עמוד 2 מתוך 2

Re: להעיר לטועה

פורסם: ג' יוני 20, 2017 1:11 am
על ידי במסתרים
יבנה כתב:
במסתרים כתב:
יבנה כתב:ובענין תמר שנוח שיפיל עצמו לכבשן האש כו', דרך גוזמא קאמר להדגיש חומר הענין אך לא שיפיל עצמו לאש ממש. וממילא אין קושיא משבת. ואל"כ תשאל ג"כ איך רשאים להזמין מישהו לב"ד אם גזל או הזיק שוה פרוטה. ואיך רשאי למחות ברבים על גזילת קרקעו ולהודיע שפלוני גזלן כו'.



התוס' בסוטה שהקשו למה לא נמנה עם ג' החמורות, משמע שלא ס"ל גוזמא קאמר

אם כוונת תוס' כדבריך, אולי תסביר איך יתכן שמותר בשביל שוה פרוטה או פחות לעבור על איסור שהוא ביהרוג ואל יעבור והעוברו אין לו חלק לעולם הבא.

ומה כוונתם לדעתך?

Re: להעיר לטועה

פורסם: ד' יוני 21, 2017 11:38 pm
על ידי יבנה
במסתרים כתב:
יבנה כתב:
במסתרים כתב:
התוס' בסוטה שהקשו למה לא נמנה עם ג' החמורות, משמע שלא ס"ל גוזמא קאמר

אם כוונת תוס' כדבריך, אולי תסביר איך יתכן שמותר בשביל שוה פרוטה או פחות לעבור על איסור שהוא ביהרוג ואל יעבור והעוברו אין לו חלק לעולם הבא.

ומה כוונתם לדעתך?

אם נניח שהדברים כפשוטם שהלבנת פני חבירו עדיף על פיקוח נפש, א"כ נצטרך לומר שגם דוחה שבת, וגם שאם א' רודף את חבירו לביישו שמותר להצילו בנפשו. גם נמצא שבשביל שוה פרוטה או פחות יהיה מותר לעבור על א' מהאיסורים החמורים שחמור כג' חמורות, ומזה נלמד לשאר איסורים כן בק"ו. גם יש לתמוה איך יתכן שאין שום עונש חמור להעובר על כך, לא מיתה ולא כרת, ולכאורה גם אינו לוקה ואין משמתין אותו. גם אם א' יבוא לב"ד עם טענה שא' העליב אותו, ב"ד לא יטפלו בכך. גם נצטרך לומר שיש בודדים בכל דור שנשאר להם חלק לעולם הבא, מי יכול לומר שמעולם לא הלבין פני אחר.
ולר' יונה שהוא אבק רציחה וכדמשמע בב"מ נח: עוד יש לתמוה איך חמור מרציחה שהרי הרוצח יש לו חלק לעולם הבא, וגם אינו חייב להרוג את עצמו כדי להציל את חבירו. ועוד שהיורה חץ בחבירו שיש בו כדי להמית אך ממשיך לחיות פטור ממיתה ואילו כאן חבירו ממשיך לחיות ואף שוכח שהלבינו את פניו, ואפ"ה אין לו חלק לעולם הבא.
גם יש לתמוה שאם הלימוד מתמר אינו אסמכתא, הרי שם עשתה כדין ואילו יהודה עשה שלא כדין, ואפ"ה הגינה עליו בנפשה, א"כ יהיה אסור לנתבע לענות לתובעו בב"ד אם יתבייש התובע מכך וכל כיוצ"ב.
ברור א"כ שלא יתכן כלל לומר שהדברים כפשוטם, אלא הם גוזמא ודרך התעוררות שיזהרו בדבר.
ולגבי התוס', בנחל אשכול ח"ב עמ' 118 בחצי השני של העמוד כתב "גם מתוס' לא נתברר דס"ל למעשה, אלא הכי קשי' להו אפ' אי בדרך אגדה אמרה קשי' דידי' אדידי'.'
ואי לא תתרץ כן נצטרך לומר שדבריהם נאמרו באיזה אופן מסויים שאיני יודע מהו, או שנפל ט"ס בדבריהם או שאינו מבעלי התוס'. ועי' בדברי הרמב"ם המצורפים.

Re: להעיר לטועה

פורסם: ה' יוני 22, 2017 12:16 am
על ידי מה שנכון נכון
במנחת אשר בראשית מנסה לדחוק בדברי תוס' כדי לדחות הראיה מדבריהם, וע"ש מש"כ בשם רבנו יונה והתשב"ץ במגן אבות.

Re: להעיר לטועה

פורסם: ה' יוני 22, 2017 1:34 am
על ידי הגרח
מכיון שלפי המנהיג אין מחזירין אותו אז לא קורא ע"ד כך וממילא זו הלבנת פניו משא"כ לרמבם זה הפוך בבחינת סבר וקביל.

Re: להעיר לטועה

פורסם: ה' יולי 06, 2017 12:45 pm
על ידי כדכד
היום קראתי בטעות "כי ידעתי את אשר תברך מברך" במ' שוואה וב' קמוצה (והר' אמורה להיות צרויה). קלטתי ותיקנתי את עצמי מיד לפני שהספיקו לתקן אותי, אבל נראה לי ברור שלפחות בטעות כזו שמשנה את המשמעות כל בעל קורא היה שמח שיחזירו אותו ואני בודאי הייתי מעדיף שיחזירו אותי מאשר להשאר בטעות משובשת המשנה את המשמעות

Re: להעיר לטועה

פורסם: ש' יולי 08, 2017 11:16 pm
על ידי אש משמים
בשבת קודש חשבתי שאולי מן הראוי להעמיד ליד הבע"ק (או שהגבאי יעשה זאת) אדם שיעקוב אחרי הקריאה והוא יהיה זה שיתקן את הקורא בלבד.

Re: להעיר לטועה

פורסם: ש' יולי 08, 2017 11:23 pm
על ידי שומע ומשמיע
קראקובער כתב:
אש משמים כתב:
קראקובער כתב:לא על דעתא דהכי הסכים?

ואם הסכים שיהרגוהו מותר להורגו???


אדם אינו בעלים על גופו אבל על כבודו כן.

פשוט, וכמו שאינו יכול להרוג את עצמו. אבל לבייש כן.
ויש כאן יותר מהסכמה, שהוא משועבד לרבים (ולא מביעיא אם מקבל כסף שאז הוא שכרו, אבל בלא"ה) והשעבוד כולל הערות נורמליות, שהן חלק מתפקיד. ועל זה גופא התחייב.

Re: להעיר לטועה

פורסם: ש' יולי 08, 2017 11:28 pm
על ידי אש משמים
זה שאינו יכול להרוג עצמו הוא משום שאינו שייך לעצמו וכשהורג עצמו גוזל למקום וזה אינו בביוש.
גם אם אדם משועבד וחייב בעבודה אין זה מתיר את דמו !

Re: להעיר לטועה

פורסם: ש' יולי 08, 2017 11:32 pm
על ידי שומע ומשמיע
אש משמים כתב:זה שאינו יכול להרוג עצמו הוא משום שאינו שייך לעצמו וכשהורג עצמו גוזל למקום וזה אינו בביוש.
ובגלל שאינו שייך לעצמו, לכן אינו ייכול גם להרשות לאחרים להורגו. אבל מכיוון שלבייש עצמו מותר, בע"כ שלזה הוא כן שייך לעצמו.
גם אם אדם משועבד וחייב בעבודה אין זה מתיר את דמו !
כנ"ל

Re: להעיר לטועה

פורסם: ש' יולי 08, 2017 11:35 pm
על ידי אש משמים
אדם שמרשה שיביישוהו אולי מותר אך רובא דרובא אינם מסכימים לכך ואין ה'שיעבוד' שלהם מתיר את דמם.

Re: להעיר לטועה

פורסם: א' יולי 09, 2017 10:54 am
על ידי כדכד
אש משמים כתב:בשבת קודש חשבתי שאולי מן הראוי להעמיד ליד הבע"ק (או שהגבאי יעשה זאת) אדם שיעקוב אחרי הקריאה והוא יהיה זה שיתקן את הקורא בלבד.

זו הצעה נאה ויאה ובהרבה מקומות מתוקנים עושים כך (מנסיוני, הגבאי טרוד בהעחאת העולים לתורה ועדיף שיהיה אדם אחר).
עכ,פ גם במקומות שאין נוהגים כך - אפשר ורצוי גם להעיר באופן נעים ונוח ואין ענין להתנפל על הבעל קורא ולביישו

Re: להעיר לטועה

פורסם: א' יולי 09, 2017 11:23 am
על ידי שומע ומשמיע
אש משמים כתב:אדם שמרשה שיביישוהו אולי מותר אך רובא דרובא אינם מסכימים לכך ואין ה'שיעבוד' שלהם מתיר את דמם.

בודאי שאין היתר לעשות את זה בצורה פוגענית מעבר לנצרך.

Re: להעיר לטועה

פורסם: א' ינואר 03, 2021 9:38 pm
על ידי פולסברג
לכאורה דקדוק הדין תלוי בהמצב. אם הוא ביהכ''נ גדול ונכבד ויש כמה אנשים שיכולים לקרוא, מי אמר לו לקרוא אם אינו יכול לעשותו באופן הנכון. אך אם הוא בשטיבל שאין שם איש, מה רוצים ממנו.

באופן אישי, כשאני קורא לא מפריע לי כשמעירים, אך זאת אומר: אם י''ל להעיר, עשה זאת מיד ותציל, נא אל תבוא ככלות העליה [או הפרשה] ולעשות שאלות.

ועיין פה בקונטרס [המוזר ביותר] מנהגי תורה ודעת, מנהיג כמה גדולים דשם בזה

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 23&hilite=

ולהתינוקות שישאלו: הערה מ''ה מדובר על ר' אברהם סופר מהדיר המאירי. דברי האדמו''ר מסאטמר קשה להאמין.