מיכאל1 כתב:יבנה כתב:1. אין שתיקתם הודאה, ובפרט אם כבר התחילו חלקם תפלת לחש.
2. ברכו שייך לברכות ק"ש ואינו דומה לקדיש וקדושה שאינם שייכים לשם, והרי מקומו לכתחילה קודם ברכות ק"ש ולא לאחר התפלה. ועוד דכיון שברכו נאמר בשביל כל ברכות ק"ש ועדיין לא גמרו אמירתם, אף אם כל הי' היו באמצע ברכות ק"ש עדיין צריכים לומר ברכו.
ייש"כ
האם הדברים הם מסברא או שיש לזה מקורות בפוסקים?
בפאט לגבי מנחה י ש מקור לזה שאפשר לומר ב' פעמים קדושה בתפילה אחת?
בענין מנחה קצרה, חז"ל תקנו לומר חזרת הש"ץ להוציא את מי שאינם בקיאים מלבד מה שהש"ץ מתפלל בלחש. ואף כשכולם בקיאים התקנה קיימת. פשוט שכמו שיחיד האומר רק ג' ברכות ראשונות לא יצא ידי חובתו, וברכותיו הם לבטלה, ה"ה חזרת הש"ץ של ג' ברכות ראשונות אינו כלום.
התחיל מנהג של אמירת מנחה קצרה והב"י כתב שאינו כדין ושהחרימו העושים כן. והסכים עמו הרמ"א. אך הוסיפו שבשעת הדחק כשהשמש שוקעת יש לעשות כן.
ביאור הדבר, מנחה קצרה אינו חזרת הש"ץ כלל, אלא כל עניינו הוא לאפשר אמירת קדושה בלי חזרת הש"ץ. וכשהשמש שוקעת שאין שהות לקיים תקנת חזרת הש"ץ, אמרו שלפחות יזכו בקדושה.
בעקבות פסק השו"ע ורמ"א מנהג הטעות של ביטול חזרת הש"ץ התבטלה, מלבד משום מה בישיבות ליטא מסויימות. ושמא חששו ראשי ישיבות אלו לאיזה מכשול אם יהיה חזרת הש"ץ, וצ"ע.
נמצא שבמקרה הנ"ל פשוט שצריך החזן לחזור על התפלה כתקנת חז"ל וכהפוסקים וכמנהג המקום, ומה שאמר בקול ג' ברכות דלחש אינו פוטרו מחובתו של חזרת הש"ץ אפ' אם כולם היו רוצים בכך, ודלא כדסברתי קודם.
בענין הקדושה, אומרים בחזרת הש"ץ קדושה של המלאכים מכיון שיש י' שאומרים אותו ביחד, משא"כ בתפלת לחש. אבל אין מניעה מצד עצמו לומר קדושה כמה פעמים, שאין בזה ברכה לבטלה. דוגמא לדבר אם יחליט א' להיות בשטיבלך כל היום ולומר קדושה במניינים חולפים אין בכך איסור.
הלכך אין שום בעיה לומר קדושה בחזרת הש"ץ שנית. בנוסף אין חובת אמירת קדושה מצד עצמו כמו שיש חובת אמירת חזרת הש"ץ. אלא שמתי שאומרים ברבים ברכה שלישית של קדושת השם תקנו לומר קדושת המלאכים. ולא שייך לומר בזה שנפטר מידי חובתו מאחר שכעת אומר ברכה שלישית ברבים, ואדרבה זהו חזרת הש"ץ ששם הוא מקומו וצורתו.