מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיטת הפסיקה של עדות המזרח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יולי 07, 2020 12:08 pm

ישא ברכה כתב:כשמבינים את הרעיון קבלת חכם, זה קצת מוזר לומר שקיבלו חכם פלוני במקום שאלמוני לא גילה את דעתו.
כי כשמתחילים לחתוך את הקבלה למחצה לשליש ולרביע (בהלכות נדה לא קיבלו עליהם, ובסב"ל וכו' וכו'), מאבדים חלק מאד מרכזי ברעיון של הליכה אחר חכם, שלכאורה ענינו מסירת ההכרעה לחכם, וקבלת הכרעתו כאילו התלמיד במקום הרב, וכשם שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות כך אין לתלמיד אלא עיני רבו.

אינני יודע מקורות ברורים, אבל מרוח הפוסקים שאחרי השלחן ערוך והרמ"א רואים בבירור שקבלת השלחן והרמ"א היא עניין של "ברירת מחדל" ולא קבלה מוחלטת.
יתכן שהיא עניין של קבלתו כל עוד ולתלמיד לא נראה להיפך. כלומר התלמיד פוסק כרבו במקום שהדעות שקולות (הן אם שקולות בסברא, והן אם התלמיד מבין בעצמו שסברתו אינה נחשבת מאומה בין שתי הרים הגדולים ממנו, כמו במחולקות הראשונים אבות העולם), ואין בידו להכריע, אבל מותר לו לחלוק כשלו עצמו נראה הכרעה אחרת.
אבל בנוסף נראה שהוא שינוי עקרוני בדרכי הפסיקה, שכיון שברור שאין לנו שום דרך לפסוק הלכה מהראשונים, אם כן תפוג תורה ח"ו. וכיון שהתורה ניתנה על מנת לקיימה, ברור שהיא ניתנה על דעת שיהיה ניתן לעשות הכרעה כל שהיא. וקיבלו את הכרעתם של השלחן ערוך והרמ"א, שרוח ה' דיבר בם, והשגחתו עליהם לפסוק הלכה לדורות, כידוע מדברי התומים.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1022
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מגדל » ג' יולי 07, 2020 12:27 pm

הוגה כתב:'בעניין שתי דעות המובאות בשלחן ערוך' מאת הרב אריאל אפרים אהרונוב שליט"א, בתוך קובץ "תורת ציון" חלק ב, תמוז ה'תש"פ, עמ' צז - קסט.
בסיכום בעמוד האחרון: "הובאו למעלה מארבעים אחרונים הסוברים, שסתם ויש השו"ע חושש לדעת היש, וביניהם פוסקים מפורסמים מאד, והתברר שרוב מניין ורוב בניין מהאחרונים עומדים בשיטה זו".

תורת ציון חלק ב, הרב אריאל אפרים אהרונוב, בעניין שתי דעות המובאות בשלחן ערוך.pdf


ישר כח גדול מאוד!
היכן ניתן להשיג עותק פיזי של הקובץ?

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' יולי 07, 2020 9:31 pm

מגדל כתב:
הוגה כתב:'בעניין שתי דעות המובאות בשלחן ערוך' מאת הרב אריאל אפרים אהרונוב שליט"א, בתוך קובץ "תורת ציון" חלק ב, תמוז ה'תש"פ, עמ' צז - קסט.
בסיכום בעמוד האחרון: "הובאו למעלה מארבעים אחרונים הסוברים, שסתם ויש השו"ע חושש לדעת היש, וביניהם פוסקים מפורסמים מאד, והתברר שרוב מניין ורוב בניין מהאחרונים עומדים בשיטה זו".

תורת ציון חלק ב, הרב אריאל אפרים אהרונוב, בעניין שתי דעות המובאות בשלחן ערוך.pdf


ישר כח גדול מאוד!
היכן ניתן להשיג עותק פיזי של הקובץ?

0548479975

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי חיים שאול » ג' יולי 07, 2020 11:12 pm

קבלת הרמ"א היא לא קבלה אלא משקף את המנהג הרווח באשכנז

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 08, 2020 10:30 am

המנהג הרווח באשכנז הוא קבלת סמכות רבני האשכנזים (המרדכי אור זרוע בעלי התוספות וכו'), בדיוק כמו שהבית יוסף בחר בשלושת עמודי ההוראה מפני שהם היו הפוסקים המובהקים בארצותיו (הרמב"ם והרי"ף כפשוט, וגם הרא"ש עקב היותו ראש רבני טוליטולה לאחר בריחתו). כך שלמעשה מדובר (כמעט) בכפל עניין במילות שונות.

מאידך, העובדה שבארצות אשכנז קבלו את הכרעות השלחן ערוך בכל מקום שהרמ"א אינו חולק עליו, מבטאת "קבלה" מחודשת ואמיתית. יותר מאשר בני ספרד שממילא פסקו גם קודם כהכרעות הרמב"ם והרא"ש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 08, 2020 1:14 pm

מקדש מלך כתב: מאידך, העובדה שבארצות אשכנז קבלו את הכרעות השלחן ערוך בכל מקום שהרמ"א אינו חולק עליו, מבטאת "קבלה" מחודשת ואמיתית. יותר מאשר בני ספרד שממילא פסקו גם קודם כהכרעות הרמב"ם והרא"ש.


ובאמת לא "קיבלו" כן בכל דבר בארצות אשכנז. (וגם לא את הרמ"א, כמפורט לעיל ובאשכולות אחרים)

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 08, 2020 1:23 pm

מקדש מלך כתב:המנהג הרווח באשכנז הוא קבלת סמכות רבני האשכנזים (המרדכי אור זרוע בעלי התוספות וכו'), בדיוק כמו שהבית יוסף בחר בשלושת עמודי ההוראה מפני שהם היו הפוסקים המובהקים בארצותיו (הרמב"ם והרי"ף כפשוט, וגם הרא"ש עקב היותו ראש רבני טוליטולה לאחר בריחתו). כך שלמעשה מדובר (כמעט) בכפל עניין במילות שונות.

האמנם לא ראה הב"י ברא"ש את מייצגם של בעלי התוספות בהלכה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 08, 2020 1:32 pm

בברכה המשולשת כתב:
מקדש מלך כתב: מאידך, העובדה שבארצות אשכנז קבלו את הכרעות השלחן ערוך בכל מקום שהרמ"א אינו חולק עליו, מבטאת "קבלה" מחודשת ואמיתית. יותר מאשר בני ספרד שממילא פסקו גם קודם כהכרעות הרמב"ם והרא"ש.


ובאמת לא "קיבלו" כן בכל דבר בארצות אשכנז. (וגם לא את הרמ"א, כמפורט לעיל ובאשכולות אחרים)

קבלו בהחלט. לא שאי אפשר לחלוק, ואיני מבין מה הקשר בין קבלה לאיסור לחלוק.
קבלה פירושו שהוא הרב, וכברירת מחדל פוסקים תמיד כמוהו, אלא אם כן נתברר לנו מעיון בפוסקים שלא כוותיה (או שאר הכרחים). שהרי לא מצינו שאסור לתלמיד לחלוק על רבו (אלא שניתן לטעון, כל חד לפום מה דמשער בליביה, שהרב כל כך גדול עד שדעת התלמיד לא נחשבת, כעין מה שאנו נוהגים בראשונים).
וברור שתמיד פוסקים כהשלחן ערוך, אף שכידוע בכל סוגיא ניתן למצוא דעות ראשונים דלא כוותיה, ופוסקים כדעת השלחן ערוך, לא מפני עיון והחלטה, אלא מפני שקבלנו עלינו את דעתו.
ובמקום שהנו"כ חולקים, הרי שנתברר שלא כמותו, וגם הם רבותינו והלכה כבתראי.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 08, 2020 1:38 pm

סגי נהור כתב:
מקדש מלך כתב:המנהג הרווח באשכנז הוא קבלת סמכות רבני האשכנזים (המרדכי אור זרוע בעלי התוספות וכו'), בדיוק כמו שהבית יוסף בחר בשלושת עמודי ההוראה מפני שהם היו הפוסקים המובהקים בארצותיו (הרמב"ם והרי"ף כפשוט, וגם הרא"ש עקב היותו ראש רבני טוליטולה לאחר בריחתו). כך שלמעשה מדובר (כמעט) בכפל עניין במילות שונות.

האמנם לא ראה הב"י ברא"ש את מייצגם של בעלי התוספות בהלכה?

כנראה שראה, אבל האם זוהי הסיבה שבחר לצרפו לעמוד שלישי? מסתבר שלא.
איני חושב שהבית יוסף ראה עצמו כרפורמטור שהופך את כל שיטות הפסק מן היסוד.
הוא בסך הכל עשה סדר וקבע שיטה סדורה והחלטית.
ואכן המנהג בארצותיו היה לפסוק כשלושה עמודים אלו.
האם הסיבה לכך שפסקו כמותו היא משום שהוא מייצג את דעת בעלי התוספות? כנראה שלא.

אגב, אם הכנסת הרא"ש היתה למען ה"איזון" וכמתן ביטוי גם למסורת הפסק האשכנזית, היה מן הראוי לתהות על "חוסר ההגינות" (כביכול), בכך שהרוב הספרדי שולט בצורה אוטומטית... אלא שמן הסתם לא מיניה ולא מקצתיה, והוא פשוט שיקף את מצב הפסיקה בארצות מרן המחבר.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 08, 2020 1:48 pm

שאלתי היא, האמנם דברי בעלי התוס' (בענייננו באמצעות הרא"ש שסיכם את פסקיהם) לא היו מקובלים בארצות הספרדים?
הרי מרבית הראשונים הספרדים ממשיכים את דרך לימודם.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 08, 2020 1:52 pm

יש כאן שיעור שטוען לעשות סדר בדברים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 08, 2020 2:16 pm

סגי נהור כתב:שאלתי היא, האמנם דברי בעלי התוס' (בענייננו באמצעות הרא"ש שסיכם את פסקיהם) לא היו מקובלים בארצות הספרדים?
הרי מרבית הראשונים הספרדים ממשיכים את דרך לימודם.

אכן רבני קטלוניא, בעקבות הרמב"ן תלמיד בעלי התוספות, שילבו בין המסורות. אבל כמדומני שברמה הכללית וברוב ארצות המזרח הרמב"ם נשאר הפוסק הגדול והמקובל, והרא"ש בדרגה משנית, ואילו השאר מובאים ברמה המקומית, בכל נושא לגופו.
הסיבה לכך היא מפני שבעוד שהרמב"ן והרשב"א נכתבו כ"חידושים", הרי שהרמב"ם והרא"ש נקבעו כספרי לימוד על הסדר, ולהן היה משפט הבכורה. כמו החילוק בין המשנה ברורה לשאר פוסקי הדורות שלפנינו.
באם היה הבית יוסף מעוניין להמשיך את המסורת הקטלונית של איחוד אסכולת בעלי התוספות עם השיטה הספרדית, היה עליו להיצמד לר"ן (לדוגמא) כברירת מחדל, ולא לבחור ברא"ש שמחינת לימודו הוא אשכנזי כמעט מוחלט.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 08, 2020 4:09 pm

מקדש מלך כתב:
סגי נהור כתב:שאלתי היא, האמנם דברי בעלי התוס' (בענייננו באמצעות הרא"ש שסיכם את פסקיהם) לא היו מקובלים בארצות הספרדים?
הרי מרבית הראשונים הספרדים ממשיכים את דרך לימודם.

אכן רבני קטלוניא, בעקבות הרמב"ן תלמיד בעלי התוספות, שילבו בין המסורות. אבל כמדומני שברמה הכללית וברוב ארצות המזרח הרמב"ם נשאר הפוסק הגדול והמקובל, והרא"ש בדרגה משנית, ואילו השאר מובאים ברמה המקומית, בכל נושא לגופו.
הסיבה לכך היא מפני שבעוד שהרמב"ן והרשב"א נכתבו כ"חידושים", הרי שהרמב"ם והרא"ש נקבעו כספרי לימוד על הסדר, ולהן היה משפט הבכורה. כמו החילוק בין המשנה ברורה לשאר פוסקי הדורות שלפנינו.
באם היה הבית יוסף מעוניין להמשיך את המסורת הקטלונית של איחוד אסכולת בעלי התוספות עם השיטה הספרדית, היה עליו להיצמד לר"ן (לדוגמא) כברירת מחדל, ולא לבחור ברא"ש שמחינת לימודו הוא אשכנזי כמעט מוחלט.


זה יותר תלוי היכן בספרד.
באיזור טולדו וגלילותיה שבמרכז ספרד, הייתה תקנה לפסוק כהרא"ש כמעט בכל דבר
בקטלוניה נהגו כהרמב"ן ובית מדרשו
ובדרום כהרמב"ם

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 08, 2020 4:11 pm

מקדש מלך כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מקדש מלך כתב: מאידך, העובדה שבארצות אשכנז קבלו את הכרעות השלחן ערוך בכל מקום שהרמ"א אינו חולק עליו, מבטאת "קבלה" מחודשת ואמיתית. יותר מאשר בני ספרד שממילא פסקו גם קודם כהכרעות הרמב"ם והרא"ש.


ובאמת לא "קיבלו" כן בכל דבר בארצות אשכנז. (וגם לא את הרמ"א, כמפורט לעיל ובאשכולות אחרים)

קבלו בהחלט. לא שאי אפשר לחלוק, ואיני מבין מה הקשר בין קבלה לאיסור לחלוק.
קבלה פירושו שהוא הרב, וכברירת מחדל פוסקים תמיד כמוהו, אלא אם כן נתברר לנו מעיון בפוסקים שלא כוותיה (או שאר הכרחים). שהרי לא מצינו שאסור לתלמיד לחלוק על רבו (אלא שניתן לטעון, כל חד לפום מה דמשער בליביה, שהרב כל כך גדול עד שדעת התלמיד לא נחשבת, כעין מה שאנו נוהגים בראשונים).
וברור שתמיד פוסקים כהשלחן ערוך, אף שכידוע בכל סוגיא ניתן למצוא דעות ראשונים דלא כוותיה, ופוסקים כדעת השלחן ערוך, לא מפני עיון והחלטה, אלא מפני שקבלנו עלינו את דעתו.
ובמקום שהנו"כ חולקים, הרי שנתברר שלא כמותו, וגם הם רבותינו והלכה כבתראי.


זו אכן דעת חלק מנושאי הכלים ורבותינו האחרונים,
אבל כידוע שהייתה בזה מחלוקת

ובכל מקרה, לא זו "קבלה" שעליה דיברו

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 08, 2020 4:28 pm

אני לא הייתי קורא לזה "חלק" מהנושאי כלים, אלא הדעה המקובלת מרוב הפוסקים, שנוקטים כדעת השלחן ערוך כברירת מחדל, ונוטים ממנה לפי כל מיני הכרחים.
אכן היו שהלכו עם הקבלה הזו הרבה יותר רחוק (כשמרן הגרע"י הוא הנציג העיקרי לגישה הזו), אבל אני לא התייחסתי לדעה הזו, אלא למה שכתבתי בהודעה הראשונה שלי למעלה, שהרוח הכללית היא קבלה למחצה, וגם מאוד מובן לי ההגיון שבקבלה כזו. ולגבי זה הוספתי שלא זו בלבד שגם האשכנזים קבלו עליהם את דעת מרן הרמ"א, אלא שהקבלה של האשכנזים את דעת השלחן ערוך בכל מקום שהרמ"א לא חולק עליו היא מאורע הרבה יותר מחודש ו"משנה משחק" מעובדת קבלת הספרדים את הכרעת השלחן ערוך.

כמו כן ידוע שהגר"א קיבל את השלחן ערוך בצורה חלשה יותר מהמקובל, וכידוע לשונו (המצונזרת) של מהר"ח מואלז'ין, אבל ברור שזו לא הרוח הכללית (והא ראיה שצונזר...). כמו כן ידוע שבנו של החפץ חיים הוסיף הרבה דעות מהראשונים שעלו לו בסוגיא, ואביו העיר לו שבאנו לפרש את השלחן ערוך ולא לחלוק עליו.

כמובן שניתן למצוא בכל פוסק מינון שונה מעט של קבלה, כי הפשרה בין גורם "הסמכות" (אתוס) לגורם ההכרעה העצמית ("לוגוס") היא מהדברים שאין להם שיעור, וכל חד לפום מה משער בליביה, ותלוי באופי, השקפת עולם, ועוד.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' יולי 08, 2020 5:47 pm

ישא ברכה כתב:כשמבינים את הרעיון קבלת חכם, זה קצת מוזר לומר שקיבלו חכם פלוני במקום שאלמוני לא גילה את דעתו.
כי כשמתחילים לחתוך את הקבלה למחצה לשליש ולרביע (בהלכות נדה לא קיבלו עליהם, ובסב"ל וכו' וכו'), מאבדים חלק מאד מרכזי ברעיון של הליכה אחר חכם, שלכאורה ענינו מסירת ההכרעה לחכם, וקבלת הכרעתו כאילו התלמיד במקום הרב, וכשם שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות כך אין לתלמיד אלא עיני רבו.

איני מבין דבריך כי הליכה אחר חכם אינו אומר שכשנראה לך אחרת אסור לחלוק עליו, אלא הכונה כשאין לך דיעה עצמית והשאלה לפי מי פוסקים אז הולכין אחר אותו חכם. ולכן כל הפוסקים נטו לפעמים מדעת השו"ע והרמ"א כשהיה נראה בעיניהם אחרת.
וזה ברור שמה שקיבלנו הוראת השו"ע והרמ"א אינו אלא עד זמנם כי קבלנו הכרעתם במה שהכריעו בין הראשונים שלפניהם. אבל אם נוצר מחלוקת אחר זמנם מעולם לא קיבלנו הכרעותיהם אלא לפי דעת הפוסקים ורובם והגדלים שביניהם.
ויש להוסיף לכאורה דכל הענין של קבלת הכרעתם בוא ענין של מנהג, וכי אני ואתה קבלנו הכרעתם, אלא שכך נהגו בכלל ישראל וברור שנהגו כן רק לגבי הפוסקים שלפניהם.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יולי 08, 2020 8:27 pm

מקדש מלך כתב:אגב, אם הכנסת הרא"ש היתה למען ה"איזון" וכמתן ביטוי גם למסורת הפסק האשכנזית, היה מן הראוי לתהות על "חוסר ההגינות" (כביכול), בכך שהרוב הספרדי שולט בצורה אוטומטית... אלא שמן הסתם לא מיניה ולא מקצתיה, והוא פשוט שיקף את מצב הפסיקה בארצות מרן המחבר.

י"מ תא-שמע כתב שהשו"ע הוא ספרדי באיכות ואשכנזי בכמות. וכוונתו כך: כאשר ישנן שתי סוגיות סותרות, דרכם של הרי"ף והרמב"ם היא לדחות אחת מפני חברתה, ואילו דרכם של בעלי התוספות היא לפסוק את שתיהן להלכה תוך העמדת אוקימתא.
לכן, בהלכה א' יהיו רי"ף ורמב"ם בצד אחד ותוס' בצד השני, והשו"ע יפסוק כרי"ף והרמב"ם. ובהלכה ב' ימצא השו"ע פסק של תוס' ומולו שתיקה של הרמב"ם והרי"ף, ולכן יפסוק כתוס'.
נערך לאחרונה על ידי פלוריש ב ה' ספטמבר 03, 2020 2:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יולי 08, 2020 8:30 pm

בברכה המשולשת כתב:באיזור טולדו וגלילותיה שבמרכז ספרד, הייתה תקנה לפסוק כהרא"ש כמעט בכל דבר

ברכי יוסף (חו"מ כה, כט): "כל ימינו נצטערנו על דברתי מלכי צדק מרן זצ"ל בפשר דבר שעשה לענין הוראה ללכת אחרי הרי"ף והרמב"ם והרא"ש, ובמקום דתרי מינייהו מסכימים לדעת אחד הכי נקטינן כידוע. וחלקו עליו הבאים אחריו וביקשו לעקור הכלל הזה, כמבואר בהקדמת מהרש"ל לספרו ים של שלמה, ובהקדמת מור"ם לדרכי משה א"ח, ושאר גדולים, ומהרש"ך ח"א סי' קלד כתב דרבים תפסו עליו ונחלקו עמו פנים בפנים. ועיין מה שכתב הרב של"ה דף קט"ו. גם ראיתי תשובה אחת כ"י למהר"ר יחיאל קשטלץ אבי מהר"ש ומהר"ם קשטלץ שהיה בדור מרן, והאריך הרבה בזה, מפיו לפידים יהלוכו.
ועתה ראיתי להרדב"ז בתשובה סי' תרכ"ו שכתב כל הגלילות הללו קבלו עליהם הרי"ף והרמב"ם והרא"ש, להיות הכרעתם הכרעה, בין להקל בין להחמיר, בין לפטור בין לחיוב עכ"ד. הא למדת שדבר זה קבלה ביד בני ספרד מראש מקדם.
וראיתי בתשובת מהר"ר יצחק קארו דודו של מרן בתשובה כי באה בסוף תשובות מרן אבן העזר שכתב שבכל ספרד נוהגים בכל הדינים ובכל ענייני איסור והתר כסברת הרא"ש. גם מהר"ר בצלאל בתשובה ריש סי' כ"ב כתב דהרא"ש רבן של גלות החיל הזה אשר כנענים עד צרפת וספרד ורוב הגולה קבלוהו לרב עליהם. גם בא לידי קונטריס ישן נושן מהרב משה ן' דנון ממלכות פורטוגאל תלמיד הגאון מהר"י אבוהב וכתוב שם וז"ל תשובת שאלה מרבינו ברכיה הלוי עוד שאלת אם נדון על פי הרא"ש ויתר החכמים המסכימים לדעתו או אם נחוש לפסק הרי"ף והרמב"ם במקום שחולקים עליו. תשובה: אני לא ידעתי מהו הדבר שהגיעך לספק זה, רואה אני כל הארץ שהיתה נוהגת על פי הרא"ש ומפסקיו לא יטו ימין ושמאל, וכל שכן שראוי לסמוך עליו בפסק שיש לו חברים רבים עכ"ל. ועיין מה שכתב מרן ב"י א"ח סי' נ"א משם מהרלנ"ח".

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' נובמבר 21, 2020 7:00 pm

נהר שלום כתב:[נ"ב הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א מספר שראה את מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א בצעירותו מקשיב לשיעורים של מרן הגרע"י מאחורי הדלת...]

איפה הגר"ח בדיוק עמד אחורי הדלת? נשמח לתגובה.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי אבני גזית » ש' נובמבר 21, 2020 7:10 pm

בבית הכנסת עולי משהד בבני ברק

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' נובמבר 21, 2020 7:12 pm

אם קבלה נקבל.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי אבני גזית » ש' נובמבר 21, 2020 7:53 pm

עכשיו תתמה היכן בדיוק שכב הלל הזקן כשירד עליו השלג בגג בית המדרש, והיכן בדיוק רב המנונא סבא שכב לנוח תחת הסלע.
היכן רבי יעקב מוצפי השביע את תלמידיו שלא להשתתף בבחירות. והיכן בדיוק ישב כף החיים בהמתנה לדואר כששלח את ספריו לחו"ל. נשמח לתגובה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' נובמבר 22, 2020 12:02 am

לפי השמועה יש בכמה מקומות בדרך אמונה שהוא מזכיר 'שמעתי מח"א', והכוונה למה ששמע בשיעורים הללו ממרן הגרע"י זצ"ל.
(ככה יסופר בעוד 10 שנים בערך)

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' נובמבר 22, 2020 1:00 am

אבני גזית כתב:עכשיו תתמה היכן בדיוק שכב הלל הזקן כשירד עליו השלג בגג בית המדרש, והיכן בדיוק רב המנונא סבא שכב לנוח תחת הסלע.
היכן רבי יעקב מוצפי השביע את תלמידיו שלא להשתתף בבחירות. והיכן בדיוק ישב כף החיים בהמתנה לדואר כששלח את ספריו לחו"ל. נשמח לתגובה.

לא הבנתי את רמיזותיך.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 12, 2021 8:08 pm

ירושלים כתב:הרבה מהחכמים כאן כתבו לעיל דאף כי בספר הנייר כתוב שיש להדליק ואחר כך לברך, אבל אחר שמחבר ספר הנייר אשכנזי מה לבני ספרד ולו ולדוגמא מה שכתב "ישא ברכה": לא הכרתי את ספר הנייר וסקרן אותי מיהו. אז הוא אחד מהראשונים מבעלי התוספות, מן הסתם מחכמי אשכנז, אז קצת מוזר לתלות את מנהג ספרד בו".

ולדידהו מדוע לא קשה בעיניהם מה שכתב מרן ז"ל בהליכות עולם ח"ב עמ' רסה שעם שרב עמרם גאון בסדורו והרמב"ם ז"ל כתבו שיש לומר בתפילת יום הכיפורים את מוספי גם כשיוה"כ חל בחול, מכל מקום אנחנו בני ספרד נוהגים כמו מחזור ויטרי והמאירי לומר את מוספי רק כשיוה"כ חל בשבת ולא בחול, ראה שם, ולמה זה לא מוזר לומר שנעזוב דברי ונוסח רב עמרם גאון והרמב"ם שבני ספרד אדוקים בהם ונמשכים אחריהם, ונעשה כחכם מאשכנז מחזור ויטרי, או חכם מפרובנס כמאירי

עוד כתבו שהיא הוספה בספר הנייר ובספר ילקוט יוסף דחה הראיה מספר הנייר - מאוד אבקש שיעלו דברי הילקוט יוסף בזה איך דחה הראיה מספר הנייר ותודה רבה מראש ויישכח.

בשיעורו השבוע שוב העלה ענין זה של ספר הנייר ובאמת יש לחקור אם יש ממש בטענותיו.
https://www.youtube.com/watch?v=73MFG6k_ovc מדקה 17.


ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' ינואר 12, 2021 8:30 pm

הרבה ממנהגי ספרד מושפעים מהרא"ש האשכנזי, נגד הרמב"ם והרי"ף ומנהג ספרד הקדום. ובכ"ז מרן השו"ע פסק כן להלכה.
בליל הסדר ישנם הרבה דוגמאות. כמו הבאת ג' מצות ולא מצה וחצי, או ברכה על כוס ראשונה ושלישית ולא על כל כוס וכוס, וכהנה רבות.
כנראה שלרבי יוסף קארו זה לא הפריע. אלא מנהג שהושרש ע"פ ראשונים יש להמשיכו.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי גביר » ג' מרץ 09, 2021 4:41 pm

כמה מראי מקומות הרשומים אצלי הנוגעים לנושא האשכול -
על גישת 'כוחא דהיתרא עדיף', של הרב עובדיה ראה, למשל - הרב עובדיה יוסף, טהרת הבית, ח"ב, ירושלים תש"נ עמ' תה. שם מצוטטים דבריו של רבי פתחיה מרדכי ברדוגו בספר השו"ת שלו 'נפת צופים' לפיהם החמרה מופרזת עלולה לגרום להזנחת הדין עצמו, הרב עובדיה מעיר על כך: דישמע חכם ויוסיף לקח' ; וראה גם: הרב יצחק יוסף, עין יצחק, כרך ג, כללי קבלת הוראות השולחן ערוך, כללים כב-כד, ירושלים תשס"ט, עמ' ריח-רסג, ובייחוד בעמ' רמ-רמב ; הרב שמעון מועלם, יסודות בפסיקת ההלכה ב'יראת ההוראה', משנת יוסף ה [סיוון תמוז תשע"ד], עמ' פג-קב ; הרב ישראל נתנאל רביוב, מיוסף עד יוסף, בני ברק תשע"ו, עמ' יז-יח ; הרב אברהם דורי, אדרת תפארת, חלק ז, סימנים מ-מא. ירושלים תשע"ז, עמ' רה-ריז ; בני לאו, ממרן עד מרן, תל אביב 2005, עמ' 259-255 ; הרב גיא אלקנה לוטינגר, קונטרס - 'אשר החמרת הקלתי', בתוך - ויזבח אלקנה, חלק ה, בת ים תשע"ז ,יו"ד, סימן יב, עמ' ריח-רמה.

אמנם יש, בייחוד בין חכמי והמזרח והספניולים הנוקטים בגישה שונה, מחמירה יותר, השואפת לצאת, ככל הניתן, ידי חובת כל הדעות שבהלכה ולקיים לצדן גם את ההנהגות הקבליות.
כך, למשל, מסכם גישה זו רבי אליעזר פאפו [סרייבו, בוסניה, תקמ"ו – סליסטרה, בולגריה, תקפ"ח] בספרו הנודע פלא יועץ: '
ובספקא דדינא ילך לחומרא כי ראוי לירא מלעבור על הדין יותר ויותר מאשר יגור מפני חרב. ואפילו במידי דאפסיקא הלכתא לקולא בעל נפש יחמיר לעצמו' [פלא יועץ, ערך דינים, ירושלים תשמ"ז עמ' קמא]. ובמקום אחר – 'ראוי לכל אדם להתנהג בחסידות וכל אשר בכוחו יעשה ... הנה כי כן חיובא רמאי למיעבד כל מילי דחסידותא על פי הזוהר הקדוש והאר"י ז"ל כי הוא בונה בשמים עליותיו ועושה נחת רוח ליוצרו. והאיש האוהב את ה' אהבה עזה כראוי לא יכבד עליו שום דבר לעשותו ... ומאי גם במילי דתלוי בפלוגתא אף דפשטה הוראה ונהוג עלמא כדבר מהקל ראוי ונכון ליראי ה' ואוהבי שמו לצאת ידי ספק ולצאת ידי כל הדעות ולמיחש בעי שמא פן ואולי הדין עם המחמיר ... וכבר ידי עסקניות לסדר בקונטרס בפני עצמו כל מילי דחסידותא ומילי דפלוגתא איך ראוי לעשות לצאת ידי כולהו רבוותא' [פלא יועץ, ערך 'חסידות', ירושלים תשמ"ז עמ' רמ-רמא]. 'קונטרס' זה הוא כנראה חיבורו של רבי אליעזר פאפו 'חסד לאלפים' שכפי שמעיד עליו מחברו – 'זאת היתה לי בקונטרס זה הני מילי דחסידותא דרך ישרה לצאת ידי כל הדעות' [חסד לאלפים, או"ח, הלכות תפילין, כה יג. ירושלים תשמ"ה עמ' מג].

אחד הביטויים הספרותיים המובהקים והמגובשים ביותר של מגמה זו הוא ספר ההלכה של רבי יוסף חיים מבגדאד 'בן איש חי', חיבור שהשפעת ספרו של רבי אליעזר פאפו 'חסד לאלפים' ניכרת בו היטב [כפי שמציין הרב עובדיה יוסף בתשובה בה הוא דן בין השאר בפסק של הבן איש חי בנוגע לשתייה לפני התפילה –'וכנראה שנמשך אחר דברי החסד לאלפים הנ"ל כדרכו בקדש' [יביע אומר, ד, או"ח יג]]
על דרך זו - יעויין -הרב יצחק טופיק, בענין קבלת הוראת מרן הש"ע, אור תורה, שנה שלושים וארבע, חוברת א, [תז], סימן ד, עמ' מא-ס, ובספרו שו"ת תהילת יצחק, סימן א, ירושלים תשע"ט עמ' ה-יח ; הרב יעקב משה הלל, במה שהנהיגו ופסקו חכמי הדורות מנהגים וחומרות שאינם מובאים בשולחן ערוך על פי כתבי הקודש האר"י ז"ל, אליבא דהלכתא, כה, תמוז תשס"ח עמ' ו-ז ; דומה שהנציג הבולט ביותר של גישה זו בדור האחרון היה הראשון לציון הרב מרדכי אליהו.

ביטוי ספרותי חשוב, אולי החשוב ביותר, להבדלים בין פסיקות בתי מדרש אלה לבין פסיקתו של הרב עובדיה הוא ספרו של האחרון 'הליכות עולם', שהוא מעין נושא כלים של ה'בן איש חי' ובו מעמת הרב עובדיה בשיטתיות את פסקיו עם פסקי ה'בן איש חי'. ראשיתו של ספר זה בשיעורים אותם החל הרב עובדיה למסור בערך בהיותו בן עשרים [ראה: יעקב ששון, אביר הרועים, חלק א, ירושלים תשע"ב, עמ' 82 ; בני לאו, ממרן עד מרן, תל אביב 2005, עמ' 31-29] והוא החל לערוך אותו בהיות במצרים [ששון שם, עמ' 29], אך כרך ראשון שלו יצא לאור רק בשנת תשנ"ח.
עוד על היחס בין פסיקת ה'בן איש חי' לפסיקתו של הרב עובדיה יוסף ראה: הרב יצחק יוסף, עין יצחק, חלק ג: כללי הוראת הולחן ערוך, כלל כ, ירושלים תשס"ט עמ' ר-ריט ; יעוין גם: ניר אביב, ביכורי אביב, פסגות תשע"א, עמ' 426 – 439 ; ששון שם, חלק ב, ירושלים תשע"ד, עמ' 323-286, 341-338, 402-384 ; ערן גלעדי, הקבלה במשנתו של הרב יוסף חיים מבגדאד (דיסרטציה לקבלת תואר שני), באר שבע תש"ף, עמ' 133-123.
נערך לאחרונה על ידי גביר ב א' יוני 13, 2021 8:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי גביר » ב' מאי 03, 2021 12:54 pm

על שהבן איש חי לא היה מוכר כל כך לחכמי מרוקו - יעוין במבוא של הרב משה עמאר לספר נוהג בחכמה לרבי יוסף בן נאיים, לוד תש"פ עמ' 17-16 [ושם עמ' 16 גם על דרכם של חכמי מרוקו גם המקובלים שלא להורות לציבור הרחב לנהוג לפי הקבלה].

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' יוני 10, 2021 4:30 pm

ישא ברכה כתב:אני מכיר רב אחד שמקפיד לומר בכל הלכה שיש הבדל בין אשכנזים לספרדים, הרב אופיר מלכה


הרב אופיר מלכה גם מציג באופן קבוע את שיטות האחרונים הספרדים שחולקים על הגר"ע יוסף, כמו הגרב"צ אבא שאול למשל. אולי בגלל זה יצא הקצף בהסכמה חדשה של הרב יצחק יוסף.

(אגב, גם מה שכתב הרב יצחק בהסכמה זו על הגאון הרב שלמה טולדנו שמחליש ועוקר את הוראות מרן השו"ע, אינו נכון, כי הגאון הנ"ל הוכיח בסדרת ספריו "דברי שלום ואמת" שאדרבה, יהודי מרוקו פוסקים כמרן השו"ע הרבה יותר מהרב עובדיה, והוכיח זאת ע"פ טבלאות מסודרות, שהרב עובדיה חלק על השו"ע הרבה יותר).
קבצים מצורפים
הסכמה.jpg
הסכמה.jpg (427.07 KiB) נצפה 3776 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1022
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מגדל » ו' יוני 11, 2021 12:01 am

"הרב יהודה עדס הידוע"

עפרא לפומיה ולקולמוסיה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' יוני 11, 2021 1:31 am

אם הראשל''צ הגר''י יוסף שליט''א ראוי חלילה לקללה חמורה זו בגלל שכתב על הגר''י עדס שליט''א בלשון "הרב עדס הידוע",
א''כ ק''ו בבשק''ו שאברך המטיח קללות חמורות בראשל''צ שליט''א, יהיה ראוי חלילה לאותן קללות בעצמו. האין זאת?


נ''ב:
מה אתה רוצה ממנו? הגר''י עדס מוביל במשך שנים את ההתנגדות להגרע''י זצ''ל לדרכו ולפסיקתו. זה פלא בעיניך שזה כואב מאד ליבל''ח הגר''י יוסף? זה פלא בעיניך שהוא כותב עליו בלשון מתמרמרת? ולא תנוח דעתך עד שתקלל אותו קללה נמרצת?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יוני 11, 2021 1:38 am

....
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ד' יוני 16, 2021 5:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' יוני 11, 2021 1:52 am

אתה בטוח שאתה וכיו''ב הם אלה שצריכים ו/או יכולים "לעצור את זה"?
ואם כן, האם אתה חושב ש''תעצרו את זה'' ע''י קללות וכיו''ב?

נ''ב:
כשזלזלו באביו זצ''ל, התחצפו אליו בצורה מזעזעת ועיפרוהו בעפר, או למצער ''רק'' הקטינו את גדלותו המפעימה. איפה היו אז כל אותם אלה של "צריך לעצור את זה, נקודה"? איפה הם היו?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יוני 11, 2021 2:03 am

פרנקל תאומים כתב:אתה בטוח שאתה וכיו''ב הם אלה שצריכים ו/או יכולים "לעצור את זה"?
ואם כן, האם אתה חושב ש''תעצרו את זה'' ע''י קללות וכיו''ב?

נ''ב:
כשזלזלו באביו זצ''ל, התחצפו אליו בצורה מזעזעת ועיפרוהו בעפר, או למצער ''רק'' הקטינו את גדלותו המפעימה. איפה היו אז כל אותם אלה של "צריך לעצור את זה, נקודה"? איפה הם היו?

....
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ד' יוני 16, 2021 5:22 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יוני 11, 2021 5:15 am

ייש"כ הרב פ"ת המשיב בלשון מכובדת - לכותבים שכתיבתם ראויה לכל ביזוי

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יוני 11, 2021 9:09 am

פרנקל תאומים כתב:אתה בטוח שאתה וכיו''ב הם אלה שצריכים ו/או יכולים "לעצור את זה"?
ואם כן, האם אתה חושב ש''תעצרו את זה'' ע''י קללות וכיו''ב?

נ''ב:
כשזלזלו באביו זצ''ל, התחצפו אליו בצורה מזעזעת ועיפרוהו בעפר, או למצער ''רק'' הקטינו את גדלותו המפעימה. איפה היו אז כל אותם אלה של "צריך לעצור את זה, נקודה"? איפה הם היו?

....
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ד' יוני 16, 2021 5:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1022
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי מגדל » ו' יוני 11, 2021 10:50 am

פרנקל תאומים כתב:אם הראשל''צ הגר''י יוסף שליט''א ראוי חלילה לקללה חמורה זו בגלל שכתב על הגר''י עדס שליט''א בלשון "הרב עדס הידוע",
א''כ ק''ו בבשק''ו שאברך המטיח קללות חמורות בראשל''צ שליט''א, יהיה ראוי חלילה לאותן קללות בעצמו. האין זאת?


נ''ב:
מה אתה רוצה ממנו? הגר''י עדס מוביל במשך שנים את ההתנגדות להגרע''י זצ''ל לדרכו ולפסיקתו. זה פלא בעיניך שזה כואב מאד ליבל''ח הגר''י יוסף? זה פלא בעיניך שהוא כותב עליו בלשון מתמרמרת? ולא תנוח דעתך עד שתקלל אותו קללה נמרצת?


אינני יודע האם אתה תמים או מיתמם. יש משפט בעברית ומקורו מערבית, "החמור אותו חומר אך האוכף שונה", כמו שכבר העיר כאן הרב יוסף חיים.
ההתנהגות המבזה שלו היא שיטה, ומה שאנשים רואים בעלונים ומכתבים אינו אפס קצהו של הדברים שהוא אומר בעל פה בשבתות וחגים.

שאלת את ר' יוסף חיים האם הוא יכול לעזור ולעצור? אינני יודע. אבל מה שבטוח, בש"ק פרשת קורח, טוב לנו לכל הפחות למחות ולגנות את הנועדים על ה' ולא להיות העדה האופפת אותם בהסכמה שבשתיקה. (ודברים אלו מופנים גם כלפי החכמים ששלחו לי הודעות פרטיות לחזק את ידי על שמחיתי על כבוד התורה).

וסהדי במרומים, שאע"פ שאינני מחזיק מעצמי מאומה, אני סמוך ובטוח במאת האחוזים שהפער ביני לבין הראשל"צ קטן אולי עשרות מונים מהפער בינו לבין גדולי העולם שהוא מרשה לעצמו לדבר עליהם בשצף קצף.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יוני 11, 2021 10:19 pm

אין מילים, קורח בגלגול, מרחם על המקלדת שלך

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: שיטת הפסיקה של עדות המזרח

הודעהעל ידי אבני גזית » ש' יוני 12, 2021 10:12 pm

מגדל כתב:
"החמור אותו חומר אך האוכף שונה"



נזכיר לציבור שכפי הנראה, חלק נכבד מהודעות של כת"ר מקודשות לזלזול והכחשת ערכו של הרב עובדיה, במישרין או בעקיצין. התחושה ש'צריך לחנך את הרב יצחק', היא כבר בגדר הותרה לו.

מגדל כתב:
ומה שאנשים רואים בעלונים ומכתבים אינו אפס קצהו של הדברים שהוא אומר בעל פה בשבתות וחגים.



אקסיומות כאלה היו מועילים בשנות השבעים. היום העולם השתנה, והרוצה לשקר ירחיק עדותו.


מגדל כתב:וסהדי במרומים, שאע"פ שאינני מחזיק מעצמי מאומה


לא נראה בכלל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 188 אורחים