מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חוטי ציצית שנקרעו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 14, 2018 5:23 pm

ולא נשארו ב' חוטים שלמים בענף כשיטת ר"ת - האם מותר לפרום חלק מהקשרים כך שיהיה שליש גדיל ושני שליש ענף ויהיו ב' חוטים בשיעור מלא או שזה נחשב תולמ"ה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 14, 2018 5:44 pm

האם זה לא דומה לשימת גג והורדתו שמבואר ברמ"א שאינו תולמ"ה. או שאולי כאן כיוון שקרה שינוי בעצם החוטין אינו דומה.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 14, 2018 6:04 pm

שמעתי סברה אחרת שאולי החילוק בין גדיל וענף אינו כ"כ עקרוני אחרי שרק קשר העליון דאורייתא - יתכן שזה שגדל את שאר החוטים אינו מפקיעם מתורת ענף.
לגוף סברת הרב אוצר החכמה - לא הבנתי מה זה שיך לשימת גג והורדתו - שם הוא מסיר מונע וכאן זו יצירה חדשה (לולא הסברה שכתבתי)

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 14, 2018 7:29 pm

למיטב זכרוני ראיתי זאת מפורש להיתר בספר "ציצית - הלכה למעשה" להרא"י גורארי' - רב העיר חולון.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 14, 2018 9:47 pm

עזריאל ברגר כתב:למיטב זכרוני ראיתי זאת מפורש להיתר בספר "ציצית - הלכה למעשה" להרא"י גורארי' - רב העיר חולון.

מחלוקת הפוסקים - הובאו במשנ"ב ובכה"ח.
קבצים מצורפים
ציצית-הלכה_למעשה.jpeg
ציצית-הלכה_למעשה.jpeg (116.48 KiB) נצפה 1967 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 14, 2018 11:09 pm

כדכד כתב:שמעתי סברה אחרת שאולי החילוק בין גדיל וענף אינו כ"כ עקרוני אחרי שרק קשר העליון דאורייתא - יתכן שזה שגדל את שאר החוטים אינו מפקיעם מתורת ענף.
לגוף סברת הרב אוצר החכמה - לא הבנתי מה זה שיך לשימת גג והורדתו - שם הוא מסיר מונע וכאן זו יצירה חדשה (לולא הסברה שכתבתי)


הסברא של הרמ"א לא תלויה רק בלהסיר מונע כי אנחנו מחמירים שאם סיכך תחת הגג יש בזה תולמ"ה ורק אם אחר שסיכך סגר את הגג מותר. ועל כרחך שכיוון שנעשה בהיתר אין הפסול המתבטל עושה לזה שם תעשה ולא מן העשוי אבל שם הוא בדבר אחר ולא בחפץ עצמו ואלו שני הצדדים שכתבתי.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 15, 2018 11:43 am

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:למיטב זכרוני ראיתי זאת מפורש להיתר בספר "ציצית - הלכה למעשה" להרא"י גורארי' - רב העיר חולון.

מחלוקת הפוסקים - הובאו במשנ"ב ובכה"ח.

תודה רבה

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 15, 2018 11:52 am

אוצר החכמה כתב:
כדכד כתב:שמעתי סברה אחרת שאולי החילוק בין גדיל וענף אינו כ"כ עקרוני אחרי שרק קשר העליון דאורייתא - יתכן שזה שגדל את שאר החוטים אינו מפקיעם מתורת ענף.
לגוף סברת הרב אוצר החכמה - לא הבנתי מה זה שיך לשימת גג והורדתו - שם הוא מסיר מונע וכאן זו יצירה חדשה (לולא הסברה שכתבתי)


הסברא של הרמ"א לא תלויה רק בלהסיר מונע כי אנחנו מחמירים שאם סיכך תחת הגג יש בזה תולמ"ה ורק אם אחר שסיכך סגר את הגג מותר. ועל כרחך שכיוון שנעשה בהיתר אין הפסול המתבטל עושה לזה שם תעשה ולא מן העשוי אבל שם הוא בדבר אחר ולא בחפץ עצמו ואלו שני הצדדים שכתבתי.

אני עדיין לא הבנתי
מסכך תחת הגג לא יצר סכך כשר ולכן כשמסיר את הגג הוי מן העשוי ואילו כשסיכך ואח"כ סגר את הגג הרי שהסכך נעשה בהיתר וכשהוריד אותו הסיר מונע מהסוכה להיות כשרה כי כשנעשה נעשה סכך אלא שאח"כ נפסלה.
כאן השאלה אם כשגדל את הענף הפקיעו מתורת ענף ולכן כשפורם הוי מן העשוי או שהכל היה ונשאר חוט של ציצית.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 15, 2018 12:24 pm

להבנתי אתה אומר דבר דומה למה שאמרתי אבל בלשון אחרת.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 15, 2018 2:18 pm

כנראה כוונתי מסברה לסברת הרב אבל הדמיון לסוכה לא מובן לי

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 15, 2018 5:19 pm

אם בסוכה היה הדין הפוך שאם שם גג והורידו מיקרי תעשה ולא מן העשוי כי סו"ס היה פסול והוכשר שלא ע"י מעשה גם כאן אם פסול לפני שמתיר את הגדיל והתרת הגדיל שאינה מעשה מתירתו נשאר פסול.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חוטי ציצית שנקרעו

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 19, 2018 11:46 am

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:למיטב זכרוני ראיתי זאת מפורש להיתר בספר "ציצית - הלכה למעשה" להרא"י גורארי' - רב העיר חולון.

מחלוקת הפוסקים - הובאו במשנ"ב ובכה"ח.

עינתי בחלק מהמקורות שהביא הרב גור אריה וטיבותא לשקייה להרב עזריאל ברגר שהפנה אליו.
הבה"ל בסי י"ב סעיף ג' דן בדיוק בשאלה הזו והוא מביא שהבה"ט שם בשם הלק"ט (ח"ב סי' קי"ח) מיקל שאפשר לפרום את הגדיל (וכותב שאין זה מן העשוי כיון שנעשה בכשרות) ורעק"א בחידושיו מחמיר שאין לעשות כן אלא לפרום הכל ולעשות מחדש כי לדעתו נחשב מן העשוי ובפמ"ג במשב"ז יש סתירה שבסי' י"א הוא כותב כדעת הרעק"א שנחשב תולמ"ה ויש לפרום הכל ובסי' י"ג כותב שאפשר לפרום.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 224 אורחים