מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ו' דצמבר 01, 2017 2:35 pm

ארזי הלבנון כתב:תרא. בכל לבבך - אברהם. בכל נפשך - יצחק. ובכל מאדך - יעקב. - שו"ת הרשב"א (ח"ה נה), עיי"ש.

צוין בראש האשכול, אות ה - ע"פ ספרי פ' ואתחנן:
רבי מאיר אומר: הרי הוא אומר ואהבת את ה' א-להיך בכל לבבך - אהבהו בכל לבבך כאברהם אביך כענין שנאמר (ישעיה מא, ח) ואתה ישראל עבדי יעקב אשר בחרתיך זרע אברהם אהבי. ובכל נפשך - כיצחק שעקד עצמו על גבי המזבח כענין שנאמר: וישלח אברהם את ידו ויקח את המאכלת. בכל מאדך - הוי מודה לו כיעקב אביך שנאמר: קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשני מחנות.

אם כי מצאנו בדברי הרשב"א הרחבת-דברים.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ו' דצמבר 01, 2017 3:15 pm

תרא.
אז יבדיל משה שלש ערים.

תרב.
פ' בלק: והנה ברכת ברך זה שלש פעמים.

תרג.
רש"י: מה ראה המלאך לעמוד בג' מקומות - סימני אבות הראהו.

תרד.
נקודת הרב, נקודת החבר, נקודת עצמו - לקה"ל ע"פ לקו"מ סי' לד.

תרה.
חז"ל: אדם חשוב היוצא לדרך צריך שנים לשמשו.

תרו.
קה"ר ד: ר' מאיר כד הוה חמי חד נפיק לאיסטרטא הוה צוח ליה: זיל שלם עלך מרי מיתה (דין), תרין הוה צווח לון: שלם לכון מרי קטטה, תלת צווח לון: שלם לכון מרי שלמא (הכרעה).

תרז.
ג' יחודים שעולים בגימטריא "נר": הוי"ה אהי"ה, הוי"ה א-להי"ם, הוי"ה אדנ"י - ע"פ כתבי האר"י.

תרח.
הטבת חלום בפני שלשה.

תרט.
ים של שלמה עומד על י"ב בקר שלשׁה פונים צפונה, ושׁלשׁה פונים ימה, ושלשׁה פונים נגבה, ושלשׁה פונים מזרחה - זוהר.

תרי.
הפך תלתא צלמי - חד מטי ידיה ארישיה, חד אליביה, בתרא דכולהו מחוי בידיה לאחוריה (בכורות ט. ראה תוד"ה בי בליעי, ובלקה"ל שבת ו, יב).

תריא.
שהחיינו, וקיימנו, והגיענו לזמן הזה.

תריב.
הפך ג' עבירות שאין אדם ניצול מהן בכל יום: הרהור עבירה, ועיון תפלה, ו[אבק] לשון הרע (ב"ב קסד:).

תריג.
רמ"ח אברים, שס"ה גידים, וכללות האדם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ו' דצמבר 01, 2017 3:41 pm

תריד.
ג' יודי"ן של שם ס"ג (יו"ד ה"י וא"ו ה"י) - כתבי האר"י.

תרטו.
ג' אלפי"ן של שם מ"ה (יו"ד ה"א וא"ו ה"א) - שם.

תרטז.
ג' מחיצות פרוסות בפני התאוה - לקו"מ ח"ב סי' ח, ב.

תריז.
שמות ג, יד: ג' פעמים שם אהי"ה - ע"פ לקה"ל קריאת התורה ו, יט.

תריח.
תקנת חכמים להתחיל כל סדר ג' פעמים בכל שבוע: בשבת במנחה, בשני, ובחמישי (ובשבת הבאה מתחילים וגומרים כנגד מלכות) - שם כא.

תריט.
אין מתחילין ואין מסיימין בפרשה פחות מג' פסוקים - שם לח.

תרכ.
שנים מקרא, ואחד תרגום (כנגד מוח הדעת ששם עיקר הבירור) - שם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ו' דצמבר 01, 2017 3:48 pm

תרכא.
קדיש בשמי מרומא וכו', קדיש על ארעא וכו', קדיש לעלם ולעלמי עלמיא.

תרכב.
רמב"ם הל' ברכות א, ה"ד: שלשה מיני ברכות - ברכות הנייה, ברכות המצוות, וברכות הודאה.

תרכג - תרכד.
ג' חלקי ברכת הנהנין: בא"י, אמ"ה, ושאר הברכה. וכ"א בן ג' תיבות (חוץ מברכת הפת שנוספה בה תיבה ["הארץ"] כנגד מלכות).

תרכה.
ליקוטי מוהר"ן (גילוי), ספר המדות (צמצום), ספורי מעשיות (רוממות).

תרכו.
לתלמידו: ליקוטי הלכות (גילוי), ליקוטי עצות (צמצום), ליקוטי תפילות (רוממות).

תרכז.
בשחר מברך שתים לפניה ואחת לאחריה.

תרכח.
ובערב מברך שתים לפניה ושתים לאחריה (והאחרונה כנגד מלכות).

תרכט.
משלי יח, ד: נחל נובע, מקור, חכמה.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ו' דצמבר 01, 2017 3:59 pm

תרל.
מעשר כספים ("ויתן לו מעשר מכל"), מעשר תבואה ('יצחק הפריש מעשר'), מעשר בהמה ("עשר אעשרנו לך", ראה צפנת פענח) - מאאמו"ר שליט"א.

תרלא.
אזמרה לא-לקי בעודי, ואיה השה לעולה, וחיבור ב' הדרכים יחד - לקה"ל תחומין ו, כח ל (ע"פ לקו"מ סי' רפב; ח"ב סי' יב).

תרלב.
תורה, תפילה, מתורה תפילה - לקה"ל ר"ח ה' ע"פ לקו"מ ח"ב סי' כה.

תרלג.
שלשה שומרי הסף (מגילה כג.).

תרלד.
מפלת שער ארם ג"פ (סנהדרין צח.) - ע"פ לקו"מ סי' נז.

תרלה.
ג' דפנות הסוכה.

תרלו.
הפך ג' שרי פרעה: קנה ("שר המשקים"), ושט ("שר האופים"), וורידין ("שר הטבחים") - כתבי האר"י.

תרלז.
הזרוע, הלחיים, והקבה - לקה"ל ביצים ג, ג.

תרלח.
כמנין "כנור, נעים, עם נבל" - כמנין "אברהם, יצחק, יעקב".

רב תהלה לא-ל חי!

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ש' דצמבר 02, 2017 7:40 pm

בראותי כי דיו רב נשאר בקולמוס - אמרתי לא אכלא שפתי, ועם הקוראים הסליחה!

תרלט.
רש''י: בכור יעקב - בכור לנחלה, בכור לעבודה, בכור למנין.

תרמ.
ג' מוחלים להם עוונותיהם: גר שנתגייר (''עם א-להי אברהם''), והעולה לגדולה (''ויגדל''), והנושא אשה (''בית ישראל'').

תרמא.
שלום עליכם (הכרעה), בואכם לשלום (נבראו ביום ב'), ברכוני לשלום (''והיה ברכה'').

תרמב.
כי הדלקתי נרותי, והצעתי מטתי, והחלפתי שמלותי.

תרמג - תרמה.
בברכה רביעית דבהמ''ז: ג' מלכיות, ג' הטבות, וג' גמולות.

תרמו.
בד' פרקים העולם נידון (ור''ה כנגד מלכות).

תרמז.
הפוחת לא יפחות משלש הבדלות.

תרמח.
ויטע ה' א-להים גן בעדן, ויטע כרם, ויטע אשל.

תרמט.
זרע ברך ה', זרע קדש מצבתה, כלה זרע אמת - בעל הטורים פ' וירא.
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ש' דצמבר 02, 2017 8:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי יושב סתר » ש' דצמבר 02, 2017 8:18 pm

יסלח לי כבודו שאני עוצר את הרצף של הדברים, רוב דבריך הם נפלאים ביותר, גם מה שמובן וגם מה שלא, זה נותן לנו פרספקטיבה על עומקה ורוחבה של תורתנו הק', רק שאלה לי אליך - מדוע כל הדברים ששונים אחד מחבירו כגון גדול גיבור נורא ועוד עשרות כאלו - לרובם ככולם ציינת מקור ברור, אולם לדברים שהם שלישיות בעלמא [לאזרח הפשוט] כגון ג' כלים המקבלים טומאה כלי אבן וכלי אדמה כו' וכל היתר שנראה גם תלוש לחלוטין מהעניין וגם הוא שלישיה בעלמא - המקור שצויין הוא "ספרים", האם זה מפני ריבוי הספרים שכתבו זאת, או שלחילופין הפוך....?
אני חלילה לא מפקפק בעצם העניין, רק כמות הדוגמאות הללו קצת מרים גבה

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ש' דצמבר 02, 2017 8:47 pm

יושב סתר כתב:יסלח לי כבודו שאני עוצר את הרצף של הדברים, רוב דבריך הם נפלאים ביותר, גם מה שמובן וגם מה שלא, זה נותן לנו פרספקטיבה על עומקה ורוחבה של תורתנו הק', רק שאלה לי אליך - מדוע כל הדברים ששונים אחד מחבירו כגון גדול גיבור נורא ועוד עשרות כאלו - לרובם ככולם ציינת מקור ברור, אולם לדברים שהם שלישיות בעלמא [לאזרח הפשוט] כגון ג' כלים המקבלים טומאה כלי אבן וכלי אדמה כו' וכל היתר שנראה גם תלוש לחלוטין מהעניין וגם הוא שלישיה בעלמא - המקור שצויין הוא "ספרים", האם זה מפני ריבוי הספרים שכתבו זאת, או שלחילופין הפוך....?
אני חלילה לא מפקפק בעצם העניין, רק כמות הדוגמאות הללו קצת מרים גבה

ג' כלים שאינם מקבלים טומאה - ומקור הדברים בכתבי הגר"א.

ספרים רבים ושונים עסקו ב"אורייתא תליתאי" דנא, וטרם אשתדל לציין מקורות לרובי הפרטים הנז', אבהיר בדרך כלל, כי עצם הענין נפתח בדברי חז"ל (שבת פח. עם מפרשים, וראה בדברי רב נסים גאון שם), עלה מדרגה בתורת הקבלה - שעיקר עיסוקה בספירות העליונות (כח"ב / חב"ד, חג"ת, נה"י ומלכות), עבר לכתבי המהר"ל, הגר"א, ורבים מגדולי החסידות. במיוחד הצטיינו חסידות חב''ד, וכן חסידות פולין שהעמיקו בתחום זה, כמו רבי צדוק הכהן, והשם משמואל. תורת מוהר"ן ותלמידו מלאה ג"כ מזן אל זן בניתוח מופלא זה, ומעט מן הפירות הרבים הגשתי לפניכם באהבה.
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ש' דצמבר 02, 2017 9:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 02, 2017 8:58 pm

נקודה יסודית בהבדל בין שלושת האבות (מן הסתם הרב שבע כבר הביא נקודה זו, אך כיון שכתב בקיצור ובהבלעה אביא כאן את הענין בביאור)

השם "אברהם" חוזר על עצמו המון בפרשת השבוע, ופעם אחת אף נאמר פעמיים ברציפות: "אברהם אברהם". היה זה כאשר עמד אברהם לשחוט את בנו יצחק, ואז קרא לו המלאך: "אברהם אברהם"! והורה לו "אל תשלח ידך אל הנער ואל תעש לו מאומה".

רש"י מסביר את הכפילות: "לשון חיבה הוא שכופל את שמו". כפילות זו מוצאים אנו גם בנכדו של אברהם – יעקב אבינו, שהקב"ה קורא אליו ואומר: "יעקב יעקב" ! וגם שם מסביר רש"י: "לשון חיבה".

מה קורה עם יצחק? לא מצאנו – בכל התנ"ך - את שמו של יצחק כתוב פעמיים ברציפות. אפשר לראות זאת כתופעה אקראית, אולם לפי תורת הסוד יש בכך משמעות עמוקה.
נקדים ונצביע על כך שגם בשמות האלוקיים אנו מוצאים הבחנה דומה. השם "א-ל" בא לעתים כפול (כמו בתהלים : "א-לי א-לי למה עזבתני"), אף השם "ה-ו-י-ה" כך (כמו בפסוק המפורסם : "ויעבור ה' על פניו ויקרא, ה-ו-י-ה ה-ו-י-ה"); שונה מהם הוא השם "אלקים" שלעולם לא נמצא אותו בא פעמיים ברציפות.

ההסבר הוא כך :

מדתו של אברהם היא מדת החסד והאהבה. גם השם "א-ל" מזוהה עם הנהגה של חסד [רמז לקשר של אברהם עם שם "א-ל": הערך המספרי של "אברהם" הוא 248, הכולל בדיוק שמונה פעמים את השם "א-ל" (31 כפול 8=248). אף בנו הראשון – והאהוב – של אברהם נקרא "ישמעאל", שבולט בסיומו השם "א-ל"].

מדתו של יעקב היא מדת הרחמים (לא כאן המקום להיכנס להבדל המדוייק שבין חסד ורחמים, אך באופן כללי הם באותו הכיוון), והשם האלוקי השייך לרחמים הוא שם "ה-ו-י-ה".

גם בחסד וגם ברחמים, אין בעיה אם הם באים ב'מנה כפולה', ולכן יש לנו "אברהם אברהם", "יעקב יעקב", "א-לי א-לי", ו"ה-ו-י-ה" "ה-ו-י-ה".
שונה מהם הוא יצחק שמדתו מדת הדין והיראה. מדובר במדה קדושה וחיובית שיש בה צורך רב, ואף על פי כן – יש צורך להיזהר שלא להגזים בה, כי זה עלול להיות קשה מנשוא. לכן יצחק, וכך גם שם 'אלקים' שמתחבר עם מדת הגבורה, מדת הדין – באים במינון מתאים ולא נמצא אותם כפולים.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 02, 2017 9:13 pm

אגב, מדהים לראות שהמשנה הראשונה בששה סדרי משנה מביאה גם היא ג' שיטות - ר"א, חכמים ור"ג - וגם הם כנגד שלושת האבות ("חד אריך וחד קציר וחד בינוני").

ויש בזה חשבון נפלא ומדהים, שפעם הועלה על הכתב בבהירות על ידי הגה"ח ר' יואל כהן שליט"א באחד מכתבי העת, ואיני זוכר מקומו

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ש' דצמבר 02, 2017 9:50 pm

תרנב.
תהלים לד: סור מרע, ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו.

תרנג.
שם לז: סור מרע, ועשה טוב, ושכון לעולם.

תרנד.
ג' רעי איוב.

תרנה.
חיים ארוכים, חיים טובים, חיים אמתיים - (ע''פ ספ''מ יג, א-ב; ומורגל בליקוטי תפילות).

תרנו.
ג' קני מנורה מכל צד.

תרנז.
עזי וזמרת י-ה ויהי לי לישועה זה א-לי וגו', אבטח ולא אפחד כי עזי וזמרת י-ה ה' ויהי לי לישועה, עזי וזמרת י-ה ויהי לי לישועה: קול וגו'.

תרנח.
לכן עולה מאה - שיצאו בזכות אברהם שהוליד בן למאה, ויצחק שמצא מאה שערים, ויעקב שהוליד כל תולדותיו למאה שנה (בעל הטורים שמות ו, ו).

תרנט.
אמונה, עד בא, השמש - שם יז, יב.

תרס.
שני כרובים בגימטריא אברהם יצחק יעקב, שהיו שם כדי להזכיר זכות אבות - שם כה, יח.

תרסא.
שני כרובים ומשה כנגד ג' אבות - שם.

תרסב.
ואהבך ("אברהם אוהבי"), וברכך ("ויברך א-להים את יצחק"), והרבך (יעקב שנא' בו: "פרה ורבה") - שם דברים ז, יג.

תרסג.
מצינו שנלחם אברהם עם המלכים, ויעקב כנגד לבן ועשו, אבל לא מצינו ביצחק שנלחם - שם, כא.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » א' דצמבר 03, 2017 10:04 am

תרסד.
חז"ל: זכור לאברהם שמסר עצמו לשריפה על קדושת שמך, ואם נתחייבו הריגה זכור ליצחק שמסר עצמו להריגה, ואם נתחייבו גלות זכור ליעקב שגלה.

תרסה.
ב"ר: מהיכן זכו ישראל לברכת כהנים? מאברהם ("כה יהיה זרעך"), מיצחק ("ואני והנער נלכה עד כה"), מיעקב ("כה תאמר לבית יעקב").

תרסו.
שם: יעקב נקרא שמו ישראל ("לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל"), יצחק נקרא שמו ישראל ("ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב"), אברהם נקרא ישראל ("ומושב בני ישראל אשר ישבו במצרים ובארץ כנען ובארץ גושן שלשים שנה וארבע מאות שנה").

תרסז.
שם: אברהם גייר ("ואת הנפש אשר עשו בחרן"), יעקב גייר ("ויאמר יעקב אל ביתו וגו' ויתנו אל יעקב וגו'"), ביצחק לא שמענו. והיכן שמענו? "וישב יעקב בארץ מגורי אביו", מאי מגורי אביו? מגיורי אביו.

תרסח.
שם: למוד הקב"ה להיות נגלה על אוהבי בית אבא בלילה, אברהם ("אחר הדברים האלה היה דבר ה' אל אברם במחזה"), יצחק ("וירא ה' אליו בלילה ההוא"), יעקב ("ויחלום").

תרסט.
שם: הכל יודעים ואומרים בפיהם שהן מתים - אברהם אמר: ואנכי הולך ערירי. יצחק אמר: ואברכך לפני ה' לפני מותי. אף יעקב אמר: ושכבתי עם אבותי, אימתי? בשעה שנטה למות.

תרע.
שמו"ר: משה משה הוא שלמד תורה בעולם הזה והוא עתיד ללמד בעולם הבא. שעתידין ישראל לילך אצל אברהם ואומרים לו: למדנו תורה, והוא אומר להם: לכו אצל יצחק שלמד יותר ממני. ויצחק אומר: לכו אצל יעקב ששימש יותר ממני. ויעקב אומר להם: לכו אצל משה שלמדה מפי הקב"ה.

תרעא.
שם: למה עשה לו הקב"ה [למשה] שלש אותות? כנגד אברהם יצחק ויעקב.

תרעב.
מי מדד בשעלו מים, ושמים בזרת תכן, וכל בשליש וגו' - תקוני זוהר.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » א' דצמבר 03, 2017 2:59 pm

תרעג.
בס' הבהיר: שאסור לעמוד בנשיאות כפים יותר מג' שעות - שלא להטריח כלפי מעלה... ושעה אחת לאברהם, שניה ליצחק, שלישית ליעקב - רמ"ע מפאנו.

תרעד.
שם מ"ב: אב"ג ית"ץ הוא חסד לאברהם, וה' שמות אמצעים הם ה' גבורות ליצחק, שק"ו צי"ת ליעקב דכתיב ביה אל תיראי תולעת יעקב במספר שוה - שם.

תרעה.
אברהם באלב"ם (למטעב) קנ"א, יצחק באלב"ם (שזקח) קדושה, יעקב באלב"ם (שהחמ) שמחה - שם.

תרעו.
אברהם יצחק יעקב, אותיות שלישית שלהם הוא רקח, חנון קדוש רחום - רמ"מ משקלוב.

תרעז.
אור - א' אברהם (אחד היה אברהם), ר' יצחק (א א-ל א-לה א-להי א-להים), ו' יעקב (כידוע) - שם.

תרעח.
ותשב באיתן (אברהם) קשתו, ויפוזו זרוע ידיו (מיצחק), מידי אביר יעקב - שם.

תרעט - תרפ.
"פר, איל, כבש (ראה לעיל קב). כבש כולל איל פר (עם הכולל) כמ"ש אדמ"ו [= הגר"א] זצוק"ל.

והן נגד מצוות עשה, ומצוות לא תעשה, ותשובה.

ולכן נקרא לפעמים כבש ולפעמים כשב - כי ערך כבישת יצרו כפי ערך כשב, כמו אשר שב" - שם.

תרפא.
מוץ ותבן, עשו וישמעאל - מסטרא דאברהם ויצחק; וערב רב הם בסטרא דיעקב, והם הסובין הדבוקים בחטה עצמה, והם הערב רב שמעורבין בישראל - רי"א חבר.

תרפב.
זכור לעבדיך לאברהם ליצחק וליעקב, אל תפן אל קשי העם הזה ואל רשעו ואל חטאתו - הם אותיות שלישיות של ג' אבות (ראה לעיל תרעו.) - שם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » א' דצמבר 03, 2017 3:26 pm

תרפג.
אהבה, יראה, תורה - ספרים.

תרפד.
אברהם ירד למצרים, יצחק לפלשתים, ויעקב לחרן - (וראה בס' הלש"ם בארוכה).

תרפה.
מה נורא המקום הזה, אין זה כי אם בית א-להים, וזה שער השמים.

תרפו.
ראה ריח בני, כריח שדה, אשר ברכו ה' - מגלה עמוקות.

תרפז.
לושי ועשי עגות - עבודה גמילות חסדים תורה - שם.

תרפח.
אברהם התחלתו באלף שראשה בציור י' - לכן עמוד הצדקה מעשר; עמוד עבודה יצחק - י' דברים במקדש, י' קדושות בארץ ישראל, יעקב - עשרת הדברות - שם.

תרפט.
ואל (חסד א-ל), שדי (גבורות יצחק), יתן לכם רחמים (מדת יעקב) - זהר.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 12:55 am

תרצ.
מאלמים אלמים (אברהם), קמה אלומתי (יצחק), נצבה (יעקב) - מגלה עמוקות.

תרצא.
כל אחד מהם כולל שבעים: אברהם כולל שבעים שרים של חסד, יצחק שבעים סנהדרין שבהיכל זכות, יעקב הוא אב של שבעים נפש - שם.

תרצב.
חז"ל: בי אדוני - אם לממלא מיא (עמוד החסד "שלח לחמך על פני המים"), אם לשמשא (קו העבודה), אם למפצע קיסין (קו התורה "עץ קטן מדליק את הגדול") אנא - שם.

תרצג.
ראה לעיל כ. וזהו: אם לממלא מיא אנא (תיקון ש"ד "מבוא באר לחי רואי"), אם לשמשא אנא (לתקן שמש ערסוי), אם למפצע קיסין אנא (תיקון פגם ע"ז "האומרים לעץ אבי אתה") - שם.

תרצד.
ג' מיני יסורים: של צירוף, של אהבה, של נסיון (וסימן: צאן). וכן היו אבות העולם רועי צאן קדשים בת גלים גולים (איכה רבה); ברתיה דאברהם (נסיון), ברתיה דיצחק (צירוף), ברתיה דיעקב (אהבה) - שם.

תרצה.
ליהודה היו ג' בנים: ער לתקן רע בעיני י"י - ע"ז, אונן לתקן אנינות של ש"ד, שלה לתקן ג"ע (וראה לעיל כ) - שם.

תרצו.
חז"ל: משמת רבי בטלה יראה ("עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה") קדושה (מסטרא דיצחק) ענוה (מסטרא דיעקב) - שם (וראה שם: ואית דאמרי באופן אחר).

תרצז.
אברהם כולל רמ"ח מצוות עשה (לכן תחלת דבורו של אברהם פתח הקב"ה במצות עשה: לך לך מארצך), יצחק כולל מצוות לא תעשה מצד הדין (לכן תחילת דבורו של יצחק פתח הקב"ה עמו: אל תרד מצרימה, היא מצות לא תעשה). ויעקב איש תם מושלם משני צדדין יושב אוהלים (באוהל אברהם שהוא כלול רמ"ח מצות עשה, ובאוהל יצחק שהוא כולל שס"ה מצות ל"ת). עם לבן גרתי ותרי"ג מצות שמרתי - שם.

תרחצ.
מסטרא דאברהם חנון, מסטרא דיעקב רחום, מסטרא דיצחק צדיק - שם.

תרצט.
פ' וירא: ויאמרו אליו איה שרה אשתך, נקוד על אי"ו, רמז על ג' אבות שסודם אי"ו אברהם יצחק ויעקב, וליתא למתניתין מקמיה דאיו (עירובין לו:) רזא עילאה - שם.

תש.
פ' ויחי: ועשית עמדי חסד ואמת... ושכבתי עם אבותי. כי שם אין לבית דין הכרעה, לפי שאברהם איש חסד ויצחק בעל דין קשה ואין להם הכרע, עד שבא יעקב בעל רחמים והכריע, ונמצא כשיהיה הוא קבור שם יהיה חסד ואמת נפגשו (תהלים פה, יא) שנים מזכין ואחד מחייב בטל יחיד במיעוטו והלכה כרבים - שם.

תשא.
אבנים, שלמות, תבנה.

תשב.
ג' בחינות שבת - זוהר בראשית ה, ב; יתרו צב, א; ועוד.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' דצמבר 04, 2017 12:59 am

מה העניין של האשכול הזה..?
מניין כל הרמיזות הללו, ובמחילה, מה התועלת בקיבוצן?
ואם כל הנ"ל מלוקט מקונטרס מסויים, יש לציינו...

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 1:06 am

ארזי הלבנון כתב:מה העניין של האשכול הזה..?
מניין כל הרמיזות הללו, ובמחילה, מה התועלת בקיבוצן?
ואם כל הנ"ל מלוקט מקונטרס מסויים, יש לציינו...

תשג.
יגדיל, תורה, ויאדיר.

תשד.
אבנים גדולות, אבנים יקרות, ליסד הבית אבני גזית.

תשה.
והבית בהבנותו אבן, שלמה, מסע נבנה.

תשו.
כארז, בלבנון, ישגה.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' דצמבר 04, 2017 1:18 am

שבע כתב:
ארזי הלבנון כתב:מה העניין של האשכול הזה..?
מניין כל הרמיזות הללו, ובמחילה, מה התועלת בקיבוצן?
ואם כל הנ"ל מלוקט מקונטרס מסויים, יש לציינו...

תשג.
יגדיל, תורה, ויאדיר.

תשד.
אבנים גדולות, אבנים יקרות, ליסד הבית אבני גזית.

תשה.
והבית בהבנותו אבן, שלמה, מסע נבנה.

תשו.
כארז, בלבנון, ישגה.


תשז.
שטויות, במיץ, עגבניות

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 1:48 am

תשז.
לקט, שכחה, ופאה.

תשח.
תנאי מצות פאה: כל אוכל שגידוליו מן הארץ, ונשמר, ולקיטתו כולו כאחת (ומכניסין אותו לקיום כנגד מלכות).

תשט.
מעשר עני בשנה השלישית ובשנה השישית.

תשי.
שתי (''בהבראם'' ''אבן שתיה''), תיש (''אילו של יצחק''), שית (ו' ספירן דתפארת).

תשיא.
שיעור תרומה שנתנו חכמים: עין יפה, עין רעה, עין בינונית.

תשיב.
מעשר ראשון, מעשר שני, מעשר עני (וראה לעיל קלט.).

תשיג.
אכילה, שתיה, סיכה.

תשיד.
במדה, במשקל, ובמשורה.

תשטו.
היפך: שוטה, רשע, וגס רוח.

תשטז.
היפך: חרש, שוטה, וקטן.

תשיח.
דברים כו: ביד חזקה, ובזרוע נטויה, ובמורא גדול.

תשיט.
הנקראים ''תרומה'': בכורים, תרומה גדולה, תרומת מעשר (וחלה כנגד מלכות כנודע) - דוק והתבונן בהסדר!

תשכ.
רמב''ם פ''י מהל' ביכורים ה''ה: ''כיון שזיכה לו הקב''ה בתרומות שהן לחמו ויינו, וזיכה לו במתנות בהמה וקדשי מקדש שהן הבשר שלו - זיכה לו בראשית הגז ללבושו (ובגזל הגר והחרמים וכו' להוצאותיו ושאר צרכיו'' - כנגד מלכות).

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 8:49 am

תשכא.
"צריך האדם כל מה שמזקין, כל מה שנתוסף ובא לו יום מימי חייו, להוסיף בכל יום ויום שבא אחר כך תוספות אור קדושה ודעת" - לקו"מ ח"ב סי' ד, אות ח.

תשכב.
א-ל ("חסד א-ל") נערץ (גבורה) בסוד קדושים רבה, ונורא (תפארת) על כל כל סביביו - מגלה עמוקות.

תשכג.
בתחילה מניחין תפילין של יד (שבו קשר היו"ד) כנגד אברהם שהיה ראשון, ואחר כך כשמניחין של ראש אוחזים מתחילה בקשר שהוא דל"ת כנגד יצחק, ואחר כך אות שי"ן שבתפילין של ראש שהיא רומזת על יעקב - שם (ע"פ ספר סודי רזיי).

תשכד.
כשחולצין התפילין חולצין למפרע - מתחילה יעקב הוא שי"ן שבתפילין של ראש, ואח"כ דל"ת נגד יצחק, ואח"כ תפילין של יד שיו"ד שבה רומז על אברהם (כי הכתוב אומר מתחילה וזכרתי את בריתי יעקב שהוא שי"ן של שדי, ואח"כ יצחק שהוא ד' של שדי, ואח"כ אברהם שהוא יוד של שדי) - שם.

תשכה.
נושאי המטה של יעקב בכל רוח ג' שבטים - שם.

תשכו.
הפך: כשדים שמו שלשה ראשים (איוב א, יז) - שם.

תשכז.
מתניכם חגורים (כנגד אברהם שחיזק מתנים כושלות), מנעליכם ברגליכם (יצחק), מקלכם בידכם (יעקב) - שם.

תשכח.
אין, בית, אשר אין שם מת - ע"פ הרמ"ע מפאנו בעשרה מאמרות, חיקור דין א, כד ("כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מישראל מיום הראשון עד יום השביעי" אין זה מקרא מסורס, אלא ללמדנו שהכרת הוא בבית דין של ימים ראשונים בלבד, אבל ג' מדות ראשונות מה כתיב בהו: אי"ן בי"ת אש"ר - תארים עצמיים אלהיים כנודע בשפת אמת [= כתר, חכמה, בינה] - אין שם מת").

תשכט.
נחית בחסדך (כ"ו דורות עד מתן תורה שהיה הקב"ה דן העולם בחסד), נהלת בעזך (עמוד התורה), אל נוה קדשך (הוא המשכן, עמוד העבודה) - מגלה עמוקות.

תשל.
ריש ויקרא: ויקרא אל משה ("מה יקר חסדך"), וידבר ה' אליו (עמוד התורה "וידבר א-להים את כל הדברים"), מאוהל מועד (עמוד העבודה) - שם.

תשלא.
שם: אדם כי יקריב - שהן הן שלשה קשרים של אדם שהם נפש, רוח, נשמה (ראה לעיל מט.). נפש הוא עמוד גמילות חסדים ("ואת הנפש אשר עשו בחרן" "גומל נפשו איש חסד), רוח ("וידבר ה' אליו" כנגד יצחק שמצדו נתנה התורה מפי הגבורה, כי בשעת מתן תורה 'נפשי יצאה בדברו' ונכנס להם הרוח), נשמה ("מאהל מועד" "מה טובו אהליך יעקב") - שם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 9:49 am

תשלב.
אנא יי' הושיעה נא, אנא יי' הצליחה נא, אנא יי' עננו ביום קראנו.

תשלג.
ברוגז רחם תזכור, ברוגז עקדה תזכור, ברוגז תמימות תזכור.

תשלד.
שומר ישראל, שומר גוי אחד, שומר גוי קדוש.

תשלה.
בריך שמיה: לטב, ולחיין, ולשלם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 10:11 am

תשלו - תשלז.
אדם הראשון פגם בג' מ"ה, לכן אמר בהגדה ג' פעמים: חכם מה הוא אומר, מה העדות; רשע מה הוא אומר, מה העבודה הזאת; תם מה הוא אומר, מה זאת.
וכן לשון רבותינו ז"ל: פסח שאנו אוכלין על שום מה, מצה זו שאנו אוכלין על שום מה, מרור זה על שום מה. לפי שפגם בנפש רוח נשמה בכל א' בשם של מ"ה - מגלה עמוקות.

תשלח.
וכן מצה ג' פעמים מ"ה, ג' פעמים אדם דבריאה דיצירה דעשיה, בשלשתן חב אדם, ולכן מצה מם צדי הא אותיות שניות למפרע אדם , דחב ביה אדם - שם.

תשלט.
אברהם אמר: מה תתן לי ואנכי הולך ערירי, גם יצחק אמר על יעקב: בא אחיך במרמה ויקח ברכתך (כי החליף עולם העומד שהוא עולם הבא מה רב טובך אשר צפנת ולחלקו נפל עולם הבא ואתה רוצה ליקח עולם הזה שהוא חלקו של עשו הברכות גשמיות בעולם הזה), וכן יעקב אמר: מה נורא המקום הזה - שם.

תשם.
ונחיה, ולא נמות, והאדמה לא תשם.

תשמא.
פר כהן משיח, פר של יום הכפורים, פר העלם דבר של ציבור.

תשמב.
כנגדם לקח עשו ג' נשים: אהליבמה ("יהודית בת בארי"), עדה ("בשמת בת אילון"), בשמת ("מחלת בת ישמעאל" ובזה נתחברו תרי זיני בישי), דוק והתבונן.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 04, 2017 10:33 am

מוקדש למי שמניח תפילין דר"ת...

טלית - כנגד אברהם, מה יקר חסדך גו'

תפילין דרש"י - כנגד יצחק (רבי שלמה יצחקי)

תפילין דר"ת - כנגד יעקב איש תם

[ואכן, תפילין דר"ת הם 'רשות' ביחס לתפילין דרש"י, כשם שתפלת ערבית היא 'רשות' ביחס למנחה]

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 10:36 am

תשמג.
ברכות ח. לעולם יכנס אדם שני פתחים בבית הכנסת ואחר כך יתפלל, והקשה: שני פתחים סלקא דעתך, אלא אימא כשיעור שני פתחים. שני פתחים (חסד דין אברהם ויצחק) סלקא דעתך, הלא מבקשי פניך יעקב סלה, כי יי' צבאות עמנו אלקי יעקב סלה. אלא אימא כשיעור (יעקב כלול משתיהן) - מגלה עמוקות.

תשדמ - תשמה.
ג' עיקרים: תורה כנגד תורה מן השמים, עבודה כנגד מציאות השם, גמילות חסדים כנגד שכר והשגחה.
כנגד זה תקנו לומר בבוקר פרשת עקידה נגד עבודה, פרשת המן נגד השגחה שכר לצדיקים, עשרת הדברות נגד תורה - שם.

תשמו.
פרשת המן ("הנני ממטיר לכם לחם בזכות אברהם שאמר הנני"), פרשת עקידה (כנגד יצחק), פרשת עשרת הדברות ("מגיד דבריו ליעקב" י' דברות עק"ב תיבות) - שם.

תשמז.
תורה - אם בחוקותי תלכו, עבודה זו תפילה - מצותי תשמרו ("לו הקשבת למצותי" "ואביו שמר את הדבר" "שומר אמונים"), צדקה - ועשיתם אותם ("ושם האיש אשר עשיתי עמו") - שם.

תשמח.
שם הוי"ה: אברהם תמן ה', יצחק תמן י' (כי עיקר שמו צחק עשה לי א-להים, רק שניתוספה לו י' לבסם כח דינו), יעקב ו' (תפארת כנודע), משה ה' (כנגד מלכות) - שם (וראה לעיל פט.).

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 10:47 am

תשמט.
ר"פ וארא: אמרתי לאברהם: קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה וגו', בקש לקבור שרה ולא מצא עד שקנה בדמים, ולא הרהר אחר מדותי. אמרתי ליצחק: גור בארץ הזאת כי לך ולזרעך וגו', בקש לשתות מים ולא מצא אלא ויריבו רועי גרר עם רועי יצחק, ולא הרהר אחר מדותי. אמרתי ליעקב: הארץ אשר אתה שוכב עליה וגו', בקש מקום לנטות אהלו ולא מצא עד שקנה במאה קשיטה, ולא הרהר אחר מדותי.

תשנ.
שמו"ר טו: המלאכים אומרים בכל יום: קדוש קדוש קדוש, וישראל אומרים: א-להי אברהם א-להי יצחק וא-להי יעקב.

תשנא.
ל' חז"ל: קנאה, שנאה, תחרות (וראה לעיל יט.).

תשנב.
שמו"ר שם: אברהם התחיל להאיר ("מי העיר ממזרח צדק יקראהו לרגלו"), בא יצחק אף הוא האיר ("אור זרוע לצדיק"), בא יעקב והוסיף אור ("והיה אור ישראל לאש").

תשנג.
שם כג: הציל אברהם מכבשן האש ומן המלכים ולא אמר שירה, יצחק מן המאכלת ולא אמר שירה, יעקב מן המלאך ומן עשו ומן אנשי שכם ולא אמר שירה, כיון שבאו ישראל לים ונקרע להם מיד אמרו שירה לפני הקב"ה ("אז ישיר משה ובני ישראל"), הוי: פיה פתחה בחכמה (כנגד מלכות, דוק והתבונן).

תשנד.
שם: ובאיזה זכות אומרים ישראל שירה? בזכות אברהם שהאמין בהקב"ה, שנאמר: והאמין בה', היא האמונה שישראל נוחלין בה, ועליו הכתוב אומר: וצדיק באמונתו יחיה. הוי: תשורי מראש אמנה, מראש שניר בזכות יצחק, וחרמון בזכות יעקב (וראה לעיל קע.).

תשנה.
היפך: איש תהפוכות, איש לשון, איש יודע ציד איש שדה (ואיש משחית כנגד הרביעית) - ע''פ זוהר פקודי.

תשנו.
שמע... אחד: שם, אח, עד - ע''פ תקוני זוהר.

תשנז.
בוצינא קדישא, בוצינא רבא, בוצינא יקירא.

תשנח.
בית והון נחלת אבות, ומה' אשה משכלת.

תשנט.
נדה, חלה, הדלקת הנר.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 11:58 am

תשס.
תלת גוונין דשרגא (נר ה' נשמת אדם): חוור, סומק, ירוק - תקוני זוהר.

תשסא.
אשא סומקא, אשא ירוקא, אשא אוכמא (נר חשוכא דגיהנם) - שם.

תשסב.
שקערורות ירקרקות, או אדמדמות, ומראיהן שפל - שם.

תשסג.
גוף היונה וב' כנפיה - זוהר.

תשסד.
אין חכמה, ואין תבונה, ואין עצה לנגד ה'.

תשסה.
בחכמה יבנה בית, ובתבונה יתכונן, ובדעת חדרים ימלאו כל הון יקר ונעים - זוהר שמות.

תשסו.
תפלה למשה, תפלה לדוד, תפלה לעני - ע''פ זוהר בלק.

תשסז.
גיל יגיל אבי צדיק, ויולד חכם ישמח בו - ע''פ זוהר במדבר.

תשסח.
ישמח אביך ואמך, ותגל יולדתך - שם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 12:12 pm

תשסט.
לבנות בית, ליטע כרם, ולישא אשה - מדרש הנעלם (בזוהר חדש בראשית).

תשע.
פ' שופטים: מי האיש אשר בנה בית חדש, נטע כרם, ארש אשה (הירא ורך הלבב כנגד הרביעית).

תשעא.
ג' ווי''ן בצורת אות בי''ת - תקוני זוהר.

תשעב.
משלי כד: הכן בחוץ מלאכתם, ועתדה בשדה לך, אחר ובנית ביתך - ע''פ זוהר תולדות.

תשעג.
תפוחי זהב, במשכיות כסף, דבר דבור על אפניו.

תשעד.
משלי כנגד דעת ד''כל אינון קראי בתרי גווני אינון, רישא וסיפא תרי גווני אתחזיא'' (וראה לעיל צט.) - זוהר אחרי.

תשעה.
רמב''ן: עשה (אהבה), לא תעשה (יראה), עשה דוחה לא תעשה (אהבה גוברת).

תשעו.
אל''ף (בינה) הנכנסת בין שני ווי''ן של אות ו''ו, ונעשית וא''ו, ואז לא יתן לעולם מוט לצדיק - זוהר משפטים.

תשעז - תשעח.
בשם מוהר''ן - ג' תנאים לאמירת דברי צחות: נישט מיינען זיך (- לא בשביל להתפאר; גאוה וע''ז), נישט טרעפן יענעם (- לא לפגוע בזולת; שפ''ד), ולא ניבול פה (ג''ע).

והם הם ג' לשונות: דמצחק - לשון עבודה זרה, לשון גילוי עריות, לשון רציחה (רש''י).

ולכן ''גרש... כי לא יירש בן האמה הזאת - עם בני עם יצחק'' ('צחוק עשה לי א-להים').

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 1:38 pm

תשעט.
אל ירך לבבכם, אל תיראו, ואל תחפזו, ואל תערצו.
רש''י סוטה מב. ''ארבעה אזהרות כנגד ארבעה דברים שהגוים היו עושין לאיים: מגיפין בתריסין (''מגן''), ומריעין בקרנות (''איל''), וצווחין בקולם (''קול''), ורומסין בצהלת סוסיהן ודהרותם (כנגד הרביעית).
אבל צחצוח חרבות ושפעת קלגסים הן עיקר המלחמה ואינן לאיים''.

תשפ.
דניאל: אכלה, ומדקה, ושארה ברגלה רפסה.

תשפא.
בקראי: מנשמת א-ל, ונשמת שד-י, נשמת יהו''ה (וראה להלן תשפו - תשפז).

תשפב.
''לישנא תליתאי'' (לשון הרע) הורגת שלשה: המדבר (המשפיע), והמקבל, וזה שמדברים עליו (גופא).

תשפג.
''באפי תלתא''.

תשפד.
ספרי דברים קצג: להושיע אתכם - מנחשים, ועקרבים, ורוחות הרעים.

תשפה.
אין פרץ, ואין יוצאת, ואין צוחה.

תשפו.
בקראי: נשמת חיים, נשמת רוח חיים, נשמת אדם.

תשפז.
בקראי: מנשמת אלוה, ונשמת מי, מנשמת רוח אפך (אפו) (וראה לעיל תשפא.).
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ב' דצמבר 04, 2017 2:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' דצמבר 04, 2017 2:00 pm

עמך ישראל אינן יכולין לא ברוב טובה ולא ברוב פורענות
וטבא חדא פלפלתא מצנא מלי קרי
דרוש סינון מסויים
יש כאן ערבוב של כמה סוגים יש כאלו שהם עם מקורות והם מכוונים כל אחד כנגד אחד משלש הבחינות. ולזה התכוון המשורר.
אבל יש כאן עוד סתם שלישיות שהם בכללות כנגד שלש אבות וזה לא נותן כלום, אפילו כשיש להם מקורות.
ויש כל מיני דברים ופסוקים מחולקים לשלש אבל לא ברור מה כנגד מה, ורובם ללא מקורות, ואין לזה ערך רב.
ועם הרב שבע הסליחה

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 2:20 pm

כל איש שורר בביתו, ואילו ברשות הרבים לכל אחד רשות להלך כחפצו, ובלבד שלא יזיק!
''ואתהלכה ברחבה, כי פקודיך דרשתי...''

ועמך הסליחה!

באמת אמרו שלש תחנות שנו כאן:
תקב - כמנין שנות חיי האבות (''חיים וחסד''),
תרלח - כמנין שמותיהן (צמצום וגבורה),
ואחרון חביב - אלף ושמונים ואחד - כמנין ''תפארת'' (''ישראל אשר בך אתפאר'').

וכאשר תכל בס''ד כל המלאכה, או אז נעסוק ''בחכמה, בתבונה, ובדעת, ובכל מלאכה (כנגד מלכות) -
לחשוב מחשבות - לעשות בזהב, ובכסף, ובנחושת -
ובחרושת אבן למלאת, ובחרושת עץ, לעשות בכל מלאכת מחשבת''.

וכדין: ''ויהי נועם ה' א-להינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו''.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 04, 2017 2:34 pm

כבר התרעתי בתחילת האשכול על כך שהרב 'שבע' נוהג בהרבה 'שפע',

אבל כנראה שכח את סוד האיזון וה'צמצום'

וגם אם נאמר ש'צמצום' אינו כפשוטו - הרי לפחות לעיני הרואים צ"ל איזה צמצום וסינון

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ב' דצמבר 04, 2017 2:52 pm

תשפח.
ובחרושת אבן למלאת, ובחרושת עץ, לעשות בכל מלאכת מחשבת.

תשפט.
ויהי נועם ה' א-להינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו.

תשצ.
מעמק חברון (אברהם), שכם (מוכן לפורענות), דותן (ב' קוים, ואכמ''ל).

תשצא.
עירובין נד. כל מקום שנאמר נצח ("כי לא לעולם אריב"), סלה ("א-להים יכוננה עד עולם סלה"), ועד ("ה' ימלוך לעולם ועד") - אין לו הפסק עולמית.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ג' דצמבר 05, 2017 8:49 am

תשצב.
ויקרא רבה: אברהם קיים את התורה כולה ("עקב אשר שמע אברהם" וגו' שהוא עשה קרבן והקריב איל), יצחק קיים מה שכתוב בתורה (והשליך עצמו לפני אביו כשה זבוח), יעקב קיים מה שכתוב בתורה ("ויתנו אל יעקב את אלהי הנכר" וגו').

תשצג.
שם: בפר בן בקר ("ואל הבקר רץ אברהם"), ואיל לעולה ("והנה איל אחר נאחז בסבך"), עז ("וקח לי משם שני גדיי עזים טובים") וראה לעיל קב. קצו.

תשצד.
שם: אברהם נרדף מפני נמרוד ובחר הקב"ה באברהם ("אשר בחרת באברם"), יצחק נרדף מפני פלשתים ובחר הקב"ה ביצחק ("ראה ראינו כי היה ה' עמך"), יעקב נרדף מפני עשו ובחר הקב"ה ביעקב ("כי יעקב בחר לו י-ה").


וזכרתי את בריתי יעקוב, ואף את בריתי יצחק, ואף את בריתי אברהם אזכור, והארץ אזכור.

תשצה.
שם: ולמה נאמרו אבות אחורנית? לומר אם אין מעשה ביעקב, כדאי הם מעשה יצחק; ואם אין מעשה יצחק, כדאי הם מעשה אברהם.
כדאי הוא מעשה כל אחד ואחד שיתלה כל העולם בגינו.

תשצו.
שם: ולמה נאמר ביעקב ובאברהם זכירה, וביצחק לא נאמר?
ר' ברכיה אמר: ע"י שהיה בן של יסורין. ורבנן אמרי: רואה אפרו של יצחק כאלו צבור על גבי המזבח.

תשצז.
שם: ולמה נאמר באברהם וביצחק אף, ולא נאמר ביעקב אף? ע"י שהיתה מטתו שלימה לפניו.
אברהם יצא ממנו ישמעאל וכל בני קטורה, יצחק יצא ממנו עשו וכל אלופי אדום, אבל יעקב מטתו שלימה כל בניו צדיקים ("כלנו בני איש אחד נחנו").


תשצח.
שם: ואיש לא יצילנה מידי (הושע ב) - ואין איש האמור כאן אלא אברהם ("ועתה השב אשת האיש"), ואין איש אלא יצחק ("מי האיש הלזה"), ואין איש אלא יעקב ("ויעקב איש תם").

תשצט.
ישעיה כט: לא עתה יבוש יעקב ולא עתה פניו יחורו. לא עתה יבוש יעקב - מאביו, ולא עתה פניו יחורו - מאבי אביו (סנהדרין יט:).

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ג' דצמבר 05, 2017 9:52 am

תת.
חז"ל: כנור של דוד שבע ("שבע ביום הללתיך"), ולימות המשיח שמונה ("למנצח על השמינית"), ולעתיד לבוא עשר ("בנבל עשור אזמרה לך") - הן הן ג' אבות הקדושים; אברהם יש בו עשר צורות באותיות (דהיינו א' צורת יו"י, ב' הוא ב' ווי"ן, והר', וה' י"ד, ומם ד"ד), ויצחק שמונה צורות, ויעקב שבע ("ויצא יעקב מבאר שבע"), סימן שלשתן: לא יזח החשן מן האפד, כל צורות שלשתן כ"ה אתוון דיחודא. בעולם הזה: מבקשי פניך יעקב סלה, ישגבך שם א-להי יעקב, כי שבע יפול צדיק. ולימות המשיח אז בא יצחק ("כי אתה אבינו") הם שמונה, ולעתיד לבא עשר - מגלה עמוקות פ' בהעלתך.

תתא - תתב.
בפ' חלה ג' תרומות ("תרומה לה', תרימו תרומה, לה' תרומה") כנגד ג' עמודים: תורה, עבודה, גמילות חסדים, וכנגד ג' אבות - שם פ' שלח (עיין שם בארוכה).

תתג.
פנחס נתלבש בג' גוונים אלו ומרומזים בתיבת פינחס - פן יחס - ירוק חוור סומק - שם פ' בלק.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ד' דצמבר 06, 2017 2:31 pm

הרב שבע, יש לי הצעה לאשכול חדש כעין זה בעולם הדרוש והקבלה
היכן מצינו בספה"ק בחינות 'יעקב' ו'ישראל'.
דוגמאות: 'קודש' ו'קודש הקדשים',
'צדיק' ולמעלה מזה 'חסיד',
'פרישות' ו'קדושה' [במסילת ישרים],
כנגד ספר 'שמות' – וספר 'ויקרא'.
תפילין של יד, ותפילין של ראש,
נעשה ונשמע,
שמור וזכור.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ד' דצמבר 06, 2017 2:37 pm

יהודי טבעי כתב:עמך ישראל אינן יכולין לא ברוב טובה ולא ברוב פורענות

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ד' דצמבר 06, 2017 3:09 pm

שבע כתב:
יהודי טבעי כתב:עמך ישראל אינן יכולין לא ברוב טובה ולא ברוב פורענות

טוב שהפנמת את זה

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ד' דצמבר 06, 2017 4:10 pm

תתד - תתה.
במדבר רבה: אברהם נתברך בכוכבים ("הבט נא השמימה וספור הכוכבים"), יצחק נתברך בחול ("כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך וגו' וכחול אשר על שפת הים"), ויעקב נתברך בעפר הארץ ("והיה זרעך כעפר הארץ").

ברכתו של אברהם באתה בימי משה ("ה' א-להיכם הרבה אתכם והנכם היום ככוכבי השמים לרוב"), ברכתו של יעקב שנתברך כעפר הארץ באתה בימי בלעם ("מי מנה עפר יעקב"), וברכתו של יצחק שנתברך בחול באתה בימי הושע ("והיה מספר בני ישראל כחול הים אשר לא ימד ולא יספר").

תתו.
שם: צדיק כתמר יפרח - מה תמרה זו אינה עושה פחות משלשת אנבונין, כך אין ישראל חסרים מג' צדיקים בעולם כאברהם יצחק ויעקב, חנניה מישאל ועזריה.

תתז.
שם: אברהם בנה מזבח, יצחק בנה מזבח, יעקב בנה מזבח.

תתח.
שם: במלך שלמה - במלך שהשלים מעשיו לאוהביו, השלים אש לאברהם, חרב ליצחק, מלאכים ליעקב.

תתט.
שם: פר אחד בן בקר, איל אחד, כבש אחד בן שנתו לעולה - הרי כאן שלשה מיני עולה, כנגד שמים וארץ וים, כנגדן נתברכו שלשה אבות אברהם יצחק ויעקב: והרביתי את זרעך ככוכבי השמים, ושמתי את זרעך כעפר הארץ, וכחול אשר על שפת הים.

תתי.
שם: ה' צדיק יבחן - אין הקב"ה מעלה את האדם לשררה עד שבוחן ובודק אותו תחלה, וכיון שהוא עומד בנסיונו הוא מעלה אותו לשררה. וכן את מוצא באברהם אבינו נסהו הקב"ה עשר נסיונות ועמד בהן ואח"כ ברכו ("וה' ברך את אברהם בכל"), וכן יצחק נסהו בימי אבימלך ועמד בנסיונו ואח"כ ברכו ("ויזרע יצחק בארץ ההיא ויברכהו ה' "), וכן יעקב אבינו נסהו בכל אותן הצרות בעשו ברחל בדינה ביוסף, והאיך יצא מבית אביו: כי במקלי עברתי את הירדן, ובירכו ("וירא א-להים אל יעקב עוד בבואו מפדן ארם ויברך אותו").

תתיא.
ראש, דברך, אמת.

תתיב.
אמת ר"ת אש, מים, תפארת - צפנת פענח (אלאשקר) מס' תרומות.

תתיג.
מגדל עוז שם ה' (אמונה), בו ירוץ צדיק (יצחק), ונשגב ("ונשגב ה' לבדו" "ויוותר יעקב לבדו").

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ד' דצמבר 06, 2017 4:27 pm

תתיד.
דב"ר (לענין עוג): אל תירא אותו כי בידך נתתי אותו - אמר הקב"ה כבר פסקתי דינו מימות אברהם, כבר פסקתי את דינו מימות יצחק, כבר פסקתי את דינו מימות יעקב (עיין שם).

תתטו.
שם: והשלישית יוותר בה (זכריה יג, ח) - אלו ישראל שנקראו שלישין, שהם משולשין כהנים לוים וישראלים, שהן מג' אבות אברהם יצחק ויעקב, שהן מקלסין להקב"ה בג' קדושות קדוש קדוש.

תתטז.
שם: אבות העולם - לא היה אחד מתחיל אלא ממקום שפסק חבירו, כיצד אברהם בירך את יצחק ("ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק"), עמד יצחק לברך את יעקב אמר: ממקום שפסק אבא משם אני מתחיל, אבא הפסיק בויתן אף אני מתחיל בויתן ("ויתן לך א-להים"), ובמה חתם יצחק בקרייה ("ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו"). עמד יעקב לברך את השבטים אמר: איני פותח אלא בקרייה ("ויקרא יעקב אל בניו"), ובמה חתם בזאת ("וזאת אשר דבר להם אביהן"). עמד משה (= כנגד מלכות) לברך את ישראל אמר: איני פותח אלא בזאת ("וזאת הברכה").

תתיז.
שהש"ר ז, יד: הדא היא דברייתא משתבעין ואמרין: במאן דאקים עלמא על תלתא עמודים.
אית דאמרי: אברהם יצחק ויעקב אינון. ואית דאמרין: אלו הן חנניה מישאל ועזריה.

תתיח.
תהלים טז: תודיעני אורח חיים, שבע שמחות את פניך, נעימות בימינך נצח.

תתיט.
שם מב: יומם יצוה ה' חסדו, ובלילה שירה עמי, תפלה לא-ל חיי.

תתכ.
יום, לילה, יום אחד הוא יוודע לה' לא יום ולא לילה (זכריה יד, ז).

תתכא.
איכ"ר: צהלי קולך בת גלים - בת גולים, ברתיהון דגלוואי, בתו של אברהם ("ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה"), בתו של יצחק ("וילך יצחק אל אבימלך מלך פלשתים גררה"), בתו של יעקב ("וילך פדנה ארם").

תתכב.
שם: פתח אברהם לפני הקב"ה ואמר: רבש"ע למאה שנה נתת לי בן וכשעמד על דעתו והיה בחור בן ל"ז שנים אמרת לי העלהו עולה לפני ונעשיתי עליו כאכזרי ולא ריחמתי עליו אלא אני בעצמי כפתתי אותו, ולא תזכור לי זאת ולא תרחם על בני.
פתח יצחק ואמר: רבש"ע כשאמר לי אבא: א-להים יראה לו השה לעולה בני - לא עכבתי על דבריך ונעקדתי ברצון לבי על גבי המזבח ופשטתי את צוארי תחת הסכין, ולא תזכור לי זאת ולא תרחם על בני.
פתח יעקב ואמר: רבש"ע לא עשרים שנה עמדתי בבית לבן וכשיצאתי מביתו פגע בי עשו הרשע ובקש להרוג את בני ומסרתי עצמי למיתה עליהם ועכשיו נמסרו ביד אויביהם כצאן לטבחה לאחר שגדלתם כאפרוחים של תרנגולים וסבלתי עליהם צער גידול בנים כי רוב ימי הייתי בצער גדול בעבורם, ועתה לא תזכור לי זאת לרחם על בני.

תתכג.
כי לאדם שטוב לפניו - זה אברהם אבינו - נתן חכמה ודעת ושמחה... לתת לטוב לפני הא-להים - זה אברהם ("ואברהם זקן בא בימים וגו') - - זה יצחק ("ויזרע יצחק בארץ ההיא") - - זה יעקב ("כי ראיתי את כל אשר לבן עושה לך").

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: אשכול על שלשה העולם עומד - אברהם יצחק ויעקב

הודעהעל ידי שבע » ד' דצמבר 06, 2017 5:35 pm

תתכד.
מלאך יי' שעמד לשטן (במדבר כב, לב) - אית דאמרי אברהם, ואית דאמרי יצחק, ואית דאמרי יעקב, ושלשתן אמת, שזה המלאך היה כלול מג', ונרמז במלת ירט הדרך לנגדי - בא"ת ב"ש מגן שהוא מורה על ג' מלאכים שהם מג' אבות: מיכאל גבריאל נוריאל - מגלה עמוקות פ' בלק.

תתכה.
כנגדן: בלעם ושני נעריו - שם.

תתכו.
שמות לב, כח (במעשה העגל): ויפול מן העם ביום ההוא כשלשת אלפי איש - שם.

תתכז.
שם יד, ז: ושלישים על כולו - שם.

תתכח.
משלי ל, כא-כג: תחת שלוש רגזה ארץ - שם בארוכה.

תתכט.
איש ר"ת אמצע ימין שמאל - שם (וראה לעיל מו. תשצח.).

תתל.
פינחס היה כלול מג' אבות, כי שמו בגימטריא יצחק ("ויעמוד פנחס ויפלל - קאים בדינא"), וב' נשמות של נדב ואביהוא באו לו אז, ונדב מצד ימין ואביהוא מצד שמאל, והן הן אברהם ויעקב - שם פ' פינחס.

תתלא - תתלב.
ויקח רמח בידו - שמתחלה היה עומד פינחס [= גימטריא] ר"ח ולקח עמו יצחק, אח"כ חטף מ' של חמה דטאס על משירתייהו דישראל (בסוד "מעל בני ישראל") הרי רמ"ח סוד אברהם, ואח"כ חטף ו' של מות (כדאיתא ברעיא מהימנא) הרי נטל כוחו של יעקב (שהוא בכל מקום ו' כידוע) הרי רומ"ח.
ואז כשהיה לו כל הג' גוונים של קש"ת שהוא סוד א-לי אדום לבן ירוק, וידקור את שניהם - שהם סמא"ל ובת זוגו - הרי השלים ה"ו מן השם, הרי השלים שמו אליהו - שם.

תתלג.
אני ידעתיך במדבר בארץ תלאבות (הושע יג) - תל שבנו אבות העולם, שגרמו אבות העולם שבחרו להם גליות ולא גיהנם, כי מר-גליות טובה תלויה בצווארו של אברהם אבינו, ואח"כ יצחק בא מבאר שבע, גם יעקב ואחר עד עתה - שם פ' מסעי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 228 אורחים