הודעהעל ידי הפשטן » ד' יוני 14, 2017 10:57 am
לכאורה, בכל נסיעה של הלוך ושוב, יש בעצם שתי תחנות: תחנת הלוך ותחנת ושוב. מה לי אם היעד שלי הוא להגיע מביתי אל הכולל דרך תחנת ביניים, ומה לי אם היעד שלי הוא להגיע מביתי לביתי דרך תחנת ביניים: למה זה לא יוכל להיחשב שתי תחנות? והרי יש כאן שתי תחנות לעילא ולעילא: התחנה הראשונה היא תחנת הביניים, והתחנה השנייה והסופית היא נקודת המוצא...
אלא מה, אולי מראש, הגדר של "שתי תחנות" (שעולות במחיר היותר זול), יותר מורכב, והוא, "לצאת מנקודת המוצא לתחנה ראשונה וממנה לצאת לתחנה סופית כזאת שאינה נקודת המוצא". אם זה הגדר, אז ברור ש"הלוך ושוב" לא יוכל להיחשב "שתי תחנות", אלא שאז צריך לשים לב לשני דברים:
א. הגדר האחרון הנ"ל הוא מאד מורכב ומסובך בהגדרתו, ואין שום סיבה להניח שצריך לבחור דווקא בגדר המורכב והמסובך, ולא בגדר הפשוט יותר, שלפיו יוצא שגם הלוך ושוב הוא סוג של שתי תחנות. אלא אם כן ידוע מראש שצריך לבחור דווקא בגדר המורכב והמסובך, אבל בפשטות, אם אין סיבה להניח שצריך לבחור דווקא בגדר המורכב והמסובך, אז כל אדם יהיה רשאי לבחור בגדר שנוח לו (ואז ברור שכל אחד ירצה לבחור בגדר היותר פשוט והיותר זול, שלפיו יוצא שגם הלוך ושוב זה סוג של שתי תחנות).
ב. כעת אענה ישירות לשאלת פותח האשכול: גם אם תאמר, שידוע לנו מראש שהגדר של "שתי תחנות" הוא הגדר היותר מורכב ומסובך ("לצאת מנקודת המוצא לתחנה ראשונה וממנה לצאת לתחנה סופית כזאת שאינה נקודת המוצא"), עדין אין שום סיבה להחמיר ולהניח, שבמקומו צריך לבחור בגדר שלישי, עוד יותר מורכב ועוד יותר מסובך, שאומר כך: "שתי תחנות", פירושו "לצאת מנקודת המוצא לתחנה ראשונה וממנה לצאת לתחנה סופית כזאת, שלא רק שאינה נקודת המוצא, אלא גם אינה קרובה לנקודת המוצא". בעצם, לא רק שזה גדר יותר מורכב ויותר מסובך (מהגדר המורכב והמסובך הקודם), אלא שאז נתת דבריך לשיעורין, כי צריך עכשיו לחפש את הגדר של "קרובה": הרי אחד יטען שמרחק של קילומטר עדין נחשב "קרוב", והשני יגיד שגם מרחק של עשרה קילומטר נחשב "קרוב", ושלישי יגיד שאפילו מרחק של ארבע אמות בלבד כבר נחשב "רחוק", ואז כולם יתחילו להסתבך עוד יותר. לכן, בפשטות, אדם לא צריך לסבך את עצמו ביותר מדי גדרים מסובכים, אלא רשאי לקחת את הגדר הכי פשוט שיש. אלא אם כן ידוע מראש לכולם מה הגדר (בין אם הוא הכי פשוט ובין אם הוא הכי מסובך), ואז יש ללכת לפי הגדר שכבר ידוע לכולם.
המורם מכל האמור, שכל עוד שאין גדר ברור ומוסכם על כולם של "שתי תחנות", אין שום סיבה להחמיר ולבחור דווקא בגדר היותר מסובך שיותר מייקר את הנסיעה. והנלע"ד כתבתי, לא להלכה ולא למעשה, עד שיסכימו לזה גדולי הדור שליט"א.
נערך לאחרונה על ידי
הפשטן ב ד' יוני 14, 2017 11:19 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.