מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה ב'הדרן' אומרים "בר פפא" ולא בר "רב" פפא?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

למה ב'הדרן' אומרים "בר פפא" ולא בר "רב" פפא?

הודעהעל ידי טוב וחסד » א' נובמבר 18, 2018 1:42 pm

בספר כפתור ופרח (פרק מד): "אמרו ליה לרב פפא מה שמך? א"ל רב פפא. אמרו ליה והא כתיב (משלי כז, ב) יהללך זר ולא פיך, אמרו אם אין זר פיך". אם רב פפא הקפיד על כך, מדוע נחקק בסיום, פפא ללא תואר "רב" - חנינא בר פפא, רמי בר פפא, נחמן בר פפא, אחאי בר פפא...?!

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: למה ב'הדרן' אומרים "בר פפא" ולא בר "רב" פפא?

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' נובמבר 18, 2018 4:55 pm

אוריתא כ.PDF
(407.23 KiB) הורד 179 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' נובמבר 18, 2018 8:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: למה ב'הדרן' אומרים "בר פפא" ולא בר "רב" פפא?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 18, 2018 5:32 pm

העיקר כדברי האומרים שלא היו כולם בני 'פפא' אחד (וכמובא במאמר הנ"ל בתור פתרון אחד, ולדעתי הוא הפתרון היחיד לשאלה הנ"ל).
וזה מה שציינתי במקום אחר:
כתב רב האי גאון בתשובה (נדפסה בספר האשכול מהדורת אלבק, הלכות ספר תורה דף ס ע"ב): "לאו כולם בני רב פפא גאון תלמידו של רבא הן... ונראה כי בני שנים ושלשה הן", עיי"ש.
גם רבי משה ריאיטי כתב במקדש מעט דף פח ע"א: "הנה מצינו אֶל פפא יותר מעשרה בנים המיוחסים לו, כגון ר' חנינא בר פפא ור' חמא בר פפא, והנה היה שם פפא או רב פפא יותר מאחד".
ובספר יוחסין, אמוראים, ערך דארו בר פפא (יוחסין השלם עמ' 123): "והם אחד עשר בני רב פפא, [מהם בני רב פפא] סבא שהיה בזמן רב, ומהם בני רב פפא שהיה מזמן אביי ורבא".

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: למה ב'הדרן' אומרים "בר פפא" ולא בר "רב" פפא?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 18, 2018 5:39 pm

אגב הנ"ל:
בילדותי רשמתי לי דברים אלה, אולם משראיתי את דבריו המפורשים של רב האי בענין זה, חזרתי בי ובטלתי את דברי מכל וכל.
אני מרשה לעצמי להביא כאן את הדברים (ואני תמה האם מישהו קדמני בהשערה זו):
לא מעט עסקו רבותינו הגאונים בבירור שמות התנאים והאמוראים ופירושי כינוייהם. בין השאר ערכו רשימות שונות והציבו סימנים כדי שלא נטעה בין חכם לחכם.
מתוך רשימות השמות ששרדו, בולטות במיוחד 'רשימת רבה ורבא' ו'רשימת בני פפא'. רב האי מסר רשימה מדויקת של חכמים ששמם 'רבה', לעומת החכמים ששמם – דומה אך שונה – 'רבא', לפי מה שמצא בספרים ישנים מוגהים. הרשימה פותחת בשאלת השואל: "מצינו בפירושים: כל רבה ל"ח וסימניך לח ולוז וערמון, וכל רבא י"ז וסימניך ויוסף בן שבע עשרה שנה, ואית דאמרי ויז נצחם... אלא כמדומין אנו שיש טעות בספר שלנו, בבקשה מלפני גאון שיכתבם לנו וינקוד אותם". והשיב להם רב האי: "כך הם...", והביא את שמות האמוראים ששמם 'רבה' ובנפרד אלה ששמם 'רבא'.
עורך הרשימה התכוון ככל הנראה להודיע, שאם נמצא בתלמוד 'רבה' ו'רבא' אחרים שלא נמנו ברשימה, נדון אותם בטעות סופר ותו לא, לפי שאין יותר משבעה עשר 'רבא' ושלשים ושמונה 'רבה'.
רשימה אחרת מצאו הגאונים לנכון למסור לנו, היא רשימת החכמים שנקראים 'פלוני בר פפא', כדי לדעת שאין חכמים אחרים שנקראים '...בר פפא'. אם נמצא למשל 'חייא בר פפא' וכדומה, נדע שאינו אלא טעותו של המעתיק ושלא היה ולא נברא חכם בשם זה. [כנראה ערכו גם רשימות אחרות כיוצא באלו].
עוד בימי הגאונים העתיקו המעתיקים את 'רשימת בני פפא' בסוף התלמוד, כדי לזכור מי הוא באמת 'בר פפא' ומי לא, והיו רושמים שטוב לזכור את שמות החכמים הללו כדי שלא לטעות בהם. משם היתה דרך קצרה לקביעתה של 'רשימת בני פפא' בתוך נוסח 'סיום מסכת'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים