לפי מה שרוצים עכשיו שבחברת החשמל יעבדו נכרים בשב"ק, האם לפי"ז יותר איסור ההנאה (לדעת המחמירים) ?
והרי אסור להנות גם ממלאכת גוי שעשה עבור ישראל כידוע
(אא"כ נרויח רק את ענין חילול ה' שכתב החזו"א)
מלבב כתב:הרי ההיתר לדעת המתירים הוא בגלל שזה פיקוח נפש, ואחד הטענות נגד ההיתר הוא מה שכתב הגר"מ פיינשטיין זצל שהרי אפשר ע״ נכרים, אז נרוויח את הטענה הזאת
גם יש שיטה שמתירה אמירה לנכרי לצורך מצווה וסעודת שבת אפילו באיסור דאורייתא, אע״פ שלא פוסקים ככה, אולי נחשב כשעת הדחק גדול והפסד מרובה שסומכים על דעת יחידאה.
עתניאל בן קנז כתב:מלבב כתב:הרי ההיתר לדעת המתירים הוא בגלל שזה פיקוח נפש, ואחד הטענות נגד ההיתר הוא מה שכתב הגר"מ פיינשטיין זצל שהרי אפשר ע״ נכרים, אז נרוויח את הטענה הזאת
גם יש שיטה שמתירה אמירה לנכרי לצורך מצווה וסעודת שבת אפילו באיסור דאורייתא, אע״פ שלא פוסקים ככה, אולי נחשב כשעת הדחק גדול והפסד מרובה שסומכים על דעת יחידאה.
מנין שלא פוסקים ככה?
הרמ"א מביאו כשאין למחות במקילין בעת הצורך.
נכון שהשל"ה מחמיר, והמ"ב מביאו (לא מכריע כמותו, אלא כדעה נוספת חולקת).
עכ"פ לגבי לאסור בדיעבד בהנאה, קיי"ל (פמ"ג) שאם יש שיטות המקילות, סומכין עליהם להתיר בהנאה לכתחילה (גם בלי שעת הדחק והפס"מ - שאלו צדדים אפילו להתיר לכתחילה).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים