מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ו' יולי 25, 2014 9:22 am

איש רגיל כתב:
סכינא חריפא כתב:כמובן שיש לחלק בין דור ראשון שהעיזו פניהם לחלוק על מסורת ישראל, לדורות שאחריהם שהולכים - אולי אפילו בצדק דוגמת במקומו של ר' יוסי הגלילי היו אוכלים בשר עוף בחלב- אחרי רבותיהם.

וגם תלמידיהם של צדוק ובייתוס עשו כך בצדק?

לא זכיתי להבין את הדמיון. תלמידי צדוק וביתוס עוברים על כל תרי"ג המצוות לפי פירושם האמיתי, ואילו מי שאינו מאמין בחכמת הקבלה איננו עושה שום איסור איסור בעצם. שהרי גם הרמב"ם לא ידעה ולא הכירה. כל חטאו הוא משום שחולק על הסכמת כלל ישראל. וא"כ י"ל דכל שמוטעה הוא ע"י רבותיו אין בזה חטא. זאת ועוד די"ל שכעת כבר אין הסכמת כלל ישראל על צדקתה של חכמת הקבלה [תלוי לפי גדלותם של רבני הדרדעים].

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יולי 25, 2014 9:46 am

איש רגיל כתב:
סכינא חריפא כתב:כמובן שיש לחלק בין דור ראשון שהעיזו פניהם לחלוק על מסורת ישראל, לדורות שאחריהם שהולכים - אולי אפילו בצדק דוגמת במקומו של ר' יוסי הגלילי היו אוכלים בשר עוף בחלב- אחרי רבותיהם.

וגם תלמידיהם של צדוק ובייתוס עשו כך בצדק?

לא בצדק, אבל יש לחלק, וכן כתב הרמב"ם (על הקראים).

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי איש רגיל » א' יולי 27, 2014 12:26 am

סכינא חריפא כתב:
איש רגיל כתב:
סכינא חריפא כתב:כמובן שיש לחלק בין דור ראשון שהעיזו פניהם לחלוק על מסורת ישראל, לדורות שאחריהם שהולכים - אולי אפילו בצדק דוגמת במקומו של ר' יוסי הגלילי היו אוכלים בשר עוף בחלב- אחרי רבותיהם.

וגם תלמידיהם של צדוק ובייתוס עשו כך בצדק?

לא זכיתי להבין את הדמיון. תלמידי צדוק וביתוס עוברים על כל תרי"ג המצוות לפי פירושם האמיתי, ואילו מי שאינו מאמין בחכמת הקבלה איננו עושה שום איסור איסור בעצם. שהרי גם הרמב"ם לא ידעה ולא הכירה. כל חטאו הוא משום שחולק על הסכמת כלל ישראל. וא"כ י"ל דכל שמוטעה הוא ע"י רבותיו אין בזה חטא. זאת ועוד די"ל שכעת כבר אין הסכמת כלל ישראל על צדקתה של חכמת הקבלה [תלוי לפי גדלותם של רבני הדרדעים].

איזה איוסר עברו רבניהם?
אם אתה מבין שיש איסור לא לקבל את הזוהר, אין שום הבנה לכל מה שכתבת, במיוחד לא למשפט האחרון.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי סכינא חריפא » א' יולי 27, 2014 1:53 pm

איש רגיל כתב:איזה איוסר עברו רבניהם?
אם אתה מבין שיש איסור לא לקבל את הזוהר, אין שום הבנה לכל מה שכתבת, במיוחד לא למשפט האחרון.

רבניהם עברו על האיסור למאן במסורת ולגלג על קבלת עמ"י. אבל אם במהלך השנים נוצר מצב שבו ישנם גדולי תורה שאינם מקבלים ע"ע את הזוהר [וגם מחוגי הד"ל], צריך לבחון את המצב כעת לגופו אם יש כאן עדה שנוהגת כדין במסורתה או לא. ושיקול הדעת מסור כמובן רק לגדולי הדור.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 27, 2014 6:59 pm

שליטא כתב:א-רציתי לדעת האם מישהו יודע היכן כתוב שהדרדעים אינם מצטרפים למנין וכיוצ"ב? (או שכן?)
ב-מה הסיבה לכך?
ג-מה ההבדל בין מה שהדרדעים מתכוונים לבין מה שאותם אלה מתכוונים כשאומרים "אין לנו עסק בנסתרות"??
ד-האם מי שלא מקבל הסבר מסויים של ספר הזוהר זה אומר שהוא דרדעי כמו מי שלא מקבל אפילו דבר אחד קטן בתורה כו' שהוא נחשב לאפיקורס
ה-האם מי שלא מאמין בכתבי האריזל נחשב גם כן לאפיקורס?? (באופן שהגרא או גדול אחר לא חולק עליו...)

תודה לכל מי שעונה אפילו מסברא אבל אשמח מאד לקבל על כך מקורות, כי אין לי בזה כל כך פרופורציות ואשמח לכל מי שיחדד את הדברים כדבעי.

ג היינו שאיננו מבינים בדברים אילו לא שאיננו מאמינים
ד אם ההסבר נכון כמובן שכן
ה לא מותר לחלוק על האריז"ל אבל כמובן חייב להביא ראיות נכונות כמו כל אחרון

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי איש רגיל » א' יולי 27, 2014 11:22 pm

צר לי, אך לא הבנתי.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי המעיין » ב' יולי 28, 2014 2:04 am

מה לא הבנת.
על ג השיב תשובה ברורה שאין כוונת האומרים כן (אין לנו עסק בנסתרות) שאינם מאמינים בנסתרות אלא שכיוון שאינם בקיאים ומבינים בזה לא משתמשים בזה לפסק וכדומה.

על ד כוונתו לומר שאם זה הפירוש היחיד בזהר אם כן חולק על הזהר. אם זה לא ברור שזה הפירוש יכול לחלוק.
(יתכן שלא זו היתה כוונת השואל וצ"ע...)

ומה לא מובן ב ה . נהר שלום כתב שמותר לחלוק על האריז"ל רק צריך להביא ראייה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' יולי 28, 2014 6:09 pm

יש''כ

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' יולי 28, 2014 8:47 pm

סכינא חריפא כתב:
איש רגיל כתב:איזה איוסר עברו רבניהם?
אם אתה מבין שיש איסור לא לקבל את הזוהר, אין שום הבנה לכל מה שכתבת, במיוחד לא למשפט האחרון.

רבניהם עברו על האיסור למאן במסורת ולגלג על קבלת עמ"י. אבל אם במהלך השנים נוצר מצב שבו ישנם גדולי תורה שאינם מקבלים ע"ע את הזוהר [וגם מחוגי הד"ל], צריך לבחון את המצב כעת לגופו אם יש כאן עדה שנוהגת כדין במסורתה או לא. ושיקול הדעת מסור כמובן רק לגדולי הדור.

צר לי, אך לא הבנתי.

אתמול בטעות ציטטתי הודעה אחרת והטרחתי לשוא את הרב המעיין.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי גביר » ה' נובמבר 26, 2020 2:53 pm

מעניין לציין שבספר [שהגיע לכאן היום] - רבי שלום שבזי: עיונים בקובץ חדש בכתב ידו : בצירוף פרקי מבוא על דמותו ותקופתו ועדויות על העלייה לקברו / אהרן גימאני. רמת גן, בר אילן, תש"פ. עמ' 154 מובא מכתב של הרב יוסף קאפח שבו הוא מסתייג מהעלאת עצמותיו של רבי שלם שבזי לאה"ק בין השאר מפני שלדבריו ' הקבלה והזוהר מתנגדים להעלאת עצמות לא"י וכיוון ששבזי היה מקובל גדול אין לעשות דבר שלא היה מסכים לו'.
ו

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי גביר » ד' יולי 28, 2021 10:26 am

הגיע לכאן חלק שלישי של קובץ מאמריו של ר' יוסף יובל טובי 'יהדות תימן', חלק זה עוסק ב'קבלה ומשיחיות', ומטבע הדברים יש בו כמה וכמה מאמרים העוסקים בדרדעים ובפלומוס בינם לבין העקשים. בין השאר ישנו שם מאמר העוסק בשאלת מחברו של הספר 'אמונת ה' [ אוסיף שלפני שנים סיפר לי הרב זכריה תנעמי מרחובות שהרב יוסף צובירי מסר לו שהוא שחיבר את הספר, אפשרות זו מובאת גם במאמר הנ"ל, בהסתייגות].

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי הים הגדול » ד' יולי 28, 2021 1:27 pm

למאן דבעי:
קבצים מצורפים
תנועת 'דור־דעה' מתימן וביקורתו של ר' משה צארום.pdf
ר' יוסף יובל טובי
(114.62 KiB) הורד 242 פעמים
האם יש חיוב להאמין שהזוהר נכתב על ידי רבי שמעון בן יוחאי.pdf
מלך שפירא
(196.73 KiB) הורד 345 פעמים

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' יולי 28, 2021 1:39 pm

שמעתי בשם הגאון ר' פינחס שרייבר זצ"ל, שהדרדעים אינם נחשבים לכופרים שהרי הם מאמינים בי"ג עיקרים.

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי הים הגדול » ד' יולי 28, 2021 1:45 pm

הים הגדול כתב:למאן דבעי:

נשמט:
קבצים מצורפים
'מי חיבר את ספר אמונת ה.pdf
ר' יוסף יובל טובי-מאמר העוסק בשאלת מחברו של הספר 'אמונת ה'
(905.15 KiB) הורד 199 פעמים

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יולי 28, 2021 11:55 pm

עץ הזית כתב:שמעתי בשם הגאון ר' פינחס שרייבר זצ"ל, שהדרדעים אינם נחשבים לכופרים שהרי הם מאמינים בי"ג עיקרים.


ואילו הג"ר משה שפירא זצ"ל אמר שהם נחשבים לכופרים, עד"מ שכ' ברמב"ם: "והמכחיש מגידיה".

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי הים הגדול » ה' יולי 29, 2021 11:07 am

לכאו' היינו דוקא במכחיש פירושי' המעשיים שפירשו או שקבלו מגידי'.
אבל פירוש פנימיותה ואפי' חיצוניותה אם לא יקבלם אינו מהרס יסודי הדת ואין בו הפסד כ"כ.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הדרדעים אע"פ שטועים מצטרפים למנין

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' יולי 29, 2021 2:01 pm

יעקב כהן כתב:הדרדעים מצטרפים למנין ואין דינם כאפיקורסים.
.....


אין ענין לחזור על הדברים בציטוט כאן.
אבל הטעמים שכתבת שם, חוששני שהם בעצמם בגדר אפיקו...
מסורת החכמים מסורת איתנה היא!!
אין לנו חלק שאנו מאמינים בו, אם אינו איתן וחזק!

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: הדרדעים אע"פ שטועים מצטרפים למנין

הודעהעל ידי שמש » ה' יולי 29, 2021 5:22 pm

הטעמים שהובאו שם הם ציטוט מדברי הגר''ע יוסף שפסק כך..

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 29, 2021 11:55 pm

הים הגדול כתב:אינו מהרס יסודי הדת
עינינו הרואות דלא כן...

חרסון
הודעות: 1175
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי חרסון » ו' יולי 30, 2021 4:05 am

הים הגדול כתב:למאן דבעי:


המאמר המצחיק של שפירו כבר הועלה כאן ונדון בכמה אשכולות. וכבר נתן לו מי שנתן לו את הכותרת: כל מה שפרופ' שפירו יודע על קדמות הזוהר...

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי הים הגדול » א' אוגוסט 01, 2021 12:27 pm

לבי במערב כתב:
הים הגדול כתב:אינו מהרס יסודי הדת
עינינו הרואות דלא כן...

מאי קאמר ??

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי הים הגדול » א' אוגוסט 01, 2021 12:36 pm

חרסון כתב:
הים הגדול כתב:למאן דבעי:


המאמר המצחיק של שפירו כבר הועלה כאן ונדון בכמה אשכולות. וכבר נתן לו מי שנתן לו את הכותרת: כל מה שפרופ' שפירו יודע על קדמות הזוהר...

ייש"כ,
מצאתי א"ז באשכול זה גופא למעלה.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוגוסט 01, 2021 10:49 pm

הים הגדול כתב:מאי קאמר?
שעינינו הרואות כי הכחשת פירושי' המקובלים מביא ומביא להרס יסודי הדת.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי yankev » ב' אוגוסט 02, 2021 12:23 am

אומרים שהרב קאפח היה דרדעי, ולמרות זאת דעת החבדסקער רבי הייתה נוחה אליו מאוד ואפילו מעודדת, וזה אומר דרשני, אולי הוא סבר שאין זו כפירה וכחלק מהדעות הנ"ל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 02, 2021 2:25 am

yankev כתב:וזה אומר דרשני
בשביל להוכיח דבר מכך, נצרך מקודם: 1) להוכיח את השקפתו של ר"י קאפח, 2) להוכיח שהשקפה זו היתה ידועה לכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, 3) להוכיח כי לדעת־קדשו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע יש נפקותא בדעותיו של המלביה"ד. ככל הידוע לי, התשובה לשלשת השאלות הנזכרות היא שלילית...

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי yankev » ב' אוגוסט 02, 2021 2:58 am

1) האם סבא שלו לא כתב איזה ספר נגד הזוהר, והאם לא משתקף רוח כזה בכל ספריו? ועיין גם כאן. האם יש הוכחה שכן האמין בזוהר? 2) כמפורסם בפרט אצל חסידי חב"ד, מקובל שהיה בעל רוה"ק וידע היטב מי לפניו ומי משקר לו ומי מסתיר ממנו. בעולם החסידות ידוע שחסיד אמיתי לא מהרהר אחרי הרבי מהסיבה הנ"ל שתקלה לא יוצאת על ידו. 3) בודאי שיש נפקותא אי חשיב תמיכה בכפירה נפק"מ כגון אם לצרף למניין.
מסגנון מכתבי רב קאפח לאדמו"ר מליובאוויטש (נמצאים בסוף רמב"ם עם מורה שיעור בהוצאת חזק) אפשר להתרשם כאילו רב קאפח היה חסיד חב"ד ('כבוד הוד מעלת קדושת שר התורה והחכמה, נזר החסידות אדמו"ר הגאון כמוהר"ר מנחם מענדל שניאורסאן. כבוד קדושת רו"מ אדמו"ר... אנו עתה בשערי החצי השני, ברכת האדמו"ר מלווה אותנו להמשיך ולסיים בעז"ה וברחמיו הרבים'). בכל מכתבים אלו הוא פותח בראש העמוד בכותרת ב"ה, כנגד מנהג תימן כמ"ש בכתבים א עמוד 124 ובכתבים ב עמוד 901, ויכול להיות באמת שבאחרית ימיו נעשה חסיד חב"ד.

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוגוסט 02, 2021 4:41 am

1. בספריו של הר' קאפח משתקף הרבה דברים, ה'מורשת' של זקנו, היא רק חלק מזערי מהם (בפרט בחיבורו על הרמב"ם שלעתים דבריו, במחכ"ת מרפסן איגרי).
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 99#p307852
עם זאת יש לציין שבספר כתביו (ח"ב עמ' 1018) כותב בנייטרליות ובנימת כבוד על הרש"ש (שרעבי).
2. גם אם אכן ידע ברוה"ק - לא פוסקים הלכה על פי רוח הקודש. והגם שבוודאי אין להשוות נקודה זו אצל הר"י קאפח לאחרים, הנה הגע עצמך, אתה יודע איזה רשעים עברו לנגד עיניו הק' של אדמו"ר מליובאוויטש (עיין עליהם, הלא בספרי תולדותיהם וקורותיהם תמצא איזה פשעים ותועבות עשו, ואדמו"ר מליובאוויטש לא אמר להם מילה וחצי מילה. לרוב דרכו היתה שלא כדרכם של 'בעלי רוה"ק' אחרים שהיו מוכיחים את הנגוע אל פניו בחזקת היד, ולכן אין מה ללמוד מזה.
3. נו באמת.
4. כיום, ממה שאני רואה - הדמות והמורשת של הר"י קאפח נעשתה 'אלאסטית' מאוד בזכרונם של תלמידיו השונים. תלמידיו התומכים ברבנות הראשית מדגישים את הפן שהיה דיין וכו', תלמידיו שונאי החרדים מדגישים את הפן שהיה אוהב את המלאכה ושנא את לימוד התורה בשכר, תלמידיו הציונים מדגישים את יחסו החיובי למדינה (שהיה אכן כזה, אך ממש לא תמיד), תלמידיו השאמיים ושאינם-תימנים מדגישים את רב גוניותו ובקיאותו במנהגי העדות (על מנת לסותרן), תלמידיו האקדמאים מדגישים את הפן שהיה נוח לאנשי מדע וקידמה, ותלמידיו הדרדעים מדגישים את בבואתו של סבו שהשתקפה בו במדת מה (ולא חוסכים שבט מקלדתם מלעלוב בו בצורה מחפירה ומזעזעת כאשר נדמה להם שטעה, כדרכם של כת הנ"ל שחרצובות לשונם הותרו בלא כל רסן, כאילו בעבורם התורה והשחץ ירדו כרוכים ח"ו מהר סיני), וכעזה"ד.

זה באמת מזכיר לי אישיות דגולה אחרת בת דורנו, בה כל אחד (מהאב"ד הפרומער ביותר עד הנקלה שביושבי קרנות) מוצא מקום להתגדר בה. ויהי לפלא.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי yankev » ב' אוגוסט 02, 2021 5:25 am

2. לא דומה הראיה לנדון. הוא כתב עליו תארים מכובדים שלא תמצא שכתב על כופרים. יש הבדל בין לראות ולקבל מישהו לחלוקת דולרים לבין לשלוח מכתבים עם תארים מופלגים יחסית שאפילו בקרב חסידי חב"ד מעטים זכו לזה. כמו כן הרבי נועץ עמו לא אחת בנוסחאות רמב"ם "מצורף בזה מהנראה לעניות דעתי בפסקי דין כתב יד הרמב"ם, ואתעניין בחוות דעת כבוד תורתו בזה ות"ח מראש" (עמ' 42).
יש בזה משום נתינת גושפנקא לאיש בלי ספק. וח"ו איני מערער על כך, רק מציין שזו דעה נוספת למה שהוזכר כאן.
"הרבי מקדיש שיחה שלמה למהדורתו - תגליתו של הרב קאפח, על אף שבאותו זמן כבר היו כמה וכמה מהדירים שכבר פירסמו חלקים מכתבי יד הרמב"ם, הרבי ממקד את שיחתו לכיוונו של הרב קאפח" (מתוך ההקדמה לרמב"ם בהוצאה החב"דית 'חזק', עמוד 42)
הלובביצ'ער רבי לא קיבל מהרב קאפח את הכרך על הלכות דעות? עיי"ש בעמודים תקמ"ט ותרכ"ח למשל בענייני כישופים ומזלות. הלובאביצ'ער רבי מזכיר את הכרך הזה בפירוש (הציטוט מובא בהקדמה עמ' 42)
3. באמת.
4. האלאסטיות הזאת לא ייחודית לו, ואפשר למצוא אותה במידה מסוימת אף כלפי הלובביטשער רבי (חוץ מהדוגמה האחרונה כמובן, אם היא נכונה). ואכמ"ל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 02, 2021 6:16 am

בעיקר הדברים כבר פטרני הרב 'תא חזי' מלאותובי (ויישר חילי'), ועל החדשות אני מגיד:
1. הקדמת הרמב"ם מהדו' 'חזק' נכתבה במגמתיות יחסית לשבח את ר"י קאפח, ואכמ"ל.
2. קשה למצוא מקבילות ממשיות (כי, בסופו של דבר, הרי הר"י הי' דמות די־יחודית שמעטים דוגמתה), אך ענין התארים וההתכתבות המכבדת אינו מופרך. דוגמא שאינה דומה לחלוטין, אך בכ"ז: שז"ר...
3. אזי אשיב "באמת" (אך בלי שבועה ח"ו...) כי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע לא ראה - בד"כ - נפקותא בזהות המו"ל ודעותיו, ולא עתה עת האסף.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ב' אוגוסט 02, 2021 6:52 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

yankev
הודעות: 567
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי yankev » ב' אוגוסט 02, 2021 6:44 am

1. קשה לחשוב שמישהו אילץ אותם לעשות את זה... ואכמ"ל.
2. קשה למצוא מקבילות, כי אין. הדוגמא של שז"ר היא דוגמא מצוינת, כי מדובר בדמות חשובה מאוד מבחינה חילונית ולמרות זאת לא זכה לתואר הרב הגאון צנא מלא ספרי נושא ונותן וכו'. אני מכיר מחשובי חסידי חב"ד שקיבלו מכתבים מהרבי והתארים היו צנועים יותר. מה שאני מנסה לומר שאי אפשר לעצב את דמותו של הרבי לפי רצוננו או לפי הרוב או לפי הפופולריות, הייתה לו דעה עצמאית.
3. חסיד חב"ד ודאי לא היה אומר זאת על רבו, הלא כמה מספרי חב"ד מלמדים כיצד הרבי צפה למרחוק בכל פעולותיו, ומבוססים על זה סיפורי מופתים רבים (ע' בזה לדוגמא, ולמפורסמות אין צריך ראיה). ואכמ"ל. מבין שורותיך קצת ניכר שדעתך היא שהרבי טעה בהתייחסות אליו, ואילו הוא היה יודע שהוא דרדעי הוא לא היה מתייחס אליו כפי שהוא התייחס אליו. אם זוהי דעתך אז תוכל להגיד זה מבלי סחור סחור.
נערך לאחרונה על ידי yankev ב ב' אוגוסט 02, 2021 12:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 02, 2021 6:53 am

רק על האחרונה: אינני סבור שהיתה פה טעות כלשהי. והבוחר יבחר.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' אוגוסט 02, 2021 7:03 am

לבי במערב כתב:[size=85]
1. הקדמת הרמב"ם מהדו' 'חזק' נכתבה במגמתיות יחסית לשבח את ר"י קאפח, ואכמ"ל.

כלומר השנאה למהדורת פרנקל על חטאם כי רבה שלא ציינו לספרי האדמו"ר?

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוגוסט 02, 2021 7:35 am

yankev כתב:1. קשה לחשוב שמישהו אילץ אותם לעשות את זה... ואכמ"ל.
...
3. חסיד חב"ד ודאי לא היה אומר זאת על רבו, הלא כמה מספרי חב"ד מלמדים כיצד הרבי צפה למרחוק בכל פעולותיו, ומבוססים על זה סיפורי מופתים רבים. ואכמ"ל. מבין שורותיך קצת ניכר שדעתך היא שהרבי טעה בהתייחסות אליו, ואילו הוא היה יודע שהוא דרדעי הוא לא היה מתייחס אליו כפי שהוא התייחס אליו. אם זוהי דעתך אז תוכל להגיד זה מבלי סחור סחור.

1. לא מישהו, משהו.
3. הבלים. לא כל חסידי חב"ד (וגם לא רוב) ניזונים ומתהלכים רק לאור סיפורי מופתים (שמשמעותם המופרכת היא שהרב המסופר הוא יודע כל לעולם ועד, וחסין מטעויות, ואם לא, אז הוא לא רבי, ע"ע Infallibilitas. הגישה הזו היא תוצאה עקומה של השלכה של גישות שאנו דוחים על אנשים שאנו רוצים לנגח, בתוספת תיבול של טיעונים מעגליים וילדותיים, ולא במקרה עיקר הטיעונים בכגון דא מגיעים מאנשים שלא מכירים את משנת מי שמדברים עליו לעומקה ודוגלים בקרעים ממנה, או מאנשים שמחפשים...).
לרוחב בינתו של האדמו"ר מליובאוויטש היו עוד רבדים, בשיקול דעתו הציבורית וכו', מעבר לסיפורי מופתים נוסח ערבות אוקראינה וגליציה. ייתכן שתואיל להסכים איתה וייתכן שלא. לא הכל הוא עניין לסיפורי רוח הקודש ונביאות.
מכון חכמי ליטא כתב:
לבי במערב כתב:[size=85]
1. הקדמת הרמב"ם מהדו' 'חזק' נכתבה במגמתיות יחסית לשבח את ר"י קאפח, ואכמ"ל.

כלומר השנאה למהדורת פרנקל על חטאם כי רבה שלא ציינו לספרי האדמו"ר?

נו נו. לפחות במהד' הראשונה (ובוודאי בראשיתה) כמדומני שבקושי היו ספרים לציין להם. מה גם שזה די מופרך מעיקרא לציין לספרי חסידות, כל חסידות, על הרמב"ם (מבלי לגרוע כמובן מעומק סברותיו ודיוקיו של כ"ק אדמו"ר זיע"א). אי-הציון, הוא פועל יוצא של גישה מסויימת וד"ל. ותו לא מידי. אין טעם להיכנס לזה. הרי באותה מדה יכלו לתעדף ולשבח הוצאות אחרות של רמב"ם (כגון 'רמב"ם לעם' של מוה"ק, שבה הרבי בעצמו למד, ובכל זאת לא עשו כן. כל כך קשה לקרוא את ההקדמה שם כמקשה אחת?! ולהבין בקלות למה זה נכתב כך??)
נערך לאחרונה על ידי תא חזי ב ב' אוגוסט 02, 2021 7:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 02, 2021 7:42 am

תא חזי כתב:כל כך קשה לקרוא את ההקדמה שם כמקשה אחת?! ולהבין בקלות למה זה נכתב כך??

אכן די קשה לקרוא אותה כמקשה אחת... ומקובלנו מהכותב שי', שביקש לכתוב מבוא ולבסוף כתב מבוך.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 02, 2021 8:21 am

הרב 'תא חזי', ייש"כ. לא יכלתי לנסח זאת טוב יותר...
על סעיף 2 בדלעיל (שלא התייחס אליו כת"ר): התארים לשז"ר אכן מתאימים לו, איש שלא הי' 'תורני' יתר על המדה; אך אם נרצה לערוך מד־תארים כעין שהציע הרב 'yankev' - הרי תאריו עולים כמה פעמים ככה על מה שנכתב לגדולי חסידי חב"ד. והטעם ידוע, ואכמ"ל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 02, 2021 10:10 am

איני מכיר את שיטתו של הרב קאפח, אולם את כתבי הרבי מליובאוויטש אני מכיר, וברור שהרבי לא הוציא את הרב קאפח 'מחוץ למחנה' אלא ראה בו מחבר דגול.

ואין לכך כל קשר עם זה שהרבי קיבל אנשים רשעים או כופרים וכו', כי אצל הרבי היתה הבחנה ברורה בין יחסו האישי לאנשים ולנושאים לבין היבול התורני שיצא מתחת ידו:

ביחסו האישי נקט הרבי כידוע בדרך של אהבה וחיבה גם לתינוקות שנשבו ואפילו למי שאינו בדיוק בגדר זה, והדברים ידועים. אולם בעניני תורה שהתעסק בהם היתה אצל הרבי זהירות רבה שלא לציין או לצטט ספרים בעייתיים, ובוודאי לא לתת להם גושפנקא, ובמדה מסויימת היתה זו אף זהירות שלפעמים נראתה מוגזמת. ויש על כך דוגמאות למכביר ולא עת האסף כאן.

הרעיון כאילו לא הכיר הרבי את שיטתו של הרב קאפח נראה לי תמוה, אם כי אל תהי מפליג לכל דבר.

אבל מה שנכון הוא שהרבי לא פסל חיבורים ומחברים בגלל טעויות 'השקפתיות' שלהם, כל עוד מדובר בטעות נקודתית. לדוגמא, היה לרבי טענה גדולה כנגד הגרמ"מ כשר ז"ל בעניני אתחלתא דגאולה והמסתעף, ובכל זאת התייחס אליו אישית ולחיבוריו בכבוד גדול. לעומת זאת מחברים אחרים נמנע הרבי מלהזכירם, משום שלדעתו היתה שיטתם הכללית מוטעית ולא רק איזה פרט נקודתי.

[ייתכן עוד, וזה בדרך השערה רחוקה מאוד, שגם אם ראה הרבי פגם חמור בשיטתו הכללית של הרב קאפח, אולי לא חשש שיימשכו אחריו, כי שיטתו בלאו הכי אינה כה קורצת ומושכת לרבים... ולכן לא נזהר מלתת לו גושפנקא. ואם שגיתי את"מ והוא רחום יכפר וגו'].

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' אוגוסט 02, 2021 10:32 am

פשוט וברור לכל מי שהכיר ולו במקצת את הליכותיו של הרבי זי"ע שאין להעלות על הדעת שהיה דן אדם לכף חובה אם אין הדבר מפורש יוצא מפיו או מפי כתביו באופן שאין מקום ללימוד זכות. בהנחה שר"י קאפח שמר על עמימות מכוונת בנושא זה (וזה יפרש בכה וזה יפרש בכה), פשיטא שהרבי דן אותו לכף זכות ולא להיפך.

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי הים הגדול » ב' אוגוסט 02, 2021 12:03 pm

לבי במערב כתב:
הים הגדול כתב:מאי קאמר?
שעינינו הרואות כי הכחשת פירושי' המקובלים מביא ומביא להרס יסודי הדת.

א"ז הבנתי , אני שואל איפה "עינינו הרואות" ?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 03, 2021 1:35 am

הרב 'בן ראובן', ייש"כ. היינו דאמרית לעיל.
הרב 'דרומי', מכהנ"ל יוצאת מסקנא אחת - אין להוכיח מאומה מאזכורי ר"י קאפח בכתבי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, לא לכאן ולא לכאן. והן־הן הדברים.

הים הגדול כתב:א"ז הבנתי, אני שואל איפה "עינינו הרואות"?
ג"א הבנתי כי מר איננו רואה זאת. צר לי, אך אין בידי להשיג משקפיים שבהן יבחין בכך...
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ג' אוגוסט 03, 2021 5:18 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: חקירה בענין הדרדעים וספר הזוהר..

הודעהעל ידי פלוריש » ג' אוגוסט 03, 2021 2:03 am

תא חזי כתב:4. כיום, ממה שאני רואה - הדמות והמורשת של הר"י קאפח נעשתה 'אלאסטית' מאוד בזכרונם של תלמידיו השונים. תלמידיו התומכים ברבנות הראשית מדגישים את הפן שהיה דיין וכו', תלמידיו שונאי החרדים מדגישים את הפן שהיה אוהב את המלאכה ושנא את לימוד התורה בשכר, תלמידיו הציונים מדגישים את יחסו החיובי למדינה (שהיה אכן כזה, אך ממש לא תמיד), תלמידיו השאמיים ושאינם-תימנים מדגישים את רב גוניותו ובקיאותו במנהגי העדות (על מנת לסותרן), תלמידיו האקדמאים מדגישים את הפן שהיה נוח לאנשי מדע וקידמה, ותלמידיו הדרדעים מדגישים את בבואתו של סבו שהשתקפה בו במדת מה (ולא חוסכים שבט מקלדתם מלעלוב בו בצורה מחפירה ומזעזעת כאשר נדמה להם שטעה, כדרכם של כת הנ"ל שחרצובות לשונם הותרו בלא כל רסן, כאילו בעבורם התורה והשחץ ירדו כרוכים ח"ו מהר סיני), וכעזה"ד.

ההנחלה העיקרית של מורשת הרב קאפח נעשית היום ע"י משפחתו, ע"י הרב רצון ערוסי וע"י מי שקשור לדרכו ולמפעליו, ונדמה שאין שם אלסטיות אלא הצגה הן של הדיינות והן של תורה עם מלאכה, הן של רבגוניותו ובקיאותו במנהגיו (לצד נחרצות בדעתו) וכו'.
ואת הדרדעיות אינם מזכירים כלל (חלקם אף אומרים במפורש אחרת). בדבריך על מי שפוער חרצובות מקלדתו בוודאי כוונתם לאד"ה, אולם כבר הרב רצון ערוסי והרב אליקים צדוק והרב יוסף שבח ועוד הרחיקוהו מעליהם בסלידה. כך שאין הוא מלמד על הכלל אלא יוצא ממנו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 156 אורחים