מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היסח הדעת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבןטובה

היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » א' יוני 04, 2017 7:48 am

שאל אותי אברך בביהמ"ד שאחר שביתו זו אשתו עשתה הפס"ט הניחה אותה במקום מיוחד לשאול ע"ז שאלת חכם ושכחה היכן הניחה העד.
ולמחרת התחילה מחדש ועשתה הפס"ט ואח"כ מצאה הראשונה ועתה יש לו ספק אם זה חשיב היסח הדעת שפוסל או שכשר הוא ויכולה למנות מאז כיון שפסק החכם שההפס"ט כשר?
וזהו מה שרשמתי לו: עי' פסחים פח. נמצאת כל הסעיודה תלוי בר"ג וכ' המהרש"ם בגי"ד דע"ת על יו"ד סי' לא סקי"ג דעי"ז שהיה דעתו לישאל עליו טהורה ולא פסול משום היסה"ד כדאיתא ירו' פסחים פ"א ה"ח ובר"ש ספ"ז דטהרות ע"ש. ובשו"ת מהרש"ם ח"ג סי' קיד. וכעי"ז בירושלמי פאה פ"ז ה"ב כל דבר שצריך להיבחן ולבדוק ל"ה שכחה. ובשו"ת בית שלמה או"ח סי' לו כ' שאם סברה שהיא כתם טמא והסיחה דעתה מלספור לגמרי אע"פ שכבר התחילה לסופר מחדש מחמת שלא היתה יודעת דין הכתם מ"מ חשבה שאם יבא חכם ישאל אותו לא חשיב היסח הדעת להצריכה ספירה מחדש ותוכל לחשוב מחשבון הראשון אף לדעת המעיל צדקה סי' סג הובא בסד"ט סי' קצו דהסה"ד פוסלת הספירה. ובס' ידי סופר להג"ר צבי לוסטיג ז"ל הי"ד סיע' כג אות ד הביא סמוכין לכך מירושלמי תרומות פ"ח ה"ד וכן בפ"א דפסחים דעתו להשאיל עליה טהורה ע"ש וה"נ י"ל כאן שסברה שאם תמצאנו תשאל לחכם אי"ז הסה"ד כי דבר המצוי הוא למצוא מה שהניח במקום מיוחד. וכ"ה בשו"ת זכר יהוסף הנדמ"ח יו"ד סי' קנד-קנה דהיכא שספרה ז' נקיים מספק שלא ידעה הדין בבירור עד שתשאל למורה הוי ספירה מעליא ע"ש. ובשו"ת שערי דעה ח"ב סי' רמה [מהדו' אהלי שם סי' קצד] כתב גם מ"ש בתשו' מנחת עני דכל נתייאשה ע"י שצריך שאלת חכם נתעורר חימוד חדש אינו נראה לפע"ד כלל ואע"פ שאין ראי' לדבר סמך לזה מתוספתא דטהרות והובא בר"ש דאם אמר הריני מניחה עד שאשאל עליה טהורה שלא הסיח דעתו ממנה ע"ש. גם יש לדון מגמ' זו שלא יהיה שייך היסה"ד באשה אם הבעל לא הסיח דעתו והיה סבור שיהיה טהור כיון שהיא תלויה בו כל' הגמ' חולין פד: ויל"ע.
ואגב אציין כי בשו"ת עונג יו"ט חיו"ד סי' פג כ' להקל אף אם נסע בעלה מביתו באמצע הז' נקיים ונתייאשה מלבדוק וחזר לביתו בתוך הז' ימים שאי"ז היסה"ד ותוכל להשלים עד ז' ימים נקיים ולטבול דהא גם ביום ראשון ושביעי סגי מן הדין יע"ש. וכ"ה בשו"ת אבן יקרה מהדו"ק חיו"ד סי' מ דד' המע"צ הוא דוקא בתחילתן ובסופן של ספירת הנקיים ולא באמצען יע"ש
ואחתום בזה שלא יסמוך עלי אף שלכאו' הלכה זו ברורה כי צעיר אנכי לימים פחות מבן ל ואיני יודע אם אוכל להשיב תשובות כי מדומה אני שצריך להיות בן ארבעים לבינה

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יוני 04, 2017 7:51 am

לא הבנתי תחילת התשובה, הלא כאן השאלה הייתה מחמת האיבוד ומה זה שייך לכל המ"מ?.

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » א' יוני 04, 2017 8:39 am

עיקר הראי' דאע"פ שיש לו ספק אם יהיה כך וכך מ"מ לא חשיב היסה"ד וה"נ יש לו צד שימצאנו ולכך לא חשיב היסה"ד
ועי' פסחים צז: קודם חצות לאו אבוד וחצות קבע ועי' תמורה כא. וה"נ קודם הטבילה לאו אבוד הוא דהטבילה קבע
והעיקר הוא דרך הלימוד הישר של גאליציה פולין

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יוני 04, 2017 8:41 am

אבןטובה כתב:עיקר הראי' דאע"פ שיש לו ספק אם יהיה כך וכך מ"מ לא חשיב היסה"ד וה"נ יש לו צד שימצאנו ולכך לא חשיב היסה"ד
ועי' פסחים צז: קודם חצות לאו אבוד וחצות קבע ועי' תמורה כא. וה"נ קודם הטבילה לאו אבוד הוא דהטבילה קבע
והעיקר הוא דרך הלימוד הישר של גאליציה פולין

לימוד ישר???. "עגל לא לומד" טוב מזה
ואם דבר התחדש פשיטא שיש כאן יותר הסח דעת מאשר אם מלכתחילה הניח ע"ד כך.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 04, 2017 11:36 am

בעיקר הפלפול לא הבנתי מאומה, אבל אינני מבין מה ההו"א שלא תוכל למנות מההפסק הראשון. ולו בגלל הצד שחשבה שאולי תמצא.
הרי אם היתה באה לחכם בערב ושואלת: עד היה לי ואבדתיו. מה לעשות? היה מורה לה לבדוק למחרת או כהפס"ט או כבדיקת ז"נ וא"כ אם מצאה הראשון והוכשרשפיר יש לסמוך על זה

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' יוני 04, 2017 2:19 pm

הדין דכל שמניחה לשאול לחכם לא חשיב הפ"ט הוא מעשים שבכל יום וא"צ לפנים/ אך בנאבד העד צריך בירור איך היה המעשה אם הוא דבר שרגילות למוצאו או נתייאשה מלמצאו ואם נתייאשה אימתי נתייאשה אם קודם שהאיר היום א' דז"נ או אח"כ (ומ"ש שלא שייך היס"ד באשה אם בעלה לא הסיח דעתו הוא דבר בטל בעיני דהא הכא הכל תלוי בדעתה אם משימה אל ליבה שאינה רואה). ואולם בעיקר הדין אי"ז ברור כלל דשייך היס"ד ביום שעשתה בו הפסק.
ואגב אגיד שמה שציין באגבו לדברי הענג יו"ט לא דק דהענג יו"ט אינו סובר כהמע"צ ומה שהביא בשם שו"ת אבן יקרה הוא שקר גמור דהאבן יקרה שם אינו מחלק בין תחילה או סוף לאמצע אלא בין הסיחה דעתה מלספור לסבורה שאינם במנין הנקיים כלל, עיי"ש.

ואחתום בזה שאותו אברך לא יסמוך עלי אפילו היה יודעני ולא יסמוך על שום ניק בפורום אפילו הוא פן פ' לגבורות וגם הוא ראוי לגערה ששואל את חבריו האברכים שאלות באסורים חמורים ולא פונה למו"צ בקי ורגיל בהוראה.

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » א' יוני 04, 2017 9:29 pm

לשון האבן יקרה בסוף התשובה וז"ל: וא"כ בניד"ד כיון שבדקה ביום ראשון וביום שביעי אף אם עברו עליה יום או יומים בנתים שסברה שלא יבא בעלה מ"מ כיון שהימים היו אצלה בחזקת בדוקין עפ"ח הדין בודאי הם חשובין ג"כ לספורין לפנינו בלי שום ספק "גם לדעת המעיל צדקה והס"ט"
והניק חשבונות רבים הוא כעוור באפילה וכנראה הוא לעולם לא יהיה מו"צ רגיל בהוראה ובודאי לא בקי
וגם באותה תשובה דן דלא רק אם הסיחה דעתה יום או יומיים הוי הסה"ד אלא גם שעה או שתים יע"ש.
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ב' יוני 05, 2017 2:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' יוני 04, 2017 9:35 pm

באיזה שם אקראך עתה דמגמרינן לך ולא גמרת?
בדיקת ראשון ושביעי אינה שייכא לדין היסח הדעת (וזו היתה גם טעותך בדברי הענג יו"ט) והאבן יקרה שם כתב להדיא כמ"ש בשמו מילה במילה כמו שיתבאר לכל מי שיקרא עוד כמה שורות חוץ משיטה אחרונה, ואין עיתותי בידי לצטט או להעלות צילום של דבריו
והעם ההולכים בחשך ראו אור גדול

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » א' יוני 04, 2017 9:53 pm

לא מסתייא דלא גמירי מגמר נמי מגמרי כשבת קכד:
האבן יקרה מדבר שם לפי ד' המעיל צדקה והעתקתי לשונו
ונא לא תהא מבוהל

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' יוני 04, 2017 10:48 pm

הנני מעלה את דברי האבן יקרה וכל בר בי רב דחד יומא יקרא את מה שכתוב בעמוד הראשון בד"ה אמנם
ואני את נפשי הצלתי מפני התולים בו בוקי סריקי שלא יתכנו בעולם
קבצים מצורפים
אבן יקרה.PDF
(584.12 KiB) הורד 174 פעמים

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » א' יוני 04, 2017 10:55 pm

נא להעלות כל התשובה ולא יתלו בו הבלים מבוהלים כמותך שאתה מעלה דף א' באמצע התשובה לא תחילתו ולא סופו שאי אפשר לשו"א לראות במה המדובר... זה מתאים לשוטה
וכבר העתקתי סופו של התשובה האיך שהוא כותב לדעת המע"צ והס"ט

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' יוני 04, 2017 11:34 pm

הנה ב' עמודים הראשונים
בהם הוא חולק על המע"צ ולכן אינו ענין לנידו"ד
סוף התשובה שהעתקת העלתי גם אני והוא סיכום מה שהסביר בהד"ה ששלחתי אליו
קבצים מצורפים
אבן יקרה.PDF
(586.85 KiB) הורד 180 פעמים

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' יוני 05, 2017 2:07 am

אם העלית סוף התשובה בודאי כל א' יראה שהוא כותב "דגם לדעת המע"צ וסד"ט יהיה סגי בראשון ושביעי להיות חשובין כספורין"
ואין אני רוצה להתווכח עמך על מציאות
וכבר נא' והכסיל בחושך הולך

ועוד שאלה אחת לך אחי!
אתה כותב שלא ישאלו שום שאלה בהלכה לכל הניקים כאן הידעת יקירי שיש כאן בביהמ"ד יותר ת"ח ומורי הוראה מכל מה שעולה במחשבתך
האתה בדמיון שהמורי הוראה יודעים יותר טוב מהניקים כאן עד שהעזת פניך לומר שאי אפשר לשאול שום ניק שום שאלה

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' יוני 05, 2017 7:27 am

האזהרה שלא לשאול שאלות הלכתיות בפורום נכתבה על ידי המנהלים כו"כ פעמים. והטעם פשוט כי למרות שכותבים פה כמה ת"חים ישנם גם כאלה שלא, ותחת תחפושת הניק א"א להבדיל וכו' ואכמ"ל ודו"ק היטב כי נכון. ואע"ג שהמציאות הוא שאינך רוצה להתווכח על המציאות זהו המציאות אל נכון. וכבר נאמר החכם עיניו בראשו.
אכן בעוה"ר יש גם מורי הוראה שאינם בקיאים ולכן כתבתי שישאל מו"צ בקי ורגיל אך מ"מ אפילו מו"צ אלמוני הוא טוב מניק אלמוני.

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' יוני 05, 2017 7:49 am

לא היה המדובר כשאינו יודע טיבו ושמו של הניק....
וכשכתבתי שא' שאל בביהמ"ד אין הכונה בבית מדרש כאן

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 05, 2017 11:42 am

חשבונות רבים כתב:האזהרה שלא לשאול שאלות הלכתיות בפורום נכתבה על ידי המנהלים כו"כ פעמים. והטעם פשוט כי למרות שכותבים פה כמה ת"חים ישנם גם כאלה שלא, ותחת תחפושת הניק א"א להבדיל וכו' ואכמ"ל ודו"ק היטב כי נכון. ואע"ג שהמציאות הוא שאינך רוצה להתווכח על המציאות זהו המציאות אל נכון. וכבר נאמר החכם עיניו בראשו.
אכן בעוה"ר יש גם מורי הוראה שאינם בקיאים ולכן כתבתי שישאל מו"צ בקי ורגיל אך מ"מ אפילו מו"צ אלמוני הוא טוב מניק אלמוני.

הערה כללית לכל האשכול הזה ודומיו ולא מכונת דווקא ל"חשבונות רבים"
גם האזהרה לא לכתוב בלשון פוגענית ואישית הועלתה כו"כ פעמים בפורום
נדמה לי שזה אפילו יותר חשוב מהאזהרה מלסמוך או לא לסמוך להלכה למעשה על הכותבים

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' יוני 06, 2017 9:32 pm

לכבוד תלמידי היקר אפרוח שלא נפתחו עיניו המבקש "חשבונות רבים" שליט"א
בגמרא סנהדרין ז: רב הונא כי הוה אתי דינא לקמיה הוה מכניף ומייתי עשרה רבנן מבי רב אמר כי היכי דלימטייה שיבא מכשורא רב אשי כי הוה אתי טריפתא לקמיה מכניף ומייתי להו לכולהו טבחי דמתא מחסיא אמר כי היכי דלימטיין שיבא מכשורא.
לכך כשא' שואל שאלה כאן בביהמ"ד מי שעונה יודע שאם אין זה דבר ברור לאמיתה של תורה ידחו אותו והוראתו...
משא"כ כשא' שואל מו"צ בקי ורגיל (כלשונך) אינו צריך לתת דין וחשבון מהיכן דנתני ויכול לתרץ טעותו אם טעה בלא דו"ד
ואם הייתי יכול לתקן הייתי אומר שכל מו"צ יהיה מוכרח לכתוב כל שאלה אפילו פשוט כביעתא בכותחא ומהיכן דנתני כמו בית הוראה שלי שעונים לכולם אפילו לתלמיד יקר ונונדיק כמוך

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 07, 2017 12:14 pm

אני מוחה על כבודו של הרה"ג "חשבונות רבים" שידיו רב לו בכל התלמוד ודברי אבן טובה עליו אינם נכונים (ובעיקר הענין לא דברתי רק לא הבנתי איך בבית הוראה שלו עונים לכולם כשהוא כותב שאינו ראוי להוראה)

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יוני 07, 2017 12:27 pm

לא הבנתי דברי הרב חישבונות רבים, ולא הבנתי מדוע טרח הרב אבןטובה ללקט מ"מ כיד ה' הטובה עליו.
אין כאן ספק שכוונתה בספירה שניה להציל את מה שניתן להציל.. שהרי לא יודעת אם תמצא. ולבה ולב כ"א שאם תמצא תלך לברר על ההוא אם טהור או לא.
ומאי שייכא לעניני כעין היסח הדעת שהובאו לעיל שאף בהם חידשו הפוסקים להקל.

דברי חכמים כדרבונות, ואורייתא קמרתחי ביה מצאנו, אבל יוהרה בכל אלה לא מצאנו

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 07, 2017 4:43 pm

לכבוד כדכד
עי' פי' הרא"ש נדרים כב: שכן דרך הרב להקפיד "על תלמידו" כשמטריח עליו
ולא שייך כאן מחאה

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 07, 2017 6:19 pm

אבןטובה כתב:לכבוד כדכד
עי' פי' הרא"ש נדרים כב: שכן דרך הרב להקפיד "על תלמידו" כשמטריח עליו
ולא שייך כאן מחאה

לדידי חזי לי כעת שמצד אחר לא שיך מחאה והוא מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע

אבןטובה

Re: היסח הדעת

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 07, 2017 9:14 pm

מזה ומזה אל תנח ידך


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 482 אורחים