מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חשמל בשבת ע"י נכרים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישעיהו
הודעות: 162
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 11:58 pm

חשמל בשבת ע"י נכרים

הודעהעל ידי ישעיהו » ב' יולי 16, 2018 7:30 pm

לפי מה שרוצים עכשיו שבחברת החשמל יעבדו נכרים בשב"ק, האם לפי"ז יותר איסור ההנאה (לדעת המחמירים) ?
והרי אסור להנות גם ממלאכת גוי שעשה עבור ישראל כידוע
(אא"כ נרויח רק את ענין חילול ה' שכתב החזו"א)

ישעיהו
הודעות: 162
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 11:58 pm

Re: חשמל בשבת ע"י נכרים

הודעהעל ידי ישעיהו » ב' יולי 16, 2018 7:47 pm

ואם באמת עדיין אסור (לדעת המחמירים), אז על מה כל הרעש ???

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: חשמל בשבת ע"י נכרים

הודעהעל ידי אב בבינה » ב' יולי 16, 2018 8:36 pm

נרוויח שלא יחללו ישראלים את יום השבת, וגם כמובן החילול השם הגדול שנהנים מזה, וכדברי החזו"א והגרשז"א.
ועי' כאן
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 40#p471363

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: חשמל בשבת ע"י נכרים

הודעהעל ידי מלבב » ה' יולי 19, 2018 3:54 pm

הרי ההיתר לדעת המתירים הוא בגלל שזה פיקוח נפש, ואחד הטענות נגד ההיתר הוא מה שכתב הגר"מ פיינשטיין זצל שהרי אפשר ע״ נכרים, אז נרוויח את הטענה הזאת

גם יש שיטה שמתירה אמירה לנכרי לצורך מצווה וסעודת שבת אפילו באיסור דאורייתא, אע״פ שלא פוסקים ככה, אולי נחשב כשעת הדחק גדול והפסד מרובה שסומכים על דעת יחידאה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חשמל בשבת ע"י נכרים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יולי 19, 2018 8:28 pm

מלבב כתב:הרי ההיתר לדעת המתירים הוא בגלל שזה פיקוח נפש, ואחד הטענות נגד ההיתר הוא מה שכתב הגר"מ פיינשטיין זצל שהרי אפשר ע״ נכרים, אז נרוויח את הטענה הזאת

גם יש שיטה שמתירה אמירה לנכרי לצורך מצווה וסעודת שבת אפילו באיסור דאורייתא, אע״פ שלא פוסקים ככה, אולי נחשב כשעת הדחק גדול והפסד מרובה שסומכים על דעת יחידאה.

מנין שלא פוסקים ככה?
הרמ"א מביאו כשאין למחות במקילין בעת הצורך.
נכון שהשל"ה מחמיר, והמ"ב מביאו (לא מכריע כמותו, אלא כדעה נוספת חולקת).
עכ"פ לגבי לאסור בדיעבד בהנאה, קיי"ל (פמ"ג) שאם יש שיטות המקילות, סומכין עליהם להתיר בהנאה לכתחילה (גם בלי שעת הדחק והפס"מ - שאלו צדדים אפילו להתיר לכתחילה).

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: חשמל בשבת ע"י נכרים

הודעהעל ידי מענה איש » ה' יולי 19, 2018 8:34 pm

האם ידוע על עוד רבנים שתומכים ומעודדים את היוזמה?
עד עכשיו ראינו רבנים מהציבור הספרדי ואחרים טרם נשמע קולם
אולי בגלל הטעם הנ''ל או שלא מאמינים ביוזמה כזאת

מלבב
הודעות: 3394
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: חשמל בשבת ע"י נכרים

הודעהעל ידי מלבב » ה' יולי 19, 2018 9:22 pm

עתניאל בן קנז כתב:
מלבב כתב:הרי ההיתר לדעת המתירים הוא בגלל שזה פיקוח נפש, ואחד הטענות נגד ההיתר הוא מה שכתב הגר"מ פיינשטיין זצל שהרי אפשר ע״ נכרים, אז נרוויח את הטענה הזאת

גם יש שיטה שמתירה אמירה לנכרי לצורך מצווה וסעודת שבת אפילו באיסור דאורייתא, אע״פ שלא פוסקים ככה, אולי נחשב כשעת הדחק גדול והפסד מרובה שסומכים על דעת יחידאה.

מנין שלא פוסקים ככה?
הרמ"א מביאו כשאין למחות במקילין בעת הצורך.
נכון שהשל"ה מחמיר, והמ"ב מביאו (לא מכריע כמותו, אלא כדעה נוספת חולקת).
עכ"פ לגבי לאסור בדיעבד בהנאה, קיי"ל (פמ"ג) שאם יש שיטות המקילות, סומכין עליהם להתיר בהנאה לכתחילה (גם בלי שעת הדחק והפס"מ - שאלו צדדים אפילו להתיר לכתחילה).

הרמא לא כתב שאין למחות ביד המקילים רק שיש להקל לצורך גדול, ובוודאי זה נחשב לצורך גדול ולצורך מצווה דרבים, לכן בוודאי יש להקל אפילו לכתחילה לאמר לעכום וכש״כ ליהנות מהמלאכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים