מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם חלוקת הארץ היה מדין הפקר בי"ד הפקר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

האם חלוקת הארץ היה מדין הפקר בי"ד הפקר

הודעהעל ידי דמשק » ג' נובמבר 14, 2017 4:04 pm

בגמ' גיטין לו: וביבמות פט: מנין שהפקר בי"ד הפקר וכו' רבי אליעזר אמר מהכא אלה הנחלות אשר נחלו אלעזר הכהן ויהושע בן נון וראשי האבות וגו' וכי מה ענין ראשים אצל אבות לומר לך מה אבות מנחילין את בניהם כל מה שירצו אף ראשים מנחילין העם כל מה שירצו

אני הבנתי בפשיטות שזה היקש מאבות לראשים, אבל לא שחלוקת הארץ גופיה היה מדין הפקר בי"ד, אבל בביאור ארטסקרול כתבו שחלוקת הארץ היה מדין הפקר בי"ד, היש מקור לפירוש זה? (ונפק"מ לביאור על מנת כן הנחיל יהושע את הארץ)
ארטסקרול כתב:לכל באי הארץ היתה זכות לקבל חלק בארץ, אך ראשי המטות קבעו איזה חלק יגיע לכל אחד, בלא שיהא אפשר לערער על קביעתם, מכחם של ראשי המטות לחלק את הנחלות על פי דעתם, יש ללמוד על כחו של בית דין להפקיע ממון בשעת הצורך.

מצטרף להנל
הודעות: 72
הצטרף: ב' אוקטובר 12, 2015 12:48 am

Re: האם חלוקת הארץ היה מדין הפקר בי"ד הפקר

הודעהעל ידי מצטרף להנל » ד' נובמבר 15, 2017 1:42 am

פתרת ברגע את אחת הקושיות היותר חזקות על הסוברים שהפקר בית דין בכוחו רק להפקיע ממון ולא להכניסו לרשות אחר.

שכן לשיטתך ראשי המטות הנחילו מדין כלשהו, שאינו הפקר בית דין.

אך מה נעשה ורבים מהפוסקים התקשו אם הפקר בית דין יכול רק להפקיר ולא להכניס לרשות אחרת, כיצד יכלו ראשי המטות להנחיל לקטנים. (עי' רשב"א גיטין לו: ד"ה רבא. אבנ"מ סי' כח סקל"ג. שו"ת רעק"א קמא סי' רכא רכב. ועי' במקור חיים - להנתיה"מ סי' תמח סק"ט שיישב שהקטנים זכו מההפקר, ודו"ק)

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: האם חלוקת הארץ היה מדין הפקר בי"ד הפקר

הודעהעל ידי דמשק » ד' נובמבר 15, 2017 2:44 pm

מצטרף להנל כתב:פתרת ברגע את אחת הקושיות היותר חזקות על הסוברים שהפקר בית דין בכוחו רק להפקיע ממון ולא להכניסו לרשות אחר.

שכן לשיטתך ראשי המטות הנחילו מדין כלשהו, שאינו הפקר בית דין.

אך מה נעשה ורבים מהפוסקים התקשו אם הפקר בית דין יכול רק להפקיר ולא להכניס לרשות אחרת, כיצד יכלו ראשי המטות להנחיל לקטנים. (עי' רשב"א גיטין לו: ד"ה רבא. אבנ"מ סי' כח סקל"ג. שו"ת רעק"א קמא סי' רכא רכב. ועי' במקור חיים - להנתיה"מ סי' תמח סק"ט שיישב שהקטנים זכו מההפקר, ודו"ק)

אף אחד מהמצוטטים לא שואלים את השאלה שייחסת להם, ואדרבא בחלק מהם מפורש או מדוייק כהבנתי,

יש מחלוקת ראשונים האם בדין הפקר בי"ד הפקר נתחדש גם שיכולים להקנות או לא, וע"ז כתבו הרבה אחרונים דתליא במקור הלימוד, דאם נלמד מיחרם אין לך בו אלא שיכולים להפקיר, ואם נלמד מקרא דאלה הנחלות יכולים גם להקנות דומיא דאבות שמקנים, אבל לא כתוב בשום מקום (מהמקורות שהבאת) דירושת הארץ גופיה היה מדין הפקר בי"ד הפקר, ואדרבא ז"ל המקו"ח
וצווחו עלי בבי מדרשא דהניחא להך לישנא דמפיק ליה מקרא דכל אשר לא יבא יחרם כל רכושו אין ללמוד רק שיכולין להפקיר אבל להך לישנא דמפיק ליה מהקישא דמה אבות מנחילין וירושה מאבות קנין הוא"


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 326 אורחים