מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קולפן בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6528
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

קולפן בשבת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 05, 2017 11:05 pm

אשמח במראה מקומות אם מותר לקלף פירות וירקות בשבת.

בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי בסדר » ב' יוני 05, 2017 11:21 pm

בפוסקים משמע דלקלוף עם כלי המיוחד, יש חילוק בין פירות שרגילין לאכלם עם הקליפה דאז שרי אם אוכלו מיד אפי' בכלי המיוחד, לפירות שאין דרכן לאכלן עם הקליפה. אבל עם סכין בכל אופן שרי דהוי כבורר ביד, עי אגלי טל (מלאכת בורר ס"ו).

שמואל דוד
הודעות: 6528
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 06, 2017 1:59 am

מה דעת פוסקי זמננו?

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 06, 2017 2:12 am

פוק חזי מאי עלמא דבר.
מוקצה ככלי שמלאכתו לאיסור

בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי בסדר » ג' יוני 06, 2017 2:29 am

'עלמא דבר' אינו ראי' שאסור, ויש כמה פוסקי זמנינו שמתירין, עי' במצורף דעת הגאון בעל שו"ת חשב האפוד זצ"ל, וכן פסק בספר שערים מצויינים בהלכה ועוד
קבצים מצורפים
הליכות חנוך.png
הליכות חנוך.png (35.29 KiB) נצפה 8155 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13125
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 06, 2017 9:33 am

קו ירוק כתב:פוק חזי מאי עלמא דבר.
מוקצה ככלי שמלאכתו לאיסור

א. כלי שמלאכתו לאיסור איננו מוקצה.
ב. לדעת המתירים - זהו כלי שמלאכתו להיתר!

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ג' יוני 06, 2017 9:36 am

הבעיה בקולפן ככל הזכור לי לא מוקצה אלא בורר שאוכל מתוך פסולת רק ביד ה"ה לפסולת שאינו יכול להגיע לאוכל כמו קליפות דינו כמו אוכל מתוך פסולת שאסור בכלי ובעי לאלתר.

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 06, 2017 10:44 am

הרב חוקר ודורש ברור שזו הבעיה רק שמכיוון שזו הבעיה הרי הפך הקולפן לכלי שמלאכתו לאיסור.
לגבי מראי מקומות כמ"ש הרב בסדר מקודם - בפרות וירקות שדרכם לאכול עם הקליפה מתירים פוסקי זמננו השמירת שבת כהלכתה, המנוחת אהבה ועוד ומקור הדברים כבר בפמ"ג שדן אם מותר לקלף תפוחים ודנו אם היו רגילים אז לאכול עם קליפה.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 06, 2017 11:12 am

פרקטית אני לא מכיר ירק הראוי לקילוף ב'מקלף' ושראוי לאוכלו בשבת (לא תפוחי אדמה, בטטה, חציל, דלעת וכיו"ב הצריכים בישול) שלא רגילים לאוכלו בקליפתו, שזה בריא וארומי יותר. זה כולל מלפפונים תפוחים אגסים וכיו"ב. וא"כ שיותר לקלוף גם מלפפונים. ולאידך גיסא יש שרגילים לקלף גם תפוחים כי קליפתם מרה בפרט לילדים. ויש שרוצים לאוכלם דוקא בקליפתם מחמת הויטמינים המצויים דוקא שם.
כך שאינני רואה מה ההיתר לקלוף במקלף. ואכן כך עלמא דבר. ואולי רק באזור בו אני חי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13125
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 06, 2017 12:06 pm

גזר. קולרבי.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 06, 2017 12:13 pm

הצדק עמך לגבי ירקות אלו שהזכרת. ואולי עוד כאלו נשכחו ממנו או שישנם ואינני מכיר.
ומ"מ לפי דבריהם של המקילים מותר לקלוף גם מלפפון. ולא יותר רק גזר וקולרבי (האם ניתן לקלף קולרבי במקלף או שבכלל הנכון יותר בסכין בגלל מבנה הקליפה המסוים, ואז שוב מקלף הוא לא כלי נכון לגביו. וגזר כמדומה שיש המבשלים אותו בקליפתו, אבל בודאי לא אוכלים אותו חי כך).

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 06, 2017 12:33 pm

קו ירוק כתב:פרקטית אני לא מכיר ירק הראוי לקילוף ב'מקלף' ושראוי לאוכלו בשבת (לא תפוחי אדמה, בטטה, חציל, דלעת וכיו"ב הצריכים בישול) שלא רגילים לאוכלו בקליפתו, שזה בריא וארומי יותר. זה כולל מלפפונים תפוחים אגסים וכיו"ב. וא"כ שיותר לקלוף גם מלפפונים. ולאידך גיסא יש שרגילים לקלף גם תפוחים כי קליפתם מרה בפרט לילדים. ויש שרוצים לאוכלם דוקא בקליפתם מחמת הויטמינים המצויים דוקא שם.
כך שאינני רואה מה ההיתר לקלוף במקלף. ואכן כך עלמא דבר. ואולי רק באזור בו אני חי.

כלומר: כיון שאם נקבל את הטענה לעיל (להתיר בפרי וירק שרגילים לאוכלו בקליפתו) נמצא שמותר לקלוף את רוב הפירות והירקות, הרי מוכח שאסור. אכן היגיון ברזל.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 06, 2017 12:36 pm

קו ירוק כתב:(האם ניתן לקלף קולרבי במקלף או שבכלל הנכון יותר בסכין בגלל מבנה הקליפה המסוים, ואז שוב מקלף הוא לא כלי נכון לגביו.

ודאי שניתן לקלוף קולרבי במקלף, ובכל אופן, החילוק בין מקלף לסכין אינו "מהו הכלי הנכון", אלא שבמקלף הברירה נעשית ע"י הכלי עצמו ובסכין ע"י היד (וכמו הבורר בכף, שכתבו הפוסקים שהוא כבורר בידו).

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 06, 2017 12:41 pm

גזר רגילים לאכלו בקליפתו? קולרבי רגילים לאכלו בקליפתו?
כשנשאלתי השאלה היתה על מלפפונים שנדמה לי שרבים רגילים לאכלם בקליפתם וכן לגבי תפוחים דנו הפוסקים שם אם מתר לקלף בכלי המיוחד לכך

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 06, 2017 12:48 pm

סגי נהור כתב:
קו ירוק כתב:פרקטית אני לא מכיר ירק הראוי לקילוף ב'מקלף' ושראוי לאוכלו בשבת (לא תפוחי אדמה, בטטה, חציל, דלעת וכיו"ב הצריכים בישול) שלא רגילים לאוכלו בקליפתו, שזה בריא וארומי יותר. זה כולל מלפפונים תפוחים אגסים וכיו"ב. וא"כ שיותר לקלוף גם מלפפונים. ולאידך גיסא יש שרגילים לקלף גם תפוחים כי קליפתם מרה בפרט לילדים. ויש שרוצים לאוכלם דוקא בקליפתם מחמת הויטמינים המצויים דוקא שם.
כך שאינני רואה מה ההיתר לקלוף במקלף. ואכן כך עלמא דבר. ואולי רק באזור בו אני חי.

כלומר: כיון שאם נקבל את הטענה לעיל (להתיר בפרי וירק שרגילים לאוכלו בקליפתו) נמצא שמותר לקלוף את רוב הפירות והירקות, הרי מוכח שאסור. אכן היגיון ברזל.

כתבתי כבר לעיל צא וראה מאי עלמא דבר, ולדידי זה יותר חזק מהגיון. כנראה שהגיונך לא עמד לך להבין דברי.

השאלה יכולה להיות גם ביו"ט בירקות שדרכם לבישול

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 06, 2017 12:56 pm

קו ירוק כתב:כתבתי כבר לעיל צא וראה מאי עלמא דבר, ולדידי זה יותר חזק מהגיון. כנראה שהגיונך לא עמד לך להבין דברי.

השאלה יכולה להיות גם ביו"ט בירקות שדרכם לבישול

עלמא דבר לא ידעתי מהו, אצלי בגמרא כתוב פוק חזי מאי עמא דבר. ובכל האופן, העם אינו רק הרחוב שבו כבודו מתגורר.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 06, 2017 1:00 pm

ולכן העליתי את הענין של פוק חזי. כלומר האם ברחוב שמאחרי נוהגים אחרת ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14225
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 06, 2017 5:05 pm

ג"א הקטן לא ראיתי מי שמשתמש בקולפן בשבת

מה שנכון נכון
הודעות: 11765
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 06, 2017 5:08 pm

זכור לי שעוסק בזה בספר אשמרה שבת, ובהערות ר' שלום כהן שבסוה"ס.

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 06, 2017 5:16 pm

לגבי מנהג העם אז כפי שרמז הרב קו ירוק - מקומות מקומות יש ויש מקומות שיש שמשתמשים ושכניהם אינם יודעים שהם משתמשים.
גופא דעובדא שלפני כמה שבועות שאלני אדם שאשתו קילפה מלפפון בשבת בקולפן והתארח בביתם אורח שתמה על הענין ובעה"ב שאל לדעתי.
עיינתי בספר שמירת שבת כהלכתה במהדורה שאינה החדשה ביותר פרק ג' סעיף ל ושם מפורש שדבר שרגילים לאכול את קליפתו מותר לקלפו במקלף. הוא מציין מקור באגלי טל והוא כותב שהמשנ"ב שכ"א ס"ק פד דן בדברי הפמ"ג שהקשה על המג"א שאסר לקלף תפוחים בשבת והרי הם נאכלים חיים ובשש"כ שם (איני יודע אם זה המשך המשנ"ב או מדיליה) רצה לחלק שבמקומו של המג"א לא היו רגילים לאכול קליפות של תפוחים אלא לקלפם ובמקומו של הפמ"ג היו רגילים לאכול תפוחים עם קליפה ולכו"ע מותר לקלף דבר שהדרך לאכול את קליפתו.
מצאתי אז שגם המנוחת אהבה (דומני בפרק ז) מתיר לקלף בכלי המיוחד לכך פרות שדרכם להיאכל בקליפתן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13125
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 06, 2017 5:23 pm

בברכה המשולשת כתב:ג"א הקטן לא ראיתי מי שמשתמש בקולפן בשבת

גם אני לא ראיתי במשך הרבה שנים, עד שנישאתי וראיתי במשפחת זוגתי תחי' שמקלפים בפשטות...

שמואל דוד
הודעות: 6528
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 06, 2017 10:07 pm

עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ג"א הקטן לא ראיתי מי שמשתמש בקולפן בשבת

גם אני לא ראיתי במשך הרבה שנים, עד שנישאתי וראיתי במשפחת זוגתי תחי' שמקלפים בפשטות...

שמואל דוד
הודעות: 6528
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 06, 2017 10:13 pm

שמעתי בשם הגרמ"פ ז"ל שקולפן הוא סכין

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי החתן סופר » ד' יוני 07, 2017 12:59 am

שמואל דוד כתב:אשמח במראה מקומות אם מותר לקלף פירות וירקות בשבת.


תראה בחזו"ע ח"ד עמ' רלא-רלב הביא פוסקים בזה

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 07, 2017 12:11 pm

שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגרמ"פ ז"ל שקולפן הוא סכין

ולכן?

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ד' יוני 07, 2017 1:54 pm

ע"פ סברא באמת צריך להיות מותר לקלף כל פרי/ירק במקלף היות שזה רק סכין ותו לא, ושלמדתי הלכות בורר היו הרבה קושיות על דברי האבני נזר, ומ"מ להלכה ירקות שרוב בנ"א אוכלים יחד אם הקליפה מותר לקלפו ע"י מקלף מאידך אם רוב אוכלים בלי קליפה יש כאן ברירה ואסור לקלפו ע"י מקלף.
ובשכ"כ הביא שיש מחמירים גם בדבר שרוב בנ"א אוכלים עם קליפה, ושמעתי מתלמיד של הגאון ר' יעקב מאיר שטרן שליט"א שאסר מקלף בשבת בכל מילי מטעם "עובדין דחול"

(דין של רוב מבוא בשו"ע בהלכות בורר לעניין מים עוכרין וכו' חזינן דבבורר הולכים בתר רוב)

שמואל דוד
הודעות: 6528
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 07, 2017 5:26 pm

כדכד כתב:
שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגרמ"פ ז"ל שקולפן הוא סכין

ולכן?

ובסכין מותר

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 07, 2017 6:14 pm

אליהו עזריאל כתב:ע"פ סברא באמת צריך להיות מותר לקלף כל פרי/ירק במקלף היות שזה רק סכין ותו לא, ושלמדתי הלכות בורר היו הרבה קושיות על דברי האבני נזר, ומ"מ להלכה ירקות שרוב בנ"א אוכלים יחד אם הקליפה מותר לקלפו ע"י מקלף מאידך אם רוב אוכלים בלי קליפה יש כאן ברירה ואסור לקלפו ע"י מקלף.
ובשכ"כ הביא שיש מחמירים גם בדבר שרוב בנ"א אוכלים עם קליפה, ושמעתי מתלמיד של הגאון ר' יעקב מאיר שטרן שליט"א שאסר מקלף בשבת בכל מילי מטעם "עובדין דחול"

(דין של רוב מבוא בשו"ע בהלכות בורר לעניין מים עוכרין וכו' חזינן דבבורר הולכים בתר רוב)

ההבדל בין מקלף לסכין הוא שסכין עיקרו לחיתוך גם חתיכות שוות ואילו קולפן הוא מיוחד לקילוף. אם אנחנו מגדירים שהפרדת קליפה מהפרי נחשבת בורר כי היא הפרדת פסולת מאוכל רי שמקלף נחשב כלי המיוחד לברירהולכן יש/ סברה בהחלט לאסור קילוף קליפה שאינה נאכלת לרוב בנ"א

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 07, 2017 8:03 pm

כדכד כתב:ההבדל בין מקלף לסכין הוא שסכין עיקרו לחיתוך גם חתיכות שוות ואילו קולפן הוא מיוחד לקילוף. אם אנחנו מגדירים שהפרדת קליפה מהפרי נחשבת בורר כי היא הפרדת פסולת מאוכל רי שמקלף נחשב כלי המיוחד לברירהולכן יש/ סברה בהחלט לאסור קילוף קליפה שאינה נאכלת לרוב בנ"א

מעולם הבנתי את החילוק בין מקלף לסכין באופן אחר, ומסברא הוא הנראה לי נכון. קילוף בסכין הוא ברירה ביד, כי פעולת ההפרדה בין הקליפה לפרי נעשית ע"י היד המניעה את הסכין - הסכין אמנם חותכת, אבל מצד עצמה אין בה שום כח של ברירה - והוי כבורר בכף שהוא כבורר ביד ממש. לעומת זאת במקלף יש מנגנון שנועד להפריד את הקליפה מהפרי, והיד רק מהלכת ע"ג הפרי, והוי כבורר באמצעות כלי מחורר שהוא כבורר בכלי.

דרומי
הודעות: 9125
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 07, 2017 10:31 pm

לגבי שבת מפורשים הדברים במלקטים השונים והמגמה הרווחת היא לאסור זאת, אם כי מזכירים גם את המתירים ובפרט בקליפות הנאכלות.

לגבי יום טוב לא מצאתי בזה דברים ברורים, האם גם האוסרים בשבת יתירו בשופי ביו"ט. ואמנם כך הורגלתי מנעוריי - לאסור בשבת ולהתיר ביו"ט, אך לא מצאתי כ"כ מפורש.

ומבני ביתו של רב חשוב (ז"ל) שמעתי שהורה ביו"ט להשתמש במקלף אך בשינוי (הפוך? מלמטה למעלה?).

עיקר הנפק"מ היא בפסח לאלו המהדרים לקלף כל פרי וירק, כולל עגבניות אגסים וכיו"ב.

שמואל דוד
הודעות: 6528
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 07, 2017 10:42 pm

דרומי כתב:לגבי שבת מפורשים הדברים במלקטים השונים והמגמה הרווחת היא לאסור זאת, אם כי מזכירים גם את המתירים ובפרט בקליפות הנאכלות.

לגבי יום טוב לא מצאתי בזה דברים ברורים, האם גם האוסרים בשבת יתירו בשופי ביו"ט. ואמנם כך הורגלתי מנעוריי - לאסור בשבת ולהתיר ביו"ט, אך לא מצאתי כ"כ מפורש.

ומבני ביתו של רב חשוב (ז"ל) שמעתי שהורה ביו"ט להשתמש במקלף אך בשינוי (הפוך? מלמטה למעלה?).

עיקר הנפק"מ היא בפסח לאלו המהדרים לקלף כל פרי וירק, כולל עגבניות אגסים וכיו"ב.

שמירת שבת כהלכתה פרק ד’ סעיף י”א, ביאר שם בהערה שאף שאסור לברור ביום טוב בכלי המיוחד לברירה, אך כשמשתמש בכלי המיוחד לקילוף ומשתמש בו לבו ביום מותר

דרומי
הודעות: 9125
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 07, 2017 11:19 pm

כשעסקתי בסוגיא זו ראיתי את דברי השש"כ, אך זכור לי שהיו לי הרהורי דברים האמנם נכון פסק זה לכולי עלמא, ואיני זוכר כרגע הפרטים בזה. ואז שאלתי את בני ביתו של רב אחד ואמרו לי שאכן דרש שזה יהיה בשינוי, וגם זה לא נתברר לי עד הסוף.

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 08, 2017 11:22 am

השש"כ מתיר גם בשבת כפי שהבאתי לעיל בירקות ופירות שדרכם להאכל בקליפתם.
לרב סגי נהור
מצד ההגדרות ההלכתיות אין הבדל בין הגדרתי להגדרתו כיוון שגם אני מסכים שחיתוך בסכין מוגדר כברירה ביד (כי ברירה בכלי שאינו מיועד לברירה כלל אינה נחשבת ברירה בכלי) ובקולפן אם מוגדר כברירה דינו ככלי המיוחד.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 08, 2017 11:50 am

כדכד כתב:(כי ברירה בכלי שאינו מיועד לברירה כלל אינה נחשבת ברירה בכלי)

מה המקור למה שכתבת כאן (במקרה שהברירה נעשית ע"י הכלי)?
למיטב ידיעתי זה לא נכון.

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 08, 2017 12:28 pm

איני זוכר מקור.
תמיד היה פשוט לי כך.
הסוגיה מחלקת בין נפה וכברה שאסורים מה"ת שמיוחדים ממש לברירה לבין קנון ותמחוי אבל מה שאני זוכר שכלי שאדם מחזיק בידו כמו סכין ומזלג נחשב כיד ארוכה ולא ככלי המיוחד לברירה. אבדוק אי"ה מקור. בכל אופן אם טעיתי וזה לא כך אז צריך לומר כדבריך בענין ההבדל בין סכין לקולפן

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ה' יוני 08, 2017 2:06 pm

כדכד כתב:
אליהו עזריאל כתב:ע"פ סברא באמת צריך להיות מותר לקלף כל פרי/ירק במקלף היות שזה רק סכין ותו לא, ושלמדתי הלכות בורר היו הרבה קושיות על דברי האבני נזר, ומ"מ להלכה ירקות שרוב בנ"א אוכלים יחד אם הקליפה מותר לקלפו ע"י מקלף מאידך אם רוב אוכלים בלי קליפה יש כאן ברירה ואסור לקלפו ע"י מקלף.
ובשכ"כ הביא שיש מחמירים גם בדבר שרוב בנ"א אוכלים עם קליפה, ושמעתי מתלמיד של הגאון ר' יעקב מאיר שטרן שליט"א שאסר מקלף בשבת בכל מילי מטעם "עובדין דחול"

(דין של רוב מבוא בשו"ע בהלכות בורר לעניין מים עוכרין וכו' חזינן דבבורר הולכים בתר רוב)

ההבדל בין מקלף לסכין הוא שסכין עיקרו לחיתוך גם חתיכות שוות ואילו קולפן הוא מיוחד לקילוף. אם אנחנו מגדירים שהפרדת קליפה מהפרי נחשבת בורר כי היא הפרדת פסולת מאוכל רי שמקלף נחשב כלי המיוחד לברירהולכן יש/ סברה בהחלט לאסור קילוף קליפה שאינה נאכלת לרוב בנ"א


מה זה משנה אם הוא מיוחד לקילוף למעשה הוא רק עושה מעשה חיתוך ואפילו שזה קצת יותר מדויק, וגם תמיד מתקלף יחד עם אוכל, ולפי שו"ע הרב שהאוכל נשאר ביד מיקרי בורר אוכל מבתוך פסולת ג"כ הכא מותר כי הפסולת מיד נופלת ואילו האוכל נשאר בידו, ויש עוד טעמים להתיר ורק יכול להיות בפסולת דוגמת שום בצל מיקרי יותר ברירה הקילוף כי מקלף רק הקליפה

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 08, 2017 5:59 pm

מה שמשנה זה שהוא מיוחד לקילוף
זה שהוא עושה מעשה חיתוך, גם לו יהי כדבריך אינו מפקיעו מגדר מיוחד לקילוף. לכן אם קילוף נחשב ברירה גם קולפן ייחשב ככלי המיוחד לברירה

כדכד
הודעות: 8467
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 08, 2017 6:42 pm

סגי נהור כתב:
כדכד כתב:(כי ברירה בכלי שאינו מיועד לברירה כלל אינה נחשבת ברירה בכלי)

מה המקור למה שכתבת כאן (במקרה שהברירה נעשית ע"י הכלי)?
למיטב ידיעתי זה לא נכון.

עיינתי ואני מודה על האמת שטעיתי וכנראה שצדק הרב סגי נהור
המקור שעל פיו זכרתי הוא השש"כ שם (פרק ג) סעיף מ"ה שהאוכל בכף ומזלג ומשתמש בהם כמעשה יד בעלמא "ידא אריכתא" נחשב כביד ולא בכלי ובהערה שם כותב שהוא בזה מתרץ סתירה במשנ"ב שי"ט ס"ק ס"ו לעומת נ"ה וס"ב ומציין שכתב כן האג"מ ועוד ובמשנ"ב דרשו הביאו כן בשם המנחת יצחק.
אני מסכים שאחר העיון זה לא בדיוק מה שכתבתי אבל על זה התבססתי וכנראה שגם כאן התכוונתי שבסכין הוא עושה פעולה של ידא אריכתא ונראה לי שקרובים דבריי לדברי מר ואולי הם ממש כדבריו

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ה' יוני 08, 2017 7:50 pm

כדכד כתב:מה שמשנה זה שהוא מיוחד לקילוף
זה שהוא עושה מעשה חיתוך, גם לו יהי כדבריך אינו מפקיעו מגדר מיוחד לקילוף. לכן אם קילוף נחשב ברירה גם קולפן ייחשב ככלי המיוחד לברירה

אני לא רוצה להתחיל להיכנס לויכוח.
אבל אתה החלטת שזה נקרא מעשה קילוף ואני מסביר לך שזה לא מעשה קילוף אלא מעשה חיתוך, ומעשה חיתוך מותר וזה שעשו אותו בצורה מיוחדת לא עושה אותו לכלי המיוחד וכמו שכתוב בשש"כ לעניין טוחן פ"ו הלכה ג' שמותר להשתמש בסכין מקצץ ביצים עיין שם בהערה י"ב

אש משמים
הודעות: 2471
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: קולפן בשבת

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יוני 08, 2017 8:50 pm

אליהו עזריאל כתב:
כדכד כתב:מה שמשנה זה שהוא מיוחד לקילוף
זה שהוא עושה מעשה חיתוך, גם לו יהי כדבריך אינו מפקיעו מגדר מיוחד לקילוף. לכן אם קילוף נחשב ברירה גם קולפן ייחשב ככלי המיוחד לברירה

אני לא רוצה להתחיל להיכנס לויכוח.
אבל אתה החלטת שזה נקרא מעשה קילוף ואני מסביר לך שזה לא מעשה קילוף אלא מעשה חיתוך, ומעשה חיתוך מותר וזה שעשו אותו בצורה מיוחדת לא עושה אותו לכלי המיוחד וכמו שכתוב בשש"כ לעניין טוחן פ"ו הלכה ג' שמותר להשתמש בסכין מקצץ ביצים עיין שם בהערה י"ב

אם ע"י מעשה חיתוך זה בורר התוך מקליפתו הרי זה אסור ומה אם קולף או חותך??


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים