עמוד 1 מתוך 1

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' מאי 08, 2018 11:25 pm
על ידי עושה חדשות
כשהכוונה לעיכובא, כמו פסוק ראשון של שמע או ברכה ראשונה של שמו"ע,
האם צריך לומר את המילה עצמה מתוך הכוונה הנכונה, דהיינו כוונה בשעת האמירה ממש,
או שאפשר לומר את המילה בסתם, ואז להתבונן במשמעותה,
ואולי אפילו לומר כמה מילים יחד ואז לעצור ולהתבונן במשמעותם.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' מאי 08, 2018 11:43 pm
על ידי סגי נהור
כשאדם מדבר עם חברו, אין הוא מכוון כוונות בעת הדיבור או אחר הדיבור, אלא הדיבור נובע מתוך כוונתו ומחשבתו ואינו אלא ביטוי והוצאה לחוץ של מה שנמצא במחשבתו.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' מאי 09, 2018 12:46 am
על ידי יאיר
עושה חדשות כתב:כשהכוונה לעיכובא, כמו פסוק ראשון של שמע או ברכה ראשונה של שמו"ע,
האם צריך לומר את המילה עצמה מתוך הכוונה הנכונה, דהיינו כוונה בשעת האמירה ממש,
או שאפשר לומר את המילה בסתם, ואז להתבונן במשמעותה,
ואולי אפילו לומר כמה מילים יחד ואז לעצור ולהתבונן במשמעותם.

יש בזה מחלוקת (איני זוכר את שמות החולקים אבל הדיעה הראשונה מובאת ב'סידור המפורש')
יש מי שאומר שצריך שכוונת המילה תחול על המילה ולכן יש לכוון קודם אמירתה
ויש מי שסובר לכוון לאחר אמירתה
ולפי מה שכתוב לכוון בק"ש ולהאריך בד' כדי שיכוון וימליך הקב"ה על ד' רוחות העולם, משמע (לפחות שם) שיש לכוון בזמן אמירת המילים.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' מאי 09, 2018 9:35 pm
על ידי יבנה
בפסקי תשובות צח א, הביא כמה הסוברים לכוון קודם.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' מאי 14, 2018 9:29 am
על ידי סעדיה
יאיר כתב:
עושה חדשות כתב:כשהכוונה לעיכובא, כמו פסוק ראשון של שמע או ברכה ראשונה של שמו"ע,
האם צריך לומר את המילה עצמה מתוך הכוונה הנכונה, דהיינו כוונה בשעת האמירה ממש,
או שאפשר לומר את המילה בסתם, ואז להתבונן במשמעותה,
ואולי אפילו לומר כמה מילים יחד ואז לעצור ולהתבונן במשמעותם.

יש בזה מחלוקת (איני זוכר את שמות החולקים אבל הדיעה הראשונה מובאת ב'סידור המפורש')
יש מי שאומר שצריך שכוונת המילה תחול על המילה ולכן יש לכוון קודם אמירתה
ויש מי שסובר לכוון לאחר אמירתה
ולפי מה שכתוב לכוון בק"ש ולהאריך בד' כדי שיכוון וימליך הקב"ה על ד' רוחות העולם, משמע (לפחות שם) שיש לכוון בזמן אמירת המילים.

בשו"ע הרב (סי' ס"א ס"ז) מבואר שאדרבה מכוונים להמליך גם אחרי האמירה.
ופשוט שיש לחלק בין ק"ש לתפילה.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' יולי 11, 2018 12:44 am
על ידי עושה חדשות
בשם הגרח''ק.png
בשם הגרח''ק.png (32.65 KiB) נצפה 8191 פעמים

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' יולי 11, 2018 1:12 am
על ידי סעדיה
וכ"כ הגרח"ק בתשובותיו בסו"ס אשי ישראל אות קכ"א

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ה' יולי 12, 2018 6:18 pm
על ידי עושה חדשות
שו"ר -
תשובות והנהגות ח"ד סי' כח כתב:ברכת אבות בכוונה
בספר "לשכנו תדרשו" הביא בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א חידוש דין להלכה, בשם החזו"א זצ"ל, שאם אמר ברכת אבות ולא כיוון בשעה שהוציא התיבות מפיו דהלכה היא שאין יכול לחזור, דיש לו עצה בזה, לחשוב עתה את כל נוסח "ברכת אבות" בלב ובדיעבד יוצאין בהרהר בלבו, ואף אם כבר גמר כל הברכה כל זמן שעדיין לא התחיל באתה גבור יכול עדיין לכוין בברכת אבות ויצא בזה ידי חובתו, וכן הדין בכוונת פסוק ראשון של ק"ש כל זמן שלא התחיל ברוך שם ע"ש.
וצריך לי עיון מהבאה"ל (ר"ס ק"א) דכתב לדקדק מהרשב"א דאסור לחשוב בדברים אחרים בין תיבה לתיבה אפילו יאמר אחר כך התיבות בכוונה, ומסתפק אפילו בדיעבד אי מהני ע"ש, וכ"ש כשגמר הברכה, אף שעדיין לא התחיל אתה גיבור שלא יועיל.
ונראה דיסוד חידושו של מרן זללה"ה אינו דהכוונה דהשתא מצטרפת עם האמירה דמעיקרא אלא דהכוונה דהשתא מועיל כאילו אמר השתא, דהרהור כדיבור דמי, ומיירי שיאמר אח"כ בהרהור את הברכה כולה, [ולא רק בהתיבות שלא כיון בהם], ומועיל בדיעבד דהרהור כדיבור דמי. וכן שמעתי עדות נאמנה כשהיה חסר אחד למנין ומצאו אחד שכבר התפלל, ציוה שיחזור בהרהור על הברכה ומועיל, וגם כאן כוונתו דבסוף אבות יהרהר את כל הברכה ויועיל וא"ש. (ובמק"א העליתי למעשה שבכל ספק ברכה דהלכה שאינו מברך היינו דוקא בדיבור בפה, אבל עכ"פ ידקדק להרהר ויצא אז מדין הרהור כדיבור דמי. וחידוש פלא כתב בשו"ת "אבני נזר" א"ח תמ"ט שאפילו בשומע יש דין ברכה לבטלה דשומע כעונה דמי ע"ש, ולא נראה כן בפוסקים, שוב ראיתי שאיהו גופא בסוף דבריו מצדד שאינו כן).
ולדברי החזו"א זצ"ל מצינו תקנה לדידן שאין מכוונים בתפלה, ומצוי שכבר במגן אבות עולה במחשבתו מחשבה זרה, אזי יש לו תקנה בסוף מגן אברהם לחזור בהרהור, וראוי לעורר על כך הואיל והבאה"ל הנ"ל פסל מחשבה זרה באמצע ברכה ראשונה אף בדיעבד, ובזה נמצא תקנה קצת. וכמה וכמה פעמים שהתפללתי אצל מרן הגאון מבריסק זצ"ל מצוי מאד אצלו שאמר מלך עוזר ומושיע ומגן והפסיק זמן לשקוע במחשבתו ואז גמר ברוך אתה ה' מגן אברהם, ואולי הטעם שבתוך הברכה כשמכוון למפרע מתקן כהנ"ל, אבל לא ידענו מחשבותיו, ואין לנו ללמוד מזה כלום.
אבל לדידי צ"ע מהבאה"ל שם בשם המ"א לצדד שלא מועיל תפילה בכוונת הלב לבד אם לא הוציא בשפתיו, ולפ"ז לא יועיל מה שחוזר אח"כ ומכוין בתיבות הברכה, וע"כ ראוי לכתחילה ליזהר מאד שלא להגיע לידי כך, ולכוין בברכת אבות כדבעי, ונראה דכדאי אפילו למהר קצת שלא ייכשל בהרהורים באמצע, והיכא דאינו מהרהר בדברים אחרים עדיף שעכ"פ יוצא בדיעבד, אף שאינו אומר כמצותה.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ה' יולי 12, 2018 7:26 pm
על ידי עושה חדשות
הסיפור על החזו"א מוכר? (ההצעה לצרף למנין 'מהרהר' שכבר התפלל).

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ה' יולי 12, 2018 8:00 pm
על ידי אוהב עמו
יש לי ספק בדברי החזו"א עד היכן זה מועיל.
דהיינו אדם שנזכר בברך עלינו שלא כיוון באבות יכול להתחיל ולכוון רטרואקטיבית את כל הברכות מאבות עד מקום שעומד בו?

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ה' יולי 12, 2018 9:49 pm
על ידי אוצר החכמה
דברי הגרי"ח סופר שליט"א מספר כנסת יעקב עמוד י"ד בהערות לספר יסוד ושורש העבודה
11.PNG
11.PNG (290.97 KiB) נצפה 8105 פעמים
22.PNG
22.PNG (198.49 KiB) נצפה 8105 פעמים

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ה' יולי 12, 2018 11:21 pm
על ידי עושה חדשות
תודה לכולם.

הרב אוהב עמו - לפי דבריו של הגר"מ שטרנבוך אכן אין לזה גבול, ואפי' סיים תפילתו. אבל לפי הפשטות, ודאי צריך סמיכות מסויימת, דהיינו לכה"פ שעדיין לא התחיל את הברכה הבאה.

שמעתי היום מחכ"א שהגרש"ז אויערבאך מחלק לענין זה בין תפילה לקרי"ש. יש בידכם?

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ש' יולי 14, 2018 10:46 pm
על ידי סעדיה
וע"ע כאן
viewtopic.php?f=19&p=471653#p471634
אות ס"ה

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' יולי 15, 2018 12:09 am
על ידי צביב
בעניית אמן, כמה זמן לאחר האמירה, אפשר לכוון במה שצריך לכון?

הכונה הראשונה שיש לעולם בורא, והוא ברא את פרי הגפן, ( וזה נכלל בר''ת אמ''ן)
כונה שניה, אנו משבחים את ה' על היין שנשתה,
כונה שלישית, להוציא בברכת היין שאר משקין,
כונה רביעית, לשבח את ה' על ההתעוררות לעונג שבת, ( או הגדרה אחרת לקידוש היום)
וגם לחשוב על סעודה בסמוך,
ובכל זה לצאת בשמיעה מפי המברך,
ולפעמים עד שנזכרים לחשוב על זה עובר יותר מכדי דיבור.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' יולי 15, 2018 2:15 am
על ידי עושה חדשות
סעדיה כתב:וע"ע כאן
viewtopic.php?f=19&p=471653#p471634
אות ס"ה

יש"כ. אבל ל"מ את מה שמציין שם לקונ' יעננו בקול.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' יולי 15, 2018 8:49 am
על ידי סעדיה
אולי הכונה למה שהאריך שיש לכוין בשעת התקיעות ולא בין השברים לתרועה.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ו' ספטמבר 21, 2018 4:05 pm
על ידי עושה חדשות
ויעויין עוד בדברי הגרש"ד זצ"ל כאן, עמוד קכה והלאה.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ו' ספטמבר 21, 2018 5:04 pm
על ידי יואל שילה
לכאורה אין הבדל בין כוונה לאחר האמירה - ובין כוונה לפני האמירה.
ובכוונה לפני האמירה לכאורה לא אמור להיות צד שלא נחשב כוונה.
ואין לי ראיה לזה.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ו' ספטמבר 21, 2018 7:56 pm
על ידי מעיין
עיין לשון אגרת הרמב"ן [לא אכנס אם הוא אכן לרמב"ן...] וחשוב הדיבור קודם שתוציאנו מפיך
וכן הוא בחרדים

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:04 pm
על ידי דרומי
עוד בענין דברי הגרש"ד זצ"ל הנ"ל - ובכלל בנושא האשכול כולו - בקובץ המצורף עמ' 47 ואילך

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 1:17 am
על ידי מאיר סובל
עושה חדשות כתב:כשהכוונה לעיכובא, כמו פסוק ראשון של שמע או ברכה ראשונה של שמו"ע,
האם צריך לומר את המילה עצמה מתוך הכוונה הנכונה, דהיינו כוונה בשעת האמירה ממש,
או שאפשר לומר את המילה בסתם, ואז להתבונן במשמעותה,
ואולי אפילו לומר כמה מילים יחד ואז לעצור ולהתבונן במשמעותם.



כבר הובא כאן דעת החזו"א מחתנו של הגרח"ק בשם חמיו.
בל אמנע מהביא כאן שכן שמעתי כמה פעמים ממו"ר הגר"ז רוטברג אחיינו של החזו"א בשם החזו"א שאפשר לכוין בסוף כל ברכה ומועיל, וסיים שזהו חידוש גדול לדינא והקלה גדולה למעשה.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 1:38 pm
על ידי מקדש מלך
זמן רב היה קשה לי דברי הביאור הלכה הזה, שאסור לחשוב על שום דבר אחר, שכמעט אינו יתכן במציאות. ועלה על דעתי שאין הכוונה אלא כשמחשב בזדון על דבר אחר, ולא שעלה על ליבו הרהור שלא מרצונו, שאינו מתייחס אליו כלל (וכן כשאינו נזכר או שלא מצליח להסיח דעתו מיד, שהוא כנ"ל). האם מישהו יודע דבר מה בנידון?

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 9:01 pm
על ידי אוהב עמו
ומה תאמר על הרשב"א שהוא מקור דברי הביאור הלכה והוא מיירי בברכה ראשונה של שמו"ע.
לכאורה יש לחלק בין הרהור חולף לבין מחשבה שהמח והלב מושקע בזה, ונ"ל שכבר נכב"ב.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ה' אפריל 04, 2019 11:06 pm
על ידי יוצא פוניבז'
כבר העירו על החזו"א מגמ' ברכות לג ב
אמר רבי זירא, כל האומר שמע שמע - כאומר מודים מודים דמי. מיתיבי: הקורא את שמע וכופלה - הרי זה מגונה. מגונה הוא דהוי, שתוקי לא משתקינן ליה! - לא קשיא: הא - דאמר מילתא מילתא ותני לה, והא - דאמר פסוקא פסוקא ותני ליה. אמר ליה רב פפא לאביי: ודילמא מעיקרא לא כוון דעתיה, ולבסוף כוון דעתיה? - אמר ליה: חברותא כלפי שמיא מי איכא? אי לא כוון דעתיה מעיקרא - מחינן ליה במרזפתא דנפחא עד דמכוין דעתיה.

ומשמע דלא מהני כוונה עכ"פ אחר שסיים הפסוק
ועי' שיח השדה (בדף יג ב) מש"כ לדחוק דמיירי בהתחיל תיבה לאחריה וצ"ע דא"כ מאי קושיא דר"פ דילמא אה"נ בכה"ג אינו מגונה וכו'

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ו' אפריל 05, 2019 4:04 pm
על ידי מקדש מלך
עושה חדשות כתב:ויעויין עוד בדברי הגרש"ד זצ"ל כאן, עמוד קכה והלאה.

רציתי להעיר שמובא שם (הערה 2) שרבינו הגרש"ד העתיק לעצמו דברי התעוררות על קריאת שמע שמצא מ'אחד המשגיחים', ולדבריו החזון איש והגרי"ז האריכו הרבה בקריאת שמע ומאידך לא האריכו בשמונה עשרה. אולם מצו"ב עדות אחד ממתפללי בית מדרשו של החזון אי"ש, לפיה קריאת שמע ארכה אצלו כ7 8 דקות, ואילו שמונה עשרה כרבע שעה. הרי שהאריך בשניהם. ויתכן ליישב שביחס לכמות המילים שבשמונה עשרה יוצא שאמרם מהר יותר מאשר תיבות קריאת שמע.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ו' מאי 17, 2019 6:00 pm
על ידי עושה חדשות
שיח השדה ברכות יג.png
שיח השדה ברכות יג.png (65.27 KiB) נצפה 6492 פעמים

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' מאי 19, 2019 12:29 am
על ידי יוצא פוניבז'
עושה חדשות כתב:
שיח השדה ברכות יג.png

הובא כאן בסמוך ונראה, וע"ש מה שהוער בדבריו

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' מאי 19, 2019 3:57 am
על ידי מאיר סובל
ועוד כה"ג מבואר בפוסקים לגבי השוכח הזכרה, שאף אם סיים הברכה, כל עוד לא התחיל הברכה הבאה, יכול להזכיר ונחשב שהזכיר במקומה, לענין שאי"צ לחזור לראש, גם בהזכרות המחוייבות שחוזר בגללן בדיעבד.

משמע ומוכח שסוף הברכה נחשב להלכה כעצם הברכה.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: א' מאי 19, 2019 12:47 pm
על ידי אוהב עמו
מאיר סובל כתב:ועוד כה"ג מבואר בפוסקים לגבי השוכח הזכרה, שאף אם סיים הברכה, כל עוד לא התחיל הברכה הבאה, יכול להזכיר ונחשב שהזכיר במקומה, לענין שאי"צ לחזור לראש, גם בהזכרות המחוייבות שחוזר בגללן בדיעבד.

משמע ומוכח שסוף הברכה נחשב להלכה כעצם הברכה.

סומכים על הראבי"ה במקום לחייב את המתפלל לחזור על הברכה.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ו' יולי 26, 2019 5:08 pm
על ידי עושה חדשות
על דברי הגרח"ק הנ"ל בשם החזו"א, ע"ע בס' 'מעדני שלמה' (עמוד כה) מש"כ ע"ז בשם הגרש"ז.

Re: כוונת התיבות אחרי סיום אמירתם

פורסם: ד' מרץ 18, 2020 11:48 am
על ידי עושה חדשות