חיים סגל כתב:שמעתי פעם [כמדומני משם הטשיבענר רב] ראיה שא"צ לחם, מהמבואר במשנה בפסחים במי שהיה בדרך לסעודת מצוה בער"פ, והרי אין לחם הראוי לאכילה בזמן זה, שמצה עדיין אסור וחמץ כבר אסור, הרי שיתכן סעודת מצוה במזונות - מצה עשירה, או מיני מגדנות
אמיר כרמי כתב: מצאתי ראיה לכאורה מדברי הגמ'( אולי המשנה?) גבי בן סורר ומורה שאם אכל בסעודת מצווה אין נעשה בן סורר ומורה ולא צריך תנאי שיאכל שם לחם.
עזריאל ברגר כתב:אמיר כרמי כתב: מצאתי ראיה לכאורה מדברי הגמ'( אולי המשנה?) גבי בן סורר ומורה שאם אכל בסעודת מצווה אין נעשה בן סורר ומורה ולא צריך תנאי שיאכל שם לחם.
א. ואימא הכי נמי - שאינו פטור אם לא אכל לחם, ומה שאמרו "בסעודת מצווה" פירוש המילים הוא שאכל גם לחם?
ב. התם לא בעינן סעודת מצווה, אלא אכילת מצווה.
אמיר כרמי כתב:עזריאל ברגר כתב:אמיר כרמי כתב: מצאתי ראיה לכאורה מדברי הגמ'( אולי המשנה?) גבי בן סורר ומורה שאם אכל בסעודת מצווה אין נעשה בן סורר ומורה ולא צריך תנאי שיאכל שם לחם.
א. ואימא הכי נמי - שאינו פטור אם לא אכל לחם, ומה שאמרו "בסעודת מצווה" פירוש המילים הוא שאכל גם לחם?
ב. התם לא בעינן סעודת מצווה, אלא אכילת מצווה.
א. כתוב שבן סורר ומורה נעשה אם אכל טרטימר בשר ושתה חצי לוגו יין עוד כתוב שאם אכל זאת בסעודת מצווה אזי לא נעשה בן סורר ומורה והפשט הוא שאכל אותה אכילה דאל"ה היה לו לפרט... כך נלע"ד
ב. לא הבנתי החילוק השאלה האם יש מצווה באכילה ואם כן זאת אכילת/סעודת מצווה למאי נפק"מ?
עזריאל ברגר כתב:א. אפשר לדון לכאן ולכאן.
ב. יש אכילות שהן מצווה, כגון קדשים או תרומה ומעשר שני וכיו"ב.
בפשטות אין להן גדר של "סעודת מצווה" לפטור תענית של ערב פסח וכיו"ב, אבל יש להן גדר של "אכילת מצוה" לפטור בן סורר ומורה.
עינא דשפיר חזי כתב:האם יש חיוב או על כל פנים "ענין" לאכול לחם בסעודה של חתונה, שהרי אף שמדובר בסעודת מצוה, האם באמת יש חיוב לאכול לחם בסעודת מצוה? הרי בסיום מסכת אין נוהגים לאכול לחם? ובעצם אפשר לשאול גם על סעודת פדיון בן ועל סעודת ברית מילה ובר מצוה.
עזריאל ברגר כתב:על עיבור החודש נאמר במפורש שאין עולין לה אלא בפת...
ובחבורת מצווה - הרמב"ם מביא כדוגמא ניחום אבלים, ששם בוודאי אין דין סעודת מצווה.
אמיר כרמי כתב:שו"ר שלכאורה כל זה אינו נכון כי בבן סורר חמורה אין זה בגלל שקיים מצווה אלא שלא יבוא להגרר...
ביליצר כתב:עינא דשפיר חזי כתב:האם יש חיוב או על כל פנים "ענין" לאכול לחם בסעודה של חתונה, שהרי אף שמדובר בסעודת מצוה, האם באמת יש חיוב לאכול לחם בסעודת מצוה? הרי בסיום מסכת אין נוהגים לאכול לחם? ובעצם אפשר לשאול גם על סעודת פדיון בן ועל סעודת ברית מילה ובר מצוה.
בסעודת נשואין יש עניין בפת וברכה"מ כדי שיוכלו לברך שבע ברכות ,
ישראל אליהו כתב:"סעודה" שלישית ניתן לעשותה בשה"ד במזונות/בפירות/בשר.
והטעם שבסעודות ראשונות צריך (כנדצ"ל) לחם, לאו משום שנקראים "סעודה", אלא מטעמים אחרים כמופיע בראשונים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 156 אורחים