קו ירוק כתב:הרי נקטי' שחצות זה גזירה. א"כ גם בקירוב לחצות סגי, כמו 'כחצות'.
ומצאנו בדוד המלך שרוח חצות לילה פייטה על כינורו, ואולי גם במקדש הרגישו רוח חצות.
דרומי כתב:קדשי קדשים נאכלים ליום ולילה עד חצות.
האם יש מקור שבו נאמר במפורש כיצד ידעו בבית המקדש מתי חצות הלילה? באיזה מורה שעות השתמשו?
קו ירוק כתב:על שאר זמנים יתכן שאין נצרך כ"כ מורה שעות, כי כהנים זריזים והכירו בנטיית השמש כמה השעה ביום,
ואף בכמות האור היה אפשר להבחין! שהרי מצאנו גבי אכילת וביעור חמץ שגזרו רבנן שיטעו ולכן אסרו משעה רביעית מחמת יום המעונן, אבל בלחמי תודה שבאיצטבאות שבהר הבית לא חששו, כי במקדש זריזים הם.
וכמובן לא חיכו לרגע האחרון בכל מקום.
הפשטן כתב:דרומי כתב:קדשי קדשים נאכלים ליום ולילה עד חצות.
האם יש מקור שבו נאמר במפורש כיצד ידעו בבית המקדש מתי חצות הלילה? באיזה מורה שעות השתמשו?
למה כבוד תורתו שואל רק על חצות, ולא על שאר עניינים דגבייהו בעינן זמן קבוע? כגון לגבי ק"ש במקדש עד שלוש שעות מתחילת היום, ולגבי העלאת הנרות בין הערביים, ולגבי הקרבת תמיד של בין הערביים, באיזה מורה שעות השתמשו? וכל כיוצא באלו הזמנים הקבועים בהלכה.
מתון כתב:פשוט שיכולים לשער את אלו עפ"י הילוך החמה, שכן בחצות הוא בראש כל אדם באמצע הרקיע, ולפי זה שיערו בערך.
מתון כתב:אך בלילה אין שום אופן לשער השעות.
מתון כתב:לאו דוקא לגבי מקדש יש לשאול אלא גם בכל ירושלים לענין הפסח
ביקורת תהיה כתב:מתון כתב:לאו דוקא לגבי מקדש יש לשאול אלא גם בכל ירושלים לענין הפסח
התמיהה אכן מתחזקת לגבי אכילת הפסח, שלדעת ראב"ע זמנה הוא מן התורה עד חצות: הכיצד קובעת התורה זמן שהוא ידוע לאצטגנינים בלבד?
ועוד יש לתמוה: מדוע לא חשו חכמים לסייג את הזמן בשביל להרחיק את האדם מן העבירה? והלוא דברים ק"ו: אם חמץ בערב פסח, שאין איסור אכילתו אלא איסור לאו, וזמנו הוא זמן הידוע לכל (חצות היום), חשו חכמים לטעות הבריות; פסח לאחר חצות, שאיסור אכילתו הוא איסור כרת, ואין זמנו ידוע לכל, לא כל שכן?!
עזריאל ברגר כתב:בתוך עמי אנכי יושב, וראיתי איך אנשים אוכלים ("בחבורה") אפיקומן ברגע האחרון ואחריו, ואכן צ"ע מדוע לדעת ראב"ע לא גזרו להקדים אכילת הפסח.
מתון כתב:עזריאל ברגר כתב:בתוך עמי אנכי יושב, וראיתי איך אנשים אוכלים ("בחבורה") אפיקומן ברגע האחרון ואחריו, ואכן צ"ע מדוע לדעת ראב"ע לא גזרו להקדים אכילת הפסח.
על שאלה זו כבר עמדו גדולי האחרונים. ויש שיישבו כנ"ל, דכיון שק"פ נאכל בחבורה, ובני חבורה זריזין הם לכן לא חששו שיאכלם לאחר חצות.
מתון כתב:עזריאל ברגר כתב:בתוך עמי אנכי יושב, וראיתי איך אנשים אוכלים ("בחבורה") אפיקומן ברגע האחרון ואחריו, ואכן צ"ע מדוע לדעת ראב"ע לא גזרו להקדים אכילת הפסח.
על שאלה זו כבר עמדו גדולי האחרונים. ויש שיישבו כנ"ל, דכיון שק"פ נאכל בחבורה, ובני חבורה זריזין הם לכן לא חששו שיאכלם לאחר חצות.
ויש שיישבו דכיון שאינו נאכל ביום זביחתו רק בליל ט"ו, לא גזרו להקדים ולהקטין זמן אכילתו, משא"כ ק"ק ותודה שנאכלים גם ביום הגבילו את זמן אכילתם עד חצות הלילה.
העירוני, שאין הדבר ברור כלל, שלדעת ראב"ע יש חיוב כרת להאוכל מבשר הפסח אחר חצות, אלא הרי הוא כאוכלו קודם הלילה.ביקורת תהיה כתב:יש לתמוה: מדוע לא חשו חכמים לסייג את הזמן בשביל להרחיק את האדם מן העבירה? והלוא דברים ק"ו: אם חמץ בערב פסח, שאין איסור אכילתו אלא איסור לאו, וזמנו הוא זמן הידוע לכל (חצות היום), חשו חכמים לטעות הבריות; פסח לאחר חצות, שאיסור אכילתו הוא איסור כרת, ואין זמנו ידוע לכל, לא כל שכן?!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים