שבענו מטובך כתב:ההוא גברא כתב:בכל התנ"ך ובספר שמואל בפרט עבדי מלכים אינם עבדים אלא בני חורין שמשרתים מלכים ומקורבים להם.
נראה שהוא היה הממונה על נכסי שאול המלך, ולכן היה עשיר בעל עבדים וכשכלו בית שאול החזיק בנכסים לעצמו.
אבל ראה דברים מפורשים ביבמות סב ע"א ובפירש"י שם, שציבא היה עבד כנעני כפשוטו. וכן הוא בירושלמי יבמות פ"ב ה"ו.
תודה על המראה מקום.
וראו דברי ערוך לנר ביבמות שם שדן בזה
"ועשרים עבדים: ק"ל עבדים לעבד מנא ליה? הא מה שקנה עבד קנה רבו, וא"כ עבדי בית שאול היו כמו הוא עצמו ולא עבדיו. ואין לומר שהקנה לו אחר על מנת שאין לרבו רשות בו, הא מסקינן בקידושין (כג:) דאפילו בכה"ג קנה האדון. ובשלמא על הפסוק לא קשה די״ל דציבא ישראל גמור הי׳ ומשרת בבית שאול, ואף דקרי לי' עבד שאול גם דואג האדומי נקרא כן אף שראש סנהדרין הי׳. אבל לפי הש״ס דהכא דס״ל עבד כנעני הי׳ קשה? ... ועוד ק"ל אם איתא דציבא עבד כנעני א*כ דוד שנתן לציבא חצי השדה אשר למפיבשת מאי אהני הא אין קנין לעבד בלא רבו ואפילו אם האדון בעצמו נתן לו ג*כ לא קנה ... וא"ל דדלמא דוד שחררו דכמו שיש למלך רשות ליתן נכסי אחד מעבדיו לאחר כמו כן יש לו רשות לשחרר עבדו ודוד שחרר לציבא קודם שנתן לו השדה מכ״מ קשה איך עבר דוד על עשה דהמשחרר עבדו עובר בעשה? ואפשר דעשה דלעולם בהם
תעבודו לא שייך אלא באדון שעובד בו אבל באחר לא אלא דבאחר לא שייך שחרור כיון דהעבד לאו ברשותו הוא אבל מלך שיש לו רשות גם על נכסי אחר יכול לשחרר. ועדיין צ״ע."
מה שכתב שהפסוק עצמו היה אפשר להבין ... צ"ע למה רצה דוד שמשרתם של בית שאול ימשיך לשרת מפיבשת, למה יתחייב ציבא לעבוד אצל זרע מעבידו לשעבר?