הודעהעל ידי שמואל_הקטן » ש' נובמבר 03, 2018 11:21 pm
אאריך קצת במקום שאמרו לקצר:
כתב המ"ב ס"ק מט: "כתבו האחרונים אם נטל הכלי בידו הלחה [היינו ביד הימין ששפך עליה מתחלה פעם אחת בידו השמאלית] נטמא אזן הכלי מהמים שיש על ידו דמים הראשונים טמאים הם ואם חזר ואחזו בידו השמאלית ליטול פעם שניה על הימין נטמא ידו עי"ז וצריך לנגבה והעצה לזה שיטיל רביעית בב"א על כל יד ויד או שישפוך מים ראשונים ושניים על כל יד ויד בפ"ע"
ובשעה"צ מא כתב: "ראיתי בפתחי תשובה שכ' שלכתחילה יזהר שיהא אוזן הכלי נגוב לגמרי, שאם הוא לח א"כ כשנוטל ידו אחת נטמא המים שעל הכלי, וכשיחזור ויגע בה בהיד שכבר נטל תטמא אותו היד, עכ"ל וכ"כ בספר שולחן שלמה, ומשמע מלשונם שבפעם ראשונה שנוטל הכלי בידיו יזהר שיהא אוזן הכלי נגוב, דאל"ה תטמא תכף ע"י היד. ובאמת משמע באחרונים (המחצה"ש והגר"ז) דעי"ז לא נטמא המים, דהוי כמו שנגע בידו במים שבכלי שלא בשעת נטילה, דמבואר לעיל קס יא דלא נפסלו המים עי"ז, והכ"נ הרי אותה היד לא נטל עדיין, וכ"מ בל"ח המובא שם במג"א, וזהו שכתבנו בדיוק במ"ב "ששפך עליה מתחילה" וכו' דזו כבר שעת נטילה היא, ויש עליה מים טמאים משפיכה ראשונה שהיתה פחות מרביעית".עכ"ד
ועדיין במקום שהיה הספל רטוב ממי שנטל קודם שלא כדין (וכמש"כ המחצה"ש טז שכיום רבים לא יודעים ליטול) לא מועילה סברת המ"ב שאין ידו מטמאת את המים שלא בשעת נטילה דהא הם טמאים ועומדים ממי שנטל קודם שלא כדין, ולכאו' בכה"ג צריך לנגב את אוזן הכלי וכ"ד הגריש"א (אבני ישפה א סי' לב), ולזה מועילה לכאו' ג"כ שפיכה בב"א ומיד לעזוב את הכלי ואפשר שזו הפעלולנות שהביא מוסר העדות שליט"א בשם גדול זיע"א.
ובהערה 38 הנ"ל הביאו שמועה מהחזו"א שאפשר להקל שאחר גמר נטילת יד אחת נחשב לגביה שלא בשעת נטילה ולא נטמאת, אכן הוסיפו שבספר חזו"א בכמה מקומות (כה יג, כד כג,) נראה בהדיא לא כך, אלא כל שלא ניגב חשיב שעת נטילה.