מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל הקובע מקום לתפלתו - ביאור מופלא של הגאון מבי"ט זצ"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

כל הקובע מקום לתפלתו - ביאור מופלא של הגאון מבי"ט זצ"ל

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' אוקטובר 31, 2018 10:44 pm

ברכות ו' ב' כל הקובע וכו', וילפי' לה מא"א ע"ה

וראיתי ביאור מופלא של המבי"ט בס' בית אלהים (שער התפלה פ"ה) וז"ל,

עוד מבואר בפשט מאמר זה שאומר כל הקובע מקום לתפלתו, ולא אמר לתפלה, להורות כי מי שמתפלל על דבר אחד, וחוזר להתפלל על אותו דבר עצמו, ראוי שישתדל שיהיה במקומו הראשון, והוא סבה לשמיעת תפלתו. וגם לפעמים בעמדו במקום שהתפלל בראשונה, גם כי לא יתפלל עתה, הוא נענה בהיותו עומד במקום שהתפלל בו, דמיון השואל שאלה ממלך בשר ודם והולך לו, ואח"כ לימים חוזר לאותו מקום ששאל שאלתו, כדי שיראנו המלך ויזכור למלאת חפצו, והוא אינו חוזר לדבר עוד אל המלך, כן המתפלל לאל יתברך על דבר פרטי במקום מיוחד, כשחוזר לאותו המקום בכוונת התפלה שהתפלל, הקדוש ברוך הוא שומע תפלתו שהתפלל קודם, וזהו הקובע מקום לתפלות שהתפלל כבר, וכמו שהביאו ראיה מא"א ע"ה שנאמר בו וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם, כי לא הזכיר הכתוב שהתפלל עתה, אלא שהשכים בשחר אל המקום אשר עמד והתפלל שם אל פני ה', והוא המקום אשר עמד להתפלל על סדום ועמורה, שנאמר שם בתחלת הענין ואברהם עודנו עומד לפני ה', כמו שאמר כאן את פני ה', אברהם אבינו בא אל זה המקום על כוונת התפלה שהתפלל אתמול, ולא רצה להתפלל עתה, והש"י בראותו טוב כוונתו בתפלה זכר אותו וזכותו והציל את לוט בעבורו, כמו שכתוב ויזכור אלהים את אברהם וישלח את לוט וגו', שזה הענין היה מעין התפלה ששאל על סדום ועמורה, וא"כ הקובע מקום לתפלתו כמו שאמרנו, אמרו עליו אלהי אברהם יהיה בעזרו, כלומר כי כמו שלהיותו אלהי אברהם זכר את לוט בזכותו, כמו כן לקובע מקום לתפלתו כמוהו יהיה בעזרו. עכ"ל.

והוא ביאור חדש ומחודש!
אודה לכל מי שיביא סיוע / אסמכתא / הערה לדברים אלו

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כל הקובע מקום לתפלתו - ביאור מופלא של הגאון מבי"ט זצ"ל

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' נובמבר 02, 2018 12:53 am

לכאורה, דברי המבי"ט מסתדרים יותר עם עיקר הדרשה,
מקור הדרשה בברכות ו' ב',
אמר רבי חלבו אמר רב הונא כל הקובע מקום לתפלתו אלהי אברהם (שקבע מקום לתפלתו. רש"י.) בעזרו (כדרך שהיה עוזר לאברהם. רש"י). וכשמת אומרים לו אי עניו, אי חסיד, מתלמידיו של אברהם אבינו. והגמרא שואלת: ואברהם אבינו מנא לן דקבע מקום?
מתרצת הגמרא: דכתיב וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם, ואין עמידה אלא תפלה, שנאמר ויעמוד פינחס ויפלל.

הרי שלשון הפסוק "המקום אשר עמד שם", היינו המקום אשר התפלל שם, ולא שהתפלל עכשיו.
וזה כדברי המבי"ט.

אם כי זה עוקר את ההבנה המקובלת שהכוונה לקבוע מקום כדי להתפלל. [שכך נפסק ברמב"ם ובשו"ע בעיקר חיוב קביעות מקום לתפלה].
וצ"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 174 אורחים