מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי קראקובער » ב' יוני 26, 2017 8:54 am

אחד מהיומנים החרדיים מחלק את העיתון שלהם באזורים חילוניים ביום שישי (וזה מסובסד על ידי הקוראים לצורכי קירוב וכד') ואפשר לדון שמותר בגלל שתמיד נשארו ערימות וזורקים לפח וגם בגלל שיודעים שגם דתיים לוקחים וכאילו הם מחלו מעיקרא.

בנושא אחר, כידוע שמוכרי העיתונים זורקים לפח כל יום ראשון מה שלא הצליח למכור (ורק מחזיר החלק החיצוני בתור סימן שלא יגבו תשלום על זה) האם מותר לבקש ממוכר שישים לך בצד רגע לפני שהוא זורק החלק הפנימי, והשאלה נחלקה לשלושה חלקים:

א)האם בעלי העיתון מקפידים (אולי אין בכלל צורך לשאול אותם)

ב) ואפילו אם נאמר שכן האם יש להם זכות כי זה עומד לזרוק (ברור שברגע שזורקים לפח מותר לקחת) והוי כזוטו של ים.

ג) ואם נאמר שאסור על מי מוטל לפצות בעלי העיתון המקבל או המוכר?

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ב' יוני 26, 2017 9:43 am

בנוגע לעיתון המחולק בערימות בוודאי שמרוצים מכל מי שלוקח ובלבד שיקח

עיתונים בחנויות - מסתמא בעלי העיתונים מקפידים מאוד על המוכרים ובתוך עמי אנכי יושב שאין לדבר סוף...
ובערבי חגים שהמוספים נחשבים יותר מאשר באמצע השנה עוד יותר מקפידים
ואפילו בשעה שבא המוכר בפועל להשליך לפח מקפידים שהוא מצידו יזרוק בפועל ואם לא זורק בפועל מועל באמונם

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי קראקובער » ב' יוני 26, 2017 11:39 am

עדיין יש לדון האם באמת יש להם זכות להקפיד? הרי רגע לפני הוי כזוטו של ים.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ב' יוני 26, 2017 12:04 pm

זוטו של ים הוא ככח עליון שאין עליו שליטה, ולהכי הוי הפקר.
אבל חפץ שהתקשרתי מולך בעסק, וחלק מתנאי העיסקה שאתה תשליך את החפץ לאשפה לבסוף - איזה פטור יש מלקיים את הסעיף?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי קראקובער » ב' יוני 26, 2017 5:30 pm

מכון חכמי ספרד כתב:זוטו של ים הוא ככח עליון שאין עליו שליטה, ולהכי הוי הפקר.
אבל חפץ שהתקשרתי מולך בעסק, וחלק מתנאי העיסקה שאתה תשליך את החפץ לאשפה לבסוף - איזה פטור יש מלקיים את הסעיף?


נכון זה לא באמת דומה אבל רגע לפני אולי הם מתייאשים מזה, הרי הוא יכול לזרוק לפח ולהוציא אחר כך וזה ברור שהמקבל בכל אופן לא היה קונה.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' יוני 26, 2017 7:27 pm

זוטו של ים הוא מדין אבודה ממנו ומכל אדם דילפי' מגזיה"כ דהוי הפקר, אך מה שמפקיר בעצמו לא הוי הפקר עד שיפקיר בפועל, וברור שהמו"ל מקפיד שישליכו אותו לפח בפועל כדי שלא יקחו אותו, וכולי האי ואולי... לכן נראה שאסור לקחת עד שישליך בפועל.

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי אורי אגסי » ב' יוני 26, 2017 11:24 pm

הרע במיעוטו כתב:בנוגע לעיתון המחולק בערימות בוודאי שמרוצים מכל מי שלוקח ובלבד שיקח


כנראה לא הבנת במה מדובר בעיתון "המודיע" שנמכר בכסף מלא, אך מידי שבוע מחולק כמות מסויימת באזורים חילוניים לצורך "קירוב רחוקים". והשאלה היא האם מותר לחרדי בני ברקי לקחת מזה.

