מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הואיל ואי מיקלעי אורחים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מן הדרום
הודעות: 715
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי מן הדרום » ה' אוגוסט 10, 2017 5:31 pm

מחפש מ"מ האם אומרים זאת כשידוע שלא שכיחי אורחים חוץ מתוס' פסחים מ"ו, חכמת שלמה ביצה ב

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי החתן סופר » ה' אוגוסט 10, 2017 6:10 pm

https://m.youtube.com/watch?v=YX6JHWmZBTg מרן הגריש"א מזכיר שהמג"א אומר את זה בדקה- 1:06:42
ולכאורה הכוונה למג"א בסימן תקכז בהקדמה לסימן ותראה מחצה"ש שהאריך בהקדמה ובביאור

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 11, 2017 5:42 pm

מאירי פסחים שם, רבינו דוד פסחים סב, ר"י מלוניל ביצה כא, ועוד.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוגוסט 11, 2017 6:55 pm

עי' תוספות ר"פ לפסחים שם והשווה לתוספות ביצה ב' ע"ב. ושים לב שככל הנראה תוס' ביצה מאותו בית מדרש

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' אוגוסט 11, 2017 8:27 pm

מתוך חו''ב הערות פסחים מ''ו ב'.
1.PNG
1.PNG (24.83 KiB) נצפה 4782 פעמים

2.PNG
2.PNG (5.39 KiB) נצפה 4782 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 17, 2017 9:09 pm

נפק"מ למעשה במכין תבשיל של אגוזים בר"ה עבור שבת, ואין בנמצא מי שיאכל אגוז בר"ה...

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי ביליצר » א' ספטמבר 17, 2017 9:27 pm

עושה חדשות כתב:נפק"מ למעשה במכין תבשיל של אגוזים בר"ה עבור שבת, ואין בנמצא מי שיאכל אגוז בר"ה...


חמוד ,
הרבה אין אוכלים אגוזים עד שמח"ת
ולטעם דמרבה לחה לית לן בה אחרי התפילות ,

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 17, 2017 9:35 pm

עושה חדשות כתב:נפק"מ למעשה במכין תבשיל של אגוזים בר"ה עבור שבת, ואין בנמצא מי שיאכל אגוז בר"ה...

וכן דנו בקטניות בשש"פ בארה"ק.

ויש שהביאו ראיה מהמג"א שכותב (בסי' תנט ס"ק יג) שדבר שאינו אסור עליך באכילה ביו"ט אלא משום "חומרא בעלמא" מותר לאפותו ביום טוב, למרות שאף אחד לא יאכל אותו, ואינך אופה אותו אלא כדי להינצל מאיסור חמץ!

ואמנם הבא"ח כתב שמי שאינו אוכל אורז בפסח - לא יבשלנו עבור האוכלים,
אבל לפני דור האינסטנט נהגו אמותינו לבשל קטניות עבור הילדים גם ביו"ט של פסח, וכנראה לא חששו לחומרת הבא"ח (בפרט שאשכנזים לא מחויבים לקבל חומרות של פוסק ספרדי...).

ומסתמא נכב"ב.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יושב סתר » ו' אפריל 17, 2020 12:16 am

האם להמבו' בביה"ל תקי"ח שעניין עירוב תבשילין הוא מפני שאולי יזדמנו לו אורחים, אם ימשיך המצב של איסור הזמנת אורחים יש מקום לדון על עירוב תבשילין לחג השבועות הקרב שיחול בערש"ק.
יש ממש בדבריי?

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » ו' אפריל 17, 2020 12:31 am

אם יבואו אורחים לעירו, ישלח להם כדי סעודה.

ברוך00
הודעות: 324
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ברוך00 » ו' אפריל 17, 2020 11:10 am

יושב סתר כתב:האם להמבו' בביה"ל תקי"ח שעניין עירוב תבשילין הוא מפני שאולי יזדמנו לו אורחים, אם ימשיך המצב של איסור הזמנת אורחים יש מקום לדון על עירוב תבשילין לחג השבועות הקרב שיחול בערש"ק.
יש ממש בדבריי?


עדיין יכול לבוא אחד השכנים לבקש אוכל

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אפריל 17, 2020 5:30 pm

יושב סתר כתב:האם להמבו' בביה"ל תקי"ח שעניין עירוב תבשילין הוא מפני שאולי יזדמנו לו אורחים, אם ימשיך המצב של איסור הזמנת אורחים יש מקום לדון על עירוב תבשילין לחג השבועות הקרב שיחול בערש"ק.
יש ממש בדבריי?


הנושא נדון בקובץ התשובות של הגאון רבי הרשל שכטר שליט"א שהועלה לאשכול אחר.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ו' אפריל 17, 2020 6:07 pm

בברכה המשולשת כתב:
יושב סתר כתב:האם להמבו' בביה"ל תקי"ח שעניין עירוב תבשילין הוא מפני שאולי יזדמנו לו אורחים, אם ימשיך המצב של איסור הזמנת אורחים יש מקום לדון על עירוב תבשילין לחג השבועות הקרב שיחול בערש"ק.
יש ממש בדבריי?


הנושא נדון בקובץ התשובות של הגאון רבי הרשל שכטר שליט"א שהועלה לאשכול אחר.

לא ראיתי מש''כ הרב שכטר, אך בזכרוני שיש פמ''ג מפורש שדן במקרא שמושל העיר אינו מרשה לאנשים ליכנס לעיר, וכתב שם דאעפ''כ אמרינן דיש סברת הואיל. וה''ה בנידו''ד כמובן

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 19, 2020 12:06 am

הצעיר באלפי כתב:לא ראיתי מש''כ הרב שכטר, אך בזכרוני שיש פמ''ג מפורש שדן במקרא שמושל העיר אינו מרשה לאנשים ליכנס לעיר, וכתב שם דאעפ''כ אמרינן דיש סברת הואיל. וה''ה בנידו''ד כמובן

יעויין משב"ז סי' שצא ס"ק ג.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ג' אפריל 21, 2020 5:52 pm

מן הדרום כתב:מחפש מ"מ האם אומרים זאת כשידוע שלא שכיחי אורחים חוץ מתוס' פסחים מ"ו, חכמת שלמה ביצה ב

פמ''ג תק''ג משב''ז סק''ב
דגם אם ציווי המושל שלא יבואו אורחים אעפ''כ אומרים הואיל

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ג' אפריל 21, 2020 10:53 pm

יל''ע בתקופה זו (קורונה) שאין מכניסים אורחים בדרך כלל, ובפרט הזקנים, אם שייך הואיל ?
יל''ע אם זה דומה למש''כ הפמ''ג או לא, כי הפמ''ג כתב רק שגם אם אינו שכיח שייך הואיל, אך כאן אם למשל אסור ממש לילך אצל אביו מחמת זקנותו וכדו' גרע טפי, כי המציאות הוא שמפני ציווי המושל תמיד הסתדרנו, אך במי שאסור לבקר אצלו משום חשש גרם רציחה.... בזה המדובר הוא אחרת לכאורה.....

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' אפריל 22, 2020 9:46 am

בפשטות סוגיית הגמרא ביומא דס"ב ב וס"ג א משמע דהואיל אינו שמא באמת יהיה כך, אלא הואיל והיה יכול להיות בעלמא. ודוק.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אפריל 22, 2020 3:38 pm

לבי במערב כתב:
הצעיר באלפי כתב:לא ראיתי מש''כ הרב שכטר, אך בזכרוני שיש פמ''ג מפורש שדן במקרא שמושל העיר אינו מרשה לאנשים ליכנס לעיר, וכתב שם דאעפ''כ אמרינן דיש סברת הואיל. וה''ה בנידו''ד כמובן

יעויין משב"ז סי' שצא ס"ק ג.


משב''ז תק''ג סק''ב
''ודין הואיל אי מקלעי אורחים, משמע אף בנמנע, עד''מ, צוה המושל שלא יבוא ממקום אחר כלל וכדו', מ''מ הואיל מקרי כה''ג''

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אפריל 23, 2020 6:17 am

ראיתי בספה"ק ייטב לב (פר' תולדות עה"פ עקב אשר שמע אברהם בקולי) דבר חדש:

דהנה בגמ' מבואר דמשום טעמא דהואיל ומקלעי אורחים שלא סעדו, מותר מדאורייתא לבשל גם אחר גמר סעודתו לצורך מחר, אך חכמים אסרוה, אך בגמ' אינו מבוא טעמא דאסרוה חכמים, וכמה טעמים נאמרו בדברי הפוסקים (עי' בספר הישר לר"ת סי' שפ"ה, ים של שלמה ביצה פ"ב סי' ג', שו"ע הרב סעי' א' ועוד).
וכתב הייטב לב לבאר:
דהואיל אי מקלעי אורחים שייך רק במי שאכן יכניס אורחים לביתו, אך מי שאינו נותן מפתו לזולתו, לא בחינם ולא בשכר, כי חרפה הוא לו, א"כ אל איש כזה לא יבואו אורחים, כי אפילו עופות מכירין בצרי עין ובורחין, ק"ו בני אדם, וא"כ ליכא למימר הואיל אי מקלעי אורחים, ולכן אסרו חכמים לסמול על הואיל לחודי', כיון דאיכא אינשי דל"ש למימר גבייהו הואיל, ולכן גזרו על הכל משום לא פלוג עכ"ד.

יל"ע בדבריו, כי מצד אחד הוא סובר דלכן אסרו חכמים לסמוך על הואיל, אך מצד שני הוא מסכים דבצירוף עירוב תבשילין שייך לסמוך על הואיל כזה וצ"ע

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: הואיל ואי מיקלעי אורחים

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אפריל 23, 2020 6:21 am

אפרים זלמן כתב:מתוך חו''ב הערות פסחים מ''ו ב'.
1.PNG

2.PNG


הגם שהוא טוען דבר פשוט ומסתבר, אך האם מצינו בראשונים או בגדולי האחרונים ז"ל שיאמרו סברא זו, הרי אדרבה לכאורה כולם דנו על כל מיני ציורים ואופנים שונים, האם יגיעו אורחים וכו' וכדו', והרי לדבריו אין נידון כלל וצל"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 249 אורחים