מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשר-יצר או ברכת ציצית, מה קודם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

אשר-יצר או ברכת ציצית, מה קודם?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' דצמבר 29, 2017 4:08 pm

חכ"א רצה לומר שתלי בספיקא דתדיר ומקודש. מה דעתכם?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשר-יצר או ברכת ציצית, מה קודם?

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 04, 2018 2:41 am

האריכו בזה עד אין חקר
עי' בספר 'ברכת איתן - ברכת אשר יצר'.

אדיר במרום
הודעות: 275
הצטרף: ד' מאי 12, 2021 1:26 pm

Re: אשר-יצר או ברכת ציצית, מה קודם?

הודעהעל ידי אדיר במרום » ב' דצמבר 05, 2022 11:53 am

יש בזה עוד מראי מקומות?

HaimL
הודעות: 801
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: אשר-יצר או ברכת ציצית, מה קודם?

הודעהעל ידי HaimL » ג' דצמבר 06, 2022 8:08 am

שומע ומשמיע כתב:חכ"א רצה לומר שתלי בספיקא דתדיר ומקודש. מה דעתכם?


אם כוונתך לניעור בבוקר, אז אולי אפשר לומר בזה סברא אחרת להקדים א"י לציצית, דעשיית צרכיו אינו מעשה ממש, רק הסרת המניעה (וראה בשו"ע של הגאון בעל התניא ז"ל במהדורא קמא, סוף סימן ג', בעניין כוח הדוחה וכוח המחזיק, בלאו דבל תשקצו).
וכנראה בטבע, אצל קטנים או, להבדיל, זקן וחולה, דאינם יכולים להעמיד עצמם. והברכה היא רק על מה שלא נמנע ממנו מחמת חולי וכדומה ח"ו. ונמצא, שנתחייב בברכת א"י כבר מזמן השינה, דהרגילות הוא שבזמן השינה מתהווה הצורך, ורק כשיקום ויעשה אז מברך שלא נמנע ממנו, אבל תחילת חיובו הוא עוד מהשינה. משא"כ בציצית, דאין חיובו אלא משיכיר בין תכלת ללבן, וגם מחוסר מעשה, דצריך לברך עליו עובר לעשייתן, ואם כבר לבוש בו צריך למשמש בציצית ולברך, וא"כ, אין חיובו אלא מעכשיו, ויברך א"י קודם, דכבר נתחייב בו מקמי הציצית. כך נ"ל הסברא.

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: אשר-יצר או ברכת ציצית, מה קודם?

הודעהעל ידי ברי היזיקא » א' דצמבר 11, 2022 12:01 pm

בעבר פורסם מאמר של איש הפלא רבי אברהם גנחובסקי זצוק"ל בענין זה.

בקבוץ מוריה

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אשר-יצר או ברכת ציצית, מה קודם?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' דצמבר 11, 2022 12:11 pm

HaimL כתב:וראה בשו"ע של הגאון בעל התניא ז"ל במהדורא קמא, סוף סימן ג'

צ"ל מהדורא בתרא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 216 אורחים