מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' אוגוסט 07, 2017 11:33 pm

לא עייניתי בספרים ואדרבה אשמח לקבל מ"מ למי שהאריך בזה
א' יתכן שמעלת ברוב עם עדיפא.
ב' כשכל האבלים בני אב אחד, לכ' ודאי לא עשו כלום בפיצול המניינים, דאין בזה תוספת זכות לאביהם, דמה לי מנין אחד גדול או כמה קטנים.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 07, 2017 11:35 pm

מה שראיתי תמיד הוא שכן נוהגים לפצל, ולמה לא תאמר שריבוי הקדישים וכו' גורם יותר עליית נשמה?

יראה- שלם
הודעות: 157
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 9:35 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי יראה- שלם » ב' אוגוסט 07, 2017 11:56 pm

יודע אני מקרוב על כמה מגדולי הדור שאמרו מפורש שאין שום ענין בכך, אם מתפללים על אותה נשמה, ואדרבה ענין ריבוי עם חשוב יותר, לבד אם מתפללים בשעות מחולקות.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' אוגוסט 08, 2017 12:04 am

גם אני שמעתי דעת חכמים שלא הייתה נוה מזה, אך פוק חזי מאי עמא דבר.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אוגוסט 08, 2017 12:44 am

שמעתי שגם הגאון רבי שריה דבילצקי שליט"א כך הורה שלא לחלק את הציבור לכמה מניינים, דעדיף רוב עם.

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי האמת והשלום » ג' אוגוסט 08, 2017 8:41 am

לצערי הרב לע"ע אין בזכרוני המקור לדבר זה,אך מפורש ראיתי שטוב יותר שלא לחלק.
אך בבית מורי ז"ל בעת השבעה ראיתי שחילקו את המנינים ובפשט כדי שכל הבנים יהיו ש"צ וכן להרויח הקדיש כמנהגנו ליתן רק לא' ועוד כדי לזכות כנראה את המנחמים שבאים שגם יתפללו שהרי אם יעשו מנין אחד לא כולם יתפללו בבית האבל לכן חילקו וכך היו המון מנינים גם בלי קשר לבנים וגם ראיתי מהבנים שהתפללו ביחד כמה פעמים.
נ.ב מדובר בתלמידי חכמים ועובדים רציניים ואעפ"כ כך עשו.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 08, 2017 10:36 am

כשהייתי אבל שאלתי על כך לכמה חכמים, וכולם פה אחד אמרו שלא לפצל, ואף שלא לומר קדיש אם יש עוד אחד שאומר, והוסיפו שהעליית נשמה הכי גדולה זה כשעושים על פי ההלכה. אלו שמפצלים גם אני ראיתי ביניהם כמה ת"ח, ואין אדם נתפס על צערו, ובפרט במנהגים כאלו שתפסום לעיקרי הדת.

תבונה1
הודעות: 120
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2016 3:29 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי תבונה1 » ג' אוגוסט 08, 2017 11:45 am

זכורני שבשו"ת חתם סופר מבאר שעילוי הנשמה הוא מכח מצוות זיכוי הרבים באיש"ר וברכו, לכאורה לפי זה אם מדובר באחים הרי אם מנין הזוכים שווה אדרבה עדיף שלא להתפצל, שהרי הזוכים שווים וצירוף כולם יוצר מלבד זאת גם מעלה נוספת של ברוב עם. אך כמובן שלפעמים עדיף בכדי למנוע מחלוקות. ואולי יש שחולקים על החתם סופר.

צורב מתחיל
הודעות: 805
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' אוגוסט 08, 2017 6:33 pm

הנידון הוא בבית האבל אם לעשות כמה מניינים? או בבית הכנסת אם לחלק מנין קבוע לכמה מניינים?
לכאו' בבית הכנסת יש יותר ענין של רוב עם מאשר במניינים פרטיים. ובפרט כמו שהעירו למעלה שרבים המגיעים במיוחד מפני שיודעים שרוצים לעשות כמה מניינים.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' אוגוסט 09, 2017 12:19 am

יהודה בן יעקב כתב:שמעתי שגם הגאון רבי שריה דבילצקי שליט"א כך הורה שלא לחלק את הציבור לכמה מניינים, דעדיף רוב עם.


גם כשהאבלים אינם אחים?

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי החתן סופר » ד' אוגוסט 09, 2017 1:28 am

מסתבר שלא לפצל המניין ואולי אפשר להוכיח כן מדבריו של הגרשז"א בהליכות שלמה תפילה פי"ח הע' 77

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ד' אוגוסט 09, 2017 1:54 am

כבר כתב בזה בשו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ד סימן סא אות ד:
אם לחלק את המתפללים לשני מניינים שאחד מהם יתפלל מחוץ לבית הכנסת, לצורך שני אבלים
הנה לחלוק אלו שבאו להתפלל לשני מניינים, שמנין אחד יתפללו בביכ"נ ומנין אחד יתפללו בחדר שני, לענ"ד אין לעשות זה. לא מיבעיא אם חדר השני אין שם ס"ת, שהוא גרוע. דהרי חזינן שאין נפילת אפים כשליכא ס"ת, כדאיתא באו"ח סימן קל"א סעיף ב' ברמ"א, דלכן מסתבר שאף התפילה עצמה עדיפא כשאיכא ס"ת (ראה גם אג"מ יו"ד ח"ג סי' קכ"ט אות ב'). וכן אם חדר השני אין עליו קדושת ביהכ"נ - הרי ודאי עדיפא להתפלל במקום שאיכא קדושת ביהכ"נ, כדאיתא בברכות דף ח' ע"א. אלא אף שיש גם שם קדושת ביהכ"נ, הרי ודאי עדיף להתפלל ברוב עם (משנה ברורה סי' צ' סעי' ט' ס"ק כ"ח). ואף אם הם אבלים שאינן אחין, נמי אין לעשות כן. אלא כשיש בלא זה שני מניינים (והמניין השני מתפלל בחדר אחר) מאיזה טעם, טוב שכל אבל - אף כשהן אחין - אם יכול לעבור לפני התיבה, יתפלל במנין אחר. וכן הוא באבלים שאינם אחים.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי החתן סופר » ד' אוגוסט 09, 2017 2:03 am

שלמה בן חיים כתב:כבר כתב בזה בשו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ד סימן סא אות ד:
אם לחלק את המתפללים לשני מניינים שאחד מהם יתפלל מחוץ לבית הכנסת, לצורך שני אבלים
הנה לחלוק אלו שבאו להתפלל לשני מניינים, שמנין אחד יתפללו בביכ"נ ומנין אחד יתפללו בחדר שני, לענ"ד אין לעשות זה. לא מיבעיא אם חדר השני אין שם ס"ת, שהוא גרוע. דהרי חזינן שאין נפילת אפים כשליכא ס"ת, כדאיתא באו"ח סימן קל"א סעיף ב' ברמ"א, דלכן מסתבר שאף התפילה עצמה עדיפא כשאיכא ס"ת (ראה גם אג"מ יו"ד ח"ג סי' קכ"ט אות ב'). וכן אם חדר השני אין עליו קדושת ביהכ"נ - הרי ודאי עדיפא להתפלל במקום שאיכא קדושת ביהכ"נ, כדאיתא בברכות דף ח' ע"א. אלא אף שיש גם שם קדושת ביהכ"נ, הרי ודאי עדיף להתפלל ברוב עם (משנה ברורה סי' צ' סעי' ט' ס"ק כ"ח). ואף אם הם אבלים שאינן אחין, נמי אין לעשות כן. אלא כשיש בלא זה שני מניינים (והמניין השני מתפלל בחדר אחר) מאיזה טעם, טוב שכל אבל - אף כשהן אחין - אם יכול לעבור לפני התיבה, יתפלל במנין אחר. וכן הוא באבלים שאינם אחים.


יש"כ זכרתי שראיתי לפני כשנתיים תשובתו דרך משנ"ב דרשו ולא זכרתי איזה סימן וחיפשתי בסוס"י נג ולא היה, ועכשיו אני רואה כדבריך בסי' צ הע' 22
אמנם שם כתבו שמרן הגריש"א זצ"ל חולק

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 10, 2017 11:19 pm

ראוי לדון גם על עצם ה'זכות' שיש בזה למנוח, האם זה כולל גם אופן כזה שתפילתו של הש"ץ היתום אינה מועילה לרבים אלא להיפך. (הוא מקצר מידי / מאריך מידי / בולע מילים / קולו נמוך / וכיו"ב). ושייך קצת גם לנושא הזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 24, 2017 7:07 pm

דעת הרבי מליובאוויטש:
IMG-20170824-WA0016.jpg
IMG-20170824-WA0016.jpg (239.31 KiB) נצפה 4523 פעמים

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' אוגוסט 25, 2017 12:11 am

אם בבית האבל עסקינן בל נשכח שבמקור לא האבלים התפללו אלא אחרים. כי עיקר עילוי הנשמה שיתפללו במקומו של הנפטר. ואם כן זה ברור שהתפלל רק אחד. ועוד, שאדרבה סברת ברוב עם מתחזקת כי בכך מתחזק עילוי הנשמה בתפילת ציבור גדול בביתו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' אוגוסט 27, 2017 2:40 pm

גם זו לטובה כתב:
יהודה בן יעקב כתב:שמעתי שגם הגאון רבי שריה דבילצקי שליט"א כך הורה שלא לחלק את הציבור לכמה מניינים, דעדיף רוב עם.


גם כשהאבלים אינם אחים?


מה ששמעתי היה כשהאבלים היו אחים.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' אוגוסט 29, 2017 7:20 am

הרואה כתב: ואף שלא לומר קדיש אם יש עוד אחד שאומר,

מן הסתם שאלת את תלמידי מרן החזון איש, אולם כל גדולי האחרונים כתבו לא כן.

וד"א אזכיר את הוראת הגרא"צ פרידמן שכאדם התחיל קדיש ורואה שמישהו נוסף אומר איתו שיפסיק באמצע, כי אין לדבר באמצע קדיש וא"כ מהיכי תיתי שימשיך...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פיצול מניין גדול לכמה קטנים כשיש ריבוי אבלים החפצים להיות ש"ץ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 29, 2017 7:39 am

זה דבר פשוט שעלייה לנשמה תלויה בעשיית המצווה כתיקונה ולא חסר לקב"ה בבית גנזיו לתת לכולם. המנהג שלא יאמרו כמה אנשים קדיש הוא המנהג הקדום וכך היה פשוט לכל האחרונים המובאים בביאור הלכה בקל"ב. כך שלא מדובר בשיטת החזון איש אלא בדרך הפשוטה. רק מחמת שאנשים חשבו מחמת עמרצותם שאם אינם אומרים קדיש יקרה משהו לנשמה וידוע שענייני מתים נחשבים בעיני עמי הארצות יותר מעיקרי תורה הקילו בזה האחרונים מפני המחלוקת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 314 אורחים