מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' אפריל 23, 2021 3:32 pm

שמעתי להקשות ע"ד הגר"א, מדברי הגמ' :
יומא ג, ב
איכא דאמרי אמר רבינא דנין עבודה תחלה מעבודה תחילה לאפוקי הני דלאו תחלה נינהו מאי תחלה אילימא תחלה בכהן גדול היינו קמייתא אלא עבודה תחלה במקום מעבודה תחלה במקום

ופירש רש"י :
רש"י מסכת יומא דף ג ע"ב
תחלה במקום - יום הכיפורים יש לו עבודה לפני לפנים, שביום הכיפורים הראשון היתה תחלה במקום שקודם לכן לא נכנס אדם שם לעבודה, ויום שמיני למלואים היתה עבודה תחלה במזבח החיצון, ואם בשביל ששימש משה כל שבעת ימי המלואים - אין קרויה עבודה אצל עבודת כהנים, שהוא בלבוש בגדי כהונה ושל משה בחלוק לבן, שלא הוכשר אלא לשעה.


וצ"ע איך יפרש הגר"א דברי הגמ'.
הרי בחייא אדם מבואר שאהרן נכנס מיד אחר הציווי בניסן, כמ"כ בסוף הפרשה "וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְיָ אֶת מֹשֶׁה".

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אפריל 27, 2021 11:47 pm

העירוני שמדברי הגר"א ב'מאורות הגר"א' (כלים א, ט, נדפס על הגליון במשניות זכר חנוך) מבואר כדעת רש"י דאף אהרן אסור להכנס בכל השנה. וצ"ע.

מאורות.png
מאורות.png (32.88 KiB) נצפה 639 פעמים

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי שמר » א' יולי 23, 2023 2:23 pm

באותו ענין.
האם קודם למיתת בני אהרון היה יכול אהרון להכנס בכל עת ואף ללא הסדר הזה לפני ולפנים, ולא הוזהר מזה אלא לאחר מיתת בניו?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' יולי 23, 2023 5:42 pm

שמר כתב:באותו ענין.
האם קודם למיתת בני אהרון היה יכול אהרון להכנס בכל עת ואף ללא הסדר הזה לפני ולפנים, ולא הוזהר מזה אלא לאחר מיתת בניו?

בעבר העליתי השערה שלה כמה וכמה ראיות שלפי חלק מהדעות קודם מעשה נדב ואביהו היתה המצוה להקטיר קטורת כל יום לפני ולפנים, וזה השתנה בעקבות מעשה נדב ואביהו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 23, 2023 11:37 pm

זיל קרי בי רב - בחומש שמות נאמרו כו"כ פסוקים שמובן מהם בבירור שלא כדבריך.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 24, 2023 11:46 am

יש אכן כמה משמעויות לא כך, אבל יש כמה טענות חזקות מאד, ובעיקר שני טענות: א'. בהקטרת הקטורת נאמר (שמות ל לו) וְנָתַתָּ֨ה מִמֶּ֜נָּה לִפְנֵ֤י הָעֵדֻת֙ בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד אֲשֶׁ֛ר אִוָּעֵ֥ד לְךָ֖ שָׁ֑מָּה , שזהו הק"ק. ב'. פרשת מזבח הזהב נאמר שלא במקומו אחרי כל המשכן ואחרי הסיכום של פרשת המשכן.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 24, 2023 12:06 pm

ראה הכל באריכות.
קבצים מצורפים
מזבח הזהב.docx
(25.45 KiB) הורד 37 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 24, 2023 8:50 pm

בן מיכאל כתב:ראה הכל באריכות.

ה"קושיות" לא נראות בעיני קשות, והתירוץ נראה לי דחוק מדי.

ובאופן כללי: כל מי שבא לחדש ולומר שכל קדמונינו טעו - חשוד בעיני מאוד ואכמ"ל.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כניסת כה"ג לקה"ק בכל עת עם הקרבנות האמורים באחרי-מות?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' יולי 25, 2023 12:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
בן מיכאל כתב:ראה הכל באריכות.

ה"קושיות" לא נראות בעיני קשות, והתירוץ נראה לי דחוק מדי.

ובאופן כללי: כל מי שבא לחדש ולומר שכל קדמונינו טעו - חשוד בעיני מאוד ואכמ"ל.

בעיני הם קשות מאד, ועכ"פ אינני חושב שכולם טעו, אלא שהרבה למדו כך וכפי שהראיתי במאמר, אף שאינו מוכרח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 260 אורחים