הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' יוני 02, 2017 12:05 pm
אצל האדם, זה בגלל השגחה פרטית.
[אולי לכן אצל האדם מביאים פסוק 'שנאמר היוצר וכו' כי שם זה לא מצד המציאות, רק מצד העניין של השגחה שהוא כבר נושא רעיוני תורני].
ותדע שכן הוא שהרי בבעלי חיים, כמו בתבואה מים ופירות, אין לנו עניין בכל טפה או פרי, אלא כל הדין הוא על המין בכלל.
ואילו באדם כל הדין הוא על כל פרט. וכך מראש המשנה מציגה את הדין: כל באי עולם עוברים לפני כבני מרון, ולא 'באחד בתשרי דנים על האדם' וזה גם מה שלומדים מהפסוק שם, שיש דין על על כל אחד בפרט.
ואמנם יש נושא של 'על המדינות' אבל לפי כל ההקשר נראה שזה הרחבה של הדין על הפרטים, שיש גם נושא של מדינות, היינו שציבור הוא גם בחינה של אדם מסויים. אבל אין נידון כללי על מין אדם.