מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים.

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' אוגוסט 20, 2017 2:15 pm

פרסום מועדי הלוויות בקו טלפון
ש"ב גנוט- קול התורה באלעד שופטים התשע"ז

ברחובות קריה, בירשת"ו וגם בעירנו ובעוד מקומות, פורסם שישנו קו "גשר החיים", בו ניתן להתעדכן על נפטרים ומועדי הלויות וזמני "שבעה" ל"ע. והסתפקתי האם קו זה הוא בגדר "מוציא דיבה הוא כסיל", וכדלהלן:
א) פסחים ג, ב: רב כהנא חלש, שדרוה רבנן לרבי יהושע בריה דרב אידי, אמרו ליה: זיל בדוק מאי דיניה. אתא אשכחיה דנח נפשיה. קרעיה ללבושיה, ואהדריה לקרעיה לאחוריה, ובכי ואתי. אמרו ליה: נח נפשיה? אמר להו: אנא לא קאמינא, (משלי י') "ומוציא דבה הוא כסיל". יוחנן חקוקאה נפק לקרייתא, כי אתא אמרו ליה: חיטין נעשו יפות? אמר להם: שעורים נעשו יפות. אמרו ליה: צא ובשר לסוסים ולחמורים! דכתיב (מלכים א ה) השערים והתבן לסוסים ולרכש. - מאי הוי ליה למימר? - אשתקד נעשו חיטין יפות. אי נמי: עדשים נעשו יפות.
ב) ובקהלת רבה (פרשה ז): ר' הוה דמיך בציפורין ואמרין ציפוראי כל דאתא ואמר דמך ר' אנן קטלין ליה, אזל בר קפרא ועלל בכוותא ואדיק ליה ורישיה מיכרך, ומניה בזיעין אמר אחינו בני ידעיה שמעוני שמעוני, אראלים ומצוקים אחזו ידן בלוחות הברית, גברה ידן של אראלים וחטפו את הלוחות, אמרין ליה דמך רבי, ואמר להו אתון אמריתון אנא לא אמינא, ולמה לא אמר דכתיב "ומוציא דבה הוא כסיל".
ג) לאור זאת כתב השו"ע יו"ד סימן תב: "מי שמת לו מת ולא נודע לו, אינו חובה שיאמרו לו; ואפילו באביו ואמו; ועל זה נאמר: "מוציא דבה הוא כסיל". ומותר להזמינו לסעודת אירוסין ונישואין וכל שמחה, כיון שאינו יודע. מיהו אם שואל עליו, אין לו לשקר ולומר: חי הוא, שנאמר "מדבר שקר תרחק". ומקור דינו הוא מד' המרדכי, שהביא ראיה לזה מהא דפסחים, וכתב: "אלמא שלא היה רוצה לומר לו כלום אילו לא היה שואלו ואפילו כששאלו לא השיב לו אלא ברמז בעלמא ועל זה נאמר מוציא דבה הוא כסיל", עכ"ל. וכתב הרמ"א: "ומ"מ בבנים זכרים נהגו להודיע, כדי שיאמרו קדיש; אבל בבנות, אין מנהג כלל להודיעם", עכ"ל. והט"ז כתב דיש לומר בלשון דמשתמע לתרי אפי דהיינו שאין מבואר בפירוש בדבריו שהוא מת אלא הלשון סובל לחיים ולמיתה, עי"ש.
ד) והנה פוק חזי דכו"ע מפרסמים מודעות אבל, בו מודיעים על פטירת נפטרים. ומצינו בשו"ת חוות יאיר סי' ר"א שלדעתו אין "מוציא דיבה" אלא רק בדיבור ולא בכתיבה. ובשו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר (ח"א יו"ד סימן רסג) מביא שב"מכתב עת איזראעליט" בשנת תרכ"ב, שעורכו היה הר"מ להמן ז"ל, הועלה פולמוס שלם, בו "הקשה אחד להמו"ל מדוע מודיע במכתב עתו שפלוני ופלוני במצדיקי עמינו שבקו חיים לכל חי, והלא אסור מטעם מוצא דבה כמבואר ביו"ד סוסי' ת"ב. והתנצל המו"ל ד"ר לעהמאן נ"י שמודיע רק דרך הספד, ובזה מותר". וכתב על כך רבי גרשון סג"ל ש"לדעתי נראה דאין שום מוציא דבה בכתב, דמוציא דבה הוא רק באמירה אבל לא בכתב שהרי הוא לא אמר רק ממילא נשמע, דלשון דבה הוא אמירה משורש דבב. וראי' לזה מהא דפסקינן בי"ד סי' ר"מ ס"ב וסי' רמ"ב סע' ט"ו דאסור לקרות אביו ורבו בשמם ומצינו כמה גדולים שהי' כותבין שם אביהם ושם רבם וכבר הקשו זאת על הרא"ש מהרש"ל ביש"ש קידושין סי' ס"ה ועל הטור בפ"ת יו"ד סי' ר"מ סק"ב, ע"כ מוכח דבכתב ליכא איסור וה"ה בנד"ד, ועיין גיטין פ"ז ע"ב לא חתם אינש בשמו דאביו, משמע אבל לכתוב שם אביו מותר והא ראיה שהרי העדים כותבין שם אביהם בחתימתם בגט". והגר"ע הילדסהיימר כתב על כך ש"לפי"ז יקשה בפסחים שם על ר' יהושע בריה דרב אידי ויוחנן חקוקאה ורב למה להם כל הנך טצדקי. היה להם לכתוב הבשורה בכתב". וכן הוכיחו האחרונים שלדעת המהרש"א בפסחים שם, יש "מוציא דיבה" גם בכתיבה, עי"ש.
ה) וכל זה הוא במודעות אבל, אך לכאו' בהכרזה ברמקול אין בזה היתר. ואולם בשו"ת שלמת חיים (ח"ד סי' פט) כתב שכל שיש בו צורך הנפטר, כגון שיבואו להלוויתו, מותר לפרסם ולהודיע שיבואו לכבודו. וכ"כ הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בס' נשמת אברהם (עמוד רכו). וכתב שבביה"ח צריכים להודיע למשפחה על פטירת החולה, כדי שיוכלו לטפל בו ובקבורתו ואין כל איסור בדבר. וכן בשו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר (שם) כתב שאין מקום לשאלה בנידון זה, "דהא יקרא דחיי הוא בגדר כבוד הבריות ודוחה לאו של מוציא דבה אפי' בקום ועשה".
ו) ולכאו' ראיה לזה מדברי הארחות חיים (ח"ב עמוד תקעו), שכתב שטעם המנהג ששופכים מים בשכונה בה המת נפטר, הוא כדי שידעו הכל שיש מת בשכונה ולא יהיו צריכים להודיע בפיהם, שאז יהיה המודיע בכלל "מוציא דבה הוא כסיל". וכ"כ עוד ראשונים. אנו למדים מכאן שהמנהג היה שהודיעו בשכונת המת שהוא נפטר, ע"י ששפכו מים. רק עשו כן בדרך רמיזה, בצורה עקיפה. ואולם הרמ"א התיר לספר רק לבנים משום קדיש, ולבנות לא התיר. ומשמע לכאו' שלא התירו לספר משום שהבנות יישבו שבעה וינהגו מנהגי אבלות כל השנה, וצ"ע.
ז) ויש לומר עוד, שבעצם השו"ע לא איירי כלל מענין הכרזה על הלוויה והשבעה, ולכאו' זה ודאי מותר, שהרי צריכים להשתתף המון רב, ולעיתים שישים ריבוא, בהלוויתו של כמעט כל יהודי. ואיך יבואו כולם אם לא ישמעו ע"ז? והרי מקור ההלכה בשו"ע היא ממעשה דרב חייא, שהיה שמועה רחוקה וזמן רב אחר הפטירה, כמובא בפסחים שם ובב"י ושו"ע שם סעיף ב', ואינו ענין לפרסום על הפטירה וההלוויה, שיש בו יקרא דמת ויקרא דחיי. ויל"פ בזה מד הש"ס בכתובות ק"ד, שאמרו שמי שיאמר שרבי יהודה הנשיא נפטר, יידקר בחרב. והעין יעקב כתב שם שהוא משום מוציא דיבה הוא כסיל. ואולם עי' במהרש"א ובעץ יוסף שם טעמים אחרים לזה, ואכ"מ כעת.
ח) ובקו טלפון שבו מעדכנים על פטירת הנפטרים, זמני ההלוייה ומקום השבעה וזמניהם, דינו כדין מודעות אבל והכרזת רמקול. ואע"פ שבקווים אלו נשארות ההודעות גם לאחר שעברו זמני ההלוייה והשבעה, הנה המשמיע שהשמיע כן, עשה כך כהלכה, ומי ששומע את ההודעות לאחר מכן, אינו עובר באיסור, כי האיסור הוא למבשר הבשורה הרעה ולא לשומע. ואין חיוב לתולה מודעות אבל, לתלוש את המודעות לאחר ההלוויה והשבעה.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אוגוסט 21, 2017 1:11 am

וכעת חושבני שאדרבה, בנידו"ד קיל טפי ומטעמא אחרינא. דהנה י"ל דאכן אין איסור להיות כסיל,
אלא שחז"ל הסבירו שאדם שמספר לאחרים בשורות רעות הוא בגדר כסיל, כי מי ביקש זאת ממנו לספר לאחרים בשורות רעות. וע"ז פסק השו"ע שאין חיוב לבשר לאבלים על פטירת קרובם. שיהיו שיסברו שאדרבה, מצוה להם לבשר לאבלים על פטירת קרוביהם, ומצוה לבשר לאחרים על הקשת הנראית כדי שיברכו ברכה, וע"ז אמרו חכמים שאין ענין לבשר בשורות רעות, ואם נאלץ לבשר, יענה ברמיזה וכדומה.

וידידי הרה"ג רי"ח אלבוים שליטא טען שענין מוציא דיבה הוא כסיל, הוא חסרון ופגם בכבוד הבריות, בכך שמצער את השני בבשורות רעות.

ואולם יתכן שקשה להגדיר זאת כאיסור ממשי של אונאת דברים, שהרי יש בכך תועלת מסוימת, ובפרט במקרים המובאים בפסחים שם, שנשאלו במפורש על מצב התבואה והאם הוריו חיים. אלא שחז"ל המליצו לאדם לא להיות זה שמבשר בשורות רעות כי גם אם מותר לספר זאת אך תמיד יזכרו שפלוני הוא זה שבישר את הבשורה הרעה ובכך ייחשב לכסיל. ואולם אם לאדם ישנו ענין לספר זאת, כדי להרויח ממון ע"י הפרסום בקו, או בכתיבת מאמר הספד בכתב עת וכדו, לכאו' קשה לקרוא לו כסיל, שסתם כך מבשר בשורות איוב ומה האינטרס שלו שיזכרוהו כמי שבישר בשורות רעות. אולם אם יש לו ענין בזה, וכנ"ל. א"א לקרותו כסיל, כי הוא הרי מתפרנס הוא מכך. ואף שניתן להמליץ עליו את ד' הש"ס בקידושין פ"ב ב' "אי אפשר לעולם בלא בסם ובלא בורסקי, אשרי מי שאומנותו בסם, ואוי לו מי שאומנותו בורסקי", מ"מ קשה לקרותו כסיל.

מטעים
הודעות: 76
הצטרף: ג' מרץ 14, 2017 1:01 pm

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי מטעים » ב' אוגוסט 21, 2017 1:54 am

יתכן שאפ' לומר שכיון שאין הוא מודיע לאחרים אלא מי שמעונין לדעת מתקשר ל"קו גשר החיים" ומתעדכן. וכל הכסילות היא ללכת ולספר לאחרים שאין ענין שידעו ,או שלא בטוח כלל שרוצים לדעת, ולכך אולי יש להקל בנידו"ד. (אמנם סברא זו לא תיהני להכרזת הלווייות בחוצות).

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' אוגוסט 21, 2017 2:31 am

מעשה רב בידי:
יש בידי מכתב לסבי שהיה דודו של ר' משה פיינשטיין, הוא שואל במכתב בשלום אביו של ר' משה. הלא הוא ר' דוד פיינשטיין שהיה גיסו של סבי. ר' משה לא עונה לו, ושוב שואל אותו סבי במכתב הבא מדוע אינך כותב לי משלום אביך?
פשוט היה זה אחר שאביו של ר' משה נפטר ולא רצה לכתוב זאת.

ברזלים
הודעות: 563
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 3:11 am

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי ברזלים » ב' אוגוסט 21, 2017 4:12 am

בקרוב בקו:

א. יציאת נשמה בשידור חי.
ב. פירוט ממה הנפטר סבל בשנים האחרונות.
ג. גילו שם אשתו ומספר ילדיו נכדיו וניניו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

ברוך דיין האמת - פב"פ נלב"ע

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 14, 2020 11:59 am

התרגלנו לראות ולשמוע את ההודעות על פטירתו של פלוני ושל אלמוני, אם מבני שכונתנו, ואם מבני קהילתנו הרחוקים מאיתנו גיאוגרפית אלפי מילין.
מאידך, בשולחן ערוך (יו"ד תב,יב) נפסק:
מי שמת לו מת ולא נודע לו אינו חובה שיאמרו לו ואפילו באביו ואמו ועל זה נאמר מוציא דבה הוא כסיל ומותר להזמינו לסעודת אירוסין ונישואין וכל שמחה כיון שאינו יודע מיהו אם שואל עליו אין לו לשקר ולומר חי הוא שנאמר מדבר שקר תרחק:
הגה: ומכל מקום בבנים זכרים נהגו להודיע כדי שיאמר קדיש אבל בבנות אין מנהג כלל להודיעם

איך הדברים האלו מסתדרים יחד?

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1240
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: ברוך דיין האמת - פב"פ נלב"ע

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ה' מאי 14, 2020 12:08 pm

כנראה שלא חפשת באוצר החכמה
כבר דנו בזה לפחות מלפני מאה וחמשים שנה


עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך דיין האמת - פב"פ נלב"ע

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 14, 2020 1:33 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=35749&p=393906&hilit=%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%99%D7%90+%D7%93%D7%99%D7%91%D7%94+%D7%94%D7%95%D7%90#p393634

יישר כח. שכחתי שכבר דנו בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 14, 2020 1:34 pm

ואחרי כל התירוצים - עדיין נראה שרצון הבורא ית"ש הוא שאנשים לא יבשרו בשורות לא-משמחות כשאין צורך אמיתי בהודעה.

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מאי 14, 2020 2:12 pm

ואני חשבתי שרצון הבורא שננהג כפי הוראות הפוסקים בהאי עלמא
ולטעמיך פוק חזי מאי עמא דבר

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 14, 2020 2:17 pm

י. אברהם כתב:ואני חשבתי שרצון הבורא שננהג כפי הוראות הפוסקים בהאי עלמא
ולטעמיך פוק חזי מאי עמא דבר

א. מה אומרים הפוסקים?
ב. יש אמת בדבריך. אם כי רוב העם אינם נזהרים כלל בהלכות "הוצאת דיבה" ובלשון הרע למיניה.

האם הח"ח עסק בזה בהלכות לשון הרע?

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מאי 14, 2020 2:30 pm

אם תחפש באוצר תמצא הכל (לדוגמא "מודעות" "מוציא דבה")

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים. אשמח מאד להוספות ומו"מ

הודעהעל ידי צביב » ה' מאי 14, 2020 2:41 pm

מנהג חז''ל להשמיע על פטירה בשופר,
היום מודיעים על הלוויה ולא על פטירה
( או שמאריכים אבל גם זה בדרך רמז)

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הכרזה על הלוויות ו"קו גשר החיים" לפרסום על נפטרים.

הודעהעל ידי פלוריש » ה' מאי 14, 2020 11:54 pm

הרב יהושע ון דייק עסק בזה בירחון האוצר, גיליון כה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים