עמוד 1 מתוך 1

המאור שבה מחזירה למוטב! עיון בדברי הגר"י יוסף

פורסם: ו' דצמבר 15, 2017 2:17 pm
על ידי זקני דרום
מתי נאמר בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין
פעם שמעתי מהגרי"ג אדלשטיין שליט"א שמדובר בלימוד העיון
וכעת הגר"י בעלונו בית מרן מביא מהחיד"א שזה באגדות חז"ל
ומסתברא שיש חילוק בין ב' מאמרי חז"ל אלו

Re: תורה תבלין - הסגולית והטבעית

פורסם: א' דצמבר 17, 2017 3:46 pm
על ידי בתבונה
משנה ברורה סימן א
[כו] וצריך האדם לקבוע לו עת ללמוד ספרי מוסר בכל יום ויום אם מעט ואם הרבה כי הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו. ותבלין היצה"ר הוא תוכחת מאמרי חז"ל:

שער הציון סימן א ס"ק כו
(כו) ברכי יוסף וחיי אדם בהלכות יום הכפורים, עיין שם שכתב שהוא יותר חיוב מלימוד משניות:

ובאגרת המוסר לרבי ישראל סלנטר מבאר שיש שתי בחינות הסגולית- כל לימוד תורה והטבעית - המוסר וההלכות הנוגעים לקיום המצווה
ע"ש שמאריך ולהלן חלק מהאמור שם
הִנֵּה בְּתַבְלִין הַתּוֹרָה לַיֵּצֶר הָרָע, יֵשׁ עוֹד בְּחִינָה רוּחָנִית (שֶׁהַשֵֹּכֶל וְחוּשֵׁי הָאָדָם נִלְאוּ לְהַכִּיר סִבָּתָהּ). הוּא מַאֲמַר חֲכָמֵינוּ זַ"ל (סוטה כא), תּוֹרָה בְּעִידְנָא דְּעָסִיק בָּהּ מַצְלָא כוּ'. וְאֵין חִלּוּק בְּאֵיזֶה דְּבַר תּוֹרָה שֶׁיִּהְיֶה עִסְקוֹ, תַּצִּילֶנּוּ מֵחֵטְא. אִם יַעֲסֹק בְּעִנְיַן שׁוֹר שֶׁנָּגַח אֶת הַפָּרָה וְכַיּוֹצֵא, תַּצִּילֶנּוּ גַּם מִלָּשׁוֹן הָרָע וְכַיּוֹצֵא, הֲגַם כִּי אֵינָם שַׁיָּכִים זֶה לָזֶה, רַק רוּחָנִיּוּת הַתּוֹרָה תִּשְׁמְרֶנּוּ:
וְהִנֵּה אִם נַשְׁקִיף בְּעַיִן חוֹדֶרֶת, נִרְאֶה כִּי תַּחְבּוּלוֹתֵינוּ לְמֶרְכַּז רְפוּאַת הַיֵּצֶר הָרָע הֵמָּה רַק בַּבְּחִינָה הַגַּשְׁמִית, הוּא הִתְבּוֹנְנוּת הַיִּרְאָה וְלִמּוּד הַהֲלָכוֹת כַּנַ"ל. כִּי הָרְפוּאָה הַשְּׁנִיָּה, הִיא בְּחִינָה הָרוּחָנִית, בָּאָה מִמֵּילָא. וְעַל כֵּן תִּקָּרֵא רְפוּאָה מִקְרִית. כִּי מִצְוַת לִמּוּד הַתּוֹרָה הִיא מִצְוַת עֲשֵֹה בִּפְנֵי עַצְמָהּ, תְּלוּיָה בְּגִדְרָהּ הַמְבֹאָר בְּהִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה, אֵיךְ לְהִתְנַהֵג בָּהּ נֶגֶד עִנְיְנֵי הָעוֹלָם. אֵין נַפְקָא מִינָהּ בְּהַנְהָגָתָהּ אֵיךְ יִצְרוֹ שֶׁל אָדָם מִתְגַּבֵּר עָלָיו, אִם מְעַט וְאִם הַרְבֵּה. וְהָאָדָם צָרִיךְ לִלְמֹד תָּמִיד לְקַיֵּם מִצְוַת תַּלְמוּד תּוֹרָה כָּרָאוּי, גַּם אִם אֵין יִצְרוֹ מִתְגַּבֵּר עָלָיו. וְאֵין בְּיָדוֹ לִלְמֹד יוֹתֵר מֵחִיּוּבוֹ. וּכְשֶׁיְּקַיֵּם מִצְוַת תַּלְמוּד תּוֹרָה כָּרָאוּי, מִמֵּילָא נִמְשָׁךְ רְפוּאָתָהּ הָרוּחָנִית לְיִצְרוֹ, עַל אֵיזֶה אֹפֶן שֶׁהוּא:

אגב לגבי הסיפור הנ"ל היה מן הראוי שינהג בכבוד למי שגדול ממנו בחכמה ובמניין, מלבד שהפרטים אינם נכונים ואכמ"ל