מצטרף להנל כתב:פתרת ברגע את אחת הקושיות היותר חזקות על הסוברים שהפקר בית דין בכוחו רק להפקיע ממון ולא להכניסו לרשות אחר.
שכן לשיטתך ראשי המטות הנחילו מדין כלשהו, שאינו הפקר בית דין.
אך מה נעשה ורבים מהפוסקים התקשו אם הפקר בית דין יכול רק להפקיר ולא להכניס לרשות אחרת, כיצד יכלו ראשי המטות להנחיל לקטנים. (עי' רשב"א גיטין לו: ד"ה רבא. אבנ"מ סי' כח סקל"ג. שו"ת רעק"א קמא סי' רכא רכב. ועי' במקור חיים - להנתיה"מ סי' תמח סק"ט שיישב שהקטנים זכו מההפקר, ודו"ק)
אף אחד מהמצוטטים לא שואלים את השאלה שייחסת להם, ואדרבא בחלק מהם מפורש או מדוייק כהבנתי,
יש מחלוקת ראשונים האם בדין הפקר בי"ד הפקר נתחדש גם שיכולים להקנות או לא, וע"ז כתבו הרבה אחרונים דתליא במקור הלימוד, דאם נלמד מיחרם אין לך בו אלא שיכולים להפקיר, ואם נלמד מקרא דאלה הנחלות יכולים גם להקנות דומיא דאבות שמקנים, אבל לא כתוב בשום מקום
(מהמקורות שהבאת) דירושת הארץ גופיה היה מדין הפקר בי"ד הפקר, ואדרבא ז"ל המקו"ח
וצווחו עלי בבי מדרשא דהניחא להך לישנא דמפיק ליה מקרא דכל אשר לא יבא יחרם כל רכושו אין ללמוד רק שיכולין להפקיר אבל להך לישנא דמפיק ליה מהקישא דמה אבות מנחילין וירושה מאבות קנין הוא"