מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טלטול ברחוב זבוטינסקי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

טלטול ברחוב זבוטינסקי

הודעהעל ידי אנושי » ב' אוגוסט 21, 2017 12:56 am

שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי

ספרים וועלט
הודעות: 1216
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' אוגוסט 21, 2017 2:59 am

מה הסברא שלא?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוגוסט 21, 2017 8:49 am

לצערי לא הצלחתי לפענח את השאלה, אבל בגוף הדבר יש מקום לפלפל וראוי היה להקדיש לכך אשכול ואני העני כתבתי ע"ז גם מעט ואני מצרף קובץ קטן ירבו הלומדים ותשוט הדעת כי יש להרחיב

ו.docx
(14.73 KiB) הורד 304 פעמים

הוה אמינא
הודעות: 1452
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אוגוסט 21, 2017 11:30 am

אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי


צוה"פ יכול להיות חלק מהיקף מחיצות, אם מבפנים זה רה"י, אבל סתם צוה"פ שמהעבר השני גם יש ט"ו אמה ואולי ס' ריבוא, מה יעזור צוה"פ? וגם אם יש ב' צוה"פ זה לא יעזור לטלטל ביניהם אם יש שם רה"ר.
אבל קירוי מבטל רה"ר, זה אמנם לא רה"י אבל אין לו דיני רה"ר אלא מקום פטור וזה גם בלי מחיצות.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 21, 2017 12:02 pm

אני לא מונח בענינים כעת, רק אציין לך את דברי היד רמה, שאם יש חלק מקורה ברה"ר, הוא מצטרף להשלים את שיעור ט"ז אמה. הבאתיו כאן. ומינה יל"ד לגבי דין אתו רבים וכו'.
יש לעיין עוד בהשג' הראב"ד פי"ד ה"ו.
וברשב"א כב: משה"ק "אם כן אפילו גשרים המפולשים" וכו'.
מזיכרון מעומעם, אולי הועלתי משהו.

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי אנושי » ב' אוגוסט 21, 2017 2:25 pm

הוה אמינא כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי


צוה"פ יכול להיות חלק מהיקף מחיצות, אם מבפנים זה רה"י, אבל סתם צוה"פ שמהעבר השני גם יש ט"ו אמה ואולי ס' ריבוא, מה יעזור צוה"פ? וגם אם יש ב' צוה"פ זה לא יעזור לטלטל ביניהם אם יש שם רה"ר.
אבל קירוי מבטל רה"ר, זה אמנם לא רה"י אבל אין לו דיני רה"ר אלא מקום פטור וזה גם בלי מחיצות.

בהנחה שרה''ר זה דרך מעיר לעיר עי''ז זה לא מעיר לעיר

הוה אמינא
הודעות: 1452
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אוגוסט 21, 2017 9:15 pm

לא הבנתי למה ע"י צוה"פ זה לא מעיר לעיר?
מה משנה צוה"פ בהגדרת הדרך?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אוגוסט 21, 2017 10:02 pm

מתוס' עירובין כב. מבואר שאם באמצע לא הוי רה"י מהני אתו רבים.
ובמקורה מוכח מעגלות שלא מבטל שם רה"ר מההמשך [מאותה הוכחה שהוכיח הרמ"ה את הדין שהביא הרב עוש"ח].

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי אנושי » ג' אוגוסט 22, 2017 10:55 pm

הוה אמינא כתב:לא הבנתי למה ע"י צוה"פ זה לא מעיר לעיר?
מה משנה צוה"פ בהגדרת הדרך?

שיש קיר , וזה דרך חדשה

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי כתבן » ג' אוגוסט 22, 2017 11:08 pm

אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתו.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיא.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 23, 2017 10:55 pm

כתבן כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתולא הבנתי?.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיאנו נו.. הבכל יום מפופקפק אפי' בדעת רש"י, וק"ו שכאן שעוברים בכל יום אך באוטבוסים מצטרפים שפיר.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.לא ידוע לי מה שהביא מהחזו"א, דברים אחרים מבוארים בספרו והם מחודשים מאד, (ושמעתי שיש מתלמידיו שלא סמכו על דבריו), צרפתי מש"כ באותו סימן לעיל על דבריו, אף שאני בטוח שדשו בהו רבים וטובים ממני.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי. אנחנו מסתובבים על אותו הציר כה"ז כאן זו דרך מפולשת שיתכן שיש בה שישים ריבוא ולכן חששו יותר מה יש לדבר, לסנגר על עם ישראל גם זה טוב, אבל ברור שאין זה פשוט כלל ועיקר
ה.docx
(17.55 KiB) הורד 265 פעמים

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי כתבן » ד' אוגוסט 23, 2017 11:37 pm

[
נערך לאחרונה על ידי כתבן ב ה' אוגוסט 24, 2017 9:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי כתבן » ה' אוגוסט 24, 2017 9:11 am

פרי יהושע כתב:
כתבן כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתולא הבנתי?.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיאנו נו.. הבכל יום מפופקפק אפי' בדעת רש"י, וק"ו שכאן שעוברים בכל יום אך באוטבוסים מצטרפים שפיר.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.לא ידוע לי מה שהביא מהחזו"א, דברים אחרים מבוארים בספרו והם מחודשים מאד, (ושמעתי שיש מתלמידיו שלא סמכו על דבריו), צרפתי מש"כ באותו סימן לעיל על דבריו, אף שאני בטוח שדשו בהו רבים וטובים ממני.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי. אנחנו מסתובבים על אותו הציר כה"ז כאן זו דרך מפולשת שיתכן שיש בה שישים ריבוא ולכן חששו יותר מה יש לדבר, לסנגר על עם ישראל גם זה טוב, אבל ברור שאין זה פשוט כלל ועיקר


א. מה לא מובן? אחזור שוב - שיטת הרמב"ן לא הוזכרה בפוסקים שכלל ישראל צועד לאורם: השו"ע ונו"כ, כולל המ"ב, שלא הביאו כשדן במחלוקת רש"י והרמב"ם, אלא בדרך אגב בהקשר אחר.
ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
ג. מה שכתבתי בדעת החזו"א - ראה בקובץ המצורף

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 24, 2017 9:30 am

יעויין בדברי מרן האגר"מ בכו"כ תשובות שהאריך טובא בגדרי רה"ר בזה"ז ועולה מדבריו שרח' ז'בוטינסקי הוי רה"ר או קרוב לזה

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי כתבן » ה' אוגוסט 24, 2017 9:40 am

בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי מרן האגר"מ בכו"כ תשובות שהאריך טובא בגדרי רה"ר בזה"ז ועולה מדבריו שרח' ז'בוטינסקי הוי רה"ר או קרוב לזה

לפי שיטתו, לא רק רחוב ז'בוטינסקי, אלא כל העיר [שהיא רצף אחד עם ר"ג ות"א], כיון שרחובותיה משמשים לששים ריבוא. ואנו דנים להצד שמועיל עירוב לכל ב"ב, אם רח' ז'בוטינסקי גרוע יותר מרחוב אהרונוביץ.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 24, 2017 10:40 am

אני לא מונח כעת בביאור הלכה, אבל למעשה הוראת הפוסקים [עכ"פ הרבה מהם] היא לחשוש לרמב"ן.

תורה בטהרה
הודעות: 54
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2016 10:49 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי תורה בטהרה » ה' אוגוסט 24, 2017 11:06 am

כתבן כתב: ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
ג. מה שכתבתי בדעת החזו"א - ראה בקובץ המצורף
שיטת החזון איש לענין רחובות העיר שלנו.pdf

אתה באמת מתכוון שעמדת יום [ימים] שלם לספור או שאתה משער בערך ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 24, 2017 2:42 pm

כתבן כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי מרן האגר"מ בכו"כ תשובות שהאריך טובא בגדרי רה"ר בזה"ז ועולה מדבריו שרח' ז'בוטינסקי הוי רה"ר או קרוב לזה

לפי שיטתו, לא רק רחוב ז'בוטינסקי, אלא כל העיר [שהיא רצף אחד עם ר"ג ות"א], כיון שרחובותיה משמשים לששים ריבוא. ואנו דנים להצד שמועיל עירוב לכל ב"ב, אם רח' ז'בוטינסקי גרוע יותר מרחוב אהרונוביץ.


למיטב זכרוני גם על זה יש תשובהבאגר"מ שבכ"ז יש חילוק (אם כי ברח' אהרונוביץ כמדומני שבכ"מ יש להחמיר כי הוא מפולש לרה"ר לגמרי ולא רק לז'בוטינסקי)

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי כתבן » ה' אוגוסט 24, 2017 2:48 pm

תורה בטהרה כתב:
כתבן כתב: ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
ג. מה שכתבתי בדעת החזו"א - ראה בקובץ המצורף
שיטת החזון איש לענין רחובות העיר שלנו.pdf

אתה באמת מתכוון שעמדת יום [ימים] שלם לספור או שאתה משער בערך ?

כתבתי, מכפלה של מספר המכוניות והאוטובוסים בשעת השיא (5,00- 6,00 אחה"צ) ב20 האמת כמובן הרבה פחות.

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי כתבן » ה' אוגוסט 24, 2017 2:50 pm

שומע ומשמיע כתב:אני לא מונח כעת בביאור הלכה, אבל למעשה הוראת הפוסקים [עכ"פ הרבה מהם] היא לחשוש לרמב"ן.

אולי ימחל להודיע איזה פוסקים? לא ב"י, לא רמ"א, לא מג"א, לא ט"ז, לא פמ"ג, לא מ"ב, לא שו"ע הרב, אז מי כן?

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי אנושי » ה' אוגוסט 24, 2017 8:32 pm

הוה אמינא כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו' והנה עלה ברעיוני דבר ולא קיבלתי עליו הסבר ברור
כידוע אין קירוי לרה"ר [שבת ה. ועוד] וממילא היכן שיש קירוי זה לא רה"ר (דאו') וממילא שאלתי בפי ככה: יש גשר פרדס כץ ותחתיו נעשה צוה"פ ונימא כך , כל מה שאמרו אתו רבים מבטלי מחיצתא זה דווקא ברשות הרבים אבל כאן שזה לא רה"ר שפיר יהני הצוה"פ [ובאמת הולכים בעז"ה לעשות קירוי מול רחוב השומר אך הם הולכים לעשות מעבר רק מתחת לקירוי ואני רוצה שבין שני הקירויין יוכלו כולם לעבור ולמה שהקירוי יעזור רק לתחת לקירוי ולא לחיצונית אליו.
אקוה שהסברתי את עצמי


צוה"פ יכול להיות חלק מהיקף מחיצות, אם מבפנים זה רה"י, אבל סתם צוה"פ שמהעבר השני גם יש ט"ו אמה ואולי ס' ריבוא, מה יעזור צוה"פ? וגם אם יש ב' צוה"פ זה לא יעזור לטלטל ביניהם אם יש שם רה"ר.
אבל קירוי מבטל רה"ר, זה אמנם לא רה"י אבל אין לו דיני רה"ר אלא מקום פטור וזה גם בלי מחיצות.

זה ודאי רה"י מדאו' שכידוע מדאו' יש רש שני רשויות וא"כ אני יכול לשים שם קיר וצוה"פ זה ודאי מחיצה גמורה

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוגוסט 24, 2017 11:08 pm

כתבן כתב:
פרי יהושע כתב:
כתבן כתב:א. מה לא מובן? אחזור שוב - שיטת הרמב"ן לא הוזכרה בפוסקים שכלל ישראל צועד לאורם: השו"ע ונו"כ, כולל המ"ב, שלא הביאו כשדן במחלוקת רש"י והרמב"ם, אלא בדרך אגב בהקשר אחר.
ב. אם רצונך לאסור את כל העיר כי יש בה ששים רבוא - לחיי. הדיון הוא אם יש מקום לאסור את רחוב ז'בוטינסקי יותר מכל רחוב אחר בעיר, שמשמש את כל הדרים בה, ועל זה כתבתי - בספירה שכללה גם את האוטובוסים והמכוניות [דלא כדעת המהרש"ם, שא"צ למנותם], לא מגיעים ליותר ממאתיים אלף איש ליום. "נו נו" , אינו תשובה, במחילת כת"ר. אני ספרתי וכת"ר לא!
hment]


אל תכעס בא נלך לאט, (גם אני לא מונח לגמרי בסוגי'), שיטת הרמב"ן אתה מתכוון מסתמא למה שהביא הבה"ל שם משמו שבהולכת מעיר לעיר לכו"ע לא צריך שישים ריבוא.

דווקא נראה שהבה"ל סובר כך, אבל עכ"פ ניחא בא נניח שצריך שישים ריבוא?.

אולם הלא גם מש"כ השו"ע "בכל יום", חולק שם המשנה ברורה ואומר שלא מצא לזה מקור.

וגם אם נניח כמו השו"ע שצריך "בכל יום", סלח לי כי אולי הייתה לי טעות, לא כ"כ הבנתי מקודם את שיטת הספירה שלך, ספרת את כל האנשים שבתוך האוטבוסים, או את האוטבוסים עצמם?, (וכל הסברות של מהרש"ם לצידוק העולם שלא צריך לספור קרונות במחילה אינם מובנות לי, כי עכ"פ משמש את הרבים מה לי בחוץ מה לי בפנים זה די מוזר, וכדומה מהחזון איש אפי' משאית חלב לשישים ריבוא מספיק אפי' לדעה זו).

והבה"ל בס' שס"ד לימד זכות על מנהג העולם (ועי"ש איך שכתב שנראה מדבריו שיש להחמיר יותר בדרך המלך אף שעוברת בתוך העיר וק"ו כשעוברת מעיר לעיר) לפמש"כ האחרונים בדעת הרמב"ם שפסק כר"א שלא אתי רבים ומבטלי מחיצתא מה"ת, ולכן מהני צוה"פ עי"ש, וכן הוא בבית אפרים שמלמד כך זכות. אולם קשה מאד לבאר כך שיטת הרמב"ם שכתב להדיא בתחילת פי"ד בתחילת הלכות רשויות דבעי דלתות נעולות בלילה למדינה כדי שתקרא רה"י, ואכמ"ל בזה.

סוף דבר קשה מאד למצוא צידוק להחשיב כביש זבו' שלא כרה"ר מהתורה. (לבד משיטת החזו"א הנ"ל וכידוע).

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי כתבן » ה' אוגוסט 24, 2017 11:29 pm

פרי יהושע כתב:[
אל תכעס בא נלך לאט, (גם אני לא מונח לגמרי בסוגי'), שיטת הרמב"ן אתה מתכוון מסתמא למה שהביא הבה"ל שם משמו שבהולכת מעיר לעיר לכו"ע לא צריך שישים ריבוא.
אכן לרמב"ן הזה. עד היום שמעתי טענות להחשיב את רח' ז'בוטינסקי לרה"ר, בעיקר מכח שיטת הרמב"ן - ולזה התייחסתי
דווקא נראה שהבה"ל סובר כך, אבל עכ"פ ניחא בא נניח שצריך שישים ריבוא?.

אולם הלא גם מש"כ השו"ע "בכל יום", חולק שם המשנה ברורה ואומר שלא מצא לזה מקור.
אם לא צריך ששים רבוא בכל יום, אלא רחוב שמשמש ששים ריבוא, מן הסתם צריך לאסור גם את רחוב אהרונוביץ
וגם אם נניח כמו השו"ע שצריך "בכל יום", סלח לי כי אולי הייתה לי טעות, לא כ"כ הבנתי מקודם את שיטת הספירה שלך, ספרת את כל האנשים שבתוך האוטבוסים, או את האוטבוסים עצמם?, (וכל הסברות של מהרש"ם לצידוק העולם שלא צריך לספור קרונות במחילה אינם מובנות לי, כי עכ"פ משמש את הרבים מה לי בחוץ מה לי בפנים זה די מוזר, וכדומה מהחזון איש אפי' משאית חלב לשישים ריבוא מספיק אפי' לדעה זו).
התייחסתי לכל אוטובוס, כאל 50 איש, ולכל רכב פרטי, כ2 אנשים. מכפלת האנשים לפ"ז כפול 20 שעות, לא הגיעה ל600,000
והבה"ל בס' שס"ד לימד זכות על מנהג העולם (ועי"ש איך שכתב שנראה מדבריו שיש להחמיר יותר בדרך המלך אף שעוברת בתוך העיר וק"ו כשעוברת מעיר לעיר) לפמש"כ האחרונים בדעת הרמב"ם שפסק כר"א שלא אתי רבים ומבטלי מחיצתא מה"ת, ולכן מהני צוה"פ עי"ש, וכן הוא בבית אפרים שמלמד כך זכות. אולם קשה מאד לבאר כך שיטת הרמב"ם שכתב להדיא בתחילת פי"ד בתחילת הלכות רשויות דבעי דלתות נעולות בלילה למדינה כדי שתקרא רה"י, ואכמ"ל בזה.

סוף דבר קשה מאד למצוא צידוק להחשיב כביש זבו' שלא כרה"ר מהתורה. (לבד משיטת החזו"א הנ"ל וכידוע).

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי ר"ג

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אוגוסט 25, 2017 2:04 am

[quote="כתבן"][quote="פרי יהושע"][

אם לא צריך ששים רבוא בכל יום, אלא רחוב שמשמש ששים ריבוא, מן הסתם צריך לאסור גם את רחוב אהרונוביץ

מה מיוחד באהרונביץ אני לא כ"כ מכיר, אתה הלא לא מתכוון כל רחוב יותר מט"ז?, כנראה לפי ההגדרה של משמש, עדין יש להחמיר בזבו' בב' בחינות, האחת שהוא מסילה מעיר לעיר ודרך המלך, דבר שני גם אם לא נניח משמש במובן הרחב, כמו משאית חלב, אבל זה מקום שעשוי לזה שיעברו בו אולי לא בכל יום ממש, אבל הוא משמש את כל התושבים כולם שצריכים להגיע בו, וזה ודאי לא רחוב אהרנוביץ, לא?.
בינינו השיטה של אם כך אז גם שם, לא כ"כ טובה, כי באמת גם שם מאד קשה להתיר, אז אם תרצה יאסרו הכל, לפחות ברח' זה זה נראה די בכיוון של דאו', מה יש לומר כמו החזו"א שהוא חלק מהעיר, וממילא עומד מרובה בו וכו', ולא אתי רבים ומבטלי מחיצות, ויפה מנית ואין שישים ריבוא בכל יום, וזה גם לימוד זכות, מכאן ועד לומר לא דובים ולא יער זה מוגזם לכל לומד הסוגי' ביושר.

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי אנושי » ו' אוגוסט 25, 2017 2:56 am

כתבן כתב:
שומע ומשמיע כתב:אני לא מונח כעת בביאור הלכה, אבל למעשה הוראת הפוסקים [עכ"פ הרבה מהם] היא לחשוש לרמב"ן.

אולי ימחל להודיע איזה פוסקים? לא ב"י, לא רמ"א, לא מג"א, לא ט"ז, לא פמ"ג, לא מ"ב, לא שו"ע הרב, אז מי כן?

סביר להניח שכוונת הרב שומע ומשמיע לרבני דורנו המוצי"ם וכו'

מצפה
הודעות: 210
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי מצפה » ו' אוגוסט 25, 2017 2:31 pm

שמעתי עד נאמן כי בשנים קדמוניות כאשר היה הגרמי"ל לנדאו שליט"א מגיע לדרוש בשבת שובה ושבה"ג [חושבני שהיה אז] בקרית הרצוג, אף שהוא עצמו לא לקח עמו הספרים כי אינו מטלטל, אך נתן לנכדו גדול לטלטל הספרים.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' אוגוסט 25, 2017 3:33 pm

מצפה כתב:שמעתי עד נאמן כי בשנים קדמוניות כאשר היה הגרמי"ל לנדאו שליט"א מגיע לדרוש בשבת שובה ושבה"ג [חושבני שהיה אז] בקרית הרצוג, אף שהוא עצמו לא לקח עמו הספרים כי אינו מטלטל, אך נתן לנכדו גדול לטלטל הספרים.

העדות לא תהיה שלימה, אם לא נדע שלא עבר דרך הגשר.

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי כתבן » ו' אוגוסט 25, 2017 4:20 pm

שומע ומשמיע כתב:
מצפה כתב:שמעתי עד נאמן כי בשנים קדמוניות כאשר היה הגרמי"ל לנדאו שליט"א מגיע לדרוש בשבת שובה ושבה"ג [חושבני שהיה אז] בקרית הרצוג, אף שהוא עצמו לא לקח עמו הספרים כי אינו מטלטל, אך נתן לנכדו גדול לטלטל הספרים.

העדות לא תהיה שלימה, אם לא נדע שלא עבר דרך הגשר.

מחתנו הגדול הגר"י בלינוב שליט"א שמעתי, שאמר שהגר"י לנדא זצ"ל לא עשה בזמנו עירוב אחד לכל העיר - כולל ז'בוטינסקי, רק בגלל שבפרדס כץ גרו אינשי דלא מעלי, שהיו קורעים את העירוב בכל שבת, ולכן רצו שלפחות בב"ב ישאר העירוב שלם.

פלוריש
הודעות: 2413
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי פלוריש » ג' אוקטובר 24, 2017 11:26 pm

בא לידי בית מרן מס' 131 (ג' אלול תשע"ז) ובו אמר הרב יצחק יוסף בלשון הזו:
לפני כמה שנים הייתי בניו יורק ונפגשתי עם הרב מנשה קליין זצ"ל בעל ה'משנה הלכות', והוא סיפר לי דבר מענין, שהוא בדק כמה אנשים עוברים כל יום ב'אושן פרקאו', זה כביש רחב מאוד עם ששה נתיבים מכל צד, והכביש ארוך מאוד כאורך הגלות, ומגיע עד האוקיינוס, תלמיד שלו עמד שם יום שלם וספר, ולא הגיע לששים רבוא. זה חידוש, כביש זה יש בו כל הזמן נוסעים וקשה להאמין שאין שם ששים רבוא.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי קראקובער » ד' אוקטובר 25, 2017 12:35 am

פלוריש כתב:בא לידי בית מרן מס' 131 (ג' אלול תשע"ז) ובו אמר הרב יצחק יוסף בלשון הזו:
לפני כמה שנים הייתי בניו יורק ונפגשתי עם הרב מנשה קליין זצ"ל בעל ה'משנה הלכות', והוא סיפר לי דבר מענין, שהוא בדק כמה אנשים עוברים כל יום ב'אושן פרקאו', זה כביש רחב מאוד עם ששה נתיבים מכל צד, והכביש ארוך מאוד כאורך הגלות, ומגיע עד האוקיינוס, תלמיד שלו עמד שם יום שלם וספר, ולא הגיע לששים רבוא. זה חידוש, כביש זה יש בו כל הזמן נוסעים וקשה להאמין שאין שם ששים רבוא.


הרבה פחות מזה רק 55000 רכבים ביום לפי הנתונים של העירייה מ2004.
The statistical records of the Department o Transportation [DOT] show that Ocean Parkway, one of Brooklyn’s main thoroughfares, has fewer then 55,000 vehicles traversing it daily in both directions [with an
average of 1.5 occupants per vehicle
(NYSDOT, A Transportation Profile of NYS, 2004 page 4.2)

פלוריש
הודעות: 2413
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

הודעהעל ידי פלוריש » א' דצמבר 24, 2017 5:12 pm


יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ב' דצמבר 25, 2017 9:10 pm

כתבן כתב:
אנושי כתב:שאלתי ללומדים שליט"א
כידוע רחוב זבוטינסקי יש עליו צד רציני שהוא רה"ר דאו'
י

אולי ישכילני מאן דהו - מה הצד הרציני:
א. שיטת הרמב"ן שבדרך ההולכת מעיר לעיר לא צריך ששים ריבוא, לא הוזכרה כלל בב"י ובשו"ע ובמ"ב, והובאה בבה"ל רק בדרך אגב - בתוך לשונות של ראשונים שהעתיק, כדי לבאר גדר ס' ריבוא, ולא כדי לחוש לשיטתו.
ב. אין ששים ריבוא עוברים ביום ברח' ז'בוטינסיקי - נספר לחומרא - לפי מכפלת המכוניות והאוטובוסים בשעות השיא.
ג. לשיטת החזו"א, אינו מפולש מעבר לעבר, כי הדרך מתעקלת ומילא נסתמת בקצה.
ד. אם מצד רוחב הכביש - גם ברחוב אהרונוביץ וברחובות נוספים יש ט"ז אמה בשופי.

אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 26, 2017 9:42 am

יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 26, 2017 10:24 am

עד כמה שאני זוכר המשנ"ב כבר דן בשאלה אם צריך בכל יום

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' דצמבר 26, 2017 5:43 pm

בברכה המשולשת כתב:
יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

מה היא החילוק של האג״מ?

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' דצמבר 26, 2017 7:21 pm

בברכה המשולשת כתב:
יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

עיין בספר אום אני חומה להרב מנשה קליין זצל שמביא שבר״ן ורמב״ן ורבינו ירוחם כתוב הלשון בכל יום.
גם מביא שם את הישועות מלכו והוא בסימן כח וכז.
גם כתב שם שסברת החזו״א כבר כתב בספר שו״ת הב״ח החדשות.

וגם מסברא קשה להבין האיך מי שנמצא במקום סגור לגמרי והוא רשות בפני עצמו שנחשב שנמצא ברשות הרבים, למשל אם יש מקום שלא עובר שם שום בריה כל היום, רק פעם ביום עובר שם רכבת ענקית שיש שם ששים ריבוא אנשים האם יחשב המקום ההוא לרשות הרבים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי שר''י

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 26, 2017 7:56 pm

יהושעבנמי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
יהושעבנמי כתב: אני חושב שבכמה ראשונים כתוב הלשון ששים ריבוא בכל יום

לפי דעת הבית אפרים והישועות מלכו לא מצרפים הנוסעים ברכבים

גם אם לא צריך בכל יום, לפי הגדרת הבית אפרים צריך שיהיה ששים ריבוא שמשתמשים תדיר באותו הדרך, עד שיתכן שיהיו כולם בדרך כאחד ביום אחד.

גם יש אומרים שגם בעיר שאין לו חומה אינו רשות הרבים אם אינו מפולש ומכוון משער לשער.


א. באיזה ראשונים כתוב "בכל יום" ובאיזה הקשר הלכתי.
ב. היכן הבי"א כותב זאת (אם בתשובתו הידועה יש לחלק לבין דבריו לנדו"ד, וכדברי מרן האגר"מ)
ב. היכן הישועות מלכו כותב זאת.
ג. לגבי מפולש וכו' יעויין במש"כ בהרחבה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"א (יש באוצר)

עיין בספר אום אני חומה להרב מנשה קליין זצל שמביא שבר״ן ורמב״ן ורבינו ירוחם כתוב הלשון בכל יום.
גם מביא שם את הישועות מלכו והוא בסימן כח וכז.
גם כתב שם שסברת החזו״א כבר כתב בספר שו״ת הב״ח החדשות.

וגם מסברא קשה להבין האיך מי שנמצא במקום סגור לגמרי והוא רשות בפני עצמו שנחשב שנמצא ברשות הרבים, למשל אם יש מקום שלא עובר שם שום בריה כל היום, רק פעם ביום עובר שם רכבת ענקית שיש שם ששים ריבוא אנשים האם יחשב המקום ההוא לרשות הרבים?


ובסדרת התשובות בנושא באגר"מ האריך מרן הגרמ"פ לדחות את דברי הגר"מ קליין בזה

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' דצמבר 26, 2017 8:29 pm

כלומר באג״מ כתב שזה לא כתוב ברמבן וברן ו רבינו ירוחם? או שחולק על הישועות מלכו וחזו״א

בברכה המשולשת
הודעות: 14139
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 26, 2017 8:54 pm

יהושעבנמי כתב:כלומר באג״מ כתב שזה לא כתוב ברמבן וברן ו רבינו ירוחם? או שחולק על הישועות מלכו וחזו״א


הסביר אחרת בראשונים, ואכן חולק על החזו"א (לגבי הישועו"מ אינני זוכר)

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: טלטול ברחוב זבוטינסקי

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' דצמבר 26, 2017 9:22 pm

איך הוא מפרש את הראשונים?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים