הודעהעל ידי נוצר תאנה » ה' יולי 12, 2018 11:07 am
תודה רבה לעונים למ"מ ולסברות.
היוצא מכל זה שרש"י בדף כ' ע"ב ד"ה וכי, משיב על שאלתי, וז"ל "וטרפה ליכא למימר שזה דרך הכשרה דאם לא שהה והניחה לאחר שעשה בה מעשה אין כאן טרפות וכן בכל השוחטין משנקב הוושט יש כאן מעשה טרפה וכי גמר שחיטתו מיתכשרא אם לא שהה שיעור שהייה", והסברא כנראה כמו שהוזכר כאן שבמעשה השחיטה אין הבהמה נטרפת.
הבית הלוי דן שדוקא אם שחט במקום שחיטה שייך סברא זו, הא אם התחיל לחתוך שלא במקום שחיטה נטרפה הבהמה אף בכה"ג, ולכאו' חילוק זה חזי' גם בדף מג ע"ב שאם התחיל לשחוט בתורבץ הוושט, למ"ד שהוא מקום שחיטה אין הבהמה נטרפת, ולמ"ד שאינה מקום שחיטה נטרפת.
ר' אלחנן מחדש שאף שהבהמה כשרה מ"מ משעה שניקב עד ששחט רוב סימנין שם טריפה עליה.
ומה שהוזכר שנקב בוושט נבילה, עי' ש"ך שם [יו"ד לג] שמסיק דהיינו דוקא דמיקרי נפסלה בשחיטה, הא קודם שחיטה טריפה הוי ולא נבילה. וכמו שהוזכר כאן בשם הרשב"א.