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ג' יוני 27, 2017 12:53 am

אין לי ספק במטרות הטובות של המחלקים שבודאי כל כוונתם לשמים אך חוששני שבפועל מעטים מאוד החופשיים שיקחו דבר כזה ועוד יתחזקו ממנו
(ויש להם תעסוקות נוספות חוץ מהגיגיהם של סופרי המודיע)
ואם באמת הוא מביא חיזוק, אדרבה חרדי שיקרא לכאורה יתחזק לא פחות

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי אורי אגסי » ג' יוני 27, 2017 2:11 am

הרע במיעוטו כתב:אין לי ספק במטרות הטובות של המחלקים שבודאי כל כוונתם לשמים אך חוששני שבפועל מעטים מאוד החופשיים שיקחו דבר כזה ועוד יתחזקו ממנו
(ויש להם תעסוקות נוספות חוץ מהגיגיהם של סופרי המודיע)
ואם באמת הוא מביא חיזוק, אדרבה חרדי שיקרא לכאורה יתחזק לא פחות


(לפעמים יש מושג של מטהר טמאים ומטמא טהורים, את החילוני יחזק ואילו את החרדי יקרר... אבל זה רק בדרך צחות.)

עכ"פ יתכן שכוונת המחלקים היא רק לחילוניים ולא לחרדי שרצונם שישלם על כך כמו כל בני ברקי (או שיקרא אצל השכן...).

אבל עדיין לא אומר ש"רצונם" הנסתר של המפיצים יכול לקבוע דין שלחרדי יהיה אסור לקחת מערימה העומדת לחלוקה לכל דכפין.

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי הרואה » ג' יוני 27, 2017 7:04 am

יתכן שמצוה לקחת, ולו בשביל שהחילונים לא יתקלו בזה ולא יגרם חילול ה', מי שמכיר קצת חילונים יבין. (ואין לי כונה פוליטית נגד המודיע בדווקא, אלא כל העיתונים החרדיים).

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי קראקובער » ג' יוני 27, 2017 9:00 am

הרע במיעוטו כתב:אין לי ספק במטרות הטובות של המחלקים שבודאי כל כוונתם לשמים אך חוששני שבפועל מעטים מאוד החופשיים שיקחו דבר כזה ועוד יתחזקו ממנו
(ויש להם תעסוקות נוספות חוץ מהגיגיהם של סופרי המודיע)
ואם באמת הוא מביא חיזוק, אדרבה חרדי שיקרא לכאורה יתחזק לא פחות


נכון, באזור שלנו יש חילוני "קנאי" שהרבה פעמים פשוט זורק הכל לפח.

הרואה- :-)

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' יוני 27, 2017 8:20 pm

מתוך ס' ויאמר שמואל:

