עמוד 2 מתוך 2

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 4:33 pm
על ידי עקביה
יאיר1 כתב:
דעת_האברך כתב:שמעתי פעם מהגר"י קצנלנבוגן שליט"א (ר"מ בישיבת יד אהרן) שביאר מה שכתוב בגמרא (יבמות סג, א) שאשתו של רב היתה מצערת אותו ומגישה לו תמיד מאכל הפוך מהמאכל שביקש, כשהיה מבקש טלופחי היתה מגישה חימצי וכשהיה מבקש חימצי היתה מגישה לו טלופחי, עד שגדל חייא בנו ורב ביקש ממנו שימסור לאמא את המאכל שרצה לאכול וחייא אמר לה להיפך, וכך נמצא שהגישה לרב את מה שביקש. אמר רב לבנו "מעלה אמך", סיפר לו חייא מה עשה, ורב נהנה ממנו אך אמר לו להפסיק לעשות כן כדי לא להגיע ל"למדו לשונם דבר שקר".
והקשה אותו תלמיד חכם מה הפשט במה שעשתה אשתו של רב, וכי עד כדי כך כיוונה לקנטר ולצער את בעלה? ופירש שאשתו של רב ידעה שרב מבקש תמיד הפוך ממה שערב לו באותה עת כדי לכוף את יצרו, אולם היא מתוך אהבתה אליו ורצונה שיהיה לו מה שערב לו הגישה לו ההיפך ממה שביקש כדי לתת לו את הערב עליו [ומכל מקום נצטער רב שלא זכה לכוף את יצרו], וכששינה חייא בריה והגישה לו מה שביקש אמר 'מעלה אמך', דהיינו שעכשיו נהייתה בת עלייה ואכפת לה גם מעולם הבא שלי ולא רק מעולם הזה שלי. ודפח"ח.

סליחה.
אבל זה לא גילוי פנים שלא כהלכה?

לא.
מה עניין זה להלכה?
דברים מסוג זה אפשר למצוא בשפע בקדמונים.

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 6:58 pm
על ידי יאיר1
אכן המובן 'הלכה' אינו נכון.
אבל זו פרשנות שאיננה נכונה.
לא מכיר בקדמונים פירושים שמסרסים את דברי חז"ל ומהפכים כוונתם.

זה נראה לך הגיוני, שרב ביקש הפוך ממה שערב לו?
אולי.
ואיך זה מתיישב עם כל הגמרא שם, ועם דברי ר' חייא דיי לנו שמגדלות את בנינו...

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 7:49 pm
על ידי עקביה
אני מסכים לגמרי שזה לא הסבר נכון בכוונת הגמ', אבל לא צריך להזדעק על כך שהוא נאמר, שכן דברים כאלה מקובלים מאד.
ראה לדוגמה פי' האוה"ח על אשת יפת תואר (דברים כא יא). שלא להזכיר ווארטים חסידיים מכל הסוגים ומכל הזמנים.

ולמען האמת גם אצל חז"ל מצאנו כיוצא בזה. ראה כאן viewtopic.php?f=17&t=57532

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 10:43 pm
על ידי סגי נהור
עקביה כתב:אני מסכים לגמרי שזה לא הסבר נכון בכוונת הגמ', אבל לא צריך להזדעק על כך שהוא נאמר, שכן דברים כאלה מקובלים מאד.

זה איננו "הסבר נכון" למי שיכתוב גמרא מבוארת לתלמידים (אם כי אפשר להוסיף אותו בהערות...). אבל זאת בוודאי הדרך הישרה והמקובלת בעולם ביאורי האגדות ובעולם הדרוש בכלל, שעיקרה שהדורש חוצב את הבנתו בדברי האגדה מתוך עולמו הרוחני ומדרגתו המוסרית, ולא מתוך עיון אנליטי (שאז אין הרבה מה לעשות עם האגדות...!). וקיצרתי במקום שיש להאריך, כי מה לי להשחית מילין.

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 8:17 am
על ידי עקביה
סגי נהור כתב:
עקביה כתב:אני מסכים לגמרי שזה לא הסבר נכון בכוונת הגמ', אבל לא צריך להזדעק על כך שהוא נאמר, שכן דברים כאלה מקובלים מאד.

זה איננו "הסבר נכון" למי שיכתוב גמרא מבוארת לתלמידים (אם כי אפשר להוסיף אותו בהערות...). אבל זאת בוודאי הדרך הישרה והמקובלת בעולם ביאורי האגדות ובעולם הדרוש בכלל, שעיקרה שהדורש חוצב את הבנתו בדברי האגדה מתוך עולמו הרוחני ומדרגתו המוסרית, ולא מתוך עיון אנליטי (שאז אין הרבה מה לעשות עם האגדות...!). וקיצרתי במקום שיש להאריך, כי מה לי להשחית מילין.

האם יש בינינו ויכוח?
אתה מסכים אתי (כך לפחות אני מקווה) שככל שאנו רוצים לדעת מה היה בין רב לאשתו אין לנו אלא את הפשט הפשוט של דברי הגמ'.
ואני מסכים אתך שהדרך המקובלת בעולם הדרוש היא שהדורש חוצב את הבנתו בדברי האגדה מתוך עולמו הרוחני ומדרגתו המוסרית, ולא מתוך עיון אנליטי.

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 11:58 am
על ידי ביקורת תהיה
עקביה כתב:דברים מסוג זה אפשר למצוא בשפע בקדמונים.
אפרופו: viewtopic.php?f=17&t=20581&p=584598&hilit=%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%90#p584598

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 2:12 pm
על ידי יאיר1
הלם!
אין לי מילה אחרת לבטא את הרגשתי.

דברי האור החיים, הם דרשה.
דברי האור החיים הם תורה!!
פשט הכתוב הוא אחד.
וטמון בו אין סוף עומקים.

נראה לי שאנחנו מתגלשים לשאלות הרות גורל אחרות, שאולי קשורות לבתי מדרש.....
ואכמ"ל
אינני מכיר די הצורך וורטים חסידים.
אבל מה שהרב הנ"ל אמר אלו הבלים גמורים שאסור לומר בגמרא. או בהקשר אליה.

אכן, זהו שדה פרוץ, שר' משה שפירא קצת גדר אותו.
וכל בחור יושב ומקשקש בזנבו הבלים ועוד נתלה במי שקדם לו וההביל, כאילו הדבר מותר.
עושים צחוק מהתורה!
בדברים של אבא שלך גם היה מותר לומר כך?

Re: "עוף או שניצל''? - " מצוה בשונא''!

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 5:53 pm
על ידי כדכד
אני מוחה על בזיון אותו ת"ח.
מותר לך לומר שאינך מסכים אתו ושזה לא הפשט בגמרא
אבל לכתוב שזה הבלים וקשקושים זה לא מכבד לא אותו ולא אותך