מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12636
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 07, 2018 6:30 pm

דין הוא, שאין המצורע נטמא עד שהכהן אומר "טמא", וכן בנגעי בתים ונגעי בגדים.
יש לי כאן שאלה.
כהן שראה נגע ואע"פ שראוי לטמאותו מ"מ לא אמר 'טמא', האם עבר איסור או ביטל מצוה?
ובכלל, מה הפשט שזה תלוי באמירתו,
אם הוא אומר באמת יש כאן נגע שהיה ראוי לטמאותו אבל אני לא רוצה לומר את זה, הבית נשאר טהור?

התעוררתי לזה מחמת מה שראיתי בדברי המהריל"ד זי"ע, שהכהן יכול לטמאות בתנאי אם ירדו גשמים וכיו"ב. מצורף.
מהריל''ד - מצורע.PDF
(283.31 KiB) הורד 200 פעמים


דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי דרומי » ה' יוני 07, 2018 6:35 pm

חידוש נפלא!

לגבי ימים מסויימים כתוב שדוחים את הטומאה, כמו חוה"מ ושבעת ימי המשתה. משמע מזה לכאורה שבימים אחרים אין להתעכב. וכמדומה שהיה פעם אשכול ע"ז בפורום 'מקרא ותרגום', חפשנו שם

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי יושב סתר » ו' יוני 08, 2018 12:20 am

באמת שמזה זמן רב לא הובן לי מש"כ "וביום" שיש ימים שאינך רואה כגון חתן שנותנים לו ז' ימי המשתה, מה הביאור בזה, כמה זמן אסור להתעכב שנצרך לזה לימוד? 5 דקות? שעה? יום?
בכל המצוות מצינו דין של זריזין, אולי גם "אין מעבירין" אם זה לפניו, אבל בוודאי אינו דאוריתא ומפני מה כאן צריך לימוד.
וכן מהלימוד מבואר שלצורך אחר לא הותר, גם זה צ"ב.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' יוני 08, 2018 12:39 am

עושה חדשות כתב:כהן שראה נגע ואע"פ שראוי לטמאותו מ"מ לא אמר 'טמא', האם עבר איסור או ביטל מצוה?

על כוונת התורה ברור שעבר.

סגי נהור
הודעות: 5655
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יוני 08, 2018 3:33 am

יושב סתר כתב:באמת שמזה זמן רב לא הובן לי מש"כ "וביום" שיש ימים שאינך רואה כגון חתן שנותנים לו ז' ימי המשתה, מה הביאור בזה, כמה זמן אסור להתעכב שנצרך לזה לימוד? 5 דקות? שעה? יום?
בכל המצוות מצינו דין של זריזין, אולי גם "אין מעבירין" אם זה לפניו, אבל בוודאי אינו דאוריתא ומפני מה כאן צריך לימוד.

ודאי שיש דין דאורייתא של שהויי מצוה לא משהינן, ויש לזה ראיות ברורות (כגון שמצוה בשעתה דוחה את השבת, ראה לדוגמא מנחות עב, א). השאלה אימתי אומרים כן ואימתי הזריזות היא רק למצוה מן המובחר היא נושא בפ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12636
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 08, 2018 9:46 am

הרב דרומי והרב יושב סתר, אכן עסקתם בזה מכבר -
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... it#p359429

בלש' הפסוק עצמו משמע שהכהן מצווה לפנות את הבית "בטרם יבוא לראות", ורק אחרי הפינוי אזי הכהן בא לראות.
עמדו בזה המפרשים?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי קראקובער » ו' יוני 08, 2018 10:58 am

עושה חדשות כתב:ובכלל, מה הפשט שזה תלוי באמירתו,
אם הוא אומר באמת יש כאן נגע שהיה ראוי לטמאותו אבל אני לא רוצה לומר את זה, הבית נשאר טהור?

התעוררתי לזה מחמת מה שראיתי בדברי המהריל"ד זי"ע, שהכהן יכול לטמאות בתנאי אם ירדו גשמים וכיו"ב. מצורף.
מהריל''ד - מצורע.PDF


יש חידוש של היעב"ץ שכל זה שצריך כהן זה רק אם יש ספק אבל בוודאי נגע ל"צ. (ודווקא בנגעי אדם אבל בנגעי בתים תמיד צריך כהן)

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי דרומי » ו' יוני 08, 2018 12:09 pm

אגב הדיון, כמדומה שלא מצינו התייחסות בחז"ל לסוגיית התשלום לכהן הצריך לבוא לראות את הנגע או לטהרו וכו'.

כלומר, לגבי ראיית מומי הבכור יש סוגיא שלימה מתי מותר לקחת ע"ז כסף ומתי לא. כך גם לגבי קידוש מי חטאת והזאת מי חטאת מדברים הרבה מה מותר לעשות בתשלום ומה מוכרחים לעשות בחינם.

לעומת זאת לגבי ראיית הנגע על ידי הכהן לא ראיתי שמדברים האם מותר לכהן לבקש כסף על כך שהוא בא לראות את הבית וכדומה. ואולי משום שזה לא דבר מצוי.

עושה חדשות
הודעות: 12636
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 08, 2019 12:38 am

לפי חידוש המהריל"ד הנ"ל, האם י"ל שהכהן יכול לטמאות "לאחר שלושים"?

עושה חדשות
הודעות: 12636
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הטומאה והטהרה בידי כהן - נגעים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 08, 2023 12:49 am

בגליון אהלי טהרות 158 כתבו בשם הגרד"ל שליט"א:
יש לדון בכהן שאמר למצורע, תטמא לאחר זמן. האם אמירת הכהן היא הוראה בעלמא. ואי אפשר שיקצוב בה זמן. או דלמא דהוא המטמא ועל כן יכול להחיל שתחול הטומאה לאחר זמן. ולכאו' נראה שאי אפשר לטמא לאחר זמן. שהרי אמרו שנותנים לו את ימי הרגל ולחתן את ימי המשתה. ולכאו' שיטמאהו לאחר הרגל. ועוד ראי' כעין זה, דהנה שנינו כמה הלכות בנזיר מצורע, וצרעתו דוחה את קיום נזירותו. וצריך לומר שהחובה על המצורע להשאל לכהן דוחה את מצות הנזיר ולכך אינו עובר בבל תאחר. אבל אם הכהן יכול לטמא לאחר זמן, הי' לו לטמאותו לאחר ימי נזרו. מיהו יתכן שגם אם בכח הכהן לטמא לאחר זמן, מ"מ כשם שיש חובה להשאל לכהן ולהורות את הטמא והטהור כך יש חובה לטמאותו מיד.
ויש לעי' כנ"ל אם יכול לטמא על תנאי. ואם היא הוראה בעלמא לא שייך בה תנאי. אבל אולי יש לדון בזה, עפ"י מש"כ החזו"א (אהע"ז סי' נ"ו סק"ח) לדון גבי חליצה שאפשר לבית דין לעשות תנאי בישיבתם שאם לא יתקיים התנאי לא ישבו בתורת בית
דין. ואולי יש גם בהוראת נגע דבר כזה. שיכול הכהן לומר טמא לא בתורת הוראה אלא בתורת לימוד ואמירה בעלמא, וא"כ
יוכל להתנות כן. [וילה"ק על דברי החזו"א מהגמ' ביבמות (מ"ו א') שחששו שיטבול העבד בתורת גירות ויצא לחירות ורמו ליה
ארויסא כו'. למה לא עשו תנאי בדין בי"ד שלהם].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים