ז. במחלוקת הראשונים בסעיף ג גבי בגדים שעשויין בדרך לבישה ולא בדרך של עיטוף (כטלית קטן שלנו) אם פטורים מציצית או חייבים, מצינו לארבעה או חמישה רבותינו הראשונים שפטרוהו מציצית ולדעתם אין יוצא בו ידי חובה.
בפרובנס
ר' יצחק הלוי גאון נרבונא המובא בתשובת בעל האשכול שהביא העיטור.
באשכנז
אור זרוע בשם ראבי"ה הובא בתשובת מהר"ח אור זרוע סי' ד, וכן ס"ל למהר"ח או"ז שם סי' ח ובדרשות, הובא בתרומת הדשן סי' מה משם לב"י ריש סי' ח.
בספרד
הרמ"ה בתשובה המובאת בקיצור בארחות חיים הל' ציצית וב"י שם (ותשובת הרמ"ה נדפסה בשלימותה ב'המאור' ת"א תרצ"ה).
בצרפת
ר"י הזקן בעל התוספות רפיא בידיה והחמיר שלא לעשותה בין בציצית בין שלא בציצית כמ"ש במרדכי הל"ק סי' תתקמג.
אבל בעל העיטור האריך לדחות דעה זו ולדעתו יוצאים ידי קיום המצוה לכתחילה גם בדרך לבישה כט"ק. וכן האריך הריטב"א בפירושו לרי"ף הל' ציצית וסיים 'וכן פסק הרב בעל העיטור ז"ל ואין להרהר בזה' (הובא בנמוק"י הל' ציצית וב"י סי' ח). וכנראה כן דעת רבינו יונה והרא"ש ועוד ראשונים. וכן פסק טוש"ע סעיף ג, וכתב מג"א שם: לדעת רוב הפוסקים א"צ עיטוף דלא רמיזא באורייתא.
ח. ומבואר בדברי הפוטרים טעם סברתם מפני שבגד זה כט"ק שלנו דרכו בלבישה ואין בו עיטוף כלל, גם לא עיטוף הגוף. וזה למדו מן הברכה להתעטף שבגדים אלו פטורים מן הציצית. וסבירא להו שבבגד זה לא דיברה תורה כשחייבה ציצית. ומבואר כן ביותר בתשובת הרמ"ה יע"ש. והנה לא אמרו הטעם שפטור משום שכעת אין בו לכסות או לעטוף הראש.
ט. והנה גם ראבי"ה שדעתו ידועה בב"י סי' ח וסי' יב לפטור בגדי ט"ק מציצית,
(בתרה"ד וב"י זה מובא בשם מהר"ח או"ז סי' ד, ושם כתב כן מכת"י האו"ז בשם ראבי"ה: "ורבינו אבא מארי כתב בקובץ שלו וז"ל הא דיש בני אדם... אומר מורי אבי העזרי דא"צ דכיון דדרך לבישה הוא לא מיחייב בציצית"), עם כל זה בספרו בראבי"ה הל' ציצית לא כתב שצריך לכתחילה לעטוף הראש או לכסות. ואם לדעתו זה מעכב, לא היה משמיט. וב"ה מצאתי ראיה בראבי"ה הל' שבת סי' רכ: והיוצא בטלית שאינה מצויצת כהילכתה בשבת חייב חטאת, דהוי כמשאוי. וחתנים שרגילים להניח [טליתם] תחת מקטורנן שרי, דדמי לתרי המייני דמפרשינן להיתר, כדפרישית לעיל. ואפילו לדברי המפרש לאיסור, כיון שמשונים זה מזה הוה ליה כמקטורן ועורה, ושרי. עכ"ל. ותחת המקטורן משמע שאינו מכסה ראשו.
י. נמצא שגם הדעות המחמירות ביותר מן הראשונים לא אמרו שכיסוי הראש מעכב. לכן לענ"ד קשה לומר שהרמב"ם החמיר בזה יותר מן הדעות המחמירות שבעצמן לא נפסקו להלכה. וזו הלכה הנוהגת בכל יום, ואם לדעתו זה מעכב היה לו לומר בהלכות ציצית.
יא. והנה תשובת הרמב"ם היא בדין יציאה לרה"ר בטלית שלא מתקיימת בה המצווה, כגון בלילה או כרוכה על המנצפת, לדעת
הרי"ף בתשובה סי' רצט
ור"י מיגאש סי' קפג אסור לצאת בה מפני שלא מתקיימת המצוה והוי כמו היוצא בטלית שאינה מצוייצת כהלכתה שאמרו בגמרא שחייב חטאת, ועל זה חולק הרמב"ם בתשובה זו ובהל' שבת פי"ט הל' כ, שאין זה תלוי אם מתקיימת המצוה או לא, אלא שאם מצוייצת כהלכתה הוי החוטים כמו נויי בגד ובטלין לבגד, ואם לא, חשיבי ולא בטלי שדעתו לתקן והוי משוי. לא כן כרוכה על המנצפת, שעשוייה כתיקונה, הוי הציצית נוי הבגד לכן מותר לצאת בה לרה"ר.
(וכן ביאר המ"מ שם בדעת הרמב"ם, וכיעו"ש נראה שראה תשובה זו. התשובה נדפסה לראשונה בפאר הדור סי' סב אמשטרדם תקכ"ה דף טו ע"ג וע"ד, והובא גם בשו"ת מהרש"ם ח"ח סימן מא).
- תשובות הרמבם בלאו ב 391.JPG (219.21 KiB) נצפה 2494 פעמים
ולפי האמור נראה שלדעת הרי"ף ור"י מיגאש אין היתר לצאת בטלית לרה"ר אלא כשיתקיימו שני תנאים, א' שתתקיים כעת מצוות ציצית. ב' שיהא דרך מלבוש הנהוג לצאת כך.
(וכן בתשובת ר"י מיגאש שם תלה זאת אם מנהג בני אדם לצאת כך או לא). והיות שמנהג לבוש הטלית בזמנם היה כבזמן חז"ל שעטוף בה ומכסה ראשו ורובו
(כפי שתלו מידת הבגד במכסה ראשו ורובו של קטן או לא, וכן ברמב"ם פי"ט הל' יט: וכל סודר שאינו חופה ראשו ורובו אסור לצאת בו) - לכן כתב הרמב"ם שלדעתם לא יהיה היתר לצאת לרה"ר אלא באופן זה, שמונח כבדרך מלבושו הרגיל שמכסה ראשו ורובו, וממילא גם תתקיים המצוה, לכן יוכל לצאת כך. לאפוקי כרוך על המנצפת שלא מתקיימת כעת המצוה ולכן לא יוכל לצאת כך.
סוף דבר כנראה לא מצאנו בתשובת הרמב"ם ז"ל אלא ראיה שכך היה מנהג לבישת הטלית בזמנם כשמכסה ראשו ורובו, (כבזמן חז"ל), ונפק"מ לענין לצאת בו בשבת לרה"ר. אבל לא אמר שיש הלכה כזו מצד הלכות ציצית שכך צריך להיות. כנלענ"ד.
דברי ר' אברהם בן הרמב"ם אולי מן הספרי בפסוק אשר תכסה בה: בה - פרט למעפורת שאינה מכסה ראשו ורובו. וארצה"ח סי' טז במאיר לארץ ס"ק מב האריך והביא רמב"ם בפיהמ"ש שפירש מעפורת כסות הגוף. וקושיא מראשו ורובו של קטן על הפוטרים ט"ק כתובה בנמוק"י הל' ציצית בשם הריטב"א, ולדעת הפוטרים צ"ל שבריוח מכסה ראשו ורובו של קטן, ובצמצום ראשו ורובו של גדול, ולכן יוצא בה עראי. בפרט אם גדול הוא בן י"ג, וקטן כבן ט', לכאו' אין מרחק רב.