לקיחת עיתונים מתיבת השכנים
בתיבות הדואר של תושבי העיר מחולקים עיתונים ללא תמורה, פרוספקטים וחוברות מידע שונות. לעיתים אנו מתוודעים ללקיחת העיתונים הללו ע"י שכנים ועוברי אורח, תלמידים ממוסדות שבאזור וכדומה, האם הדבר מותר?
א] בשו"ע (חו"מ סי' ר' וכן בשו"ע הגר"ז דיני מציאה סי' ד' סעיף י') נפסק שחצר המשתמרת קונה לאדם שלא מדעתו וכשהחצר אינה משומרת, קונה חצרו רק כשעומד לידה או בתוכה (עי' ברמ"א שם). נראה פשוט כשהעיתון תחוב עמוק בתיבת הדואר וקשה לשולפו, נחשבת תיבת הדואר ל"חצר המשתמרת", שהרי ישנם רבים המניחים דברי ערך מידי פעם בעמקי התיבה, לכן בכה"ג כשהעיתון תחוב היטב בתיבת הדואר, יאסר לקחת את העיתון משום גזל. שהרי בעל התיבה קנאו. והיינו לדעת הנתיבהמ"ש (סק"ג) כשהחצר מוקפת מחיצות נחשבת לחצר המשתמרת. וכן פסק הערוך השולחן. אולם לדברי המקנה קו"א (סי' ל' סעיף ט') בעי' חצר המוקפת במחיצות הנעולה במנעול ובריח.
כמו"כ מסתבר שמאחר ואיש אינו משאיר את חפציו בתיבתו בצורה שחציו בולט החוצה, וגם את העיתונים נוהגים רבים לתחוב עמוק פנימה, לבל יקחום אחרים. לכן עיתון המונח חציו בפנים וחציו בחוץ, נחשבת התיבה לגביו כחצר שאינה משתמרת. במקרה שכזה עלינו לדון האם בעל התיבה זכה בו או לא, וכדלהלן:
ב] נחלקו הראשונים האם חצר שאינה משתמרת קונה לבעליה מכר או מתנה, כאשר "דעת אחרת מקנה" ושומרת עבורו את החפץ, (עיין שו"ע ורמ"א שם, והש"ך נקט דהוא ספיקא דדינא). ממחלוקת זו הסיק הקצוה"ח (סק"ב) שהדברים אמורים דוקא כשהאחר משמרה לבעל החצר, אך כשלא משמרה אינו קונה אותה לכו"ע. אולם הביא הוא את דברי השיטמ"ק (ב"מ י"ב ע"א) שכאשר ישנה "דעת אחרת מקנה" קונה בעל החצר הגם שהחצר אינה משומרת כלל. הקצות כותב ש"דבריו נחמדים מפז" ומביא שכ"נ מדברי הגהת מיימוני (קושטנטינא, פ"ג ממכירה הי"ב) המובאים בב"י סי' ר"ב סעיף ז'. לאור דברי הקצוה"ח הללו כתב בס' אמרי יעקב (להגרי"מ שטרן שליט"א, סי' ד' אות נ') שעיתונים ולוחות שנה המחולקים בתיבות הדואר, גם אם נחשבים לחצר שאינה משתמרת, מ"מ הבעלים והלוקחים עובר משום איסור גזל, מפני שמחלקי העיתונים והמולי"ם מקנים לבעלי התיבות את עיתוניהם.
ג] נראה שיש להרהר בדבר. ראשית, הנתיהמ"ש סק"ב נחלק ע"ד השיטמ"ק הללו. וגם הערוה"ש (סעיף ט') כתב בבירור שאין הלכה כדעה זו, שרוב הראשונים נחלקים עליה. זאת ועוד, מבירור שערכתי בין מו"ל עיתוני הסביבה הוברר שבד"כ מבחינתם כאשר לשכן א' נלקח העיתון או שהוא לא קבלו משום מה, יכול הוא לקחת את עיתונו של שכנו. מבחינתם החלוקה צריכה להתחלק בכל תיבות הדואר בעיר, ואם כאשר יחסר לאחד התושבים עיתון, יכול הוא לקחתו מתיבת השכן. אם כי הודגש שלעיתים הדבר מזיק להם, כגון שהעיתון נלקח לאחד התושבים שפירסם בעיתונם מודעה וכדומה. מול"י העיתון הדגישו שכל הנ"ל אמור דוקא בתושבי בתי העיר, אך לא בבני ישיבות ומוסדות שונים. העיתונים, לדבריהם, מיועדים למשפחות בני העיר ולא לתלמידים, ואם ברצונם לקרוא עיתונים, עליהם לקחתם ממוקדי החלוקה המרכזיים ולא מתיבות הדואר הפרטיות.
נמצא שיתכן וכשאחד השכנים רוצה לקחת את עיתון שכנו, יכול הוא לקחתו, מפני שהמולי"ם אינם מקנים ומזכים את העיתון דוקא לבעל תיבת הדואר וממילא אין "דעת אחרת מקנה" בחצר זו שאינה משתמרת, כאשר הזוכה הוא שכן אחר בבנין שלא קיבל עיתון, אך לתלמידים הלומדים באזור ייאסר לקחת את העיתון. הפרטים שלפנינו יוכלו להשתנות כמובן לפי רצונותיהם המוגדרים של עורכי העיתונים, והמציאות הקיימת בכל מקום צריכה בירור. (ויש שהאירוני בזה דאפשר והידיעה על שעת הגעת העיתון מחשיבה אותו ל"מדעתו", ויל"ע).
ד] עוד יש להוסיף בזה דהנה הקצוה"ח הוכיח כדברי השיטמ"ק מדברי הגמ' בב"מ (ק"ב א') גבי יצא לו שם מציאה בעיר ואמר כל המציאות שיבואו היום לחצרי תזכה לי חצרי, דקנה אפילו בחצר שאינה משתמרת. ופירשו בגמ' שמכיון ויצא לו שם מציאה, מיבדל בדילי אינשי מיניה והו"ל כחצר המשתמרת. וכתב הקצות: "ומכל שכן בדעת אחרת מקנה דמיבדל בדילי אינשי מיניה, כיון שאין דעת הנותן להם".דבריו אלו הביאונו להרהר שיתכן שמכיון ורבים וטובים מורים היתר לעצמם לקחת את עיתוני החינם מתיבות אחרים, א"כ קשה לומר ש"מבדל בדילי אינשי מיניה". ואמנם על דבר זה יש לפרסם את איסור הדבר שיגרום ל"בדילי אינשי".
ה] והנה לכאורה ישנה סיבה חשובה נוספת שתאסור לקחת את עיתון חבירו. מפני שיתכן ובעל התיבה יצא מביתו, הוציא את העיתון מהתיבה ועיין בה מעט. באופן זה הרי זכה הוא בעיתון בהגבהתו וממילא הגם כשהשיבו לתיבתו כבר זכה הוא בו ושוב ייאסר לקנותו.
כמו"כ גם באופן שהמקרה הנ"ל לא מסתבר (כגון שהעיתון מקופל בצורה שמחלק העיתונים מכניסו), עדיין יתכן ובעל התיבה, שעבר לידה ורצה בעיתון, זכה בו. להשיטות הסוברות שכשבעל החצר עומד ליד חצרו שאינה משתמרת זכה הוא בחפצים המונחים בה, עיין שו"ע ונו"כ שם. ולפי"ז ראוי לחוש לאיסור גזל החמור ולהמנע מלקחת את העיתון.
ושאלתי להגר"ח קנייבסקי האם תיבות הדואר נחשבות לקנין חצר המשתמרת, ויהיה אסור לאחרים ליקח ממנה דברי דואר חינם, והשיב: יש אומרים שכן.
ו] ואחר פרסום מאמר זה בעירנו יצ"ו התקשרו עימדי מפיצי היומונים החרדים "יתד נאמן" ו"המודיע" באלעד וביקשו להודיע בשער בת רבים שמו"לי העיתונים הנ"ל מקנים אותם למפיצי העיתון ומפיצי העיתון אינם מקנים אותם גם כשהם מונחים בתיבת הדואר, אלא רק כשהמנוי בעל התיבה נוטל את העיתון ליד, כאשר עד לזמן זה שייך העיתון למפיץ בקנין גמור והוא מצידו אינו מרשה לאיש לעיין בעיתון, לקחתו לביתו גם ע"מ להשיבו לאחר מכן וכדומה, מפני שהדבר גורם היזק ממוני רב למפיצי העיתון ובגין זה פוטרו לעיתים מחלקי העיתונים.
