מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

במות בזמן שלמה המלך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' אפריל 08, 2018 11:23 am

האם בזמן שלמה המלך, לאחר בניין בית המקדש היו מקריבים לבמות?

מחד גיסא לא מוזכר שהקריבו בבמות, אלא רק קודם בנין הבית, מצד שני לא מוזכר שהחריבו את הבמות, ובאסא שהיה נינו של שלמה כתוב "והבמות לא סרו", משמע שהם היו כבר קודם.

למעשה, אפשר לשאול את השאלה גם על רחבעם ועל אביה, שמלכו ביהודה בין שלמה לאסא.

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 1:07 pm

ראה מ"א ג, ב שמשמע שרק עד בנין הבית זיבחו בבמות ולא לאחר מכן. וראה מ"ב יח, כב וישעי' לו, ז שמייחס הסרת הבמות לחזקיהו דוקא.

והסברא נותנת שכאשר היו מלכים רשעים כו' היו שהעדיפו שלא לבוא לירושלים וכו' והעדיפו להקריב בבמות לשם שמים, וכנראה משום כך אין הכתוב מזכיר דבר זה כאיסור כה חמור אלא בסגנון סלחני (דה"ב לג, יז). וראה גם מ"א כב, מג-מד. ועוד.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב א' אפריל 08, 2018 1:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 08, 2018 1:11 pm

זכור לי שראיתי, כמדומני ב"מאורות הדף היומי", שהיה אסור להחריב את הבמות (שנבנו בהיתר) מצד "לא תעשון כן לה' אלוקיכם", ואינני זוכר את כל ה"מהלך" של הענין.

בן מיכאל
הודעות: 2263
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' אפריל 08, 2018 3:16 pm

עזריאל ברגר כתב:זכור לי שראיתי, כמדומני ב"מאורות הדף היומי", שהיה אסור להחריב את הבמות (שנבנו בהיתר) מצד "לא תעשון כן לה' אלוקיכם", ואינני זוכר את כל ה"מהלך" של הענין.

אכן, מעניין שבמזבחות ערד ועוד שנמצאו מתקופת חזקיהו ויאשיהו (למלך וורדה), נמצאו המזבחות מכוסים ולא הרוסים.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' אפריל 08, 2018 4:35 pm

אם כך אז מסתבר שהיו במות, אז אם כך קשה למה הנביא לא מזכיר את זה, לפחות בתקופת המלך שלמה, כשם שהוא מזכיר באסא, שהבמות לא סרו.

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 4:38 pm

בפשטות כי הכתוב מזכיר לגבי שלמה דברים שנחשבים ל'עוון' גדול יותר ("אז יבנה שלמה במה"... - הובא ברש"י עה"ת עה"פ אז ישיר משה בשירת הים) ואכמ"ל

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' אפריל 08, 2018 4:41 pm

דרומי כתב:בפשטות כי הכתוב מזכיר לגבי שלמה דברים שנחשבים ל'עוון' גדול יותר ("אז יבנה שלמה במה"...) ואכמ"ל


החטא הזה היה מאוחר יותר, השארת הבמות היתה תכף לאחר בניין הבית.

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 4:44 pm

האם לא טבעי הוא שלוקח זמן עד שאנשים מפנימים את איסור הבמות?

מרוח המקראות עולה כי הפעם הראשונה שכל עם ישראל הפנים שהקב"ה השרה את שכינתו בירושלים בלבד וזאת מנוחתי עדי עד ולא בשום מקום אחר - היתה רק בימי חזקיהו המלך בעת הנס עם סנחריב וחילו

ברור שאם עם ישראל היה מחובר לבית המקדש כמו שהיה בזמן הבית השני, לא היה לירבעם שום סיכוי לפלג את הממלכה ולהרחיק את מרבית עם ישראל ממקום המקדש, אלא שבאופן טבעי כל תהליך לוקח זמן וכשבנה שלמה את בית המקדש לקח זמן עד שהפנימו את גדולת המקום ואת העובדה שהוא ואין בלתו

[מה גם שהיו על שלמה טענות מיד ביום בנין בית המקדש (שישן עד מאוחר וכו'), ומסתבר שמיד היו 'קנאים' שלא ראו את כל הענין בעין יפה]

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' אפריל 08, 2018 4:53 pm

אתה אומר טוב, אבל אני עדיין לא רואה סיבה לא לציין בכתוב את חוסר ההסתגלות הזה, בפרט שאצל מלכים אחרים הוזכר.

אגב, מעניין לעניין באותו עניין, למה שלמה ראה לנכון לשים 10 מנורות ו10 שולחנות, רק ליופי? למה דווקא 10? למה אין בזה בל תוסיף? לא מצאתי מישהו שדיבר על זה אשמח למראה מקום.

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 4:59 pm

זה לא כ"כ באותו ענין... אבל בדרך הרמז יש בבעה"ט (כמדומני) עה"פ בפ' בהעלותך "כן עשה את המנורה" ש"כן" הוא בגי' 70 וזה רומז ל-70 הנרות שהיו ב-10 המנורות שעשה שלמה

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' אפריל 08, 2018 5:05 pm

דרומי כתב:זה לא כ"כ באותו ענין... אבל בדרך הרמז יש בבעה"ט (כמדומני) עה"פ בפ' בהעלותך "כן עשה את המנורה" ש"כן" הוא בגי' 70 וזה רומז ל-70 הנרות שהיו ב-10 המנורות שעשה שלמה

אכן מופיע בבעל הטורים, אך אני מחפש מקור קצת פחות סתום, שיסביר יותר.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי איש-אחד » א' אפריל 08, 2018 6:51 pm

מדברי רבשקה ליושבי ירושלים משמע שהסרת הבמות בידי חזקיהו היה חידוש גדול בעיני העם, ורבשקה השתמש בזה כדי להוריד את רוחם.
וְכִי תֹאמְרוּן אֵלַי אֶל ה' אֱלֹהֵינוּ בָּטָחְנוּ הֲלוֹא הוּא אֲשֶׁר הֵסִיר חִזְקִיָּהוּ אֶת בָּמֹתָיו וְאֶת מִזְבְּחֹתָיו וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה וְלִירוּשָׁלִַם לִפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ הַזֶּה תִּשְׁתַּחֲווּ בִּירוּשָׁלִָם" (מלכים ב' יח, כב)

מתון
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי מתון » ב' אפריל 09, 2018 8:07 am

עינא דשפיר חזי כתב:האם בזמן שלמה המלך, לאחר בניין בית המקדש היו מקריבים לבמות?

מחד גיסא לא מוזכר שהקריבו בבמות, אלא רק קודם בנין הבית, מצד שני לא מוזכר שהחריבו את הבמות, ובאסא שהיה נינו של שלמה כתוב "והבמות לא סרו", משמע שהם היו כבר קודם.

למעשה, אפשר לשאול את השאלה גם על רחבעם ועל אביה, שמלכו ביהודה בין שלמה לאסא.


השאלה היא על המציאות, או על הדין?

על הדין לכאורה לא! שהרי הוא מפורש במשנה (זבחים יד ז): באו לירושלים (היינו כשבנה שלמה המקדש), נאסרו הבמות, ולא היה להם עוד היתר, והיא היתה "נחלה".

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' אפריל 09, 2018 8:54 am

רַק הָעָם מְזַבְּחִים בַּבָּמוֹת כִּי לֹא נִבְנָה בַיִת לְשֵׁם ה' עַד הַיָּמִים הָהֵם: וַיֶּאֱהַב שְׁלֹמֹה אֶת ה' לָלֶכֶת בְּחֻקּוֹת דָּוִד אָבִיו רַק בַּבָּמוֹת הוּא מְזַבֵּחַ וּמַקְטִיר" (מלכים א' ג, ב-ג)

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 09, 2018 10:52 am

איש-אחד כתב:
רַק הָעָם מְזַבְּחִים בַּבָּמוֹת כִּי לֹא נִבְנָה בַיִת לְשֵׁם ה' עַד הַיָּמִים הָהֵם: וַיֶּאֱהַב שְׁלֹמֹה אֶת ה' לָלֶכֶת בְּחֻקּוֹת דָּוִד אָבִיו רַק בַּבָּמוֹת הוּא מְזַבֵּחַ וּמַקְטִיר" (מלכים א' ג, ב-ג)

זה לפני בנין המקדש.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: במות בזמן שלמה המלך

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' אפריל 09, 2018 11:25 am

עזריאל ברגר כתב:
איש-אחד כתב:
רַק הָעָם מְזַבְּחִים בַּבָּמוֹת כִּי לֹא נִבְנָה בַיִת לְשֵׁם ה' עַד הַיָּמִים הָהֵם: וַיֶּאֱהַב שְׁלֹמֹה אֶת ה' לָלֶכֶת בְּחֻקּוֹת דָּוִד אָבִיו רַק בַּבָּמוֹת הוּא מְזַבֵּחַ וּמַקְטִיר" (מלכים א' ג, ב-ג)

זה לפני בנין המקדש.

ברור - "כי לא נבנה וכו'".
אך משמע לכאורה בפסוק ש"רק בבמות הוא מזבח ומקטיר" הוא טענה כלפי שלמה ויל"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים