לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 6999
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 17, 2018 12:33 am

ברכות דף ה עמוד א -
אמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע שנאמר רגזו ואל תחטאו אם נצחו מוטב ואם לאו יעסוק בתורה שנאמר אמרו בלבבכם אם נצחו מוטב ואם לאו יקרא קריאת שמע שנאמר על משכבכם אם נצחו מוטב ואם לאו יזכור לו יום המיתה שנאמר ודמו סלה.

לפי פשוטו, לא מובן כ"כ מה הנידון. אם אדם עומד בפני ניסיון לעבירה, ודאי הוא חייב להימנע מהעבירה בכל מה שאפשר, ומה ענין ההרגזה לכאן. וגם משמע שבאו לומר לערוך מלחמה מוקדמת, הגם שיכול להיות שייצא נפסד יותר מאשר אם לא התחיל במלחמה, ולפיכך נצרך לעצות של קרי"ש וכד', ומהו ענין זה להקדים המלחמה.

ולולי דמסתפינא הייתי מפרש שבאו לאפוקי מהדברים דלהלן, כפי שכתב הסופר חיים גראדה את מה ששמע ממרן החזו"א. וכמובן יל"פ הרבה, וכל דבר לפי מקומו ושעתו, וגם אין כאן עדות מעליא על דעתו המדוייקת של החזו"א בעניננו, ומ"מ נראה לי שכלפי רוח הדברים, יש שייכות בין דברי הגמ' כאן לאפוקי מהגישה ההפכית.

חוו דעתכם.

-

מידות רעות מנמנמות.png
מידות רעות מנמנמות.png (202.87 KiB) נצפה 166 פעמים

הרואה
הודעות: 891
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע

הודעהעל ידי הרואה » ו' אוגוסט 17, 2018 1:39 pm

ירגיז הרגיל, שתמיד יעורר בעצמו מהו הדרך האמיתי ללכת בו על פני היצר שמושך אותו ממנה.
לשון ירגיז, שיתקוף את עצמו כביכול ויפנים הפסד מצוה כנגד שכרה, ולא שסתם יזכר באמיתות התורה בצורה שלא תעורר אותו לפעול.
דברי החזו"א נראים פשוטים, שהרי כמה אנשים מתוך ענווה יתירה (לא ענווה של ביטול אמיתי מול הקב"ה, אלא "מצוות ענווה") בתוכם גאה וגאון, וכן אלו שמדברים תמיד על עון הברית ושמירת העיניים, שמעתי ממו"ר ר' נתן רוטמן שזה חלק מתחבולות היצר עצם ההתעסקות אתו, במקום לעזוב אותו ולברוח כיוסף הצדיק.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים

cron