ואמנם האירוני דבעיתונים אלו שמשלמים עליהם, א"צ לזה, דהא יש עליהם בעלים בוודאות, או המו"ל או המנוי. וא"כ אם החצר משתמרת, א"כ קנאו המנוי ואסור ליקח ממנו, ואם לא קנאו דהוי חצר שאינה משתמרת וכו' וכנ"ל, א"כ המו"ל נשאר בעליו. ונצרכנו לזה רק באופן שאחד מהם מאפשר לאחרים לקרוא בו והשני אינו מאפשר. ומשא"כ בעיתוני חינם דשפיר אפ"ל דבעלי העיתון מפקירים אותם אחר שהניחום ואין להם חפץ בהם.
ועוד הארני ידידי הרה"ג ר' אליהו שפירא דיל"ע באיזה קנין הקנוהו למפיצים, דהרי החצר אינה שלהם אלא של מקום הדפוס ואינו מושכר לעיתונים החרדיים שם. ואפשר דהוא נקנה בקנין אודיתא, [וראה קצוה"ח סו"ס קצ"ד בגדרי קנין אודיתא, ובאמרי בינה (הלוואה סי' ט"ז) הביא לדברי הרמ"ה גבי אודיתא, דכתב וז"ל: "וה"ה לענין מילי דלא מיקנו במתנה, כגון דבר שלא בא לעולם ודבר שאינו ברשותו כגון מלוה וגזל וכיוצא בהן, אע"ג דלא מיקנו במתנה, מיקנו בהודאה". ויעויין בד' החזו"א ב"ק סי' י"ח סק"ו שכתב: "נראה דהודאה מהני אפילו בדבר שאינו ברשותו, דהודאה אינו קנין, אלא כח הדין לדון ע"פ הודאתו כל שאינו חב לאחרים אלא לעצמו, וממילא כל התוצאות קובע הדין כפי הודאתו, וזהו שקראוהו הפוסקים קנין אודיתא. וא"כ הדין נותן דמהני אפילו בדבר שאינו ברשותו, וכ"כ הרמ"ה וכו' ובתשובת הגרע"א סי' קל"ב הקשה בהא דאמרו בב"ב קכ"ז א' ולר"מ דאמר אדם מקנה דשלב"ל יכיר למה לי, הלא לא יוכל להקנות מעות דאין מטבע נקנה בחליפין, ולא מצינן לתירוצי בהודאה, דלא שייך הודאה על דשלב"ל, דודאי אפשר שיהיה לו נכסים. ומש"כ ברמ"ה דהודאה מהני אפילו לדשלב"ל, היינו כגון שהודה שזה אחיו וממילא יורש עמו בנכסי אביו, עכ"ל, וע"ע בטבעת החושן להגרח"פ שיינברג שם ובמש"כ בס"ד בדין קנין אודיתא בעניני קנינים בכרטיס אשראי, עי"ש]. ובאמת העצה הטובה ביותר היא שהמו"ל עצמו לא יקנה את העיתונים עד שיגיעו לידי המנויים. ועוד האירוני רבים גבי מש"כ דהמולי"ם מתירים לשכנים ולא לתלמידים, דזה אינו, דאם המולי"ם הוציאום כבר מרשותם א"כ דעתם אינה חשובה. וקשה לומר שמשאירים אותם ברשותם עד שאחד מדיירי הבנין יקחום.

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' יוני 27, 2017 8:50 pm

הרואה כתב:יתכן שמצוה לקחת, ולו בשביל שהחילונים לא יתקלו בזה ולא יגרם חילול ה', מי שמכיר קצת חילונים יבין. (ואין לי כונה פוליטית נגד המודיע בדווקא, אלא כל העיתונים החרדיים).

מה חילול ה שאין מדור רכילות ולשון הרע ופריצות?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עיתון חרדי שמחולק באזור חילוני ללא תשלום מותר לאדם דתי לקחת?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 27, 2017 9:01 pm

'פראוודה' חרדית זה מרחיק, מה שמקרב זה כנות.
[מה שבמשותף לכל העיתונות החרדית המפלגתית].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים