מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' אוגוסט 07, 2017 9:41 am

הרי נחושת חשוב מן הברזל, ומדוע הסמיך את תיבת 'ארץ' לברזל ולא לנחושת?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוגוסט 07, 2017 9:52 am

אם היום הנחושת חשובה ויקרה מן הברזל (בעיקר מפני היותו מרכיב מרכזי במכשירים חשמליים), מי אמר לך שכן זה היה כבר בתקופת המקרא?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 07, 2017 5:50 pm

הנחשת חשובה מן הברזל שהרי כלי המשכן והמקדש נעשו מנחשת ולא מברזל. אך לא הבנתי את השאלה. אבניה הן ברזל ומהרריה תחצוב נחושת ולכן התורה כתבה זאת כך

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ב' אוגוסט 07, 2017 6:17 pm

ההוכחה הפשוטה ביותר היא מהכתוב (ישעיהו ס יז)
תחת הנחשת אביא זהב ותחת הברזל אביא כסף ותחת העצים נחשת ותחת האבנים ברזל

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 07, 2017 11:41 pm

בכתבי האריז"ל איתא שברזל הוא ר"ת בלהה רחל זלפה לאה

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 08, 2017 2:19 am

לא הבנתי כלל מה הקושיא.
מי אמר שמה שיותר חשוב משתדלים להצמידו לארץ, הגמרא אומרת זאת רק לגבי הקדמת ברכות ממנים שנשתבחה בהם א"י שכל מושג הברכה הוא על הארץ ולכן מקדימים את ז' המינים לשאר פירות, ולכן גם שם מקדימים את מה שיותר קרוב למילה ארץ (אם כי עדיין צ"ב גוף העניין). אבל מנלן שהתורה הצמידה לתיבת ארץ את הדברים החשובים יותר?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' אוגוסט 08, 2017 9:03 am

דרומי כתב:בכתבי האריז"ל איתא שברזל הוא ר"ת בלהה רחל זלפה לאה

לדעתי, אין לדבריך שייכות לאשכול.
ועכ"פ נוטריקון זה מצוי בספרי חסידי אשכנז.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי שבע » ג' אוגוסט 08, 2017 9:14 am

ע''פ ''האותיות הקטנות'' הדברים ברורים ומתבארים כמין חומר:

ובהקדם כי ארבעת המתכות הידועות: כסף וזהב נחושת וברזל -
הם כנגד ארבעת המדות העיקריות: חסד וגבורה תפארת ומלכות
(ימין מקרבת, שמאל דוחה, הנהגה ממוזגת, והמימד המקבל)

כמו כן ''הרים'' מסמלים את 2 המדות היסודיות: חסד וגבורה,
ו''אבן'' ו''ארץ'' את מדת המלכות.

וכעת מה נפלא לקרוא:

ארץ אשר אבניה ברזל
ומהרריה תחצוב נחושת!

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי שבע » ג' אוגוסט 08, 2017 9:35 am

יעקב אבינו שמדתו תפארת - ממזג את החסד והגבורה (''יושב אהלים'' - 'בין אהל אברהם לאהל יצחק')
ומהם נחצבת בחינתו נחשת (ובלשון הזוהר ''הרי נחשת'')

ונשותיו (המימד המקבל) - המהוות אבן יסוד לבנין בית ישראל -
בחינתן ברזל
ולבעלי-הסוד אף נרמז זאת בראשי שמותיהן.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' אוגוסט 05, 2018 11:10 pm

בשבת תירצו לי: שאין החשיבות נמדדת בדוקא ע"פ יוקר, אלא ע"פ מידת הצורך וחיוניותו לבני אדם.
וכשם שחטה קדמה לגפן, ואף שהיא יותר זולה מגפן, היינו משום שעל הלחם יחיה האדם, כך גם הברזל נצרך לבני אדם יותר מהנחושת.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי צביב » א' אוגוסט 05, 2018 11:43 pm

בבראשית ד כב' לאש נחושת וברזל, הקדים נחושת לברזל,

לענין חשיבות עדיפה נחושת,
לענין חציבה, עדיף הברזל, בפחות טירחה נחצב.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' אוגוסט 01, 2021 2:16 am

היכן בארץ ישראל (מלבד בערבה הרחוקה) נמצאים מחצבי ברזל ונחושת?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אוגוסט 01, 2021 11:09 am

לפי זכרוני בערבה נמצאו מכרות נחושת, אך לא ברזל. הלוא כן?

והשבוע כשלמדתי את הפסוק היה נראה לי שהכוונה "ארץ אשר אבניה (קשים כ)ברזל" כלומר שאפשר לבנות מהם בתים טובים, וגם לייצר מהם חרבות צורים.
ו"מהרריה תחצוב נחושת" היינו ממכרות הערבה.
ובזה מיושב חילוק הלשון ביניהם.

ויש דעות שמכרות הערבה הן בתחום ארץ ישראל.
וגם לחולקים, על כל פנים הוא בשליטה ישראלית, כפי שהיה במציאות (שהיו מכרות של שלמה המלך). ונחשב כפרוור של ישראל (ולהיפך, הוא מעלה, שהרי המכרות עצמם אינם ראויים לישוב אדם וחקלאות).

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי טור תלגא » א' אוגוסט 01, 2021 6:22 pm

לייבעדיג יענקל כתב:היכן בארץ ישראל (מלבד בערבה הרחוקה) נמצאים מחצבי ברזל ונחושת?

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=46&t=41395

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' אוגוסט 01, 2021 6:25 pm

מקדש מלך כתב:
והשבוע כשלמדתי את הפסוק היה נראה לי שהכוונה "ארץ אשר אבניה (קשים כ)ברזל" כלומר שאפשר לבנות מהם בתים טובים, וגם לייצר מהם חרבות צורים.

כעי"ז פירשו בדעת מקרא.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' אוגוסט 01, 2021 6:25 pm

טור תלגא כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:היכן בארץ ישראל (מלבד בערבה הרחוקה) נמצאים מחצבי ברזל ונחושת?

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=46&t=41395

תודה רבה על ההפניה המועילה

מצליח
הודעות: 537
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי מצליח » ב' אוגוסט 02, 2021 6:16 am

ישראל אליהו כתב:הרי נחושת חשוב מן הברזל, ומדוע הסמיך את תיבת 'ארץ' לברזל ולא לנחושת?

איה"נ, אבל קשה הברזל ובר קיימא הוא יותר מנחושת שמזיע ומרקיב, עי' ויקרא כו יט ברש"י ובנצי"ב, וע"כ משתמשים בו לבנין וכדומה, וכעין שתירצו כן לישראל אליהו.
אולי יבואר בזה דברי הש"ס ברכות מא: רב חסדא ורב המנונא הוו יתבי בסעודתא אייתו לקמייהו תמרי ורמוני שקל רב המנונא בריך אתמרי ברישא אמר ליה רב חסדא לא סבירא ליה מר להא דאמר רב יוסף ואיתימא ר' יצחק כל המוקדם בפסוק זה קודם לברכה אמר ליה זה שני לארץ וזה חמישי לארץ אמר ליה מאן יהיב לן נגרי דפרזלא ונשמעינך פירש"י רגלים של ברזל, ולמה נקט מליצה זו דוקא, ולפי הנ"ל י"ל דאחר שרב המנונא גילה להון חשיבות סמיכה ל'ארץ', מעתה יש להבין מהו חשיבותו של ברזל על נחושת שנסמך לארץ, ע"כ רמזו בלשון מליצה שהברזל קשה יותר מנחושת ולרמז זה אמרו ליה מאן יהיב לן נגרי דפרזלא ונשמעינך.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי איש בער » ב' אוגוסט 02, 2021 6:19 am

מצליח כתב:
ישראל אליהו כתב:הרי נחושת חשוב מן הברזל, ומדוע הסמיך את תיבת 'ארץ' לברזל ולא לנחושת?

איה"נ, אבל קשה הברזל ובר קיימא הוא יותר מנחושת שמזיע ומרקיב, עי' ויקרא כו יט ברש"י ובנצי"ב, וע"כ משתמשים בו לבנין וכדומה, וכעין שתירצו כן לישראל אליהו.
אולי יבואר בזה דברי הש"ס ברכות מא: רב חסדא ורב המנונא הוו יתבי בסעודתא אייתו לקמייהו תמרי ורמוני שקל רב המנונא בריך אתמרי ברישא אמר ליה רב חסדא לא סבירא ליה מר להא דאמר רב יוסף ואיתימא ר' יצחק כל המוקדם בפסוק זה קודם לברכה אמר ליה זה שני לארץ וזה חמישי לארץ אמר ליה מאן יהיב לן נגרי דפרזלא ונשמעינך פירש"י רגלים של ברזל, ולמה נקט מליצה זו דוקא, ולפי הנ"ל י"ל דאחר שרב המנונא גילה להון חשיבות סמיכה ל'ארץ', מעתה יש להבין מהו חשיבותו של ברזל על נחושת שנסמך לארץ, ע"כ רמזו בלשון מליצה שהברזל קשה יותר מנחושת ולרמז זה אמרו ליה מאן יהיב לן נגרי דפרזלא ונשמעינך.

דברי פי חכם חן

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוגוסט 02, 2021 7:33 am

איני יודע מה הכוונה "מזיע", אולם לעניין ריקבון, יש לציין כי כפי הידוע לנו הנחושת היא מתכת עמידה בהרבה מהברזל.
הנחושת היא מהמתכות האצילות, מה שאין כן הברזל שהיא מתכת מחלידה.

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוגוסט 02, 2021 7:54 am

(מעניין לציין כי במחקר הארכיאולוגי - תקופת הברונזה (שהיא סגסוגת המורכבת מנחושת ובדיל) קודמת לתקופת הברזל. והטעם הוא כי באמת הברזל יותר משובח, כיון שהוא נפוץ יותר ועמיד יותר, אך נעשה בו שימוש יותר מאוחר מהברונזה, מכיון שטמפרטורת ההתכה שלו גבוהה יותר)
ישראל אליהו כתב:הרי נחושת חשוב מן הברזל, ומדוע הסמיך את תיבת 'ארץ' לברזל ולא לנחושת?

אולי אפ"ל שארץ נסמכה לברזל - מכיון שהברזל בכללות העולם יותר נפוץ מאשר נחושת, כמו שארץ סתם (שטוחה) יותר נפוצה מאשר הרים, וכעין זה הברזל נפוץ יותר מנחושת.

מצליח
הודעות: 537
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ארץ אשר אבניה ברזל, ומהרריה תחצוב נחושת

הודעהעל ידי מצליח » ג' אוגוסט 03, 2021 6:06 am

לפי תרגום ירושלמי כונת הכתוב הוא שהאבנים כבדות וחזקות כברזל, 'שהכתוב משבח הארץ שימצאו בה מחצבים מאבנים גדולות, אבנים יקרות אבני גזית, לבנות מהם בתים וחומות ומגדלים, לא כארץ מצרים וארצות רבות שהם שכני בתי חומר ונעשים ליושביהם קבריהם' - רמב"ן וטור.
וכ"ה בתוספות כתובות קי"ב 'רבי חנינא הוה מתקל מתקליה – פירוש שוקל אבנים ומוצאן קלות אמר עדיין לא נכנסתי לארץ ישראל כיון ששקלן ומצאן כבידות אמר כבר נכנסתי לארץ ישראל וכן מפרש בתנחומא בפרשת שלח לך כשעלה ר׳ חנינא הגדול מבבל בקש לידע אם נכנס לא״י והיה שוקל אבנים כל זמן שהיו קלות אמר עדיין לא נכנסתי לארץ ישראל כיון שמצאן כבידות אמר אין אלו אלא אבני ארץ ישראל והיה מנשקן וקרא עליהן את הפסוק הזה כי רצו עבדיך את אבניה'.
לדבריהם פשוט שהכתוב מדבר ראשית מאבניה ואח"כ מהרריה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים