מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לחשים שבגמרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי דניאל » ד' מרץ 28, 2018 12:09 pm

מפני מה אין בלחשים וסגולות שבגמרא משום כישוף (לא דרכי האמורי)? בזכרוני שיש על זה דברים מפורשים. אודה למ"מ וגם לסברות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 28, 2018 12:12 pm

כוונתך לר"ן סוף במה אשה?

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי דניאל » ד' מרץ 28, 2018 1:35 pm

הר"ן בסוף במ"א מדבר על דרכי האמורי. אני שואל על כישוף.

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 28, 2018 2:09 pm

קשור לסוגיית שואלים/אין שואלין בשרי שמן ובשרי בוהן, ולדברי הרא"ש בזה ולהערת הרדב"ז בזה

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי דניאל » ד' מרץ 28, 2018 2:10 pm

כוונת מר לנידון אם שאלה בשדים מקרי כישוף? למה זה קשור?

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 28, 2018 2:14 pm

דניאל כתב:כוונת מר לנידון אם שאלה בשדים מקרי כישוף? למה זה קשור?


כי יש בדברי הרדב"ז דיון על הגדרת כישוף

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי דניאל » ד' מרץ 28, 2018 6:50 pm

טוב, השאלה למה קוראים 'קשור'.
אני לא מצאתי ברדב"ז שם תשובה לשאלתי אם כת"ר הצליח להפיק משם מענה אל נא ימנע טוב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 28, 2018 7:57 pm

ע"ע רשב"א א, תיג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 28, 2018 8:02 pm

דניאל כתב:טוב, השאלה למה קוראים 'קשור'.
אני לא מצאתי ברדב"ז שם תשובה לשאלתי אם כת"ר הצליח להפיק משם מענה אל נא ימנע טוב.


התכוונתי לקשור באופן כללי. סליחה אם גרמתי טרחה לכתר"ה

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 29, 2018 12:42 am

דניאל כתב:מפני מה אין בלחשים וסגולות שבגמרא משום כישוף (לא דרכי האמורי)? בזכרוני שיש על זה דברים מפורשים. אודה למ"מ וגם לסברות.

כישוף נעשה ע"י שדים או כוחות טומאה אחרים ואילו הלחשים בגמ' כנראה נעשים ע"י כוחות הקדושה אך לכה"פ ודאי לא ע"י כוחות טומאה ודו"ק וד"ל וק"ל. (אא"כ כבודו שואל כשיטת הרמב"ם שאז אולי ק"ק).

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי דניאל » ה' מרץ 29, 2018 12:52 am

יאיר כתב:ואילו הלחשים בגמ' כנראה נעשים ע"י כוחות הקדושה אך לכה"פ ודאי לא ע"י כוחות טומאה ודו"ק וד"ל וק"ל.
אתה נוגע בבעיה שמפריעה לי.
הלחשים בגמרא אינם שמות הקודש אלא צ"ל לפי דבריך שחז"ל ידעו שלחש מסויים זה פועל בכוחות "הטובים" ולחשים אחרים עובדים דרך הס"א? משהו כאן דחוק לי. לשיטתך אם אני מוצא עכשיו איזה כישוף עתיק יומין זה רק ספק איסור כי אולי הוא עובד דרך הקדושה ולא דרך הטומאה?
קשה לי להתווכח על משהו שאני לא מבין בו כלום אבל משהו לא נשמע לי כ"כ נכון.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 29, 2018 1:28 am

זה שכישוף נעשה ע"י טומאה זה א"א להתווכח,
זה שחז"ל לא כתבו לחשים שנעשים ע"י טומאה זה גם א"א להתווכח

מה נשאר?
(נשאר רק להבין מהם בדיוק לחשים אלו)

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי דניאל » ה' מרץ 29, 2018 4:14 pm

יאיר כתב:זה שכישוף נעשה ע"י טומאה זה א"א להתווכח,
זה שחז"ל לא כתבו לחשים שנעשים ע"י טומאה זה גם א"א להתווכח

מה נשאר?
(נשאר רק להבין מהם בדיוק לחשים אלו)
נשאר לעכל את הרעיון הקשה לעיכול שיש כשפים טובים המותרים ויש כשפים רעים האסורים ואין חילוק ביניהם אלא שזה ידוע ליודעים שעושה פעולתו ע"י כוחות הטוב וזה עושה פעולתו ע"י כוחות השחור.
אני חוזר על השאלה שלי. מגיע לפנינו איזה מכשף גוי ומלמד כישוף שלפי טענתו הוא בכוחות הטהרה, יכול להיות שהכישוף הזה מותר?
והרבנים המורים לקוסמים לגלות קסם אחד כדי להראות לילדים שהם עושים בזריזות ידים, יכלו גם להורות להם שיגידו שהקסמים שלהם הם לא בכוחות הטומאה ולכן אין בהם בעיה?

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי החושב » ה' מרץ 29, 2018 4:36 pm

בפשטות היה נראה שאדם שאומר מילים מסוימות ללא שום כוונה והכנה וכמעשה קוף בעלמא, לא מסתבר כלל שיצליח להפעיל כח כזה או אחר. וממילא אין זה כישוף.
מהרשב"א בתשובה שציינו לעיל (תי"ג או תי"ד) לפי מה שזכור לי משמע שאין כלל צד כזה לחשוש לכל מעשה מוזר שאולי זה כישוף. כישוף זה כנראה משהו כזה, שמי שעושה את זה יודע בדיוק שזה כישוף. אבל כל שאר הדברים, לחשים, ומעשים משונים - זה סוגיא של דרכי אמורי.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: לחשים שבגמרא

הודעהעל ידי דניאל » ה' מרץ 29, 2018 6:16 pm

החושב כתב:בפשטות היה נראה שאדם שאומר מילים מסוימות ללא שום כוונה והכנה וכמעשה קוף בעלמא, לא מסתבר כלל שיצליח להפעיל כח כזה או אחר. וממילא אין זה כישוף.
רטין אמגושא ולא ידע מאי קאמר (סוטה כב.)
הרשב"א בתשובה לא יצא לי ברור כ"כ, וגם ממנו עצמו נראה שלא נחה דעתו בנושא הזה. אך אין הזמ"ג כעת לפרט.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים