מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מבית לוי
הודעות: 34
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 9:07 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי מבית לוי » ד' אפריל 22, 2020 12:12 pm

מספרים על מרן רבינו האבי עזרי זיע"א שאחר התפילה בהיכל הישיבה בפוניבז' היה בחור שהאריך ליד הכניסה וכולם נעצרו מלצאת עד שמרן זיע"א הגיע ואמר שהמאריך לא יכול לאסור על כולם את היציאה וזה שלא כדין, ועבר ויצא וכולם אחריו

האם יש לסיפור זה/ הלכה זו מקור?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' אפריל 22, 2020 1:24 pm

יש הרבה מה לדון כאן, ובעיקור נודעין דברי החיי אדם ואשל אברהם בעניין.

ראיתי פעם ואיני זוכר היכן, דאם המתפלל אוחז אחרי 'יהיו לרצון' הראשון מותר לעבור לפניו. אשמח להתרענן במקור הדברים.

בד"א, לדעתי הענייה טוב וישר לשנות 'שֵׁם הנושא' אחרי שכבר הסיקו דלא יתכן [זולת במצב פיקו"נ וכדו'].

יוצר אור
הודעות: 210
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי יוצר אור » ד' אפריל 22, 2020 1:51 pm

גל של אגוזים כתב:יש הרבה מה לדון כאן, ובעיקור נודעין דברי החיי אדם ואשל אברהם בעניין.

ראיתי פעם ואיני זוכר היכן, דאם המתפלל אוחז אחרי 'יהיו לרצון' הראשון מותר לעבור לפניו. אשמח להתרענן במקור הדברים.
[/size]


באשל אברהם גופיה שם כתב שהאוחז בתחנונים יש להקל לעבור "שהרי יכול לומר יהיו לרצון כו' קודם תחנונים" א"כ זה הוא המקור ויל"ע.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי הוגה » ד' מאי 27, 2020 8:21 pm

מקדש מלך כתב:והנה כיום נהגו רבים להקל בהלכה זו,
...אך נפשי בשאלתי אם מישהו מכיר סברא כזו בפוסקים או בשמועות בעל פה מפי רבנים, ושכמ"ה.

פעם שאלתי בזה את רבי יעקב יוסף זצ"ל ואמר ללמד זכות על המיקל על פי המבואר בהלכה שאם לא כיוון בברכה ראשונה לא עלתה לו תפילה, ועוד מבואר שבזמן הזה אין מתפללים נדבה ואין חוזרין בשביל חסרון כוונה כי הרוב אין מכוונים, ואם נלך אחר הרוב כיון שהתפילה לא עלתה לו ממילא אין כל איסור לעבור לפניו. עכ"ד לפי המונח בזכרוני. (ולענ"ד מובן שאי אפשר לסמוך על זה לכתחילה כי אי אפשר לחשוד בכשרים שמא ההוא לא מכוון)

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי אוצרניק » ד' מאי 27, 2020 9:24 pm

הוגה כתב:
מקדש מלך כתב:והנה כיום נהגו רבים להקל בהלכה זו,
...אך נפשי בשאלתי אם מישהו מכיר סברא כזו בפוסקים או בשמועות בעל פה מפי רבנים, ושכמ"ה.

פעם שאלתי בזה את רבי יעקב יוסף זצ"ל ואמר ללמד זכות על המיקל על פי המבואר בהלכה שאם לא כיוון בברכה ראשונה לא עלתה לו תפילה, ועוד מבואר שבזמן הזה אין מתפללים נדבה ואין חוזרין בשביל חסרון כוונה כי הרוב אין מכוונים, ואם נלך אחר הרוב כיון שהתפילה לא עלתה לו ממילא אין כל איסור לעבור לפניו. עכ"ד לפי המונח בזכרוני. (ולענ"ד מובן שאי אפשר לסמוך על זה לכתחילה כי אי אפשר לחשוד בכשרים שמא ההוא לא מכוון)

