מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ולא כל יורדי דומה - פשר חזון?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

ולא כל יורדי דומה - פשר חזון?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' אוקטובר 02, 2018 9:09 am

בפרקי הלל שקראנו בתמניא ימי המועד, אמרנו: "לא המתים יהללו י- ה, ולא כל יורדי דומה".
ויל"ע, א' דהלא מצינו שגם יושבי גיהנום אומרים שירה, [עירובין יט, א]: ה
יינו דא"ר יהושע בן לוי מאי דכתיב {תהילים פד-ז} עוברי בעמק הבכא מעין ישיתוהו גם ברכות יעטה מורה עוברי אלו בני אדם שעוברין על רצונו של הקב"ה עמק שמעמיקין להם גיהנם הבכא שבוכין ומורידין דמעות כמעיין של שיתין גם ברכות יעטה מורה שמצדיקין עליהם את הדין ואומרים לפניו רבונו של עולם יפה דנת יפה זכית יפה חייבת ויפה תקנת גיהנם לרשעים גן עדן לצדיקים

ב' וכן המתים [סנהדרין צא, ב]:
וא"ר יהושע בן לוי כל האומר שירה בעוה"ז זוכה ואומרה לעולם הבא שנאמר אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה
.
אם כן קשיא בתרתי, א' דגם המתים יהללו י-ה כאשר אמרו שירה בעוה"ז.
וגם יורדי דומה מקלסים להקב"ה מתוך עמק הבכא.
נערך לאחרונה על ידי ההוא דאמר ב ד' ספטמבר 30, 2020 10:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ולא כל יורדי דומה - האומנם?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' אוקטובר 02, 2018 9:11 am

הכוונה היא: 'כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול אשר אתה הלך שמה'.
קהלת ט י.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ולא כל יורדי דומה - האומנם?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 02, 2018 9:51 am

ע"ע בתוספת ברש"י ישעיהו לח,יא.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ולא כל יורדי דומה - האומנם?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' אוקטובר 02, 2018 12:27 pm

האם זה מרש"י, והאם יש לזה מקור נוסף?
הרי דהמע"ה אמר גם 'כי אין במות זכרך בשאול מי יודה לך', והכוונה לעבודת ההודאה שבעולם המעשה, וזהו פשוטו של מקרא בכולם.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' אוקטובר 02, 2018 6:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ולא כל יורדי דומה - האומנם?

הודעהעל ידי פלתי » ג' אוקטובר 02, 2018 12:47 pm

גם החת"ס וגם ר"ש קלוגער, שניהם מפרשים דלא המתים יהללו, ר"ל הרשעים שבחייהם קרוים מתים.
הרשעים אינם מהללים את ה' לא בחייהם ולא במותם. ומה שהבאת מעירובין, התם אינו הודאה והילול, אלא צידוק הדין.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ולא כל יורדי דומה - האומנם?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 23, 2020 10:21 pm

ענין זה מקורו קדום בהרבה...

כך מבואר בפתיחת ה'אדרא זוטא' (זח"ג רפז, סע"ב). פסיקתא רבתי, 'הוספה', פרשה ג' ("שובה ישראל"). ועד"ז במכילתא דרשב"י עה"פ שופטים יז, ו (הועתק גם ב'מדרש הגדול' שם).

בדבריהם של רבים מרבותינו הראשונים והאחרונים הובא פי' זה, ואין החת"ס ומהרש"ק יחידאים בו.

בית צדיקים
הודעות: 151
הצטרף: ד' ספטמבר 23, 2020 3:56 pm
שם מלא: אבד"ק

Re: ולא כל יורדי דומה - האומנם?

הודעהעל ידי בית צדיקים » ג' ספטמבר 29, 2020 12:05 am

קו ירוק כתב:הכוונה היא: 'כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול אשר אתה הלך שמה'.
קהלת ט י.

לא הבנתי, אשמח אם תבאר השייכות יותר לעמקות

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ולא כל יורדי דומה - האומנם?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 29, 2020 12:19 am

ראה מלבי"ם שם עה"פ 'לא המתים יהללו' (ויש שם עוד פירושים).
הילול החיים זו בחינה אחרת, וזו כוונתי בפסוק זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים