עמוד 1 מתוך 1

לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 8:53 pm
על ידי אש משמים
ראיתי לאחרונה בקונטרס "שו"ת שיח יצחק" תשובה מהגרח"ק שאסור לעשות 'פס' כשמסתפר אצל הספר משום 'לא ילבש'.
יש לבאר מדוע אסור, הרי אין זה מנהג הנשים ואם יש בעיה בעצם ההתייפות אז יהיה אסור גם לקנות משקפיים יפים וכדומה, וזה לא מצינו.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:20 pm
על ידי חד ברנש
איני יודע אם יש כאן לא תלבש, אבל אני תמיד משתומם (ומצידי תצחקו עלי..) כיצד גם אברכים חשובים ושקועים בלימוד מקפדים בזה. לא מבין. בדיוק כשם שלא אבין אילו אברך האוחז בלימוד משקיע את ראשו ביופי השטריימל שלו...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
אמר לי ספר אחד, שאין זה מקובל כלל מחוץ לציבור הדתי לעשות פס, ורק כאשר הוא חזר בתשובה - אז הוא למד איך לעשות פס....

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:29 pm
על ידי מה שנכון נכון
עיין ערך שעון יד.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:33 pm
על ידי אש משמים
מה שנכון נכון כתב:עיין ערך שעון יד.

אין זה דומה כלל.
שעון, יש אומרים שלבישתו הונהגה תחילה ע"י נשים ולכן שיך בו 'לא ילבש' אך בזה לא ידוע על נשים שנוהגות בזה.
עוד י"ל ששעון הוא כתכשיט משא"כ בנדו"ד.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
אש משמים כתב:עוד י"ל ששעון הוא כתכשיט משא"כ בנדו"ד.

מי אמר שאסור לגברים להתקשט בתכשיטים?
אדרבה, בהלכות שבת מפורש שלאיש מותר לצאת בתכשיטיו (כגון טבעת שיש בה חותם) אפילו לרה"ר!

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:51 pm
על ידי שמש
עזריאל ברגר כתב:אמר לי ספר אחד, שאין זה מקובל כלל מחוץ לציבור הדתי לעשות פס, ורק כאשר הוא חזר בתשובה - אז הוא למד איך לעשות פס....

כנראה שרק אחר שחזר בתשובה הוא נעשה ספר...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:51 pm
על ידי אש משמים
עזריאל ברגר כתב:
אש משמים כתב:עוד י"ל ששעון הוא כתכשיט משא"כ בנדו"ד.

מי אמר שאסור לגברים להתקשט בתכשיטים?
אדרבה, בהלכות שבת מפורש שלאיש מותר לצאת בתכשיטיו (כגון טבעת שיש בה חותם) אפילו לרה"ר!

יש חילוק בין תכשיט זה לבין תכשיט המיוחד לגברים.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 9:52 pm
על ידי אבק פורח
חד ברנש כתב:איני יודע אם יש כאן לא תלבש, אבל אני תמיד משתומם (ומצידי תצחקו עלי..) כיצד גם אברכים חשובים ושקועים בלימוד מקפדים בזה. לא מבין. בדיוק כשם שלא אבין אילו אברך האוחז בלימוד משקיע את ראשו ביופי השטריימל שלו...
למה לא לדון לכף זכות? מסתמא אם הם חוזרים הביתה בלי פס הם מקבלים 'הערה' מהבני בית.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:01 pm
על ידי חד ברנש
אז אתה מאשים את האשה, כמנהג סב-סבך, אדם הראשון?!

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:07 pm
על ידי אבק פורח
לא הבנתי מה ה'אשמה' באישה. מדובר שגם היא אברכית שקועה בלימוד?

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמש כתב:
עזריאל ברגר כתב:אמר לי ספר אחד, שאין זה מקובל כלל מחוץ לציבור הדתי לעשות פס, ורק כאשר הוא חזר בתשובה - אז הוא למד איך לעשות פס....

כנראה שרק אחר שחזר בתשובה הוא נעשה ספר...

הרי שמואל חי ובית דינו קיים.
יש לו מספרה ברחוב אבינדב - ליד בית הכנסת "אור הצפון" בירושלים.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:35 pm
על ידי שמש
עזריאל ברגר כתב:
שמש כתב:
עזריאל ברגר כתב:אמר לי ספר אחד, שאין זה מקובל כלל מחוץ לציבור הדתי לעשות פס, ורק כאשר הוא חזר בתשובה - אז הוא למד איך לעשות פס....

כנראה שרק אחר שחזר בתשובה הוא נעשה ספר...

הרי שמואל חי ובית דינו קיים.
יש לו מספרה ברחוב אבינדב - ליד בית הכנסת "אור הצפון" בירושלים.

לא נראה לי שזה הנושא אך אני נהגתי להסתפר אצל ספר לא דתי ומעולם לא הוצרכתי לבקש/להזכיר שיעשה פס. כמו"כ כבודו יכול להביט ברחוב על אנשים 'מחוץ לציבור הדתי' ולהיווכח שמדובר בשטויות ולכל מי שיש תספורת שמרנית/מהוגנת יש גם פס. כמובן שזה לא גורם שום איסור לא ילבש או חוקות הגויים וכד' ומדובר בס"ה בבנו הרעיוני של ה'איסור' לענוד שעון יד.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:36 pm
על ידי דמשק
אבק פורח כתב:לא הבנתי מה ה'אשמה' באישה. מדובר שגם היא אברכית שקועה בלימוד?

כנראה שלא הבנת, הבעיה במי ששקוע בלימוד לעסוק בפס שערותיו, איננו רק משום ביטול תורה בכמה דקות שלוקח לסדר את זה, אלא מי שראשו מונח בלימוד, לא אמור להתעסק בטיפוח ביופי ולסלסל בשערו, וממילא גם אשה "בת תורה" שזכתה ובעלה הוא בן תורה, (ובדרך כלל אדעתא דהכי נישאת לו) לא אמורה להוריד אותו מדרגתו

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:41 pm
על ידי שמש
דמשק כתב:
אבק פורח כתב:לא הבנתי מה ה'אשמה' באישה. מדובר שגם היא אברכית שקועה בלימוד?

כנראה שלא הבנת, הבעיה במי ששקוע בלימוד לעסוק בפס שערותיו, איננו רק משום ביטול תורה בכמה דקות שלוקח לסדר את זה, אלא מי שראשו מונח בלימוד, לא אמור להתעסק בטיפוח ביופי שערותיו, וממילא גם אשה "בת תורה" שזכתה ובעלה הוא בן תורה, (ובדרך כלל אדעתא דהכי נישאת לו) לא אמורה להוריד אותו מדרגתו ולהפכו למסלסל בשערו

היא נישאת לו אדעתא דהכי שיראה כאדם מן היישוב ולא כהומלס מוזנח (עושה רושם שיש כאן כותבים שככה"נ נוהגים בתספורת 'אפס' ודומותיה מחמת כורח המוסכמות החברתיות בסביבתם המנסים להציג את מי שאינו נוהג כמוהם כנחות ו'מסלסל בשערו' בכדי להפיס את דעת עצמם).

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:42 pm
על ידי אוצר החכמה
מה זה פס?
כשהספר שואל אם לעשות טבעי ואומרים לו לא?

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 10:53 pm
על ידי דמשק
שמש כתב:
דמשק כתב:
אבק פורח כתב:לא הבנתי מה ה'אשמה' באישה. מדובר שגם היא אברכית שקועה בלימוד?

כנראה שלא הבנת, הבעיה במי ששקוע בלימוד לעסוק בפס שערותיו, איננו רק משום ביטול תורה בכמה דקות שלוקח לסדר את זה, אלא מי שראשו מונח בלימוד, לא אמור להתעסק בטיפוח ביופי שערותיו, וממילא גם אשה "בת תורה" שזכתה ובעלה הוא בן תורה, (ובדרך כלל אדעתא דהכי נישאת לו) לא אמורה להוריד אותו מדרגתו ולהפכו למסלסל בשערו

היא נישאת לו אדעתא דהכי שיראה כאדם מן היישוב ולא כהומלס מוזנח (עושה רושם שיש כאן כותבים שככה"נ נוהגים בתספורת 'אפס' ודומותיה מחמת כורח המוסכמות החברתיות בסביבתם המנסים להציג את מי שאינו נוהג כמוהם כנחות ו'מסלסל בשערו' בכדי להפיס את דעת עצמם)

שמש כתב:לא נראה לי שזה הנושא אך אני נהגתי להסתפר אצל ספר לא דתי ומעולם לא הוצרכתי לבקש/להזכיר שיעשה פס. כמו"כ כבודו יכול להביט ברחוב על אנשים 'מחוץ לציבור הדתי' ולהיווכח שמדובר בשטויות

סליחה, לא התכוונתי על אלה שבקיאים בדרכי התספורת של אנשים 'מחוץ לציבור הדתי'.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 11:05 pm
על ידי אבק פורח
דמשק כתב:
אבק פורח כתב:לא הבנתי מה ה'אשמה' באישה. מדובר שגם היא אברכית שקועה בלימוד?

כנראה שלא הבנת, הבעיה במי ששקוע בלימוד לעסוק בפס שערותיו, איננו רק משום ביטול תורה בכמה דקות שלוקח לסדר את זה, אלא מי שראשו מונח בלימוד, לא אמור להתעסק בטיפוח ביופי ולסלסל בשערו, וממילא גם אשה "בת תורה" שזכתה ובעלה הוא בן תורה, (ובדרך כלל אדעתא דהכי נישאת לו) לא אמורה להוריד אותו מדרגתו
אוי לאותו בן תורה שמרגיש שנתינת לב לרצון אשתו מוריד אותו ממדרגתו.
הזכרתני מעשה נחמד ששמעתי בנערותי שזוג אחד באו למרן הרב שך בעד בעיות בשלום בית. שהבעל היה לומד בקיאות והאשה היתה חפצה שילמוד בעיון ומרן אמר להם... בעצם לא חשוב ההמשך. הפואנטה של הסיפור הזה היא בשורה הראשונה.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 11:23 pm
על ידי חלמישצור
איני מבין כלל בהלכות תספורות ומהו 'פס'. מבירור קצר שערכתי עולה שישנו 'פנְס', היינו פס דק וישר (או כצורת האות זד) שעושה הספר בגילוח אפס לאורך הצדעיים, וישנו מה שנקרא 'מארינס' שהוא תספורת מדורגת, בכל מיני צורות, ופעמים שמשלבים אחד עם השני.

ואולי באמת יש כאן הרחבה לאיסור סידור שיער והתנאות גופנית כללית של גבר מעבר למידה הנהוגה, כי כך מנהגן של נשים להתנאות בכל מיני יופי. וכך ברש"ר הירש (דברים כב, ה): "אכן כל טיפוח העור והשיער, כל פרכוס, צביעת שער, הסתכלות יתרה בראי - שהם למעלה מן הנדרש על פי נימוסי הגברים - וכן כל לבוש ותכשיט של אשה אסורים על האיש "משום לא ילבש גבר שמלת אשה" (נזיר שם; מכות כ ע"ב; תוספות עבודה זרה כט ע"א ד"ה המסתפר)". אבל באמת לכא' קשה למצוא מקור מפורש לזה, אלא אפשר למצוא לא מעט להיפך.

(ואולי מקור העניין בצמח צדק המפורסם, יו"ד, צג, האוסר לגלח או לסדר את הזקן במספריים משום לא ילבש, והרעיון הכללי הוא שכך נדמה לאישה בפניו, אלא ששם במפורש מחלק הצ"צ בין פיאות הראש שאין שם לא ילבש, ופיאות הזקן ששם לדבריו יש ל"י)

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' אוקטובר 31, 2017 11:34 pm
על ידי שמש
דמשק כתב:[
סליחה, לא התכוונתי על אלה שבקיאים בדרכי התספורת של אנשים 'מחוץ לציבור הדתי'.

כמובן שאני סולח להוד קדושתו הפרוש מהבלי העוה"ז ואינו מביט בפניהם (ואף אחוריהם לא יראה) של הני רשיעי הנמצאים מחוץ לציבור הדתי ומסתמא אף אינו יוצא לרחובה של עיר כלל...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 9:12 am
על ידי מעט דבש
לנושא האשכול:

בספר 'הנוי והנצח' שיצא לאור לאחרונה (הרב ישראל מאיר מורגנשטרן, בן הגרד"מ; עמ' 57), כתב להוכיח שדבר שבמהותו הוא קישוט הגוף, אין בזה היתר גם אם כן דרך האנשים (אמנם לא דן שם לגבי עשיית 'פס'):

א. הגר"א בביאורו (יו"ד קנו, ז) אוסר להסתכל במראה, אף במקום שכן דרך האנשים (דלא כרמ"א שם ס"ב, שמקורו מדברי הר"ן ע"ז ט: מדפי הרי"ף), והוכיח מהאיסור ללקט שחורות מתוך לבנות (מכות כ:) שאסור אף שכן דרך האנשים.

ולא ציין הגר"א מנין לו הפשיטות במלקט שחורות שאסור אף במקום שכן דרך האנשים, עד שהוכיח משם שגם במראה יהא כך הדין.

ומשמע דפשיטא ליה לגר"א, שבזה כיון שהוא דרך קישוט, אסור גם אם כך דרך האנשים (ועיין שבט הלוי ח"ג סי' קיא אות ב), והוכיח מזה להסתכלות במראה, שלדעתו גם היא דרך קישוט (ועיין אג"מ יו"ד ב, סא בגדר ההסתכלות במראה).

ב. הח"ח בספר 'תפארת אדם' (פ"ו) כתב:
הנה ראשון לכל צריך לידע, שעצם הסלסול, אף שלכאורה אין בו איסור, אבל באמת גם זה נכלל בלאו דלא ילבש גבר שמלת אשה, שהקישוט לא הותר רק לנשים שהם צריכים לכך.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 9:32 am
על ידי דודי צח
לדידי, כל ההתעסקות, ובפרט של גברים, תמוהה בעיני מאוד.

שכן התספורת נעשית בדרך כלל נגיד פעם בחודשיים, וה'פס' וכיוצא בזה ניכר רק שבוע ימים, האם כדאי כל כך להשקיע בשביל יופי של פעם בחודשיים.

ניחא, מי שמתעסק ביופי חליפתו או משקפיו, שאותם הוא חובש תמיד, אבל להשקיע כל כך ביופי של פעם בחודשיים ? כמה פעמים בשנה

נשגב מבינתי...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 9:54 am
על ידי אוצר החכמה
איני מבין כלל בהלכות תספורות ומהו 'פס'. מבירור קצר שערכתי עולה שישנו 'פנְס', היינו פס דק וישר (או כצורת האות זד) שעושה הספר בגילוח אפס לאורך הצדעיים, וישנו מה שנקרא 'מארינס' שהוא תספורת מדורגת, בכל מיני צורות, ופעמים שמשלבים אחד עם השני.


אני רואה שבאמת לא הבנתי במה מדובר. אבל אם מדובר בצדעיים איך אפשר לעשות פס אתם לא משאירים את פאות הראש לפחות קצת מגודלות אלא עושים אותם כעין תער?

אברך הולך עם תספורת מדורגת בכל מיני צורות??

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 10:00 am
על ידי מעט דבש
דוקא אתה כן הבנת, ומי שציטטת, הוא זה שלא הבין.

'פס' הכונה בעורף, ליישר את השיער בעורף, שייראה כאילו צומח בצורה ישרה בצורת 'פס'.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 10:07 am
על ידי חלמישצור
מעט דבש כתב:דוקא אתה כן הבנת, ומי שציטטת, הוא זה שלא הבין. 'פס' הכונה בעורף, ליישר את השיער בעורף, שייראה כאילו צומח בצורה ישרה בצורת 'פס'.

אין בכוונתי להגן על אותו אחד שאת דבריו מסרתי, שהרי דיון זה הוא רק בשולי הליבון ההלכתי שבעיקר האשכול, אבל נדמה לי שהפס שאתה מתאר הוא התספורת המדורגת הנ"ל (שיש לה צורות רבות). לדברי אותו מסביר המושג 'פס' לא מצוי בשימוש הספרים.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 10:10 am
על ידי מעט דבש
ולא פליגי, מר כי אתריה, ומר כי אתריה...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ד' נובמבר 01, 2017 10:50 am
על ידי מעט דבש

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ה' ינואר 28, 2021 11:04 pm
על ידי למנצח
ר"י זילברשטיין -בספרו "ווי העמודים וחשוקיהם" כרך מ"א בחלק מעשה חושב סי' י' כותב להתיר עיי"ש.

https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=620187&width=-17&scroll=0&udid=16118652825215202&pagenum=44

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ה' ינואר 28, 2021 11:24 pm
על ידי יואל שילה
כרגיל יקפצו עלי כשאכתוב שוב אותה מנטרה
אין לעשות עסק היכן שאין שום עסק
יעשה פס לא יעשה פס, את מי זה אמור לעניין?
זו לא עבירה ולא מצוה, אין שום פגם בלהראות אדם מן הישוב, ואין שום בעיה באי עשיית פס
וכי יש לזה קשר לצורת בן תורה? לצורת פושטק?
מסירת מודעה: אני בד"כ מספר את עצמי במכונה, וממילא לא יכול לעשות פס ומעולם זה לא עניין אותי, אך לאחר שנים רבות רעייתי ביקשה ממני שיהיה גם פס...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ה' ינואר 28, 2021 11:49 pm
על ידי דורשי יחודך
עזריאל ברגר כתב:אמר לי ספר אחד....

קבלה בידינו מרבותינו, כל מקום שמוזכר "ספר אחד" הכוונה לאותו ספר של כפר קרצום...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ו' ינואר 29, 2021 10:12 am
על ידי פי האתון
יש להעיר: שיש סָפַּרִים העושים את הפס ע"י סכין גילוח (תער), וגם בזה יש בעיה של תיקון הנשים לדברי רבנו יונה באגרת התשובה...
אגרת.jpg
אגרת.jpg (36.54 KiB) נצפה 4522 פעמים

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ו' ינואר 29, 2021 10:51 am
על ידי שש ושמח
וכי לספר כל ראשו בתער ג"כ אסור?
בפשטות דברי רבינו יונה רק לשאר מקומות הגוף שזה אין דרך האנשים לגלח, כולל תחת הגרון, אבל על שער הראש לא דיבר כלל.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ו' ינואר 29, 2021 11:03 am
על ידי לייטנר
יואל שילה כתב:כרגיל יקפצו עלי כשאכתוב שוב אותה מנטרה
אין לעשות עסק היכן שאין שום עסק
יעשה פס לא יעשה פס, את מי זה אמור לעניין?
זו לא עבירה ולא מצוה, אין שום פגם בלהראות אדם מן הישוב, ואין שום בעיה באי עשיית פס
וכי יש לזה קשר לצורת בן תורה? לצורת פושטק?
מסירת מודעה: אני בד"כ מספר את עצמי במכונה, וממילא לא יכול לעשות פס ומעולם זה לא עניין אותי, אך לאחר שנים רבות רעייתי ביקשה ממני שיהיה גם פס...

גם אני הקטן מצטרף.
כל הדיון הזה לא ברור לי, ומעולם לא שמעתי שעושים מזה עסק (ורק מאשכול זה שמעתי בכלל על המושג 'פס').
כבר עשור שהספר שלי היא חברתי ואשת בריתי, ואני מקווה שתספורתי מוצאת חן בעיניה...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ו' ינואר 29, 2021 11:06 am
על ידי פי האתון
שש ושמח כתב:וכי לספר כל ראשו בתער ג"כ אסור?
בפשטות דברי רבינו יונה רק לשאר מקומות הגוף שזה אין דרך האנשים לגלח, כולל תחת הגרון, אבל על שער הראש לא דיבר כלל.

יכול להיות שאתה צודק, איני יודע.
עכ"פ בהערות הגאון ר"ב זילבר בעל שו"ת אז נדברו על אגרת התשובה הבין כך:

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 7:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
דורשי יחודך כתב:
עזריאל ברגר כתב:אמר לי ספר אחד....

קבלה בידינו מרבותינו, כל מקום שמוזכר "ספר אחד" הכוונה לאותו ספר של כפר קרצום...

עזריאל ברגר כתב:
שמש כתב:
עזריאל ברגר כתב:אמר לי ספר אחד, שאין זה מקובל כלל מחוץ לציבור הדתי לעשות פס, ורק כאשר הוא חזר בתשובה - אז הוא למד איך לעשות פס....

כנראה שרק אחר שחזר בתשובה הוא נעשה ספר...

הרי שמואל חי ובית דינו קיים.
יש לו מספרה ברחוב אבינדב - ליד בית הכנסת "אור הצפון" בירושלים.

ושמו ליאור.

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ב' יולי 26, 2021 9:36 pm
על ידי למנצח

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ב' יולי 26, 2021 10:31 pm
על ידי נחומצ'ה
נזכרתי שבשנותי בישיבה, המשגיח היה סונט ב'עושה פסים', שזה שאלה של ציצית משום הקרנות...

Re: לא ילבש ('פס' בתספורת)

פורסם: ג' יולי 27, 2021 1:22 am
על ידי לייטנר
נחומצ'ה כתב:נזכרתי שבשנותי בישיבה, המשגיח היה סונט ב'עושה פסים', שזה שאלה של ציצית משום הקרנות...

משנה מפורשת להתיר בריש פ"ב במסכת עירובין.