מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' דצמבר 02, 2018 12:25 pm

בעקבות דיון באישי עם אחד מחכמי הפורום, בסיבת החילוק בין האמוראים לראשונים (יש בזה מחלוקת החזון איש עם הגרא"ו ועוד, ואכמ"ל), נתעוררתי לנסות לאסוף מסורות קדומות שלא בא זכרם בדברי התנאים והאמוראים, אלא עברו בעל פה ונכתבו רק לאחר מכן על ידי רבותינו הראשונים.
באם כבר יש אשכול על הנושא, נא לציינו.

אציין כמה שעלו לי בהשקפה ראשונה.
א) ברכת ברוך שאמר וישתבח.
ב) תקופת רב אדא
ג) המסורה של המקרא.
ד) קבלת הגאונים ש'עליונים למטה ותחתונים למעלה' קאי על שמואל ורב יהודה תלמידו.

מישהו יודע להוסיף, או לדון במה שכבר כתבתי?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי הגהמ » א' דצמבר 02, 2018 1:14 pm

דברי רש"י אודות סופה של ברוריה אשת ר"מ.

יש לזכור שמאד קשה לוודא אם מדובר במסורות שלא נכתבו עד לתקופת הראשונים או שמא נכתבו במקורות קדומות שנאבדו לנו לאורך גלותנו.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' דצמבר 02, 2018 1:32 pm

יש עשרות אם לא מאות מסורות כאלו, שנכתבו בספרי המדרשים והגאונים, שבדפוס ושבכת"י.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' דצמבר 02, 2018 1:43 pm

זה אכן נכון, והייתי צריך להוסיף הבהרה על כך מיד בהתחלה.
ישנם הרבה מדרשים שנסדרו רק בזמן הראשונים, כמו חלק נכבד מהמדרש רבה ועוד.

אך איני מדבר על קבצי מדרשים שסודרו בזמן מאוחר (שככל הנראה סודרו כמובן מתוך חומר כתוב), אלא על מסורות שעברו בעל פה, והראשונים מגלים לנו אותם כמסורת שעברה בעל פה עד זמנם.
אם איני טועה, הדוגמאות שהבאתי מתאימות לתיאור הנ"ל. למרות שאני חייב לסייג שכתבתי בהשפקה ראשונה מהזכרון, מבלי לבדוק במקורות. ואם יש למישהו תיקון או הוספה, שכמ"ה.
כמו כן אני רוצה להוסיף סייג נוסף (גם אותו היית צריך להוסיף מיד בהתחלה), שאני מדבר בעיקר על מסורות הלכתיות. אכן הדוגמא הרביעית הוספתי לרווחא דמילתא ואינה מעיקרו של הבירור.

כך שכל מי שיש לו דוגמא שעונה על אחת מהאפשרויות, היינו או מסורת הלכתית, או מסורת שנכתבת על ידי הראשונים בבירור כמסורת שעברה בעל פה, ולא בקבצי מדרשים, מוזמן להוסיפה. דבר שאינו עונה על אחת הקטגוריות הנ"ל, באמת אין בו שום חידוש.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' דצמבר 02, 2018 2:30 pm

תקנת הלל.

תבונה1
הודעות: 120
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2016 3:29 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי תבונה1 » ב' דצמבר 03, 2018 12:15 am

יעויין בספר אגן הסהר עמוד רצ"ג מה שהביא בשם ספר הישר לרבינו תם. [מש"כ שם בסימן תר"כ כן הוא בדפוס וויען אבל בדפוסים האחרים הוא בחלק השו"ת מ"ה,ו].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 03, 2018 12:58 am

אולי יש לצרף האמור כאן? http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=13227
אלא שאתה מחפש דברים שנמסרו במקורות בתר תלמודיים ושם ניתנו דוגמאות של דינים שנעדרו מן התלמוד אע"פ שנמצאים במקורות קודמים לו.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי סעדיה » ב' דצמבר 03, 2018 5:02 am

עי' בתבואות שור סי' ל"ה ס"ק מ"ז.
וראה עוד בשו"ת הרמ"ע סי' ק"ז מש"כ ע"ד השימושא רבא.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 03, 2018 10:32 am

מנין השמיטות בלא יובל בזמן הגלות - רמב"ם הל' שמיטה ויובל, שמכריע להלכה כמסורת הגאונים נגד הש"ס דילן.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 03, 2018 12:28 pm

תענית אסתר.

דברי ר"ח עירובין מא. הובאו בתוס' שם ד"ה ביצה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 03, 2018 12:55 pm

יישר כח לכל המוסיפים.
הרב עקביא, מנין לך שתענית אסתר נהגה כבר בזמן התלמוד, אם משום שיש ראשונים שמפרשים כן בדברי הגמרא 'זמן קהילה לכל הוא', הרי שוב אינו מסורת שלא הובאה בתלמוד, ואילו לחולקים, מנין לנו מתי נתקן?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 03, 2018 1:50 pm

למען האמת לא בדקתי את העניין. נראה לי משונה שיתחילו פתאום להתענות בי"ג אדר, לאחר שכבר אלף שנים קיים פורים ולא התענו ביום זה. לכן סברתי שהטענה היא שישנה מסורת קדומה על כך שתמיד התענו.

אמנם כעת מצאתי לשון זו:
הגהות מיימוניות הלכות תעניות פרק א אות ב
והנה מנהג כל ישראל להתענות ביום שלפני פורים אמנם מזה אין ראיה דשמא תענית אסתר חשיב לן כתענית חובה כט' באב כיון דהוי מדברי הגאונים ומנהג כל ישראל


ולסיכום, איני יודע בבירור.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 03, 2018 4:00 pm

עקביה כתב:למען האמת לא בדקתי את העניין. נראה לי משונה שיתחילו פתאום להתענות בי"ג אדר, לאחר שכבר אלף שנים קיים פורים ולא התענו ביום זה. לכן סברתי שהטענה היא שישנה מסורת קדומה על כך שתמיד התענו.

אמנם כעת מצאתי לשון זו:
הגהות מיימוניות הלכות תעניות פרק א אות ב
והנה מנהג כל ישראל להתענות ביום שלפני פורים אמנם מזה אין ראיה דשמא תענית אסתר חשיב לן כתענית חובה כט' באב כיון דהוי מדברי הגאונים ומנהג כל ישראל


ולסיכום, איני יודע בבירור.


זה גם יו"ט של מג"ת

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' דצמבר 03, 2018 4:22 pm

מה עם האבילות של ספירת העומר?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 12, 2019 9:32 am

עזריאל ברגר כתב:מנין השמיטות בלא יובל בזמן הגלות - רמב"ם הל' שמיטה ויובל, שמכריע להלכה כמסורת הגאונים נגד הש"ס דילן.

לא מדויק, שהרי כתב שם להדיא שכן עולה בגמרא בעבודה זרה (ט:) כפי חשבון הגאונים, שהוא קבלה.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי חרסון » א' מאי 12, 2019 10:33 am

תורת הח"ן...

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי פלוריש » א' מאי 12, 2019 12:56 pm

יש סוגיה במסכת עירובין, איני זוכר כעת את מקומה, שרבנו חננאל פוסק הפוך מהסוגיה כי כתב שקיבל במסורת בע"פ שבסוף יישבו את הדעה שנדחתה

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 12, 2019 1:07 pm

האם כוונתך לסוגיא זו? (צויינה כבר לעיל בהודעת הרב עקביא).

לשון הגמרא בעירובין דף מא.
חל להיות תשעה באב בערב שבת מביאין לו כביצה ואוכל, כדי שלא יכנס לשבת כשהוא מעונה. תניא, אמר רבי יהודה: פעם אחת היינו יושבין לפני רבי עקיבא, ותשעה באב שחל להיות בערב שבת היה, והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה בלא מלח. ולא שהיה תאב לה, אלא להראות לתלמידים הלכה. ורבי יוסי אומר: מתענה ומשלים.

ובתוספות שם:
[ביצה מגולגלת - בפי' ר"ח קבלה בידינו כי ר' עקיבא אותה שנה מסוכן היה והביאו לר"ע הרופאים לגמע ביצה מגולגלת באחרית היום ור' יהודה לא דקדק לפיכך סמך על מה שראה ולא ידע העיקר על מה עשה כך ותמוז דהאי שתא מלייה מליוה לפיכך חל תשעה באב בערב שבת וחסרו אב ובא ר"ה בשבת תוס' שאנ"ץ].

למען עמי
הודעות: 72
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 11:39 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי למען עמי » א' מאי 12, 2019 2:00 pm

סוד הלוח שלנו, שכמדומה לי הופץ בציבור רק בסוף ימי הגאונים. (ועד אז פעלו לפי מה שבי"ד היה מפרסם כל חצי שנה, כמדומה לי)
וכן נחלקו רס"ג וגאון מארץ ישראל במסורת ה'מולד זקן בל תדרוש' על כמה חלקים...

כנראה לזה התכוון בן מיכאל לעיל

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 12, 2019 4:44 pm

.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב א' מאי 12, 2019 4:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 12, 2019 4:46 pm

קו התאריך (אלא שלפי בעל המאור נזכר אגב ענין אחר בסוגיא ר"ה כ:).
ולפי החזו"א יש שם מסורת ביד הראשונים שעל פיו מתפרשת הסוגיא.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 12, 2019 5:11 pm

תענית בכורים (ראה ירושלמי פסחים פ"י ה"א, ומסכת סופרים פכ"א).
שיעור רצועות התפילין.
ובדרך הלצה, לפסוק כהבבלי...

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' מאי 12, 2019 5:13 pm

בן מיכאל כתב:שיעור רצועות התפילין.

מנחות לה:

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מאי 13, 2019 2:03 am

יושב ירושלים כתב:
בן מיכאל כתב:שיעור רצועות התפילין.

מנחות לה:

מר בריה דרבנא עביד כדידן. (שם) ולא נתפרש בגמרא מהו כדידן (וע"ש בתוס')
וכן בדף מה. לגבי ציצית

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' מאי 13, 2019 8:38 am

ברודי, בספרו 'ציון', מזכיר אסופות של מסורות שהועברו בישיבות הגאונים וכותבי ספרות ההלכה בתקופת הגאונים (ה"פ, ה"ג) משתמשים בהם.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 13, 2019 11:19 am

עדיאל ברויאר כתב:ברודי, בספרו 'ציון', מזכיר אסופות של מסורות שהועברו בישיבות הגאונים וכותבי ספרות ההלכה בתקופת הגאונים (ה"פ, ה"ג) משתמשים בהם.

מעניין! תוכל להעלות? תודה רבה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' מאי 13, 2019 2:01 pm

הספר נמצא באוצר. אני לא זוכר בדיוק איפה זה נמצא, אבל לפי התוכן, סביר שהעניין נידון בפרק 11 שעוסק במסורות חוץ-תלמודיות שבעל פה.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי פולסברג » ג' ינואר 19, 2021 2:22 am

הגהמ כתב:דברי רש"י אודות סופה של ברוריה אשת ר"מ.



אאל''ט הרב תוכ''ד הי''ד פקפק ביחוס דברי רש''י אלו

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי הגהמ » ג' ינואר 19, 2021 5:30 am

פולסברג כתב:אאל''ט הרב תוכ''ד הי''ד פקפק ביחוס דברי רש''י אלו

אכן, ובאשכול שהוקדש לאותו נידון כתבתי עליו הנלע"ד. ראה כאן:
viewtopic.php?f=7&t=6334&hilit=%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94#p101881

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי HaimL » ג' ינואר 19, 2021 8:44 am

שמח"ת בשמע"צ

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 11, 2021 11:30 am

HaimL כתב:שמח"ת בשמע"צ

מנין לך שזו מסורת קדומה מזמן התלמוד?
אם איני טועה ר"י לויפר טוען בסדרת מאמרים שנראה שבזמן הגמרא נהגו לסיים את התורה ביום כיפור (וככה משמע קצת בברכות ח: "כל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו. רב ביבי בר אביי סבר לאשלומינהו לפרשייתא דכולא שתא במעלי יומא דכפורי" וכו', ומה עניין ערב יום כיפור לכאן).

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי HaimL » ה' מרץ 11, 2021 5:14 pm

מקדש מלך כתב:
HaimL כתב:שמח"ת בשמע"צ

מנין לך שזו מסורת קדומה מזמן התלמוד?


חשבתי שהכוונה היא גם למסורות בתר-תלמודיות. כנראה שלא זאת הכוונה, טעות שלי.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מרץ 12, 2021 4:32 pm

מקדש מלך כתב:
HaimL כתב:שמח"ת בשמע"צ

מנין לך שזו מסורת קדומה מזמן התלמוד?
אם איני טועה ר"י לויפר טוען בסדרת מאמרים שנראה שבזמן הגמרא נהגו לסיים את התורה ביום כיפור (וככה משמע קצת בברכות ח: "כל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו. רב ביבי בר אביי סבר לאשלומינהו לפרשייתא דכולא שתא במעלי יומא דכפורי" וכו', ומה עניין ערב יום כיפור לכאן).

viewtopic.php?p=299741#p299741

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי תוכן » ש' מרץ 13, 2021 10:31 pm

'רופא חולי כל בשר', נוסח הרוקח שאין לו מקור. ופתאום מתברר שכן הוא בתקופת האמוראים, ונמצא בקערות השבעה.

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי עץ הזית » ש' מרץ 13, 2021 11:12 pm

למען עמי כתב:סוד הלוח שלנו, שכמדומה לי הופץ בציבור רק בסוף ימי הגאונים. (ועד אז פעלו לפי מה שבי"ד היה מפרסם כל חצי שנה, כמדומה לי)
וכן נחלקו רס"ג וגאון מארץ ישראל במסורת ה'מולד זקן בל תדרוש' על כמה חלקים...

כנראה לזה התכוון בן מיכאל לעיל

נזכר בגמרא שיש עניין עם חצות, ונזכר בירושלמי שהיום בשבוע שבו חל י"ד אדר הוא בהכרח למחרת היום בשבוע שבו יחול יום הכיפורים שאחריו (מה שמכריח שסדר החדשים קבוע מאדר הסמוך לניסן ועד תשרי, וכיון שמפורש על אדר הסמוך לניסן ועל אלול שהם חסרים אז ממילא ידוע על כל החדשים איזה מלא ואיזה חסר כי עד כמה שזה חשבון קבוע לא מסתבר שיש שני חסרים רצופים ואחריהם שני מלאים רצופים) וכן נזכר בבבלי ובירושלמי זה שיום הכיפורים אינו חל בערב שבת ובמוצאי שבת, ובירושלמי יש גם שיום ערבה לא יחול בשבת.
נמצא שמה שחסר לנו בתלמודים זה רק זה שטבת לעולם חסר ושבט לעולם מלא (ובזה תלוי ממילא גם דחיות בט"ו תקפ"ט וגטר"ד), ושאר הדברים שאינם מפורשים להדיא (האם זה חצות יום או לילה) הם בגדר פירוש למפורש ולא מסורת שאינה תלויה כלל בכתוב בתלמוד.

אבל לשיטת בן מאיר שדחיית מולד זקן היא רק מי"ח שעות ותרמ"ב חלקים - זו אכן מסורת בעל פה שאינה מפורשת בתלמודים, אך אין הלכה כמותו.

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: מסורות קדומות שלא נכתבו בתלמוד אלא רק לאחר מכן

הודעהעל ידי עץ הזית » ש' מרץ 13, 2021 11:16 pm

תוכן כתב:'רופא חולי כל בשר', נוסח הרוקח שאין לו מקור. ופתאום מתברר שכן הוא בתקופת האמוראים, ונמצא בקערות השבעה.

לא ברור שכך נוסח הרוקח.
עכ"פ אכן היה נוסח אשכנזי כעת, ולכאורה הוא מבוסס על נוסח בתלמוד הדומה לכת"י מינכן (שגורס בשיטת רב "רופא חולי" ולא "רופא חולים", וברב פפא "נימרינהו לכולהו" ולא "נימרינהו לתרוויהו").


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים