישראל, ואילו מעות קונות בגויים.
הגמ' בעבודה זרה (עא.) מוכיחה כי משיכה קונה בגויים ממנהג הפרסיים שלא חזרו בהם אחר שמשכו. וביארו בתוספות כי לא מדובר בהוכחה מוחצת, אלא בסיוע בעלמא לשיטת ר' יוחנן ממנהג בני פרס בזמנו של אמימר, כאשר ממנו ניתן להסיק על מנהג אבותיהם.
הדברים זוקקים ביאור: מה לנו ולמנהגם כאשר אנו מבררים את כוונת המקרא "וכי תמכרו ממכר וגו' או קנה מיד עמיתך" אשר כידוע בזאת תלויות השיטות המוזכרות?
נראה, כי זאת ברור היה לחז"ל כי התורה לא באה ברמזיה להורות לגויים אשר לא קבלו עולה עליהם מה יעשו ואיך ינהגו בעסקיהם. אלא קבלה הייתה ביד חז"ל כי מפסוק זה אנו דורשים כי בני ישראל נוהגים בקניין שונה מזה הנהוג אצל גויי הארץ, ועל כן - כאשר נדע מה היה הקניין שנהג בזמן מתן תורה אצל בני נח, נוכל להסיק מכך לגבי הקניין הנוהג בבני ישראל מן התורה!
כמו פרטים רבים אחרים, נפלה בקבלה זו מחלוקת. כאשר רבי יוחנן קיבל מרבו כי בזמן קבלת התורה נהגו הגויים במשיכה, ועל כן יש לנו להבין מן הפסוק כי בני ישראל קונים בכסף. ואילו ריש לקיש קיבל מרבו אחרת.