אם על זה סומכים שלא מכוונים וזה לא תפילה, אז איך מברכים ברכת כהנים בברכה. אם זה לא תפילה, זה לא ציבור.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' מאי 27, 2020 10:55 pm

מקדש מלך כתב:כידוע נפסק להלכה שאסור לעבור ארבע אמות לפני המתפלל. ונאמרו בזה שני טעמים, אחד מפני שמבטל את כוונת המתפלל (וכמדומה שהוא הטעם העיקרי), והשני, שמפסיק הין המתפלל והשכינה.
והנה כיום נהגו רבים להקל בהלכה זו, ויש שכתבו שהוא מפני שממילא אינם מכוונים, ושמעתי שדין גרמא בתי כנסיות שהיו קטנים מאוד וכמעט שלא היה ניתן שלא לעבור.
והנה זה ימים רבים מנקר בליבי הסבר למנהג המקילים, והוא על פי המציאות הידועה כנראה לרבים, שאם אדם מאריך טיפה בתפילתו ורוצה לשפוך ליבו לפני אביו שבשמים, ופתאום למרבה חרדתו הוא מוצא לפניו 'מחמיר' שעומד על עומדו 'על קוצים', ואינו זז מפני איסור המעבר בפני המתפלל, שוב אזדא ליה כל כוונתו, ומקצר ועולה מקצר ויורד העיקר לגמור כבר עם הסיוט הזה, והוא מפני שהאנשים דהיום רכרוכיים ועדינים מטבעם, ומציק להם מאוד העצבים של אותו אחד שנאלץ להישאר שתי דקות על המקום ולא לזוז, וזה מבטל את כל כוונתם.
ונמצא שכהיום כל טעם הגזירה הוא להיפך, דעל ידי האיסור אדרבה מתבטל כוונת המתפלל, ועל כן סמכו להקל בזה.
ויראתי לומר דברים מנפשי נגד דין פשוט בשו"ע, וודאי שאין בכך כדי להורות, אך נפשי בשאלתי אם מישהו מכיר סברא כזו בפוסקים או בשמועות בעל פה מפי רבנים, ושכמ"ה.

הטענה העיקרית מסתבר שהיתה קיימת בכל הדורות. ומתאים שגם פעם נהגו חלק להקל בזה, מאותם סיבות שמקילים היום.
ואכן בדרך כלל המאריכים מחפשים לעצמם מקום שלא יעכבו את שאר המתפללים.
ובאמת במקום שמחמת האריכות הם מעכבים אחרים, יתכן שאין ראוי להאריך, וכעין הנהגתו של רבי עקיבא במקום טירחא דציבורא.

אני פעם חשבתי סברא אחרת, על דרך מה שמבואר בכמה מהפוסקים שאם ישב במקומו ובא אחר ונעמד מאחוריו להתפלל אינו צריך לקום שהרי הוא בא בגבולו.
וממילא יתכן שבכל מיני אופנים דומים יש מקום לסברא זו, וכמו שאמרו לגבי מי שנעמד במעבר, וכך גם היות ויש זמנים מסודרים לתפילות, ומי שמאריך הרבה בתפילתו, בזמן שכבר אינו מיועד לתפילה, הרי הוא כמי שנעמד באמצע המעבר. ונמצא שהרעיון הזה מצמצם את האיסור לעבור לפני המתפלל רק לזמנים שהם מיועדים לתפילה.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי הוגה » ד' מאי 27, 2020 11:22 pm

אוצרניק כתב:
הוגה כתב:
מקדש מלך כתב:והנה כיום נהגו רבים להקל בהלכה זו,...אך נפשי בשאלתי אם מישהו מכיר סברא כזו בפוסקים או בשמועות בעל פה מפי רבנים, ושכמ"ה.
פעם שאלתי בזה את רבי יעקב יוסף זצ"ל ואמר ללמד זכות על המיקל על פי המבואר בהלכה שאם לא כיוון בברכה ראשונה לא עלתה לו תפילה, ועוד מבואר שבזמן הזה אין מתפללים נדבה ואין חוזרין בשביל חסרון כוונה כי הרוב אין מכוונים, ואם נלך אחר הרוב כיון שהתפילה לא עלתה לו ממילא אין כל איסור לעבור לפניו. עכ"ד לפי המונח בזכרוני. (ולענ"ד מובן שאי אפשר לסמוך על זה לכתחילה כי אי אפשר לחשוד בכשרים שמא ההוא לא מכוון)
אם על זה סומכים שלא מכוונים וזה לא תפילה, אז איך מברכים ברכת כהנים בברכה. אם זה לא תפילה, זה לא ציבור.
כי יש מיעוט שוודאי מכוין, ועל השאר יש חזקה שבאים לקיים הדין. כאן לאחר שאנחנו רואים הרבה שמקילים אנו אומרים שרוב הסיכויים שבאמת לא עברו על איסור, שתלוי בכוונת חבירו, וגם מרויחים שהחובה שיש בזה שלא מכוונים מתהפכת כאן לזכות.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי יואל שילה » א' מאי 31, 2020 3:37 pm

חיימשה כתב:שאלתי פעם מורה הוראה ע"ז, וענה לי בשם אחד מהפוסקים המפורסמים שלעבור לפניהם אינו מתיר, אבל מותר ל4 אנשים לתופסם בידיהם וברגליהם ולהעבירם למקום שלא יהיו כבור ברשות הרבים...

את הדבר הנורא הזה ראיתי פעם מול עיני, בציון הרשב"י, אך אחד התפלל בצפיפות הרגילה, ובא אחר שרצה לעבור - ופשוט נשאו על כפים למקום אחר
הזדעזעתי
קשה להאמין שהוא המשיך לכוון בתפילתו.
כמה זה דומה למי שהגביה את הננס כדי לברך עליו משנה הבריות

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 31, 2020 8:00 pm

יואל שילה כתב:
חיימשה כתב:שאלתי פעם מורה הוראה ע"ז, וענה לי בשם אחד מהפוסקים המפורסמים שלעבור לפניהם אינו מתיר, אבל מותר ל4 אנשים לתופסם בידיהם וברגליהם ולהעבירם למקום שלא יהיו כבור ברשות הרבים...

את הדבר הנורא הזה ראיתי פעם מול עיני, בציון הרשב"י, אך אחד התפלל בצפיפות הרגילה, ובא אחר שרצה לעבור - ופשוט נשאו על כפים למקום אחר
הזדעזעתי
קשה להאמין שהוא המשיך לכוון בתפילתו.
כמה זה דומה למי שהגביה את הננס כדי לברך עליו משנה הבריות

די ברור שהפסק הזה לא מכוון לכך שאותו ננס ימשיך לכוון בתפלתו...
וההבדל בין הדוגמאות הוא פשוט,
הננס לא ברא את עצמו ואוי לו למביישו,
ואילו אותו מתפלל הריהו בגדר בור שכרה את עצמו, ואיהו דאזיק אנפשיה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי צביב » א' מאי 31, 2020 10:08 pm

בספר אחד כתב שאם רוצה לראות אם המתפללל מאחוריו סיים את תפילתו
אין היתר להפנות את ראשו לאחוריו, משום כבוד ה' לפניו הוא עומד,
ויכול לשחות שחייה גדולה, וכך לראות.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' יוני 01, 2020 8:42 am

חיימשה כתב:די ברור שהפסק הזה לא מכוון לכך שאותו ננס ימשיך לכוון בתפלתו...
וההבדל בין הדוגמאות הוא פשוט,
הננס לא ברא את עצמו ואוי לו למביישו,
ואילו אותו מתפלל הריהו בגדר בור שכרה את עצמו, ואיהו דאזיק אנפשיה.

הזעזוע והדמיון לננס הוא מהעזות שבשימוש באדם אחד למה שנדמה לך שההלכה מחייבת אותך
כמו לקשור אותך כדופן לסוכה בניגוד לרצונך
אם יחשוב אובייקטיבית - מה השם רוצה שאעשה כעת - אין לי שום ספק שכן תעבור או לא תעבור - אבל להניף אדם ולהעיף אותו למקום אחר - לא זהו מה שהשם רוצה, כן כרה את הבור או לא כרה את הבור.
תחשוב על ההשפלה הנוראית והטראומה, והוא בבואה מהטראומה של "כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה".
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ב' יוני 01, 2020 10:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: שיפור סגנון

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי חיימשה » ב' יוני 01, 2020 3:09 pm

יואל שילה כתב:
חיימשה כתב:די ברור שהפסק הזה לא מכוון לכך שאותו ננס ימשיך לכוון בתפלתו...
וההבדל בין הדוגמאות הוא פשוט,
הננס לא ברא את עצמו ואוי לו למביישו,
ואילו אותו מתפלל הריהו בגדר בור שכרה את עצמו, ואיהו דאזיק אנפשיה.

הזעזוע והדמיון לננס הוא מהעזות שבשימוש באדם אחד למה שנדמה לך שההלכה מחייבת אותך
כמו לקשור אותך כדופן לסוכה בניגוד לרצונך
אם יחשוב אובייקטיבית - מה השם רוצה שאעשה כעת - אין לי שום ספק שכן תעבור או לא תעבור - אבל להניף אדם ולהעיף אותו למקום אחר - לא זהו מה שהשם רוצה, כן כרה את הבור או לא כרה את הבור.
תחשוב על ההשפלה הנוראית והטראומה, והוא בבואה מהטראומה של "כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה".

בסילוק מזיק מרשות הרבים הנידון הוא לא אם ההלכה מחייבת אותי, אלא אם ההלכה מתירה לי.
ברור שמי שעושה את זה אינו עושה את המעשה מחמת חסידותו היתירה,
אלא כדי ללמד לקח את הברנש שמעכב את הציבור, וע''כ כל ההיקש לננס ודופן אינו במקומו.

אני עוד לא ראיתי שמישהו קיים את הפסק הזה בפועל.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' יוני 01, 2020 6:30 pm

חיימשה כתב:הזעזוע והדמיון לננס הוא מהעזות שבשימוש באדם אחד למה שנדמה לך שההלכה מחייבת אותך
כמו לקשור אותך כדופן לסוכה בניגוד לרצונך
אם יחשוב אובייקטיבית - מה השם רוצה שאעשה כעת - אין לי שום ספק שכן תעבור או לא תעבור - אבל להניף אדם ולהעיף אותו למקום אחר - לא זהו מה שהשם רוצה, כן כרה את הבור או לא כרה את הבור.
תחשוב על ההשפלה הנוראית והטראומה, והוא בבואה מהטראומה של "כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה".

בסילוק מזיק מרשות הרבים הנידון הוא לא אם ההלכה מחייבת אותי, אלא אם ההלכה מתירה לי.
ברור שמי שעושה את זה אינו עושה את המעשה מחמת חסידותו היתירה,
אלא כדי ללמד לקח את הברנש שמעכב את הציבור, וע''כ כל ההיקש לננס ודופן אינו במקומו.

אני עוד לא ראיתי שמישהו קיים את הפסק הזה בפועל.[/quote]
אני ראיתי לפחות פעמיים, ולא הייתי רוצה להיות במקום המונף והמושלך
בשנת תשנ"א שמעתי שיעור מהרב זילברשטיין שסיפר בו על מי שהיה מתפלל תוך הסתכלות לכל צד, כלומר ממש לא 'מתפלל', והרב אמר לו שאם יבוא אליו נחש - מותר לו ללכת ממנו, כי כל ההלכה של לא יזוז ממקומו נאמרה רק על מי שבאמת 'מתפלל'.
לפי ההגיון הזה ברור שלאחר שמניפים את המפריע - מותר לעבור לפניו, מאחר והוא בודאי כבר לא 'מתפלל'.
בקיצור, צריך להיות גם בנאדם ולא רק טכנוקרט של מצוות.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יוני 01, 2020 6:37 pm

גם מי ש"מתפלל" מותר ללכת מהנחש. האיסור הוא להפסיק בדיבור דווקא.

יוצר אור
הודעות: 210
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי יוצר אור » ב' יוני 01, 2020 7:59 pm

צביב כתב:בספר אחד כתב שאם רוצה לראות אם המתפללל מאחוריו סיים את תפילתו
אין היתר להפנות את ראשו לאחוריו, משום כבוד ה' לפניו הוא עומד,
ויכול לשחות שחייה גדולה, וכך לראות.

מאן הוא?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ב' יוני 01, 2020 9:15 pm

מבקש עוד הפעם

גל של אגוזים כתב:בד"א, לדעתי הענייה טוב וישר לשנות 'שֵׁם הנושא' אחרי שכבר הסיקו דלא יתכן [זולת במצב פיקו"נ וכדו'].

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: היתכן לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי צביב » ב' יוני 01, 2020 9:47 pm

יוצר אור כתב:
צביב כתב:בספר אחד כתב שאם רוצה לראות אם המתפללל מאחוריו סיים את תפילתו
אין היתר להפנות את ראשו לאחוריו, משום כבוד ה' לפניו הוא עומד,
ויכול לשחות שחייה גדולה, וכך לראות.

מאן הוא?

איני יודע, מי המחבר,
היה זה קונטרס בעניני חומרות וכו',
ראיתיו לפני עשרים שנה בבית מדרש בעיר טבריה.

יוצר אור
הודעות: 210
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי יוצר אור » ב' אוקטובר 26, 2020 2:22 am

עוד בדיני ד' אמות של תפילה ולעבור לפני המתפלל:
viewtopic.php?f=17&t=15578
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=7267
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=15017#p141006
viewtopic.php?f=17&t=36985
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=14490

דרך אגב, ראיתי ברוקח בדפו"ר רס"ה:
רוקח.PNG
רוקח.PNG (12.76 KiB) נצפה 5197 פעמים
מהו "משנתו"?
כן אף מופיע ברוקח זולקווה תקסו, ובמה' הגרב"ש שניאורסון.
אך במהדורות קרימונה איתא:
רוקח דפוס שיז.PNG
רוקח דפוס שיז.PNG (42.72 KiB) נצפה 5197 פעמים

מה ביאור בדפו"ר.
[אשמח לידע אם הגיהו בזה במהדורת זכרון אהרן].
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ב' אוקטובר 26, 2020 7:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: אוחדו כל האשכולות

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 26, 2020 2:51 am

יוצר אור כתב:עוד בדיני ד' אמות של תפילה ולעבור לפני המתפלל:
ורובם (אם לא כולם) ראויים להתאחד ולהכלל באשכול דנן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 26, 2020 7:04 am

לבי במערב כתב:
יוצר אור כתב:עוד בדיני ד' אמות של תפילה ולעבור לפני המתפלל:
ורובם (אם לא כולם) ראויים להתאחד ולהכלל באשכול דנן.

אוחדו כולם.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 26, 2020 12:18 pm

ייש"כ רב!

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי חיים שאול » א' נובמבר 01, 2020 11:37 pm

יוצר אור כתב:
גל של אגוזים כתב:יש הרבה מה לדון כאן, ובעיקור נודעין דברי החיי אדם ואשל אברהם בעניין.

ראיתי פעם ואיני זוכר היכן, דאם המתפלל אוחז אחרי 'יהיו לרצון' הראשון מותר לעבור לפניו. אשמח להתרענן במקור הדברים.
[/size]


באשל אברהם גופיה שם כתב שהאוחז בתחנונים יש להקל לעבור "שהרי יכול לומר יהיו לרצון כו' קודם תחנונים" א"כ זה הוא המקור ויל"ע.

מי שלא אומר יהיו לרצון לפני אלוקי נצור כי הוא אוחז שיהיו לרצון גומר את התפילה א"כ יכול לעבור לפני מי שכן אומר

פולסברג
הודעות: 1754
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי פולסברג » ו' אפריל 23, 2021 1:20 am

הגה''צ ר' שלום קרויז ז''ל בעמח''ס דברי שלום, זקן רבני וויליאמסבורג
קבצים מצורפים
א.JPG
א.JPG (118.22 KiB) נצפה 4359 פעמים
ב.JPG
ב.JPG (66.48 KiB) נצפה 4359 פעמים
ג.JPG
ג.JPG (106.31 KiB) נצפה 4359 פעמים
ד.JPG
ד.JPG (104.49 KiB) נצפה 4359 פעמים
ה.JPG
ה.JPG (47.43 KiB) נצפה 4359 פעמים

פולסברג
הודעות: 1754
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי פולסברג » ה' ספטמבר 09, 2021 6:22 am

אם אלו שסביביו אסורים לישב, ק''ו הוא עצמו...
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=51&book=631206

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 09, 2021 2:02 pm

פולסברג כתב:אם אלו שסביביו אסורים לישב, ק''ו הוא עצמו...
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=51&book=631206

יישר כח. דבר נאה ומתקבל.

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי שומר » ב' פברואר 14, 2022 11:17 pm

שמעתי מאברך שגדל ברשבם. שראה את הגאון ר גדליה נדל זצ"ל שגמר שמונה עשרה מהר . והסתובב בין המתפללים . ולא חשש לעבור לפני המתפלל . ושאל אנשים מדוע נוהג כך והשיבו לו שהוא סבר שהיום לא שייך דין זה . מישהו שמע על כך נראה תמוה

פולסברג
הודעות: 1754
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי פולסברג » ש' מרץ 26, 2022 10:05 pm

שומר כתב:שמעתי מאברך שגדל ברשבם. שראה את הגאון ר גדליה נדל זצ"ל שגמר שמונה עשרה מהר . והסתובב בין המתפללים . ולא חשש לעבור לפני המתפלל . ושאל אנשים מדוע נוהג כך והשיבו לו שהוא סבר שהיום לא שייך דין זה . מישהו שמע על כך נראה תמוה

תפארת שמואל על הגר''ש אוירבאך-
קבצים מצורפים
תפארת שמואל.JPG
תפארת שמואל.JPG (38.16 KiB) נצפה 2849 פעמים
תפארת שמואל 2.JPG
תפארת שמואל 2.JPG (105.29 KiB) נצפה 2849 פעמים

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי יבנה » ש' מרץ 26, 2022 11:42 pm

פולסברג כתב:
שומר כתב:שמעתי מאברך שגדל ברשבם. שראה את הגאון ר גדליה נדל זצ"ל שגמר שמונה עשרה מהר . והסתובב בין המתפללים . ולא חשש לעבור לפני המתפלל . ושאל אנשים מדוע נוהג כך והשיבו לו שהוא סבר שהיום לא שייך דין זה . מישהו שמע על כך נראה תמוה

תפארת שמואל על הגר''ש אוירבאך-
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שיעורי מרן הגרי-ש אלישיב - ברכות - אלישיב, יוסף שלום בן אברהם - קוק, בן ציון בן שלמה_306.pdf
(1.15 MiB) הורד 89 פעמים

באר בשדה
הודעות: 490
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי באר בשדה » ב' מרץ 28, 2022 12:55 am

יעו"ע מה שהמליץ זכות בקובץ העו"ב דישיבת אה"ת גל' א'רי (ש"פ משפטים השתא) ע' 58 ואילך.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: היתכן שבימינו חובה לעבור לפני המתפלל?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' מרץ 28, 2022 6:37 pm

מבית לוי כתב:מספרים על מרן רבינו האבי עזרי זיע"א שאחר התפילה בהיכל הישיבה בפוניבז' היה בחור שהאריך ליד הכניסה וכולם נעצרו מלצאת עד שמרן זיע"א הגיע ואמר שהמאריך לא יכול לאסור על כולם את היציאה וזה שלא כדין, ועבר ויצא וכולם אחריו

האם יש לסיפור זה/ הלכה זו מקור?

יש מעשה כזה על מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, וכמו שהובא [בגליון 'כאייל תערוג' (פרשת תז"מ תשע"ז, גליון 202), ושו"ר שנדפס בס' כאיל תערוג הל' תפילה עמ' קנו, וכן בס' כשחר אורך עמ' פה]: 'סיפר לי רד"ב הי"ו שפעם הלך עם רבנו ובפתח ביהכ"נ היה שם אחד שעמד בתפילה אצל הפתח ונעצר [המספר הנ"ל] כדי לא לעבור לפני המתפלל, אבל רבנו המשיך בדרכו ואמר לאו כל כמיניה לאסור עלי את הפתח'. וכן מבואר במהרש"ם בדעת תורה (סי' קב) ודימה כן למת ברה"ר דמותר לסלקו לצד שלא להזיק ולהפריע לרבים [ויתכן דיהיה מותר רק להזיז את המתפלל מהמקום, כמו מת, אבל לא לעבור לפניו]. וראה מה שכתבתי בכ"ז בשו"ת שיח חיים (עמ' לז-לח), וממה שכתב לי הגר"א נבנצל שליט"א.

איקטורין
הודעות: 473
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

הודעהעל ידי איקטורין » ו' יוני 30, 2023 2:43 am

בית יוסף אורח חיים סימן קב:" וזה לשון אהל מועד (תפילה דרך ג נתיב ז) אסור לישב בתוך ד' אמות של תפילה ופירשו הגאונים שאם היה עוסק בתפילה או קורא את שמע מותר ודוקא מן הצד אבל כנגדו אפילו כמלא עיניו אסור ואפילו עוסק בק"ש".
והובא בשו"ע שם ס"א.
וכתב שם המ"ב ס"ק ח' שהאיסור הוא: מפני שנראה כמשתחווה לו.
כנגדו - הכוונה שהעומד לפני המתפלל פניו כלפי המתפלל או גבו כלפי המתפלל?
פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן קנ ס"ק ב (בעריכה קלה): "ועכשיו עושים מקומות אצל הבימה שקורין אלמימר"א ופני היושב להיכל ואחוריו לבימה, ואף שאחוריו לספר תורה מכל מקום רשות אחרת היא הבימה. ומכל מקום לטעם השני דנראה כמשתחווה לו המברך, דהיינו שנוהגין לכרוע בברכת התורה, אם כן אין נכון זה. וי"ל כשאחוריו לבימה אין נראה כמשתחווה לו. ואף על גב דאחורי רבו יש אוסרים, עיין סימן צ' סכ"ד, אפשר לא קיימא לן כהך טעמא, או שאני רבו". [מובא בחלקו במ"ב בסי' קנ בסוה"ס].
מוכח להדיא בפמ"ג שאין איסור השתחוויה מול גב אלא מול פנים בלבד.
במהדורת דרשו סי' קב ה' 11 כתבו: "בסי' קנ משמע שרק כשפניו כנגדו נראה כמשתחווה לו, וכאן משמע שאפילו כשאחוריו כנגדו נראה כמשתחווה לו".
ולא נתנו מקור לדבריהם - ומאן יימר לן דהכי הוא?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: HaimL ו־ 321 אורחים